Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elän perustoimeentulotuella, ja esimerkiksi tänään minun piti ostaa imuripusseja. Ymmärtävätkö ihmiset että perustoimeentulotuki on muuhunkin kuin ruokaan, ja siksi se 550e ei ole mitenkään ruhtinaallinen

Vierailija
07.07.2023 |

Tiedättekö mitä imuripussit maksavat?

Liian usein törmää siihen ihmiset luulevat ettei perustoimeentulotuki ole mihinkään muuhun kuin ruokaan...

Kommentit (325)

Vierailija
141/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmisten tulisi ymmärtää?

Et ole edes työtön työnhakija, et etsi töitä. Tällöin sinulla olisi oikeus myös työttömyysturvaan. Olet itse valinnut elää toimeentulotuella.

Ja jos olisit sairas, saisit sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä.

Varmasti toimeentulotuki on sulle pieni raha, mutta olet ihan itse valintasi tehnyt, samoin kuin kaltaisesi.

Usko tai älä, on olemassa tilanteita joissa ihminen saa toimeentulotukea vaikka olisi työkkärissäkin kirjoilla. Samoin kaikki eivät saa sairauspäivärahaa, vaikkeivat olisi työkykyisiä.

Niin siis käytännössä about kaikki tilanteet, joissa ihminen saa tt-tukea, on niitä tilanteita.

Ei tt-tukea makseta ainoana sosiaalietuutena oikein koskaan.

Väärin. Nykyisin hyvinkin moni välttelee työkkärin aktivointimallia jättäytymällä tt-tuelle. Eli eivät saa senttiäkään työttömyyskorvausta, vaan pelkän toimeentulotuen ja mahdollisen asumistuen. 

Kyllä sua vaaditaan ensin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ja hakemaan työttömyysetuutta, ennenkuin voit hakea tt-tukea.

Vaaditaan toki, mutta vaatiminen ei velvoita mihinkään. Suomessa ei laki salli ihmisen jättämistä nollatuloille, joten toimeentulotukea saa riippumatta siitä oletko työkkärin kirjoilla vai et. Uhkailevat toki toimeentulotuen alentamisella, jos ei ilmoittaudu, mutta alentaminen ei saa johtaa kohtuuttomaan tilanteeseen eli käytännössä saa ihan normaalin perusosan joka tapauksessa. Tiedän vuoden kokemuksella, että asia on 100% varmasti näin. 

Kyllä siitä se 40 % saadaan tilapäisesti miinustaa (ja sitä ennen se 20 %).

Kiva jos sulle ei oo tehty. Jokaiselle mun tuntemalle syrjäytyneelle moniongelmaiselle on täysin kylmästi tehty (ja nää on siis niitä ihmisiä, että ei ne kykene ees työkkärissä asioimaan tsi hakeutumaan lääkäriin jne.)

Ei saada, jos alentaminen johtaa kohtuuttomaan tilanteeseen. Suurimmalla osalla johtaisi, joten mitään alentamisia ei tehdä. Turhaan vänkäät vastaan, kun minä tiedän omakohtaisella kokemuksella, mitä siellä päätöksessä lukee ja mitä ei. Älä viitsi keksiä satuja mielikuvitusystävistäsi, kun Suomen laki on tältä osin ihan yksiselitteinen. 

Ihanko väität, että Suomen laki on yksiselitteinen sen suhteen, mikä on kohtuuton tilanne?🙄😂😂😂

Jonnelle se voi toki olla kovinkin ihmeellinen asia, mutta lakiin on kirjattu ihan euromääräisesti, paljonko rahaa on jäätävä asumiskulujen jälkeen käyttöön. Kovin paljon yksiselitteisempää tapaa ilmaista kohtuullinen en keksi kuin tarkka euromääräinen summa. Kerro toki, jos sinulla on mielessä yksiselitteisempi tapa. 

Vierailija
142/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole edes työtön työnhakija, et etsi töitä. Tällöin sinulla olisi oikeus myös työttömyysturvaan. Olet itse valinnut elää toimeentulotuella.

Varmasti toimeentulotuki on sulle pieni raha, mutta olet ihan itse valintasi tehnyt, samoin kuin kaltaisesi.

Olen työtön työnhakija.

Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimrentulotukea.

Ap

Eli valehtelet otsikossa :D Tuolla yhdistelmällä saat tukia lähemmäs tai jopa yli tonnin kuussa (riippuen missä asut), et suinkaan van 500€/kk. Ja toimeentulotuen perusosa ei sinulla ole sitä lain vaatimaa osuutta, koska sinulla on muitakin tuloja, jotka vähentävät toimeentulotuen osuutta. 

