Omakotitalomuoto jota et ikinä haluaisi itselle?
En ostaisi koskaan kaksikerrkosista enkä varsinkaan rinnetaloa.
Kommentit (70)
Omakotitalo hakusessa. Postimerkkitontti kelpaa mainiosti, sillä pihamaalla en tee kerta kaikkiaan mitään. Kokeiltu on parikin kertaa, ja näen pihan lähinnä haittana. Kunhan auto mahtuu talliin tai katokseen, niin se riittää. Kun haluan olla ulkona, olen oikeasti ulkona enkä missään nurmipläntillä.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo, joka sijaitsee alueella, jossa talot ovat niin lähekkäin, että naapuria voi melkein kätellä ikkunasta. Esimerkiksi Lahdessa Kariston alue on sellainen, josta en ikinä ostaisi taloa.
Juu ei, väljyyttä pitää olla. Itselläni on pieni tontti 1300 m2, mutta onneksi täällä on paljon tyhjiä tontteja ettei tarvitse naapureita katella. Haaveilen maaseudulle isompaan taloon ja naapuriin vähintään 500 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalon, joka on osa taloyhtiötä. Ihmettelen miksi tuollaisia tuollaisia useamman omakotitalon muodostamia taloyhtiöitä on perustettu.
Sellaiselle joka haluaa asua yhtiömuotoisesti. Luo ainakin jonkinasteista turvaa (joka ei toki ole ilmaista) ja varainsiirtovero on 2%.
Turvaa? Millaista? Itse näen lähinnä taloudellisia riskejä, kun joudutaan yhteisvastuullisesti vastaamaan muidenkin toilailuista.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo hakusessa. Postimerkkitontti kelpaa mainiosti, sillä pihamaalla en tee kerta kaikkiaan mitään. Kokeiltu on parikin kertaa, ja näen pihan lähinnä haittana. Kunhan auto mahtuu talliin tai katokseen, niin se riittää. Kun haluan olla ulkona, olen oikeasti ulkona enkä missään nurmipläntillä.
Tästähän se paljon on kiinni minkälaisessa paikassa talot ja tontit on. Meillä vaikka tontit on pienet luonto on joka puolella. Vieressä meri ja 2 uimajärveä, mustikka- ja sieniapajat. Metsästysmaat sitä harrastaville. Silti lyhyt matka palveluihin, 35 min stadiin
Nurmikkoa meillä on ollut tontin koosta riippumatta alle 100m2, mieluummin istutuksia kuin turhaa nurmea
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi sellaista taloa, jonka ikkunoista nälyy toiseen omakotitaloon sisään tai suoraan johonkin vilkasliikenteiselle tielle / kevyen liikenteen väylälle.
Yhden sukulaisen talo pikkupaikkakunnalla on tosi kaunis ja idyllinen, mutta sitten naapuritontilla on paikkakunnan kuppila. En jaksaisi kuunnella kun juopot mölisee viikonloppuisin.
En ostaisi taloa, jossa on tasakatto tai piilosokkeli.
Toi tasakatto on aika mielenkiintoinen juttu. Omakotitaloissa ne nähdään hirvittävänä riskirakenteena, mutta kuitenkin kerrostaloista tosi iso osa tasakattoisia. Eikä kukaan IKINÄ puhu tasakaton riskeistä kerrotalojen kohdalla. Vaikka kattorakenne voi olla täysin identtinen. Ihmisillä on tosi voimakkaita mielikuvia näistä asioista. Tosin varmasti itsekin olisi epäluuloinen ostamaan tasakattoista taloa.
Vuokratontti ei käy. Ei myöskään raadon alueelle rakennettu sokkelitalo. Eikä kaksi kerroksinen talo.
Maalämpö, mielellään vedestä otettu lämpö, on hyvä.
Talo pitää olla rakennettu tolppien päälle, metrin korkeuteen maasta, radonin ja homehtumisen estämiseksi. Tuuletus ja korvaus ilma ovat ykkös asioita. Sisäilman pitää olla terveellistä. Ala pohjan pitää päästä tuulettumaan.
Sokkelitalossa tai kellari talossa, kondensio kosteus takaa, että ajan kanssa talo on aina hometalo. Sitä ei voi tekniikalla estää,
Oma tontti, johon omat kiinnitykset.
Meillä on kaksi omakotitaloa kahdessa eri maassa. Toinen yhdessä tasossa ja toinen kolmessa kerroksessa, siinä on makuutilat ylimmässä, keittiö ja oleskelutilat sisääntulokerroksessa ja elokuvateatteri, kuntosali ja toinen oleskelutila pohjakerroksessa.
