Hs tänään. Tutkija: Nuorten ahdistuksen aiheuttaa illuusio, että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa
Valintojen maailma, tai oikeastaan illuusio sellaisesta. Olemme nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveysongelmien alkulähteillä.
Nuoret ottavat paineita somesta miljoonilta ihmisiltä. Samalla työelämä on todella paineistettua. Ennen ihminen tiesi paikkansa. Ei tarvinnut kipuilla identiteettinsä kanssa.
Ongelma on kuitenkin, että kyseessä on valheellinen ajatus , että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa. Ei se ole niin. korkeakouluopinnot eivät tosiaankaan ole kaikkia varten. Kaikenlaisen työn arvostus pitäisi palauttaa ja sallia tavallisemmat elämänpolun. Terapia ei auta, jos pahoinvointi johtuu yhteiskunnan rakenteista. Niin se vain on.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Jutussa puhutaan sekavasti mahdollisuuksien tasa-arvosta (meritokratia) ja siitä, että kaikkien yksilölliset kyvyt eivät riitä kaikkiin tehtäviin.
- alemmilla yhteiskuntaluokilla ei ole välttämättä mahdollisuutta edetä kykyjensä mukaisesti
- keskiluokalla on aineelliset resurssit tukea lapsen yksilöllisiä valmiuksia, mutta silti lapsen valmiudet eivät välttämättä riitä haluttuun tehtävään.
- lisäksi keskiluokka voi ohjata ihmisen harhaan juuri hänen yksilöllisistä taipumuksistaan ja kiinnostuksenkohteistaan ja yrittää vääntää hänestä jotakin oman mielensä mukaista valeihmistä, ts. valita puolesta ja moraaliposeerata, miten tämä on sitä hyvyyttä ja auttamista, kun toisen elämä on henkisesti tuhottu heti kärkeen
Kenestäkään tuskin voi tulla mitä tahansa, tästä samaa mieltä! mutta yleensä ihmisen omat luontaiset taipumukset jo tekevät sen, ettei ainakaan itse haaveilla jotakin täysin "väärää". Vanhemmat sukulaiset voivat niin kyllä tehdä ymmärtämättömyyttään.
Monikaan meistä ei varmaan ole ikinä haaveillut joistakin täällä luetelluista - aivokirurgi, somettajatubettajahömppä, yritysjohtaja, olympiavoittaja, huippu jollakin muulla itseä täysin epäpuhuttelevalla alalla... Eli yleensä jo "ei ole mun juttu" -ajattelu ohjaakin yksilöitä automaattisesti pois hänelle kenties huonommin sopivista alueista. Ja niitä on tosiaan ihan jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon rehellisesti ja realistisesti; että ei voi tulla! Ei missään nimessä.
Mutta sopivalla ahkeruudella, kunnianhimolla ja ripauksella onnea voi päästä pitkälle! Mutta mahdollista on ettei pääse sittenkään.
Tämäpä tämä. Loputtomasti ei kannata kuitenkaan haihatella. Omaa identiteettiä ei ole järkevää rakentaa haaveilun pohjalle.
Some ei tee kyllä ihmiselle hyvää. Kaikki eivät voi olla vaikuttajia, stylistejä, malleja, julkkiksia, fitnestähtiä tms.
Some tekee ihmisille hyvää! Moni on työllistynyt somen kautta ja tienaa huikeita summia somen avulla. Ilman somea moni lojuisi kortistossa masentuneena tekemättä yhtään mitään tai tienaisi ne rahat pimeästi rikollisin keinoin.
Ihan samalla tavalla kaikki eivät voi eivätkä halua olla valtion virkamiehiä eikä ketään pidä siihen pakottaa.
Kaikista ei voi tulla lääkäreitä tai filmitähtiä, koska kaikista ei ole lääkäreiksi tai filmitähdiksi ja koska yhteiskunnat eivät oikein pyörisi pelkästään lääkäreiden ja filmitähtien voimin.
