Muita, joille jäänyt SSRI-lääkityksestä pysyviä tai pitkäaikaisia seksuaalihaittoja?
Siis esim. tuntoherkkyyden alenemaa, orgasmin saamisen vaikeutta tai libidon häviämistä. Jos palautui, kauanko meni aikaa?
Kommentit (830)
Masennuslääketuho kirjoitti:
Suomessa ja maailmalla on yhä enemmän löydöksiä tämän syndrooman potilaista, jotka paljastavat lyhytsäihermojen vaurion. Tämän tyyppisiä soluja on mm sukuelimissä ja autonomisessa hermostossa - joka ohjaa myös seksuaalisia toimintoja.
Tällainen neuropatia voi johtua metabolisesta toksisuudesta, autoimmuunireaktiosta, tai hermoston tulehduksesta. Erinäisillä lääkkeillä on selvästi vaikutus tämän syntyyn ja on hyvä ymmärtää että myös TURVALLISEKSI VÄITETYT MASENNUSLÄÄKKEET KUTEN BUPROPIONI, MIRTARSAPIINI JNE OVAT NÄISSÄ MUKANA. Samaa aiheuttaa kaljuuslääke finasteridi ja aknelääke accutane (isotretinoni).
Karmeinta on, että jos elimistö ei pysty korjaamaan itseään, hoitoa ei ole. Usein jää pysyväksi.
Tulevat vuodet todnäk varmistavat neuropatian tämän etiologiaksi.
OMA SUOSITUKSENI: VÄLTTÄKÄÄ MASENNUSLÄÄKKEITÄ JOS PYSTYTTE. KUKAAN EI TIEDÄ KENELLE TÄMÄ ISKEE, JA SE VOI TAPAHTUA ENSIMMÄISISTÄ ANNOKSISTA TAI VASTA KÄYTÖN PÄÄTTÄMISEN JÄLKEEN.
Itse olen nyt kärsinyt 8 vuotta. Elämä loppui käytännössä, koska myös tunteet ja kaikki mielihyvä katosi
Mutta eikö ohutsäieneuropatiassa ole tyypillisinä oireina puutuminen ja sähkösokkimainen kipu esim. käsissä ja jaloissa? Tiedän kyllä että joillakin SSRI:t ovat laukaisseet neuropatian mutta aika monilla on vain lieviä oireita (esim. vain genitaalien tuntopuutosta) ja tuntuisi oudolta, että neuropatia oireilisi vain siten. Mutta mitä tuohon neuropatiaan tulee, joillakin on ilmeisesti tilanne parantunut huomattavasti IVIG-hoidolla eli vaikuttaisi siltä, että heillä jatkuva autoimmuunireaktio on estänyt elimistöä korjaamassa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin me ollaan erilaisia. Olen syönyt niitä 15 vuotta, välillä ollut pisimmillään vuodenkin ilman SSRI:ta ja aina olen nauttinut seksistä yhtä paljon, ja siis nautin siitä todella paljon.
Nautin mäki seksistä ja syön noita lääkkeitä. En vaa saa orgasmia. Ihan kun aivot blokkaisi jotain.
Ainakin miesten kohdalla kysymys voisi olla esimerkiksi siitä että Luonnon Optimaalinen Hyperälykkyys pyrkii estämään masennukseen liittyvien geenien siirtymisen eteenpäin uusiin "karman ajassakuljetussäkkeihin", joita kutsutaan myös fyysiseksi ropaksi??
Masentunutta ihmistä seksi ei pääsääntöisesti taida kiinnostaa, joten ilman lääkkeitä tuo hoituu luonnollisella tavalla?
Kyllä vaikuttaa vieläkin. Lopetin vuosia sitten. Muna on jääkalikka, tunto tipotiessään. Silloin kun käytin tota lääkettä oln ns. kestävä rakastaja. Olisin voinut panna tuntikausia eikä koskaan olisi tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaikuttaa vieläkin. Lopetin vuosia sitten. Muna on jääkalikka, tunto tipotiessään. Silloin kun käytin tota lääkettä oln ns. kestävä rakastaja. Olisin voinut panna tuntikausia eikä koskaan olisi tullut.
Anteeksi uteluni, mutta sulla siis kuitenkin seisoi silloin? Vaikket saanutkaan orgasmia?
