Onko muita, joita ahdistaa lapsen läsnäolo näin kesälomalla?
Toivon usein, että teini-ikäinen lapseni poistuu omaan huoneeseensa. Olen jotenkin niin poikki tästä jatkuvasta ärsyketulvasta, kun lapsi ei ole päiviä koulussa vaan oleilee kotona ja minun pitää tehdä kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja siivota jatkuvasti jotain jälkiä. En nauti tästä olemisesta yhtään.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Jos teini ei siellä haistattele tai ole noudattamatta yleisiä sääntöjä niin ei, en ymmärrä miten teini-ikäisestä on vaivaa ja kuormitusta. Sen ikäiselle voi jo antaa kympin ja käskeä mäkkäriin syömään tai sanoa, että minä en tänään jaksa kokata, haluatko sinä tehdä jonkun helpon ruuan vai haetko kaupasta valmista meille.
Teini taervitsee ravitsevaa terveellistä ruokaa. Ei mitään sontaa.
Provo mikä provo.
Teinit nukkuvat puoleen päivään, ei siinä ehdi kahta lämmintä ruokaa syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee kuin yhden lämpimän aterian päivässä ja kesällä siinäkin mennään helpoimman kautta. Laitan kyllä aamu- ja iltapalan ja osaavat ottaa itsekin jotain. Missään nimessä en stressaa ruuanlaitosta.
Tehdään yhdessä juttuja ja nyt on se aika kun seison jalkapallokentällä, kuskaan ja olen talkoissa. Joudun moponkorjauksessa ja ajamaan opettelussa auttamaan. Olen ylpeä että äitikin huolitaan kaverienkin seurassa mukaan.Ihana kesäloma sinulla... Oikein jalkapallokentällä päivystystä ja murkkuikäisen kotkotusten mukaan menemistä. Eikö sinua kiinnosta omat menot? Ystävien kanssa ravintolaan jne.? Entä eroottiset hetket kumppanin kanssa? Kerrankin on loma! Kakrujen kanssa ehtii olla arkenakin.
Siksi olen lapsia tehnyt että olen niitten kanssa ja opetan töihin. Arkena ei oikein tahdo ehtiä olla lasten kanssa. On meillä kaikilla omiakin menoja että ei nyt 24/7 neljän seinän sisällä istuta. Tää on nyt tätä aikaa ja nautitaan siitä.
Kaikkien ei pitäisi tehdä lapsia, ei kannata suostua edes paineen alla jos ei oikeasti niitä halua.
Siis onko ap päivät kotona myös? Olisiko aika tehdä jotain sen teinin kanssa yhdessä, jos kerran on yhteistä aikaa?
Teini saattaa puolestaan toivoa, että äiti/isä poistuisi välillä ovesta ulos.
Mitä ihmettä nyt taas?? Jengi hankkii lapsia ja sitten ärsyyntyy kun ne lapset asuukin saman katon alla :D
Voitko ap lähettää sen teinisi minun luokse asumaan loppukesäksi? Tykkään teineistä, niillä on yleensä hyvät jutut ja niiden kanssa voi käydä kesäriennoissa. Oppivat myös nopeasti ottamaan vastuuta kodin hoidosta ja ruuanlaitosta kun heille vain annetaan siihen mahdollisuus.
Just joo. Miksi teit sitten lapsen/lapsia??
Ja mikset itse poistu kotoa minnekään?
Kyllä varmasti teinisi vastaavasti sitä toivoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee kuin yhden lämpimän aterian päivässä ja kesällä siinäkin mennään helpoimman kautta. Laitan kyllä aamu- ja iltapalan ja osaavat ottaa itsekin jotain. Missään nimessä en stressaa ruuanlaitosta.
Tehdään yhdessä juttuja ja nyt on se aika kun seison jalkapallokentällä, kuskaan ja olen talkoissa. Joudun moponkorjauksessa ja ajamaan opettelussa auttamaan. Olen ylpeä että äitikin huolitaan kaverienkin seurassa mukaan.Ihana kesäloma sinulla... Oikein jalkapallokentällä päivystystä ja murkkuikäisen kotkotusten mukaan menemistä. Eikö sinua kiinnosta omat menot? Ystävien kanssa ravintolaan jne.? Entä eroottiset hetket kumppanin kanssa? Kerrankin on loma! Kakrujen kanssa ehtii olla arkenakin.