Saan tukia yhteensä noin 1450e/kk

Ap

Huono provoyritys

Vuokra 880e, ptt perusosa 555e, sähkölasku 40-120e/kk riippuen sähkönhinnasta, lääkkeet ja lääkärit, kotivakuutus.

Ap

Niin? Kela maksaa tuon kaiken. Mitä nillität? 

Ei Kela maksa tuollaista vuokraa 😂😂😂

Ap:n tapauksessa maksaa. Katsos kun Kela maksaa myös asumistuen ja työmarkkinatuen, joita ap saa vuokranmaksua ja muita kuluja varten. Eli käytännössä kaiken, mitä ap ostaa, maksaa Kela. 

Eikä maksa. Justhan sulle on tässä yritetty selittää, että Kelalla on ihan tarkat rajat siinä, miten paljon tukea mihinkin voi saada.

880 e vuokraan yhdelle hengelle ei saa tukea, jos kerran on tt-tukioikeus. Siihen ei vaikuta niiden muiden tukien määrä, kun ne lasketaan kaikki yhteen tt-tukiasiakkaalla.

Mikä vamma tai sairaus estää sinua ymmärtämästä, että tt-tuki ei ole ainut Kelan maksama tuki? 

Mikä vamma tai sairaus sinua estää ymmärtämästä, että ei ole mitään väliä onko tt-tuki ainoa maksettu tuki vai ei (kellään ei yleensä ole), kun se saatu tukisumma on silti aina täsmälleen sama. Muita tukia ei siis saa tt-tuen päälle, vaan ne miinustetaan saatavasta tt-tuen määrästä, niin että saatava summa on aina sama. Eli joko saat sen 550 e toimeentulotukea, tai sit jos saat 500 e jotain tukea, niin 550 - 500, eli saat 50 e tt-tukea.

Loppusumma ei voi ikinä olla korkeampi.

KELA MAKSAA MUITAKIN TUKIA KUIN TT-TUKEA. Pitääkö tämä tavuttaa ennen kuin menee perille? 

Niin, mutta ne ei vaikuta lainkaan kokonaissummaan, joten mikä se asia on, mitä yrität saada menemään perille?

Jos saa Kelalta muita tukia niin, ettei ole oikeutettu tt-tukeen, voi saada suuremman summan kuin tt-tuki on. Muuten ei.

Niin mitä tietoa yrität nyt saada perille asiasta itseäsi enemmän tietävälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksaimurilla joskus tyhjentänyt pusseja kun jaksanut vartavasten sitten hakea kaupasta.

Vierailija
144/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sentään suomen maasta löytyy työnantajia jotka maksaa pimeesti työn tekemisestä. Voi ostaa sitten pölypusseja, vaatteita, bensaa, pesuaineita, wc paperia, pyyhkeitä ja lakanoita. Minun pitäis ostaa uusi sänky ja pelkät runkmopatjat maksaa 500 euroa miettikää sitä.

Vierailija
145/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

imuria ei oikeastaan edes tarvita. Lattiat lakaistaan huolellisesti ja sen jälkeen lattiat pyyhitään nihkeällä mikrokuituliinalla/mopilla.

Moppaat matotkin? 

varmaan toimeentulotuella elävä osaa viedä ne ulos tampattavaksi tai siivottavaksi? jos on kalliita mattoja, joita ei saa tampata, niin ne voi myydä, saa sitten rahaa niihin imurinpusseihin ja voi ostaa vielä vanhoja kunnollisia, käyttöä kestäviä räsymattoja. 

Aika harva muuten nykyisin käyttää edes mattoja.

Ehkä teillä laitoshoidossa onkin noin. Itse en ole koskaan käynyt kodissa, jossa ei olisi mattoja. En, vaikka olen ollut töissä kotipalvelussa ja käynyt sinä aikana sadoissa kodeissa. 

t. eri

minä olen käynyt useassa kodissa, jossa ei juuri mattoja ole. eteisessä on (ihan fiksua: suojaa lattiaa kengiltä ja lialta) ja sitten ehkä olohuoneessa sellainen arvokkaampi ulkomailta ostettu. Tuttavapiirini tosin koostuu lähinnä vauraista ihmisistä, joten minkäs teet. Matoton koti on myös helpompi pitää siistinä ja sopii erityisen hyvin lattialämmitteisiin koteihin.

