Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyään tuntuu, että aina on rahat loppu

Vierailija
07.07.2023 |

Vaikka ostaisi vaan halvinta ruokaa, ostaa vaan tarpeelliset hygieniatarvikkeet, eikä käy ravintoloissa. Onko muilla samanlaista tilannetta? Kauppaan menee joka kerta se 70 euroa vähintään, vaikka ostaisi vaan perustarvikkeita.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheellä on ollu jo kohta 10 vuotta viikon ruokabudjettiraja 200e. Vieläkään ei ylity. Nykyään vaan tarkemmin katson juustojen ja leikkeleiden hintoja. Alesta ostan niitä suosikki juustoja. Esim. pikkukaupassa eräs juusto yli 4e ja ostan vain alesta alle 3e. Tiettyä lihaa ostan vain kun on alessa. En varsinaisesti juokse metsästämässä onko alessa, mut ohimennen aina katson onko ale lappu. Yli vuoteen en ole ostanu sitä.

Sit vertailen vaikka kalapuikkoja, joskus maksaa vähemmän kun ostaa 3 pakettia missä on 10kpl,taas iso 30kpl kalapuikkoja maksaa enemmän. Enkä tartu sellaisiin alennuksiin missä saa vaikka 3 purkkia pesuainetta 10e. Ostan yhden ja menee rahaa vaikka 4e. Mulla jää silti lompakkoon siitäkin se 6e.

Tilanne onkin hankala heillä, jotka ovat jo alun alkaen tottuneet käyttämään jo halvimpia merkkejä ja syövät vaatimattomasti. Meillä on nyt onnistuttu pitämään ruokakulut "maltillisina" ja itse asiassa vähennetty jopa euromääräistä kulutusta aiemmasta kun on ollut mistä karsia. Ja tunnistan että vieläkään ei mennä kipurajalla,

vaan hätätilanteessa ruokamenot voisi vaikka puolittaa . Valitettavasti vaan kaikilla ei ole tätä "joustovaraa" ja elävät jo valmiiksi nuukasti, jolloin hintojen nousu iskee koviten.

Vierailija
62/88 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärrä, 370 m2 omakotitalo, 3 velatonta autoa, pakolliset kustannukset ilman ruokaa ja bensaa alle 1000 / kk, ei nyt mene ihan jakeluun, kun joku valittaa ettei saa säästöön 500€/kk tai lähde lomamatkalle, 3000€ /vuosi  on vain 250€/kk.  Ruokaan menee ihan 3300/vuosi, kaksi lasta. Älkää tuhlatko, ihminen pärjää aika pienellä. Sandesl-olut -laatikko maksaa ihan 30€, tupakoitsijat käyttävät rahaa 10€/pv. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sinne kauppaan niin perkeleesti viedä rahojaan. Opettele itse tekemään ruokaa halvimmista raaka-aineista ja mieti syötkö liikaa. Jotain limuja ja valmiseineksiä ei ollenkaan tarvitse. Ei sinne ruokakauppaan mene yhtään enempää jos vähentää ostelua ja jättää kilohinnaltaan kalliit tuoteet hyllyyn miljonäärikauppiaan riesaksi.

Jostain ne halvimmatkin raaka-aineet pitää hankkia. Mistä muualta saat ne kuin kaupasta? Meillä ei ole kerrostalossa omaa pihaa saati maatilaa, jolla kasvattaa ruokaa.

Vierailija
64/88 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheellä on ollu jo kohta 10 vuotta viikon ruokabudjettiraja 200e. Vieläkään ei ylity. Nykyään vaan tarkemmin katson juustojen ja leikkeleiden hintoja. Alesta ostan niitä suosikki juustoja. Esim. pikkukaupassa eräs juusto yli 4e ja ostan vain alesta alle 3e. Tiettyä lihaa ostan vain kun on alessa. En varsinaisesti juokse metsästämässä onko alessa, mut ohimennen aina katson onko ale lappu. Yli vuoteen en ole ostanu sitä.

