Muita, joille jäänyt SSRI-lääkityksestä pysyviä tai pitkäaikaisia seksuaalihaittoja?
Siis esim. tuntoherkkyyden alenemaa, orgasmin saamisen vaikeutta tai libidon häviämistä. Jos palautui, kauanko meni aikaa?
Kommentit (830)
Vierailija kirjoitti:
Vuoden jälkeen lopettamisesta alkoi orgasmi tuntua taas jollain tavalla normaalilta
Kuinka pitkään käytit lääkettä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen tuntoherkkyys? Se on mielen asia, kiihottaako vai ei. Jos kyse olisi pelkästä kosketusaistista, kokisitte sellaisia asioita kuin ärsyttävä hipelöinti, kutittaminen, jne.
Höpö höpö. Kyllä ainakin minua kiihottaa ihan entiseen malliin, mutta stimulaatio ei vain tunnu samalta kuin ennen. Ja kyllä jotkut kokevat noitakin mainitsemiasi oireita.
Ammattilaisille, lääkäreille tarkoitettu opetusvideo, ISSM on kansainvälinen organisaatio seksuaaliterveyden alalla.
Joillekin on jäänyt pysyviä haittoja SSRI ja SNRI lääkkeistä, mutta siellä on mainittu myös lääkkeitä joista EI tule haittoja ja joita käytetään seksuaalivaikeuksien hoitamiseen, kuten erek-vaikeudet, kiihottumisen vaikeudet ja haluttomuus jne.
Tunnottomuutta, orgasmivaikeutta pidemmänaikaa
Melko pian SSRI-lääkkeen aloittamisen jälkeen alkoi tuntua ettei ole enää tuntoherkkä eikä orgasmi meinannut tulla millään. Kun tuli, oli hyvin laimea. Söin niitä jonkun alle vuoden ja lopetin. Lopettaminen oli kamalaa. Sähköiskun kaltaiset tuntemukset päässä jatkuivat liki 9 kk.
Orgasmi ja muu herkkyys palautui pikkuhiljaa normaaliksi lopettamisen jälkeen. Siihen meni noin vuosi - puolitoista!
Aloitin kerran uudestaan ehkä kahdeksi viikoksi. Lopetin seinään, kun tajusin että samat ongelmat alkavat taas. Enää en aio leikkiä terveydelläni.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on haittoja ja tuntuu että lääkärit syöttää näitä kuin leipää. Unettomuuttakin halutaan hoitaa kaikenlaisilla psykoosi lääkkeillä. Olen terve ihminen enkä ala sellaisia syömään.
Tämä on totta. Lääkäri naurahti kun kerroin käyttäväni nukahtamisongelmaan melatoniinia. Käytän siis hyvin pienen annoksen ja se vaikuttaa toivotulla tavalla. Lääkäri nauroi ettei melatoniini vaikuta kyllä mitenkään ja määräsi jotain ihme psykoosilääkettä nukahtamiseen. Otin pienen annoksen ja olin lääkkeen jäljiltä aivan sekaisin, vintti ihan pimeänä, kuin olisin juonut puoli pulloa viinaa. seuraavana päivänä järkyttävä krapulaolo ja päänsärky. En enää koskenut kyseisiin lääkkeisiin. Että semmosta taidan palata ihan siihen lääkärin dissaamaan melatoniiniin kuitenkin.
Aloitin lääkkeet 2015 enkä ole sen jälkeen saanut orgasmia. Seksihaluja ei ole ollenkaan enkä ole runkannut vuosiin. N34
Tutulta kuulostaa nämä kokemukset. Just tuntoherkkyyttä hävisi ja lisäksi siemennesteestä tuli aivan oudon vetistä, pitkään kesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mielenkiintoista, että lääkkeen vaikutus voi jatkua vielä lääkkeenkäytön jälkeenkin - eli että vaikutus voi olla muutakin, kuin kemiallinen...
Millä tiede tämän selittää? Sillä kai, että lääkkeet muuttavat aivojen rakennetta jopa pysyvästi. Mistä keho/mieli sitten taas muistaa lisääntymisvietin, jos se lääkkeidenkäytöstä huolimatta tokeneekin?
Esitettyjä mekanismeja on ainakin (serotoniini)reseptoreiden desensitisaatio, epigeneettiset muutokset, aksonivauriot ja jonkintyyppinen neuropatia ääreishermostossa. Itse en oikein neuropatiaan tms. usko, kun joillakin tilanne kohenee jopa täysin (ainakin väliaikaisesti) esim. NDRI-lääkkeellä.