Matoton koti on kolkko ja kaikuisa. Laitosmainen. Teillä Porvoossa on kummalliset "vauraat ihmiset", kun haluavat väkisin elää laitosmaisissa oloissa. 

sinulle voi tulla ylläteyksenä, että matot eivät ole ainoa keino kaiun vähentämiseen. Sinulla tosin meni paikkakunta-arvauskin pieleen. Oletatko usein tietäväsi ihmisen kirjoituksen takana? Onko se syntyisin harhoista vai pelkäätkö vain jotain Porvoolaista?

Oletko ensimmäistä kertaa palstalla vai miten on mahdollista, että käsite "porvoolainen" ei ole sinulle tuttu? 

Vierailija
146/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä, on olemassa tilanteita joissa ihminen saa toimeentulotukea vaikka olisi työkkärissäkin kirjoilla. Samoin kaikki eivät saa sairauspäivärahaa, vaikkeivat olisi työkykyisiä.

Niin siis käytännössä about kaikki tilanteet, joissa ihminen saa tt-tukea, on niitä tilanteita.

Väärin. Nykyisin hyvinkin moni välttelee työkkärin aktivointimallia jättäytymällä tt-tuelle. Eli eivät saa senttiäkään työttömyyskorvausta, vaan pelkän toimeentulotuen ja mahdollisen asumistuen. 

Kyllä sua vaaditaan ensin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi ja hakemaan työttömyysetuutta, ennenkuin voit hakea tt-tukea.

Vaaditaan toki, mutta vaatiminen ei velvoita mihinkään. Suomessa ei laki salli ihmisen jättämistä nollatuloille, joten toimeentulotukea saa riippumatta siitä oletko työkkärin kirjoilla vai et. Uhkailevat toki toimeentulotuen alentamisella, jos ei ilmoittaudu, mutta alentaminen ei saa johtaa kohtuuttomaan tilanteeseen eli käytännössä saa ihan normaalin perusosan joka tapauksessa. Tiedän vuoden kokemuksella, että asia on 100% varmasti näin. 

Kiva jos sulle ei oo tehty. Jokaiselle mun tuntemalle syrjäytyneelle moniongelmaiselle on täysin kylmästi tehty (ja nää on siis niitä ihmisiä, että ei ne kykene ees työkkärissä asioimaan tsi hakeutumaan lääkäriin jne.)

Ei saada, jos alentaminen johtaa kohtuuttomaan tilanteeseen. Suurimmalla osalla johtaisi, joten mitään alentamisia ei tehdä. Turhaan vänkäät vastaan, kun minä tiedän omakohtaisella kokemuksella, mitä siellä päätöksessä lukee ja mitä ei. Älä viitsi keksiä satuja mielikuvitusystävistäsi, kun Suomen laki on tältä osin ihan yksiselitteinen. 

Ihanko väität, että Suomen laki on yksiselitteinen sen suhteen, mikä on kohtuuton tilanne?🙄😂😂😂

Jonnelle se voi toki olla kovinkin ihmeellinen asia, mutta lakiin on kirjattu ihan euromääräisesti, paljonko rahaa on jäätävä asumiskulujen jälkeen käyttöön. Kovin paljon yksiselitteisempää tapaa ilmaista kohtuullinen en keksi kuin tarkka euromääräinen summa. Kerro toki, jos sinulla on mielessä yksiselitteisempi tapa. 

Mutta kun sinne on kirjattu, että tt-tuesta saa miinusta eka 20%, sit 40 %. Tarkista itse.

Vierailija
147/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin siitä.

Vierailija
148/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Ap

Eli valehtelet otsikossa :D Tuolla yhdistelmällä saat tukia lähemmäs tai jopa yli tonnin kuussa (riippuen missä asut), et suinkaan van 500€/kk. Ja toimeentulotuen perusosa ei sinulla ole sitä lain vaatimaa osuutta, koska sinulla on muitakin tuloja, jotka vähentävät toimeentulotuen osuutta. 

Ap

Huono provoyritys

Vuokra 880e, ptt perusosa 555e, sähkölasku 40-120e/kk riippuen sähkönhinnasta, lääkkeet ja lääkärit, kotivakuutus.

Ap

Ap:n tapauksessa maksaa. Katsos kun Kela maksaa myös asumistuen ja työmarkkinatuen, joita ap saa vuokranmaksua ja muita kuluja varten. Eli käytännössä kaiken, mitä ap ostaa, maksaa Kela. 

Eikä maksa. Justhan sulle on tässä yritetty selittää, että Kelalla on ihan tarkat rajat siinä, miten paljon tukea mihinkin voi saada.

