Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyään tuntuu, että aina on rahat loppu

Vierailija
07.07.2023 |

Vaikka ostaisi vaan halvinta ruokaa, ostaa vaan tarpeelliset hygieniatarvikkeet, eikä käy ravintoloissa. Onko muilla samanlaista tilannetta? Kauppaan menee joka kerta se 70 euroa vähintään, vaikka ostaisi vaan perustarvikkeita.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ymmärrä, 370 m2 omakotitalo, 3 velatonta autoa, pakolliset kustannukset ilman ruokaa ja bensaa alle 1000 / kk, ei nyt mene ihan jakeluun, kun joku valittaa ettei saa säästöön 500€/kk tai lähde lomamatkalle, 3000€ /vuosi  on vain 250€/kk.  Ruokaan menee ihan 3300/vuosi, kaksi lasta. Älkää tuhlatko, ihminen pärjää aika pienellä. Sandesl-olut -laatikko maksaa ihan 30€, tupakoitsijat käyttävät rahaa 10€/pv. 

Iso okt, mökki ja mökkivelka 30 000€, kolme autoa, josta yhdestä 10 000€ velkaa, pakolliset kustannukset kauppa 1500€, bensa 200€, työmatkat 300€, asuminen ja vakuutukset 1200€. 3000€ riittää pieneen lomareissuun Suomessa perheessä, jossa kaksi aikuista ja kaksi lasta. Ulkomaille sillä ei lähdetä.  

Hintojen nousu on ollut räjähdysmäistä.

Vierailija
82/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on nykyään vähemmän rahaa mitä lapsena vaikka saan tukia. Käsittämättömät hinnat niin ei muutenkaan tule ikinä ostettua mitään vaan säästettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupassa töissä ja olen hippasen huvittunut kun puhutaan miten ruuanhinta on noussut ja rahat ei oikein tahdo riittää mihinkään ja ihmiset ostaa enemmän herkkuja kuin koskaan ennen. 

Varmaan siksi kun ei ole rahaa matkustaa tai ostaa mitään elämyksiä.

Tämä. On olemassa termi huulipunaindeksi. Lama-aikana huulipunien myynti nousee. Se on ns. arjen luksus tilanteessa kun ei ole rahaa.

Vierailija
84/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauppaan menee joka kerta 70 euroa, "vaikka ostaisi vain perustarvikkeita", niin kuinka usein käyt kaupassa ja kuinka monelle siitä ne perustarvikkeet tulee? Käyn itse pari kertaa viikossa kaupassa omaan käyttööni perustarvikkeita ja 70 riittää reilulle viikolle ihan varmasti. 

Vierailija
85/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä huomioita! Seuraan hintoja tarkasti erityyppisissä ruokakaupoissa ja yhteinen havainto on hintojen jatkuva nousu. Nyt taas eilen havainto,että vuodenvaihteen jälkeen taas on hintoja nostettu. Kahvi on jo älyttömässä hinnassa yli 7 e ja koko ajan kallistuu. 

Vierailija
86/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kauppaan menee joka kerta 70 euroa, "vaikka ostaisi vain perustarvikkeita", niin kuinka usein käyt kaupassa ja kuinka monelle siitä ne perustarvikkeet tulee? Käyn itse pari kertaa viikossa kaupassa omaan käyttööni perustarvikkeita ja 70 riittää reilulle viikolle ihan varmasti. 

Yhdelle ihmiselle 70 e on eri asia kuin vaikkapa kolmelle. Itsellä meni eilen ruokakaupassa 64 e kolmelle hengelle ja riittänee muutamaksi päiväksi. 

Vierailija
87/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 50 € ruokabudjetti viikoksi. Käteistä sen verran lompsassa ja sen pitää riittää kauppa ostoksiin viikoksi. Nyt on mennyt tammikuussa 88 € tähän mennessä eikä kauppaan tarvitse mennä moneen päivään.

Vierailija
88/88 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, kyllä ruuasta varmasti monellakin on ns.säästettävää, mutta fakta on, että bensa on kallista, sähkö, vesi, kiinteistövero, vastikkeet lainakorot, alv-korotus, poliklinikkamaksut jne. ovat kallistuneet ja vastaavasti palkan maksuvoima laskenut. Vaikka eläisit, kuten ennen, jää tilille vähemmän. Eli nämä, jotka sanovat, ettei näy missään, eivät ihan puhu totta. Kyllä se näkyy, mutta ehkä heillä on ajansaatossa ollut parempi kyky rakentaa puskuria, ja samalla muuttaa sitä  miten aiemmin kulutti. Perhe kuluttaa myös eri tavalla, jos siinä on 2-3 pikkumukulaa tai saman verran vaikka urheilevia teinejä.