Molempi parempi. Kolmekerroksisessa on hissivaraus, laitetaan sitten, kun ei enää polvet kestä kiivetä rappusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo jolla pieni tontti ja naapurit ihan vieressä...jollekin varmaan sopii, mutta itselle se olisi sama kuin asuisi rivarissa tai kerrostalossa.
No eikä ole😆
Naapurista sisältä (ei kyllä pihaltakaan) ei kantaudu mitään ääniä meille, kukaan ei tömistele yläpuolella eikä kukaan kiellä mua olemasta pihalla vaikka biksuissa.
Meillä on 800m2 tontti ja ihan riittävän kokoinen. 2 rakennuksen lisäksi mahtuu iso englantilaistyylinen kukkatarha, hedelmäpuita ja marjapensaita, kasvimaa ja - huonekin. Pensaita ympärillä joten näkyvyyttäkään ei ole naapurista meille.
Naapurustossa lapsiperheitä ja tontti rajoittuu leikkipuistoon. Mun mielestä on ihana kuunnella lasten ääniä ulkoa.
Eihän sitä voi verratakaan hissin kolinaan tai naapurin Veikon örinään rappukäytävässä!
Meillä on samankokoinen tontti, ja talo aikoinaan rakennettu fiksusti tontin reunalle, eikä keskelle, niin piha tuntuu tosi tilavalta. Meilläkin on useampi omenapuu, ja pari ulkorakennusta, ja palju. Tonttimme on kadun viimeisin, joten ei myöskään jatkuvaa liikennettä talon ohi. Tää on Helsingissä, hyvien liikenneyhteyksien varrella, meille unelma. Mies on sellainen puuhapete, että tarvitsee jatkuvasti jotain tekemistä, ja sitähän riittää sekä ulkona, että sisällä 😉
Vierailija kirjoitti:
Vuokratontti ei käy. Ei myöskään raadon alueelle rakennettu sokkelitalo. Eikä kaksi kerroksinen talo.
Maalämpö, mielellään vedestä otettu lämpö, on hyvä.
Talo pitää olla rakennettu tolppien päälle, metrin korkeuteen maasta, radonin ja homehtumisen estämiseksi. Tuuletus ja korvaus ilma ovat ykkös asioita. Sisäilman pitää olla terveellistä. Ala pohjan pitää päästä tuulettumaan.
Sokkelitalossa tai kellari talossa, kondensio kosteus takaa, että ajan kanssa talo on aina hometalo. Sitä ei voi tekniikalla estää,
Oma tontti, johon omat kiinnitykset.
😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä muuttaisi omakotitaloon joka on ihan autotien vieressä.
Tämä oli minullakin.
Toinen oli: ei rintamamiestaloa.
Nyt minulla on kantatien varressa talo, jonka pohjakerros on tehty samalla tekniikalla ja samalla aikakaudella kuin rintamamiestalot. Ja oikeasti viihdyn täällä hyvin. Ehkä siksi, koska talo on niin paljon isompi kuin tyypillinen rintamamiestalo.
Minkä kokoisena pidät tyypillistä rintamamiestaloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästähän se paljon on kiinni minkälaisessa paikassa talot ja tontit on. Meillä vaikka tontit on pienet luonto on joka puolella. Vieressä meri ja 2 uimajärveä, mustikka- ja sieniapajat. Metsästysmaat sitä harrastaville. Silti lyhyt matka palveluihin, 35 min stadiin
Nurmikkoa meillä on ollut tontin koosta riippumatta alle 100m2, mieluummin istutuksia kuin turhaa nurmea
Jep, itseäni ei kiinnosta istuttaakaan mitään, hiekka tai asfaltti on minulle sopivin piha ja sekin saa olla pieni. 🙂 Tärkein on vaihtelevat ja mukavat lenkkeilymaastot lähettyvillä. Autolla pääsee sitten tarvittaessa mihin tahansa pk-seudun luontokohteisiin, joita riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, itseäni ei kiinnosta istuttaakaan mitään, hiekka tai asfaltti on minulle sopivin piha ja sekin saa olla pieni. 🙂 Tärkein on vaihtelevat ja mukavat lenkkeilymaastot lähettyvillä. Autolla pääsee sitten tarvittaessa mihin tahansa pk-seudun luontokohteisiin, joita riittää.