Joo, SSRI-lääkkeisiin liittyy tietyn tyyppinen tunnottomuus. Samanlaisia kokemuksia kuin aloittajalla. Edes seksiin vaikuttavat "piristyslääkkeet" eivät oikein auttaneet.
"... MASENNUSLÄÄKKEET KUTEN BUPROPIONI, MIRTARSAPIINI"
Yllämainitut mm OVAT turvallisia, joten eipä dissata kaikkia mielialalääkkeitäoska koska niiden ottaminen on usein elintärkeää ja pitävät hengissä.
Kuten ISSM:n videosta käy ilmi, niin ON turvallisia lääkkeitä kuten yllämainitut, katso taulukkoa, josta näet vaikutukset haluun, kiihottuneisuuteen ja laukeamiseen, ja usein jopa myönteisiä vaikutuksia koska ne palauttavat halut ja kyvyt, siksi niitä määrätään toiminnallisiin häiriöihin.
Vierailija kirjoitti:
Yllämainitut mm OVAT turvallisia, joten eipä dissata kaikkia mielialalääkkeitäoska koska niiden ottaminen on usein elintärkeää ja pitävät hengissä.
Kuten ISSM:n videosta käy ilmi, niin ON turvallisia lääkkeitä kuten yllämainitut, katso taulukkoa, josta näet vaikutukset haluun, kiihottuneisuuteen ja laukeamiseen, ja usein jopa myönteisiä vaikutuksia koska ne palauttavat halut ja kyvyt, siksi niitä määrätään toiminnallisiin häiriöihin.
Jotkut ovat raportoineet PSSD-tyyppisiä oireita myös bupropionista ja mirtatsapiinista. Toki useimmille vaikutukset ovat positiivisia/vähintään neutraaleja ja ovathan nuo ainakin paljon SRI-lääkkeitä turvallisempia.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
En osaa vertailla, sillä olen koko seksuaalisesti aktiiviset vuoteni syönyt SSRI-lääkkeitä. Saan kyllä orgasmin mutta vain itse tai lelun kanssa. Joskus turhauttaa mutta koen mielenterveyden olevan tärkeämpää kuin orgasmit miehen seurassa. Toki tiedostan, että naisilla voi muutenkin olla hankalaa saada orgasmeja eli lääkitys ei välttämättä ole ainoa syy.
Sama. Miehen kanssa oli viimeksi seksiä vuonna 2015
Onko miehellä ollu kuitenki seksiä säännöllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat raportoineet PSSD-tyyppisiä oireita myös bupropionista ja mirtatsapiinista. Toki useimmille vaikutukset ovat positiivisia/vähintään neutraaleja ja ovathan nuo ainakin paljon SRI-lääkkeitä turvallisempia.
Ja tietysti tässä tulla siihen kysymykseen, onko mikään lääke täysin turvallinen tuskin.
Vaikea sanoa. Olen aseksuaali enkä ole ikinä tuntenut minkäänlaista seksuaalista himoa, en ennen SSRI-lääkettä enkä nyt lääkettä käyttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
En osaa vertailla, sillä olen koko seksuaalisesti aktiiviset vuoteni syönyt SSRI-lääkkeitä. Saan kyllä orgasmin mutta vain itse tai lelun kanssa. Joskus turhauttaa mutta koen mielenterveyden olevan tärkeämpää kuin orgasmit miehen seurassa. Toki tiedostan, että naisilla voi muutenkin olla hankalaa saada orgasmeja eli lääkitys ei välttämättä ole ainoa syy.
Sama. Miehen kanssa oli viimeksi seksiä vuonna 2015
Onko miehellä ollu kuitenki seksiä säännöllisesti?
No, eihän sitä koskaan tiedä mitä noissa miesten saunailloissa tapahtuu...
Vierailija kirjoitti:
Näin me ollaan erilaisia. Olen syönyt niitä 15 vuotta, välillä ollut pisimmillään vuodenkin ilman SSRI:ta ja aina olen nauttinut seksistä yhtä paljon, ja siis nautin siitä todella paljon.
Siis nautitko siitä toooooooodella paljon?
Olen tutkinut aihetta "Post-SSRI Sexual Dysfunction" vuosikausien ajan, usealla eri kielellä. Olen lukenut aiheesta satoja lääketieteellisiä julkaisuja, lukemattomia potilaskertomuksia ja puhunut kasvotusten useiden ammattilaisten kanssa. Myös alan johtava ammattilainen Suomessa, dosentti Juhana Piha on yhtä mieltä kanssani. PSSD:n olemassaolo ei ole mielipidekysymys, se on fakta. Todistevuori SSRI/SNRI-lääkkeiden aiheuttamista pysyvistä vaurioista, etenkin seksuaalitoimintoihin on kiistaton. Jos väität muuta, olet yksinkertaisesti väärässä.