Kaikenlaisen työn arvostusta pitäisi nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon rehellisesti ja realistisesti; että ei voi tulla! Ei missään nimessä.
Mutta sopivalla ahkeruudella, kunnianhimolla ja ripauksella onnea voi päästä pitkälle! Mutta mahdollista on ettei pääse sittenkään.
Tämäpä tämä. Loputtomasti ei kannata kuitenkaan haihatella. Omaa identiteettiä ei ole järkevää rakentaa haaveilun pohjalle.
Some ei tee kyllä ihmiselle hyvää. Kaikki eivät voi olla vaikuttajia, stylistejä, malleja, julkkiksia, fitnestähtiä tms.
Onkin piristävä tapaus se kotisiivoojatyttö, mikä hän nyt on nimeltään..jos tuota kautta saadaan nuoria siivousalalle niin huippujuttu. Reipas ja iloinen ote. Ihan aitoa vieläpä. Tämmöiselle omaperäisyydelle pisteet.
Se on täysin eri asia tienata somen avulla miljoonia siivousaiheella kuin olla tonnin palkalla kokoaikainen siivooja jossain Issillä, L&T:llä tai SOL:lilla.
Usein huomioimatta jää fakta, että someen postataan pitkälti vain positiivisia ja poikkeuksellisia kuvia, ja postaajat ovat usein keskivertoa parempia asioissa, joita edustavat. Jos olet hyväkuntoinen, ei riitä että olet ihan ok, vaan olet maailmanluokan fitnessmalli. Jos olet menestynyt, ei riitä että tulet toimeen ihan hyvin, vaan pitää olla luksusjahdit ja fancyt lomat jossain ekstraeksoottisessa kohteessa, jne. Koulutukseksi ei riitä, että olet ammattiin valmistunut, vaan pitää olla vähintään kolmen alan maisteri 10v työkokemuksella.
Tavallisetkin ihmiset postaavat ainoastaan saavutuksiaan. On päästy koulusta, on saatu työpaikka, on ostettu uusi auto, talo, perhe, vene, voitettu koirakissahevoskisat, ollaan kivalla lomalla, on kiva sää, jne.
Nämä ovat sinällään ihan normaaleita asioita, mutta postaamatta jäävät kaikki mt-ongelmat, perheriidat, dropoutit, konkurssit, burnoutit ja epäonnistumiset, ja ei kukaan kehtaa postata sinne, että ostinpas käytetyn halvan auton, muutin vuokralle lähiöön, jne.
Mun naapurilla oli kaikki hyvin, hieno talo, ydinperhe ja menestynyt elämä, mutta eräänä päivänä tyyppi löytyi hirttäytyneenä. Taustalta paljastuikin sitten päihdeongelmaa, perheväkivaltaa ja pitkä taistelu masennuksen kanssa. Harmittihan se, koska hän oli kaikesta huolimatta ihan hyvä tyyppi, mutta ne vaietut varjopuolet yllättivät silti täydellisen idyllin murruttua. Nyt se ydinperhe on sitten entinen perhe ja mitä lie sille kuuluu.
Olen aina käyttänyt esimerkkinä kuvalautojen kullikuvaketjuja. Niihin postatavat yleisemmin vain keskivertoa isomman veijarin omaavat, jolloin lukijalle syntyy kuva, että kaikilla on metrin slerba.
Löytää omat vahvuutensa ja vahvistaa niitä.
Löytää omat intohimonsa ja kutsumuksensa.
Ei yksi ihminen voi olla kaikkea, "mitä tahansa", mutta hän voi löytää oman räätälöidyn polkunsa (ilman somen pintaliitäjiä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä meen näiden asioiden kanssa aina niinkin syvälle kuin koko tämän valheellisen yhteiskuntarakenteen perusteisiin, se on se ongelma mikä aiheuttaa ihmisille mielenterveydellisiä ongelmia. Se on se juurisyy kaikkeen, ihminen on poistettu kokonaan omasta luontasesta perimästään ja elämästään.