Niin, ja jos tulevassa talossani on palju tai poreamme, poltan ne ensimmäisenä. 😂
En ostaisi taloa mistään omakotitaloalueelta, jossa naapurit ihan vieressä. Nyt vain kaksi naapuria ja nekin sadan metrin päässä meistä ja puita molemmin puolin eikä niitä näy kun tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi sellaista taloa, jonka ikkunoista nälyy toiseen omakotitaloon sisään tai suoraan johonkin vilkasliikenteiselle tielle / kevyen liikenteen väylälle.
Yhden sukulaisen talo pikkupaikkakunnalla on tosi kaunis ja idyllinen, mutta sitten naapuritontilla on paikkakunnan kuppila. En jaksaisi kuunnella kun juopot mölisee viikonloppuisin.
En ostaisi taloa, jossa on tasakatto tai piilosokkeli.
Toi tasakatto on aika mielenkiintoinen juttu. Omakotitaloissa ne nähdään hirvittävänä riskirakenteena, mutta kuitenkin kerrostaloista tosi iso osa tasakattoisia. Eikä kukaan IKINÄ puhu tasakaton riskeistä kerrotalojen kohdalla. Vaikka kattorakenne voi olla täysin identtinen. Ihmisillä on tosi voimakkaita mielikuvia näistä asioista. Tosin varmasti itsekin olisi epäluuloinen ostamaan tasakattoista taloa.
Kerrostalojen tasakattoihin tehtiin (silloin kun niitä vielä tehtiin) yleensä sisäpuolinen vedenpoisto.
Suurin haaste ovat naapurit ja liikenteen meteli. Siispä talon pitäisi olla jossakin periferiassa ja jonne ei eksy kukaan edes vahingossa.
Haaveilen minitalosta, joten ehkä sen haaven toteutankin. Nyt asun isossa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja inhoan yli kaiken naapureiden yltiösosiaalisuutta, joka jostakin kumman syystä pidetään omakotiasujien hyvien ja kohteliaiden tapojen osoituksena.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä muuttaisi omakotitaloon joka on ihan autotien vieressä.
Millä sinne taloon sitten kuljetaan?
Vierailija kirjoitti:
Olenko väärässä, mutta eikös toivomasi asumistapa ole rivarin ja omakotitalon välimuoto erilllistalo? Sinun toivomiasi kämppiä on tosi paljon rakennettu. Ei niissä muuta vikaa ole kuin sitten, jos se sukulainen vyöryy asuntoautollaan 400 km päästä kyselette sitten meidän naapureiden pihoista paikkaa asuntoautolle asuntoautolle. Kun ei se mahdu kapealle tiellekään.Niin ärsyttävää ainakin meidän kulmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalon, joka on osa taloyhtiötä. Ihmettelen miksi tuollaisia tuollaisia useamman omakotitalon muodostamia taloyhtiöitä on perustettu.
Sellaiselle joka haluaa asua yhtiömuotoisesti. Luo ainakin jonkinasteista turvaa (joka ei toki ole ilmaista) ja varainsiirtovero on 2%.
Turvaa? Millaista? Itse näen lähinnä taloudellisia riskejä, kun joudutaan yhteisvastuullisesti vastaamaan muidenkin toilailuista.
Toilailuthan maksetaan yleensä itse. Sen sijaan muuta odottamatonta voi ilmaantua, jolloin koko lasku ei lankea itselle maksettavaksi. Asuntoyhtiölaki tuo myös tietynlaista turvaa jos ei itse viitsi/osaa. Yhtiöllä pitää olla kunnossapitosuunnitelmat ja edes suunnilleen järkevää yhtiötä myös pidetään suunnitelmallisesti kunnossa. Olen käynyt katsomassa ostoaikeissa todella monia omakotitaloja, ja voin kyllä todeta, että hyvin monen kohdalla olisi yhtiömuoto ollut varmasti talon kiinteistön kunnon ja ylläpidon kannalta parempi ratkaisu. Jotkut voivat myös hyötyä yhtiömuotoisesta asumisesta asumistukien yms. tukimuotojen kannalta, kun korjaus- ja remonttikulut ovat yhtiölle maksettavaa vastiketta.
Lattiasta katonrajaan asti kulkevat ikkunat on niin älyvammainen ratkaisu, että ei ikinä. Tämä pitäisi kyllä kieltää muiltakin. Eikä mitään naapurin kulkua tontille mun pihan läpi/ohi/vierestä/mitä vaan.
Yhtään isomman tien vieressä tai asutusalueella postimerkkitontilla ja talot vieri vieressä