880 e vuokraan yhdelle hengelle ei saa tukea, jos kerran on tt-tukioikeus. Siihen ei vaikuta niiden muiden tukien määrä, kun ne lasketaan kaikki yhteen tt-tukiasiakkaalla.

Mikä vamma tai sairaus estää sinua ymmärtämästä, että tt-tuki ei ole ainut Kelan maksama tuki? 

Mikä vamma tai sairaus sinua estää ymmärtämästä, että ei ole mitään väliä onko tt-tuki ainoa maksettu tuki vai ei (kellään ei yleensä ole), kun se saatu tukisumma on silti aina täsmälleen sama. Muita tukia ei siis saa tt-tuen päälle, vaan ne miinustetaan saatavasta tt-tuen määrästä, niin että saatava summa on aina sama. Eli joko saat sen 550 e toimeentulotukea, tai sit jos saat 500 e jotain tukea, niin 550 - 500, eli saat 50 e tt-tukea.

KELA MAKSAA MUITAKIN TUKIA KUIN TT-TUKEA. Pitääkö tämä tavuttaa ennen kuin menee perille? 

Niin, mutta ne ei vaikuta lainkaan kokonaissummaan, joten mikä se asia on, mitä yrität saada menemään perille?

Jos saa Kelalta muita tukia niin, ettei ole oikeutettu tt-tukeen, voi saada suuremman summan kuin tt-tuki on. Muuten ei.

Mitä oikein sekoilet? Totta hitossa kaikki tuet vaikuttavat kokonaissummaan, joka ihmiselle maksetaan. Jos ihminen saa esimerkiksi opintotukea ja asumistukea, silloin kokonaissumma on opintotuki+asumistuki, eikä toimeentulotuki liity asiaan mitenkään. 

Jos taasen ihmisen tuet ovat asumistuki, työttömyyskorvaus ja  toimeentulotuki, niin kokonaissumma on asumistuki+työttömyyskorvaus+toimeentulotuki. Kaikki tuet vaikuttavat kokonaissumaan. 

Vierailija
149/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaa saa merestä. Sitä kun myy niin saa 20 euroa kilolta.

Vierailija
150/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sinne on kirjattu, että tt-tuesta saa miinusta eka 20%, sit 40 %. Tarkista itse.

Mutta kun kukaan ei ole väittänyt, ettei olisi kirjattu. On vain kerrottu, että käytännössä erittäin harvoin on mahdollista leikata sitä perusosaa, koska laki kieltää ihmisen laittamisen kohtuuttomaan tilanteeseen. Siksi on mahdollista elää pelkällä perusosalla ja asumistuella olematta kirjoilla te-toimistossa. Niin tekee tuhannet suomalaiset, koska haluavat olla rauhassa te-toimiston pompotteluilta ja laki turva heille kohtuullisen toimeentulon muuta kautta. 

Vierailija
151/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonnelle tiedoksi, että "saa leikata" ei tarkoita "kaikilta leikataan". Erittäin suurelta osalta ei leikata ja syy siihen on tuo lain takamaa kohtuullinen toimeentulon määrä. Jos toimeentulotukea leikattaisiin 40%, ihminen saisi käteen noin 300€. Ymmärrät varmasti itsekin, että se on vähemmän kuin lain määräämä 550€/kk. 

Vierailija
152/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Ap

Ap

Huono provoyritys

Ap

En mitään. Sen sijaan sinulle, joka et tiedä asiasta edes alkeita, yritän saada perille, että tt-tuki ei ole ainut mahdollinen tukimuoto. Näköjään ei mene kaaliin edes ratakiskolla, joten annetaan olla. 

Vierailija
153/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

V--tu että alkaa vi--uttaa työnvieroksujat! Saisipa uusi hallitus nuo kuriin!

Vierailija
154/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa ne mikrokuituliinatkin

Vierailija
155/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pölypussin voi todellakin tyhjentää, eikä tarvitse ostaa uutta. Ei ole mikään ongelma.

Pölypussiin tullut reikä voi olla maalariteipillä paikattavissa. Maalariteipin liimassa voi olla energiaa, niin huonosti pysyvä m:teippi lykkää nälkää.

Vierailija
156/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V--tu että alkaa vi--uttaa työnvieroksujat! Saisipa uusi hallitus nuo kuriin!