Joo en ole saanut 9 vuoteen
Haistaako miehet että syön niitä nappuloita 😁
Vierailija kirjoitti:
Paljon on haittoja ja tuntuu että lääkärit syöttää näitä kuin leipää. Unettomuuttakin halutaan hoitaa kaikenlaisilla psykoosi lääkkeillä. Olen terve ihminen enkä ala sellaisia syömään.
No voi v**tu! Ihanko tulit kertomaan että olet terve etkä aio syödä lääkkeitä?! Et tajua mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi v**tu! Ihanko tulit kertomaan että olet terve etkä aio syödä lääkkeitä?! Et tajua mistään mitään.
Tais sinulta nyt ne lääkkeet unohtua.
Näin me ollaan erilaisia. Olen syönyt niitä 15 vuotta, välillä ollut pisimmillään vuodenkin ilman SSRI:ta ja aina olen nauttinut seksistä yhtä paljon, ja siis nautin siitä todella paljon.
Käytin SSRI-lääkettä teinistä viime vuosiin asti enkä oo siis koskaan saanut orgasmia, en oo ees varma miltä se tuntuu. Oon koittanut masturboida itsekseni ja saan jo aikaiseksi jonkinlaisea sykähdyttäviä tuntemuksia. Näistä pitäisi puhua enemmän ja lääkärit saisi ottaa nämä vakavammin.
Jos ootte maininneet näistä lääkäreille, millaisia kokemuksia? Otetaanko nykyään vakavasti vai ei uskota, syytetään masennusta/ahdistusta tms.?
Vierailija kirjoitti:
Näin me ollaan erilaisia. Olen syönyt niitä 15 vuotta, välillä ollut pisimmillään vuodenkin ilman SSRI:ta ja aina olen nauttinut seksistä yhtä paljon, ja siis nautin siitä todella paljon.
Nautin mäki seksistä ja syön noita lääkkeitä. En vaa saa orgasmia. Ihan kun aivot blokkaisi jotain.
Liityn joukkoon. Tunto ja halut loppui kuin kirurginveitsellä leikaten. Yli 10 vuotta jälkeenpäin ei ole palautuneet vieläkään ennalleen. Ja minäkin vain kokeilin. Lopetin parin päivän jälkeen kun muisti ei toiminut ja nää muut oireet tuli. Olihan tuo kemiallinen kastraatio.
Mä kävin muutaman kerran treffeillä tosi mukavan miehen kanssa ja mä ihmettelin mielessäni, että miksi en tunne mitään seksuaalista vetoa häneen. Sitten kun 3. Treffeillä menin hänen kanssaan sänkyyn, ei hän saanut orgasmia, vaikka hän runkkasi yhdynnän jälkeen. Tällöin paljastui, että hän oli puoli vuotta syönyt venlafaxiinia. silloin ymmärsin, että en ollut tuntenut vetoa häneen juuri siksi, Koska hän käyttää masennuslääkkeitä
Tulevaekonomi kirjoitti:
En osaa vertailla, sillä olen koko seksuaalisesti aktiiviset vuoteni syönyt SSRI-lääkkeitä. Saan kyllä orgasmin mutta vain itse tai lelun kanssa. Joskus turhauttaa mutta koen mielenterveyden olevan tärkeämpää kuin orgasmit miehen seurassa. Toki tiedostan, että naisilla voi muutenkin olla hankalaa saada orgasmeja eli lääkitys ei välttämättä ole ainoa syy.
Sama. Miehen kanssa oli viimeksi seksiä vuonna 2015
Kyllä noissa mieliala- ja psyykenlääkkeissä on monenlaista vaikutusta, jota ei vielä tunneta hyvin.
Vasta hiljattain Hesarissa oli tieto, että mm. psykoosilääkkeet voivat vaikuttaa suoliston bakteerikantaan niin, että käyttäjä lihoo, vaikka söisi saman verran kuin ennenkin.
Itsellä mielialalääke toi sellaisen tasaisen tyytyväisen olon, mikä helpotti vointia. Samalla väheni tietysti seksuaaliset tuntemukset. Mutta kun en kokenut seksuaalisuutta aiemminkaan voimauttavana asiana, vaan enemmän jonkinlaisena häiriötekijänä, niin se ei hirveästi haitannut.
Nyt on sen verran ikää, ettei niitä tuntemuksia olisi kai muutenkaan.