Siksi olen lapsia tehnyt että olen niitten kanssa ja opetan töihin. Arkena ei oikein tahdo ehtiä olla lasten kanssa. On meillä kaikilla omiakin menoja että ei nyt 24/7 neljän seinän sisällä istuta. Tää on nyt tätä aikaa ja nautitaan siitä.
"Opetat töihin"? Mihin töihin? Ei minun äitini mitään opettanut. Tuskin näin häntä.
Mulla on päinvastainen ongelma, eli teini ei suostu tulemaan ulos huoneestaan ja viettämään aikaa mun kanssani.
Mitä jos teinillä olisi myös kokkausvuoro tai vaikkapa kokkaisitte yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Laita päiväkotiin. Vanhemmat kuulemma ansaitsevat lapsivapaata loma-aikaa, jolloin voivat palautua arjen rasituksista. Erityisesti jos on joku vaativa asiantuntijatyö, kuten hoitaja tai opettaja.
Ai teini päiväkotiin?
Ite oot lapses pykänny, kärsi nyt vaan. Oon varma että kyllä siitä muutkin kärsii kun se huitelee kylillä ja koulussa.
Varmaan mukavaa teinillä. Kotona joutuu jatkuvasti tuntemaan stressiä siitä, että ei käy missään, mutta sitten, kun astuu ovesta ulos, näkee heti iloisia teini- ja lapsiporukoita, jollaiseen itse ei kuulu. Takana on pitkä kouluvuosi porukan ulkopuolisena.
Luultavasti oma huone on teinille nyt turvasatama, kuukauden päästä sitten takaisin kouluun sivustaseuraajaksi. Mitä jos lähtisit itse vaikka jonnekin, kun teinin seura on jo liikaa. Mene vaikka niiden omien kavereidesi kanssa tekemään jotain, ei teini siihen mukaan varmasti halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Opetat töihin"? Mihin töihin? Ei minun äitini mitään opettanut. Tuskin näin häntä.
Kotitöihin, maatilan töihin, omakotitalon töihin, metsätöihin, yritysten töihin,ajamaan traktorilla, autolla, hevosella. Hoitamaan eläimiä, pärjäämään luonnossa, mökillä. Korjaamaan koneita. Tyttö ja poika oppii kaikki samat asiat. Ei elämä eikä loma ole pelkkää viihdettä ja makoilua. Hommat hoidetaan silti ja opetellaan asioita sitä mukaa kun ikää tulee. Tätä ei tehdä hampaat irvessä vaan pöhlöillään vähän. Siksi äidin kanssa onkin hauskaa. Osta sille vaikka mopon romu ja alatte yhdessä tutkia miten saa liikkeelle.
Samoin mun äiti usein valitti että olen kotona lomalla , no, eipä ollu rahaa koskaan , ainoa keino fillaroida 17 kilsaa kylille, ja silloinkin ilman rahaa siellä .
Ja kesäduunit meni suhteilla siinä kylässä, aina.
Se on varmaan myös riippuvainen mis asuu. Talo maalla järven rannalla ja nuori tottunut puuhaileen omiaan esim. ulkona on helpompaa kuin kaupungissa pikku asunnossa.
Kai teini pärjäilee omassa huoneessaan, ja vanhempi voi jututtaa aina aamupalalla, lounaalla ja päivällisellä, jolloin on ilmoittauduttava ja oltava paikalla.
Sukulaiset, leirit, ja mahdollinen kesätyö ja välissä pikku reissuja joita yhdessä suunnitellaan voisi toimia myös.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole. Tämä on tabu jota ei sanota ääneen
Meidän neljä ovat koulusta tietysti nyt kotona; minusta on aivan ihanaa, kun kerrankin koko porukka saa olla kimpassa yhtaikaa. Tottakai lisähommaa, mutta myös paljon elämää. Tykkään.
Jos teini ei siellä haistattele tai ole noudattamatta yleisiä sääntöjä niin ei, en ymmärrä miten teini-ikäisestä on vaivaa ja kuormitusta. Sen ikäiselle voi jo antaa kympin ja käskeä mäkkäriin syömään tai sanoa, että minä en tänään jaksa kokata, haluatko sinä tehdä jonkun helpon ruuan vai haetko kaupasta valmista meille.