Ei kaikkialla maailmassa oo näin, tuolla on vieläkin kyliä missä ihmiset elää samallatavalla kuin tuhansia vuosia sitte. Ei siellä mitään masennusta tai itsemurha halua ole samallatapaa kuin täällä, ne ihmiset elää perheelleen ja rakkaudelle, päivittäin aktiviteetti on ravinnon ja veden hankkiminen. Kylän työt.
Se köyhyydessä perinteisesti elävä jalo villi vaihtaisi osia kanssasi sekunnissa.
Mikä on sinun mielestäsi köyhyyttä?
Pointti on tämä: pakon sanelemana köyhästi ja perinteisesti elävä kehitysmaan asukas ei HALUA elää niin, vaan haluaisi olla ihan yhtä rikas ja onnekas kuin mekin.
Hän haluaisi laittaa lapsensa kouluun, ostaa heille lääkkeitä tai kenkiä tai edes tarpeeksi ruokaa. On lapsellista romantisoida köyhyyttä täältä hyväosaisten kattoterassilta ja ahdistua ja haaveilla siitä että saisipa elää kuten he.
"Näen kyllä niistä 10-vuotiaista, kenestä voi tulla lääkäri ja kenenstä ei."
Kyllä. Lahjakkuus ja äly on perittyä. Yleensä molemmat tai ainakin toinen vanhemmista on lahjakas. Muistan omastakin lapsuudesta oppilaat jotka hyvin vaivattomasti saivat kaikesta melkein kiitettäviä. Oli itsestään selvää että heistä tulee lääkäreitä ja niin tulikin. Minä en meinannut millään pysyä perässä ja oppia, keskiarvo jäi alle seitsemään peruskoulusta. Ehkä oppisin lopulta jos saisin rauhassa ja pitkään keskittyä vain yhteen aineeseen Kaikkiin asioihin ei voi itse vaikuttaa joten siitä on turha ahdistua. Sitä on tehnyt parhaansa siltä pohjalta mitä on syntymästään saanut.
Mun ahdistuksen aiheutti kyllä ihan kotiolot ja huono kohtelu.
Siksi aina vituttaa lukea boomereita rääkymässä tuosta, miten heitä nuoremmat eivät kestä mitään ja masentuvat liian herkästi jne.
Vierailija kirjoitti:
Usein huomioimatta jää fakta, että someen postataan pitkälti vain positiivisia ja poikkeuksellisia kuvia, ja postaajat ovat usein keskivertoa parempia asioissa, joita edustavat. Jos olet hyväkuntoinen, ei riitä että olet ihan ok, vaan olet maailmanluokan fitnessmalli. Jos olet menestynyt, ei riitä että tulet toimeen ihan hyvin, vaan pitää olla luksusjahdit ja fancyt lomat jossain ekstraeksoottisessa kohteessa, jne. Koulutukseksi ei riitä, että olet ammattiin valmistunut, vaan pitää olla vähintään kolmen alan maisteri 10v työkokemuksella.
Tavallisetkin ihmiset postaavat ainoastaan saavutuksiaan. On päästy koulusta, on saatu työpaikka, on ostettu uusi auto, talo, perhe, vene, voitettu koirakissahevoskisat, ollaan kivalla lomalla, on kiva sää, jne.
Nämä ovat sinällään ihan normaaleita asioita, mutta postaamatta jäävät kaikki mt-ongelmat, perheriidat, dropoutit, konkurssit, burnoutit ja epäonnistumiset, ja ei kukaan kehtaa postata sinne, että ostinpas käytetyn halvan auton, muutin vuokralle lähiöön, jne.
Mun naapurilla oli kaikki hyvin, hieno talo, ydinperhe ja menestynyt elämä, mutta eräänä päivänä tyyppi löytyi hirttäytyneenä. Taustalta paljastuikin sitten päihdeongelmaa, perheväkivaltaa ja pitkä taistelu masennuksen kanssa. Harmittihan se, koska hän oli kaikesta huolimatta ihan hyvä tyyppi, mutta ne vaietut varjopuolet yllättivät silti täydellisen idyllin murruttua. Nyt se ydinperhe on sitten entinen perhe ja mitä lie sille kuuluu.