Ensimmäinen ilmoitus pysyvistä oireista Iso-Britanniassa tehtiin vuonna 1987.
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0141076819899299
SSRI/SNRI-lääkkeitä on syötetty Iso-Britanniassa seksuaalirikollisille vuodesta 1991.
https://njl-admin.nihr.ac.uk/document/download/2004576
Vuonna 2006 julkaistiin lääketieteellinen tutkimus johon osallistui tuhansia ihmisiä. SSRI-lääkkeiden todettiin aiheuttavan seksuaalitoimitojen häiriöitä yli 95%:lle käyttäjistä.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16430968/
Joukko lääkäreitä kirjasivat 300 PSSD-tapausta ja lähettivät aiheesta vetoomuksen Euroopan lääkevirastolle ja Yhdysvaltojen FDA:lle vuonna 2017.
https://rxisk.org/wp-content/uploads/2018/06/JRS744-2.pdf
Mikäli harkitset mielialalääkityksen aloittamista, anelen sinua jättämään lääkkeet sikseen. Söin itse lääkkeitä ahdistukseen muutaman vuoden täytettyäni kahdeksantoista. Tein elämäni suurimman virheen, joka vei minulta aivan kaiken. Lääkkeet tuhosivat elämäni ja toivon joka hetki että voisin mennä ajassa taaksepäin ja valita toisin. En usko eläväni enää kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuvaus:
Boom, boom, me eyes went zoom
When you came to my bedroom.
Girl you make me really wild,
We can do it all the night
Move your sexy body, me say la-di da-di
Take me to a freaky trip, me can make you heart skip.
Feel so good, feel so good.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuvaus:
Feel so good, feel so good.
Miten jotkut kehtaa trollata tällaisella aiheella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuvaus:
Feel so good, feel so good.Miten jotkut kehtaa trollata tällaisella aiheella?
Sairaat mielet omaavat yksilöt ja niitä riittää nykyään varsinkin
Vajaan vuoden verran oli haluttomuutta, sitten vähitellen palautui.
Mulla on ollut haluttomuutta ja orgasmikyvyttömyyttä mt-lääkkeitten takia. Söin efexoria sillon. Onneksi mies ymmärsi tilanteen. Sain terapian ja lopulta sain lopettaa lääkkeet. Orgasmeja en saa vieläkään näin n 3 vuoden päästä, mutta halukkuus palasi.
Suomessa ja maailmalla on yhä enemmän löydöksiä tämän syndrooman potilaista, jotka paljastavat lyhytsäihermojen vaurion. Tämän tyyppisiä soluja on mm sukuelimissä ja autonomisessa hermostossa - joka ohjaa myös seksuaalisia toimintoja.
Tällainen neuropatia voi johtua metabolisesta toksisuudesta, autoimmuunireaktiosta, tai hermoston tulehduksesta. Erinäisillä lääkkeillä on selvästi vaikutus tämän syntyyn ja on hyvä ymmärtää että myös TURVALLISEKSI VÄITETYT MASENNUSLÄÄKKEET KUTEN BUPROPIONI, MIRTARSAPIINI JNE OVAT NÄISSÄ MUKANA. Samaa aiheuttaa kaljuuslääke finasteridi ja aknelääke accutane (isotretinoni).
Karmeinta on, että jos elimistö ei pysty korjaamaan itseään, hoitoa ei ole. Usein jää pysyväksi.
Tulevat vuodet todnäk varmistavat neuropatian tämän etiologiaksi.
OMA SUOSITUKSENI: VÄLTTÄKÄÄ MASENNUSLÄÄKKEITÄ JOS PYSTYTTE. KUKAAN EI TIEDÄ KENELLE TÄMÄ ISKEE, JA SE VOI TAPAHTUA ENSIMMÄISISTÄ ANNOKSISTA TAI VASTA KÄYTÖN PÄÄTTÄMISEN JÄLKEEN.
Itse olen nyt kärsinyt 8 vuotta. Elämä loppui käytännössä, koska myös tunteet ja kaikki mielihyvä katosi