Nykyään tuntuu, että aina on rahat loppu
Vaikka ostaisi vaan halvinta ruokaa, ostaa vaan tarpeelliset hygieniatarvikkeet, eikä käy ravintoloissa. Onko muilla samanlaista tilannetta? Kauppaan menee joka kerta se 70 euroa vähintään, vaikka ostaisi vaan perustarvikkeita.
Kommentit (88)
Kauanko sä niillä 70 euron ostoksilla pärjäät? Itsellä normaali on 130-180€ per kerta...
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä ja olen hippasen huvittunut kun puhutaan miten ruuanhinta on noussut ja rahat ei oikein tahdo riittää mihinkään ja ihmiset ostaa enemmän herkkuja kuin koskaan ennen.
Varmaan siksi kun ei ole rahaa matkustaa tai ostaa mitään elämyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama tilanne, vaikka palkka on jopa noussut vuosien myötä. En oikeasti ymmärrä tätä, koska kulutustottumukset ovat samat mutta luulen että ainoa syy on vain kaiken kallistuminen.
Sama täällä. Mikään ei ole omassa elämässä muuttunut vuosiin muuta kuin itse palkka, joka on noussut paljonkin, mutta se ei vain näy ns. elämisessä kun kokoajan jonkun pakkollisen menon summa x nousee. Alkaa jo suorastaan vtuttamaan. Ei siinä, pärjään kyllä palkallani ja koen, että se on riittävä töihin nähden, MUTTA ihmetyttää kyllä maksaa Suomessa kaikesta YLIHINTAA. Thaimaassa elelisin tuloillani kuin mikäkin miljonääri eikä tarvitsisi edes mennä niinkään kauas.
Sama tilanne. Kaupoilla monipoli ja voi pitää hinnat korkealla ja tahkoa isoja voittoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä ja olen hippasen huvittunut kun puhutaan miten ruuanhinta on noussut ja rahat ei oikein tahdo riittää mihinkään ja ihmiset ostaa enemmän herkkuja kuin koskaan ennen.
Oon kiinnittäny huomioo ihan samaan. Ostetaan eineksiä, jotka todellisuudessa järkyn hintasia verrattuna ruoka-aineksiin, joilla loihtisit ison kasan kerrallaan kotiruokaa.
Ja sama nämä päihteiden käyttäjät... kyllä riittää rahat hyvinkin kaljaan ja tupakkaan, mutta kun aletaan puhumaan ruuasta ja sen hinnasta niin ei oo varaa mihinkään. Kyllä minä ainaki ostaisin mieluummin ruokaa kuin tupakka-askin, jos täytyis valikoida. Elämä on valintoja!
Rahat menevät kaljaan , ei ruokaan joka ei juuri maksa.
Mulla ei oo ikinä ollut näin paljon rahaa kun sain ekan työpaikan.
Millä logiikalla esimerkiksi yksi suihkugeeli koko perheellä on halvempi kuin 4 eri suihkugeeliä? Jos sitä yhtä käyttää kaikki, se loppuu viikossa. Jos kaikki käyttää omiaan, ne kestää neljä viikkoa. Rahallisesti ollaan samassa tilanteessa: kuukaudeksi on ostettava neljä suihkugeeliä. Jotkut ei selvästikään hahmota isoja kokonaisuuksia, jos päättelevät jostain kylpyhuoneen purkeista holtittoman rahankäytön.
Asun seuraavat pari kk japanissa ja vaikka lennot ei olekaan ilmaisia, elän siellä syöden ravintoloissa puoli-ilmaiseksi neljäsosalla suomen budjettiin verrattuna. Suomessa kaikki on ylikallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kiinnittäny huomioo ihan samaan. Ostetaan eineksiä, jotka todellisuudessa järkyn hintasia verrattuna ruoka-aineksiin, joilla loihtisit ison kasan kerrallaan kotiruokaa.
Ja sama nämä päihteiden käyttäjät... kyllä riittää rahat hyvinkin kaljaan ja tupakkaan, mutta kun aletaan puhumaan ruuasta ja sen hinnasta niin ei oo varaa mihinkään. Kyllä minä ainaki ostaisin mieluummin ruokaa kuin tupakka-askin, jos täytyis valikoida. Elämä on valintoja!