Olen aina käyttänyt esimerkkinä kuvalautojen kullikuvaketjuja. Niihin postatavat yleisemmin vain keskivertoa isomman veijarin omaavat, jolloin lukijalle syntyy kuva, että kaikilla on metrin slerba.
Se on ihan yksilön omaa syytä, että itsellä on huono itsetunto. Ei voi syyttää ketään toista, että tuo on komeampi, kauniimpi, rikkaampi.
Ne Ylilaudan alastonkuvat ovat 99% varastettuja kuvia, laittomasti ja luvattomasti levitettyjä ja tarkoitus on vaan manipuloida toiseen työpaikkaan ja toiseen ammattiin, savustaa työttömäksi, painostaa, ohjailla, määräillä. Kyseessä on myös rikos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Lahjakkuus ja äly on perittyä. Yleensä molemmat tai ainakin toinen vanhemmista on lahjakas. Muistan omastakin lapsuudesta oppilaat jotka hyvin vaivattomasti saivat kaikesta melkein kiitettäviä. Oli itsestään selvää että heistä tulee lääkäreitä ja niin tulikin. Minä en meinannut millään pysyä perässä ja oppia, keskiarvo jäi alle seitsemään peruskoulusta. Ehkä oppisin lopulta jos saisin rauhassa ja pitkään keskittyä vain yhteen aineeseen Kaikkiin asioihin ei voi itse vaikuttaa joten siitä on turha ahdistua. Sitä on tehnyt parhaansa siltä pohjalta mitä on syntymästään saanut.
Eikä se pelkkä lahjakkuuskaan riitä. Minä olin juuri sellainen lapsi, joka sai lukematta kiitettävän kaikista aineista ja peruskoulun päättärin keskiarvoni oli 9,8. Mt-ongelmat sekä kyvyttömyys pitkäjänteiseen opiskeluun johtivat siihen, että opiskelin lopulta ihan tavallisen amk-tutkinnon ja olen ihan tavallinen työntekijä. Se etu älykkyydestä on sentään ollut, että olen voinut sillä kompensoida ongelmiani ja ilman sitä olisin todennäköisesti pudonnut työelämästä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
10v on vielä hyvin nuori, lapsi. Maailma ehtii muuttua vielä hyvin moneen kertaan, samoin yksilön mieli, elämä ja mieltymykset.
Korkeakoulutettuja arvostetaan ja yritetään saada lisää ja lisää. He menee töihin joissa palkan maksaa yhteiskunta. Ne todelliset veroeurojen tuojat ovat duunareita, siksi arvostan heitä kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se pelkkä lahjakkuuskaan riitä. Minä olin juuri sellainen lapsi, joka sai lukematta kiitettävän kaikista aineista ja peruskoulun päättärin keskiarvoni oli 9,8. Mt-ongelmat sekä kyvyttömyys pitkäjänteiseen opiskeluun johtivat siihen, että opiskelin lopulta ihan tavallisen amk-tutkinnon ja olen ihan tavallinen työntekijä. Se etu älykkyydestä on sentään ollut, että olen voinut sillä kompensoida ongelmiani ja ilman sitä olisin todennäköisesti pudonnut työelämästä kokonaan.
Mitä pahaa siinä on jos kokee olevansa tavallinen työntekijä. Moni meistä on tavallinen työntekijä ja hyvä niin, muuten tästä ei tulisi yhtään mitään. Kelan luukku ammottaisi pian tyhjyyttään.
Kuinka paljon tuo väite perustuu todellisuuteen, vai onko se vain juttu mitä toistellaan aivottomasti. Olen nuori ja en ole kuullut tuollaista väitettä muuten kuin motivaatiopuhujien suusta. Nykyään nimenomaan tiedostetaan ettei kaikista voi tulla mitä tahansa vaan lähtökohdat vaikuttavat siihen mitä mahdollisuuksia on.
Vierailija kirjoitti:
Löytää omat vahvuutensa ja vahvistaa niitä.