Sit vertailen vaikka kalapuikkoja, joskus maksaa vähemmän kun ostaa 3 pakettia missä on 10kpl,taas iso 30kpl kalapuikkoja maksaa enemmän. Enkä tartu sellaisiin alennuksiin missä saa vaikka 3 purkkia pesuainetta 10e. Ostan yhden ja menee rahaa vaikka 4e. Mulla jää silti lompakkoon siitäkin se 6e.

Se monen talouden ongelma onkin kun popsitaan välipaloiksi juustoja, leipää, leikkeleitä, jne. Turh

Niin, arvon naiset...avatkaa ne kylpyhuoneenne kaapit ja laskekaa kuinka monta erilaista tuotetta sieltä löytyy. 

Eipä sinne montaa tuotetta ole viimeisen vuoden aikana ostettu. Nekin vain tarpeeseen, mm. hammastahna ja antiperspirantti.

Vierailija
65/88 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kansa raataa töissä 40h/viikko rikastuttamassa porvareita ja palkaksi saa verojen jälkeen niin vähän, että joutuu miettimään, onko varaa ostaa juustoa tai saippuaa?

ja tämä on maailman onnellisin maa?

Esim kesko on suomen toiseksi suurin veronmaksaja, joka työllistää tuhansia ihmisiä. Kivittäkää kaikki ne jotka työllistää nämä raatajat? No, siitähän se suomalainen yhteisöllisyys on. Vihataan ja kivitetään, että kokee kuuluvansa edes johonkin. 

Ei tässä yrityksiä oltu kivittämässä, vaan kritisoidaan systeemiä. Miksi yritys ei pysty/halua maksaa riittävää palkkaa? Miksi kaikki on kallistunut niin nopeasti? Voisiko asialle tehdä jotakin sen sijaan, että vain hiljaa alistutaan?

Vierailija
66/88 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut tätä. Aina on rahaa ja tilille kertyy ylimääräistä.

joo. ei raha maailmasta mihinkään katoa. vihreä siirtymä on vaan kurjistanut duunareiden elämän ja vienyt työtätekevien säästöt rikkaille sijoittajille ja hyvätuloisille.

kansa kärsii ja rikkaat rikastuu eli "keskimäärin" kaikki yhtä hyvin kuin ennenkin.

Olisit katsonut koulussa sinne taululle sen sijaan, että kirjoitelit sen luokan pahispojan nimeä matikanvihkoon. Saitko edes sitä? 

Sain. Käykö kateeksi?

Ei, en ole koskaan haaveillut tuosta jalkojenlevittäjän urasta. Minä olen se jota sinä haukuit koko kouluajan rillipäiseksi hikariksi.

Täällä on toinen rillipäinen hikari ja minulta sairaus vei työkyvyn. Eli ei se aina auta, vaikka kuinka opiskelisi ahkerasti.

Vierailija
67/88 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla esimerkiksi yksi suihkugeeli koko perheellä on halvempi kuin 4 eri suihkugeeliä? Jos sitä yhtä käyttää kaikki, se loppuu viikossa. Jos kaikki käyttää omiaan, ne kestää neljä viikkoa. Rahallisesti ollaan samassa tilanteessa: kuukaudeksi on ostettava neljä suihkugeeliä. Jotkut ei selvästikään hahmota isoja kokonaisuuksia, jos päättelevät jostain kylpyhuoneen purkeista holtittoman rahankäytön.

Merkilläkin on väliä ;) jos ostaa euron maksavia suihkugeelejä niin niihin menee vain 4euroa. Joku saa niihinkin varmaan kulutettua kymppejä.

Minä en käytä mitään suihkugeeliä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisin parempi ihminen, vaan että ihoni on sellainen, että vesi riittää, pois lukien tietyt alueet, jotka pesen shampoolla.

Vierailija
68/88 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupassa töissä ja olen hippasen huvittunut kun puhutaan miten ruuanhinta on noussut ja rahat ei oikein tahdo riittää mihinkään ja ihmiset ostaa enemmän herkkuja kuin koskaan ennen. 

