Omakotitalomuoto jota et ikinä haluaisi itselle?
En ostaisi koskaan kaksikerrkosista enkä varsinkaan rinnetaloa.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo hakusessa. Postimerkkitontti kelpaa mainiosti, sillä pihamaalla en tee kerta kaikkiaan mitään. Kokeiltu on parikin kertaa, ja näen pihan lähinnä haittana. Kunhan auto mahtuu talliin tai katokseen, niin se riittää. Kun haluan olla ulkona, olen oikeasti ulkona enkä missään nurmipläntillä.
Olenko väärässä, mutta eikös toivomasi asumistapa ole rivarin ja omakotitalon välimuoto erilllistalo? Sinun toivomiasi kämppiä on tosi paljon rakennettu. Ei niissä muuta vikaa ole kuin sitten, jos se sukulainen vyöryy asuntoautollaan 400 km päästä kyselette sitten meidän naapureiden pihoista paikkaa asuntoautolle asuntoautolle. Kun ei se mahdu kapealle tiellekään.Niin ärsyttävää ainakin meidän kulmilla.
Olen käynyt katsomassa erillistalojakin, ja parhaimmillaan niissä on ollut 3 omaa autopaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lattiasta katonrajaan asti kulkevat ikkunat on niin älyvammainen ratkaisu, että ei ikinä. Tämä pitäisi kyllä kieltää muiltakin. Eikä mitään naapurin kulkua tontille mun pihan läpi/ohi/vierestä/mitä vaan.
Joo, muilta pitäisi kieltää kaikki sellaiset ratkaisut joista minä en tykkää. 🙃
Vierailija kirjoitti:
Postimerkkitontti, vuokratontti.
Joo, vuokratonttiin ei pidä kenenkään haksahtaa. Ainakin Helsinki rahastaa tonteilla aivan rajattomasti.
Meillä rintamamiestalo keskellä kaupunkia pienellä puutarhatontilla. Talo on vanha eikä sinänsä erikoinen. Täysin nykyajan mukavuuksista ulkona, vaikka maalämpö löytyykin. Puitteet on askeettiset. En silti muuttaisi omakotitaloon joka on jossain kylässä tai kaukana kaupungeista. En myöskään isolla tontilla koska ei huvita tehdä pihatöitä kaikkea vapaa-aika. Nykyään on tietysti robotti leikkurit joten sen puolen saa siten nykyään paremmin hallintaan, mutta on myös muuta puuhaa isossa pihassa. Ymmärrän kyllä jos joku haluaa ison tontin. Se on siitä kiinni mitä itse arvostaa. Rivitalossa en erityisemmin tykännyt asua ja kerrostalo on kaikkein pahin joten onhan tämä kiva.
Ei varsinaisesti okt. Paritalo ja naapurissa olis pariskunta joka on jäänyt liian aikaisin eläkkeelle. Asuin ennen rt:ssä, 5 asunnon rt, jossa asui 4 tuollaista. 55-65 vuotiaita joilta puuttui oma elämä. Aivan kamala paikka. Itse olin silloin 25 v ja just eronnut poikamies. En aiheuttanut taatusti mitään häiriötä, mutta minua vahdittiin kuin jotain vankia. Pahempi kuin joku saippuasarjan kolhoosi.
Uskomatonta naapurien kyttäämistä ja vahtimista, ihan joka asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi sellaista taloa, jonka ikkunoista nälyy toiseen omakotitaloon sisään tai suoraan johonkin vilkasliikenteiselle tielle / kevyen liikenteen väylälle.
Yhden sukulaisen talo pikkupaikkakunnalla on tosi kaunis ja idyllinen, mutta sitten naapuritontilla on paikkakunnan kuppila. En jaksaisi kuunnella kun juopot mölisee viikonloppuisin.
En ostaisi taloa, jossa on tasakatto tai piilosokkeli.
Toi tasakatto on aika mielenkiintoinen juttu. Omakotitaloissa ne nähdään hirvittävänä riskirakenteena, mutta kuitenkin kerrostaloista tosi iso osa tasakattoisia. Eikä kukaan IKINÄ puhu tasakaton riskeistä kerrotalojen kohdalla. Vaikka kattorakenne voi olla täysin identtinen. Ihmisillä on tosi voimakkaita mielikuvia näistä asioista. Tosin varmasti itsekin olisi epäluuloinen ostamaan tasakattoista taloa.
Kerrostalojen tasakattoihin tehtiin (silloin kun niitä vielä tehtiin) yleensä sisäpuolinen vedenpoisto.
Mikä on täsmälleen sama rakenne jota omakotitaloissa käytettiin 70-luvulla. Yleensä kattomateriaalina on bitumihuopa ja vesi ohjataan kaadoilla sadevesiviemäriin. Putkea pitkin vesi menee pois katolta. Tyypillisesti katto on keskeltä matalammalla ja sieltä lähtee putki joka menee koko talon läpi pystysuunnassa. Sinänsä ihan toimiva ratkaisu; etenkin jos muistaa edes kerran vuodessa käydä siivoamassa puista putoavia lehtiä pois. Muuten voi mennä torvi tukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä muuttaisi omakotitaloon joka on ihan autotien vieressä.
Millä sinne taloon sitten kuljetaan?
Omalla helikopterilla, tietysti.
Olemme asuneet viimeiset kaksikymmentä vuotta vuorenrinteellä.
Tontillemme (2000 neliötä) on vuosien mittaan laitettu erittäin kaunis puutarha, seitsemälle eri tasanteelle.
Puut, pensaat jne. ovat kaikki paikallisia, paikalliseen ilmastoon/ maastoon sopivia, joten kasvit voivat tälläkin hetkellä erinomaisesti.
Talossa on kaksi kerrosta, yht. reilut 400 neliötä. (+hissi)
Talo on nyt myyty; teemme parhaillaan muuttoa. Ihana paikka; meri kimaltelee "ikkunan alla" avarat maisemat myöskin ympärillä avautuvaan vuoristoon... Rauhallista; vielä muutama uinti 60 neliössä uima-altaassamme, sitten bye, bye...
Vuodesta -74 alkaen rakennusluvan saaneet ns. Talot. Muoviin käärittyjä valesokkelilla ilman salaojia talon ympärillä. Katto jos vielä alkuperäinen aaltopeltiruuveilla -malli niin huh.
Jep. Yhtiömuotoinen erillistalokin kelpaa oikein hyvin, tai sitten vastaava omakotitalo. Ja ei, sukulainen eikä kukaan muukaan ei vyöry pihalleni asuntoautollaan. Täällä on onneksi paljon hotelleja ja ohjaan mielelläni mahdolliset vieraat sopivaan sellaiseen. 🙂