Löytää omat intohimonsa ja kutsumuksensa.
Ei yksi ihminen voi olla kaikkea, "mitä tahansa", mutta hän voi löytää oman räätälöidyn polkunsa (ilman somen pintaliitäjiä).
Niin, mutta kun jokainen haluaa olla joku tubettaja, tiktokkaaja, tai jokin muu pelle
Entäs se illuusio että poikalapsesta voi kasvaa aikuinen nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan yksilön omaa syytä, että itsellä on huono itsetunto. Ei voi syyttää ketään toista, että tuo on komeampi, kauniimpi, rikkaampi.
Ne Ylilaudan alastonkuvat ovat 99% varastettuja kuvia, laittomasti ja luvattomasti levitettyjä ja tarkoitus on vaan manipuloida toiseen työpaikkaan ja toiseen ammattiin, savustaa työttömäksi, painostaa, ohjailla, määräillä. Kyseessä on myös rikos.
Itsetunto ei riipu itsestä vaan on geenien ja muiden ihmisten rakentamaa. Ulkonäkö ja lahjakkuus on geeneissä, persoona rakentuu vanhempien, muun perheen, läheisten, kavereiden/ kiusaajien yms elämän polulla tavattujen mukana. Vanhempien varakkuus vaikuttaa, synnytkö suureen kaupunkiin vai maaseudulle jossa ei virikkeitä. Kaikki ympäristössä vaikuttaa, itse hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien tulisi opettaa elämää lapsille. Kertoa, ettei tv ja some ole totta.
Vanhempien tulisi välittää lapsistaan.
Valitettavasti tuo aloittajan kertoma viesti lapsille ja nuorille on tullut ihan valtiotasonkin päättäjiltä sanoin ja päätöksin.
Tämän hetkinen arvomaailma johtaa myös siihen (tai on jo johtanut), etteivät naiset halua enää synnyttää. Koska äitejä ja lapsen oikeutta hyvään lapsuuteen kotihoidossa ei haluta enää arvostaa, koska äideistä täytyy "tulla jotakin". "Susta voi tulla mitä vaan". Uraäitiyttä pidetään ainoana vaihtoehtona. Hintana on lasten ja nuorten hyvinvointi ja joidenkin äitien loppuun palaminen (kaikilla ei ole isovanhemmista ja muista sukulaisista tukiverkkoa). Eikä vähäisimpänä: avioerot.
No siitähän tässä ei olekaan kyse.
Ja ehkö itse katson tätä vähän eri vinkkelistä koska olen opettaja ja näen läpileikkauksen koko ikäluokasta. Näen kyllä niistä 10-vuotiaista, kenestä voi tulla lääkäri ja kenenstä ei. Ja ne keistä VOISI tulla, ei välttämättä voikaan enää silloin tulla kun aihe on ajankohtainen. Ja suurin osa ei edes halua. Mutta kyllä sen silti näkee ja tavallinen, järjellä varustettu ihminen näkee että kaikista ei voi tulla.
Ei se tarkoita sitä että sanoisin heille etteikö heistä voisi mitään tulla. Heistä voi tulla ehkä jotakin muuta sairaalassa työskentelevää ammattikuntaa kuten lähihoitajia. Tai heistä voi tulla jotain muita korkeakoulutettuja ammattilaisia, vaikkkei ehkä sitä joka ymmärtää kemiaa ja matikkaa.
Hymyilen jos joku tuollainen sanoisi haluavansa lääkäriksi. Sanoisin että vielä on aikaa miettiä. Mutta olisi kyllä karhunpalvelus sanoa vaikkapa sille matikkaa osaamattomalle että hånestäkin voi se kirurgi tulla kun uskoo itseensä.
Fun fact loppuun: olisin halunnut psykoterapeutisi mutta ONNEKSI ymmärsin että minun taidoillani olisin uuvuttanut itseni pyrkiessäni riittäviin opintoihin. Olisin ehkä päässyt, mutta uuvuttanut itseni.