Vuoden vaihteessa taitaa jokainen mässäillä normaalia reilusti enemmän. Lisäksi monet ollaan tunnesyöjiä. Kun elämä kohtelee kaltoin, tarttuu herkemmin herkkuihin. Etenkin nyt kun kaiken hauskan hinta on noussut, tulee edullisemmaksi hemmotella itseään 4€ suklaalla kuin 20€ elokuvalipulla, esimerkiksi. Ei tietenkään ole paras vaihtoehto mutta kyllä jokainen sitä hemmottelua tai palkitsemista kaipaa. Väsyneenä tarttuu helposti epäterveelliseen ruokaan.

Vierailija
69/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy sossupummiksi, niin rahasi riittävät. Rahaa tulee kuin rännistä.

Käyppä itse kokeileen soskusta, niin huomaat ettei onnistu. Vai halusitko mahtailla ?

Vierailija
70/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Kun tekee kahta työtä, jotta selviäisi, niin eipä siinä ehdi sen ihmeemmin miettiä, mitä kaupasta nappaa mukaansa työvuorojen välillä, se on jotain mikroruokaa ja jälkkäriksi suklaata.

Vierailija
71/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää miten iso perhe teillä on. 200 € viikossa on paljon.

Vierailija
72/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin, että tuo edellinen onkin vanha juttu.

sama

Vierailija
73/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko katsoneet, miten paljon vuodessa menee suoratoistopalveluihin? Näyttää niin pieneltä joku 14.95 luottokorttilaskulla, mutta tekeekin vuodessa melkein 180 euroa. Eli jos ennen oli rahaa käydä vaikka leffassa ja enää ei ole, niin tässä voikin olla yksi selitys.

Samalla tietty leffaliput kallistuneet eli ison perheen kohdalla tuskin säästää viemällä perheen elokuviin. Joillain nämä tällaiset asiat syövät taloudenpitokykyä, ettei omaa kulutusta näe samalla tavalla kuin ennen, kun ne liput sai käteensä antamalla rahaa omasta lompakosta. 

Vierailija
74/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta suoratoisto kyllä säästää tosi paljon leffateatteriin verrattuna. Jos kävisin leffassa kolme kertaa viikossa perheen kanssa verrattuna siihen, että katsomme yhdessä sarjaa tai leffaa. 

Vierailija
75/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy sossupummiksi, niin rahasi riittävät. Rahaa tulee kuin rännistä

Önly in Finland

Vierailija
76/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kun palkka on umpisurkea 1900 e/kk netto niin kaikki mennyt jo ekassa viikossa. keskiviikkona palkkapäivä ja tilillä huimat 8 euroa ja tuo on jo paljon, yleensä olen miinuksella. luottokorttivelkaa 850 euroa jota en ehdi maksamaan pois kun lisää tulee lähes joka kuukaudelta.

Vierailija
77/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no kun palkka on umpisurkea 1900 e/kk netto niin kaikki mennyt jo ekassa viikossa. keskiviikkona palkkapäivä ja tilillä huimat 8 euroa ja tuo on jo paljon, yleensä olen miinuksella. luottokorttivelkaa 850 euroa jota en ehdi maksamaan pois kun lisää tulee lähes joka kuukaudelta.

Elät ja olet elänyt yli varojesi. Pankkiin sovit lainasta pienemmällä korolla, jolla saat luottokorttilainan maksettua, kortti pois.

Seuraavat tahot esimerkiksi tarjoavat tietoa ja keinoja talouden hoitoon:Talous- ja velkaneuvonta ja takuusäätiö, Martat. 

Vierailija
78/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahdella aikuisella n. 130e ruokakauppa lasku viikossa, lisäksi mahdolliset hygieeniatarvikkeet + kerran tai pari kuukaudessa noutoruuat.

Vierailija
79/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olen tuo aiempi kirjoittaja, mutta jos yhtään terveellisempiä valintoja haluaa tehdä halvimpien kalapuikkojen sijaan, niin kyllä tuo summa neljän henkilön perheessä äkkiä ylittyy.

Vierailija
80/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elät varmaan yksin, joten kulurakenne on eri... mutta mun mies on tuollaisella palkalla maksanut puolikkaan okt velattomaksi ja nyt jää liki puolet palkasta säästöön.