Aina yhtä nautinnollista, kun sinua v'tuttaa. Onneksi uusi hallituskaan ei voi poistaa koko sosiaaliturvaa, joten saat jatkossakin v'tutusta ja minä nautintoa sinun v¨tuttamisestasi.

t. työn vieroksuja

Vierailija
157/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun työn tekeminen ei kiinnosta yhtään. Kela elättänyt minut jo 15 vuotta.

No kun töihin ei edes pääse joten pitäkää turpa kiinni vaan inisijät. On täysin työnantajien vika ettei työttömiä kiinnosta työnteko.

Vierailija
158/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

imuria ei oikeastaan edes tarvita. Lattiat lakaistaan huolellisesti ja sen jälkeen lattiat pyyhitään nihkeällä mikrokuituliinalla/mopilla.

Moppaat matotkin? 

varmaan toimeentulotuella elävä osaa viedä ne ulos tampattavaksi tai siivottavaksi? jos on kalliita mattoja, joita ei saa tampata, niin ne voi myydä, saa sitten rahaa niihin imurinpusseihin ja voi ostaa vielä vanhoja kunnollisia, käyttöä kestäviä räsymattoja. 

Aika harva muuten nykyisin käyttää edes mattoja.

Ehkä teillä laitoshoidossa onkin noin. Itse en ole koskaan käynyt kodissa, jossa ei olisi mattoja. En, vaikka olen ollut töissä kotipalvelussa ja käynyt sinä aikana sadoissa kodeissa. 

t. eri

minä olen käynyt useassa kodissa, jossa ei juuri mattoja ole. eteisessä on (ihan fiksua: suojaa lattiaa kengiltä ja lialta) ja sitten ehkä olohuoneessa sellainen arvokkaampi ulkomailta ostettu. Tuttavapiirini tosin koostuu lähinnä vauraista ihmisistä, joten minkäs teet. Matoton koti on myös helpompi pitää siistinä ja sopii erityisen hyvin lattialämmitteisiin koteihin.

Matoton koti on kolkko ja kaikuisa. Laitosmainen. Teillä Porvoossa on kummalliset "vauraat ihmiset", kun haluavat väkisin elää laitosmaisissa oloissa. 

sinulle voi tulla ylläteyksenä, että matot eivät ole ainoa keino kaiun vähentämiseen. Sinulla tosin meni paikkakunta-arvauskin pieleen. Oletatko usein tietäväsi ihmisen kirjoituksen takana? Onko se syntyisin harhoista vai pelkäätkö vain jotain Porvoolaista?

Oletko ensimmäistä kertaa palstalla vai miten on mahdollista, että käsite "porvoolainen" ei ole sinulle tuttu? 

Joillakin on tosiaan elämäkin eivätkä ole toimeentulotuella laiskottelevia ROTTIA!

Vierailija
159/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksan sivua vääntöä ja vain pari kirjoittajaa ymmärtää että tämä on vain tahallinen provo.

Vierailija
160/325 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Ap

No toimeentulotukihan lasketaan niin, että perusosa on aina tuo sama (siis yhdelle ihmiselle). Se lasketaan aina menopuolelle tuon suuruisena. Muut tulot vähentävät tietysti tt-tukea, mutta lopputulema on aina sama, siis se summa, mikä käyttöön jää. Eli siinä mielessä ap ei valehtele.

Puhut puhdasta paskaa. Jos saa sekä asumistukea että työmarkkinatukea, toimeentulotuen osuus ei todellakaan ole 500€/kk, vaan muutamia kymppejä. 

Useimmiten kyllä, mutta se ei muuta muuksi sitä mitä sanoin. Olennaistahan on se summa, mikä jää asumiskulujen jälkeen käteen (ei se, millä nimellä tuet kulkee), ja se on se 555 euroa (paitsi jos käyteään 21, 5 kerrointa, silloin se on joitain kymppejä vähemmän). Sillä tavallahan tt-tuki lasketaan, että varmistetaan jokaiselle tuo minimitoimeentulo.

Itse asiassa ei ole vähemmän kun käytetään 21,5-kerrointa, sillä työmarkkinatuki maksetaan neljän viikon jaksoissa eli 13 kertaa vuoden aikana. Yhden kuukauden aikana saa työmarkkinatuen kaksi kertaa, mutta olisi helpompaa, jos työmarkkinatuki maksettaisiin kalenterikuukaudelle eli 12 kertaa vuodessa. Laskujen maksua ei juurikaan helpota, että tuki maksetaan joka kuukausi "2 - 3  päivää aikaisemmin" kun se kuukauden laskut pitää maksaa 11 kuukauden ajan siitä yhdestä tukierästä.