Te einesten ostamisesta valittajat ette taas ymmärrä sellaista sitä, että jotakin voi tarvita tai pystyä käyttämään vain tietyn määrän. Mitä järkeä on "loihtia iso kasa ruokaa", jos sitä ei pysty säilömään minnekään tai käyttämään riittävän nopeasti? Jos tarvitsee vain lounasruoan töihin, on järkevämpi ostaa se yksi lounasruoka ja käyttää se kokonaan, kuin ostaa kasa aineksia, kuluttaa sähköä, vettä ja aikaa, ja joutua heittämään osa ruoasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla esimerkiksi yksi suihkugeeli koko perheellä on halvempi kuin 4 eri suihkugeeliä? Jos sitä yhtä käyttää kaikki, se loppuu viikossa. Jos kaikki käyttää omiaan, ne kestää neljä viikkoa. Rahallisesti ollaan samassa tilanteessa: kuukaudeksi on ostettava neljä suihkugeeliä. Jotkut ei selvästikään hahmota isoja kokonaisuuksia, jos päättelevät jostain kylpyhuoneen purkeista holtittoman rahankäytön.
Merkilläkin on väliä ;) jos ostaa euron maksavia suihkugeelejä niin niihin menee vain 4euroa. Joku saa niihinkin varmaan kulutettua kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te einesten ostamisesta valittajat ette taas ymmärrä sellaista sitä, että jotakin voi tarvita tai pystyä käyttämään vain tietyn määrän. Mitä järkeä on "loihtia iso kasa ruokaa", jos sitä ei pysty säilömään minnekään tai käyttämään riittävän nopeasti? Jos tarvitsee vain lounasruoan töihin, on järkevämpi ostaa se yksi lounasruoka ja käyttää se kokonaan, kuin ostaa kasa aineksia, kuluttaa sähköä, vettä ja aikaa, ja joutua heittämään osa ruoasta pois.
Otat vaikka sitä ruokaa töihin seuraavana päivänä mukaan niin ei tarvi ostella kalliita eineksiä.
Niin kuin sanoin, elämä on valintoja. Turha omista valinnoista on kitistä.
Itselläni taloustilannetta helpottaa se, että kun muutama vuosi takaperi ymmärsin, mihin tilanne on menossa, ryhdyin kokoamaan hätävarastoa. Kyllä se vain tuntuu kauppalaskussa nyt, kun löytyy kaapista peruskuivatarvikkeita, säilykkeitä, pesu- ym. hygieniatuotteita jne. Ei sillä nyt tietysti montaa kymppiä kuussa kauppalaskua vähennä, mutta sain ainakin ostettua nykyistä halvemmalla enkä siis ota takkiini aivan niin pahasti kuin moni, joka ei ymmärtänyt varautua edes hiukan. Jo ennen nykyistä hintojen nousua elimme kahden hengen perheessä noin 80-150e/kk kauppalaskulla, koska kaikki tehtiin alusta asti itse. Nyt ei enää edes itse tekemällä pysty kovin paljon säästämään, mutta halvempaa se yhä silti on syödä kaalipataa ja itse valmistettua hernekeittoa, kuin eineslaatikoita ja kalliita pihvejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona ei ole esimerkiksi jääkaappia/pakastinta, vaikkapa sähkönsäästämisen vuoksi, niin ymmärrän kyllä pointtisi. Muussa tapauksessa ihmettelen suuresti.
Itse oon siirtynyt saippuaan ehkä hankala mutta riitoisampi.
Sieni imee enemmän..ulkomailla on muuten sairaan isot saippuahyllyt satoja laatuja Suomessa muutama laatu.
Mikä on suihkugeeli? En oo ikinä tarvinnu.
Etelä-Euroopassa saippua todella suosittu
katselin ihmeissään kun hylly melkeen 10metriä pitkö ja monta hyllyriviä saippuaa.
Ei ole samaa. Joku kuukausi jää yli.
Seli seli