Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehellä vaikeuksia olla vauvan kanssa töiden jälkeen

Vierailija
05.07.2023 |

Vauva 4 kk. Herää monta kertaa yössä ja minä hoidan yöt. Mies saa nukkua eri huoneessa arkisin, jotta saa hyvät yöunet töiden takia. Nukkuukin miltei poikkeuksetta n. 8 tunnin yöunia. Vauva on vaativa, ei viihdy edes hetkeäkään itsekseen, vaikeuksia päiväunien kanssa, vaunutellen nukkuu hyvin...

Minä en pysty nukkumaan päikkäreitä, hyvä edes, että ehdin syömään! Olen väsynyt. Viikonloppuisin saan nukkua, kun mies ottaa aamulla vauvan (jos vauva hetken edes viihtyy ilman minua). Ongelmana on arki. Mies ryntää miltei heti töistä tultuaan päikkäreille... Jopa 2 tunnin unia! Raivostuu, jos menen herättämään. Minusta ihan kohtuutonta, ettei hän arkena osallistu juuri mitenkään vauvan hoitoon tai edes kotitöihin. Minä tietty hoidan pääasiassa kotityöt miten nyt sitten vauvan kanssa ehdinkään... Mutta kävisi edes kaupassa TAI hoitaisi tiskikoneen.

Lähden pari kertaa viikossa pois kotoa, kun mies tulee. Kauppaan ja lenkille. On vauvan kanssa sen aikaa. Yleensä tämä on vain tunnin, jonka jälkeen rynnii samantien päikkäreille...

Jestas, että riepoo! Ollaan riidelty tästä paljonkin ja hän aina sanoo, että nukkuu vaan hetken, ottaa pienet unet tms., mutta IKINÄ ei nuku alle tuntia! Jos käyn herättämässä, niin raivostuu... Sanoo, että voin nukkua, kun hän herää. Eli menenkö oikeasti klo 19 päikkäreille, vaikka yleensä silloin alkaa vauvan yöpuulle laitto ja pyrin itse menemään yöunille viim. klo 22 ja eka herätys tulee joskus 1 yöllä...

Olenko minä tässä kohtuuton?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen paino?

Vierailija
42/85 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia että aikuinen nukkuu kahden tunnin päiväunet joka päivä. Mies lääkäriin. Voi johtua sairaudesta. Terveisin lääkäri.

Vai voiko olla että mies ei nukukaan yöllä 8h, vaan surffailee netissä tms.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi adoptioon.Tekee uuden sitteku omat voimavarat  kunnossa.

Vierailija
44/85 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on paskonut unirytminsä noilla pitkillä päikkäreillä töiden jälkeen. Niistä johtuen ei saa unta ennen kuin aamuyöstä, jolloin yöunet jäävät vajaiksi eivätkä todellakaan ole sitä 8h. Tilannehan on siitä hänelle mukava, että voi näin välttää ikävät kotityöt.

Vierailija
45/85 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies oli samanlainen alussa, kun esikoisemme oli syntynyt. Ei millään meinannut tajuta, että minunkin oli saatava joskus nukkua. Kunnes väsymys meni niin pitkälle, etten yksinkertaisesti kestänyt enää, ja päädyin itkemään ja huutamaan hänelle hysteerisenä. En tiedä havahtuiko hän silloin viimein vai kokiko tilanteen vain niin epämiellyttävä, että mieluummin taipui. Mutta siitä päivästä alkaen töiden jälkeiset päikkärit jäi pois, ja hän otti vauvan hoitaakseen parina yönä joka viikko.

Älä anna miehen luikerrella velvollisuuksistaan, lapsi on yhtä lailla hänen ja hänen kuuluu osallistua. Ja sinä olet ihminen etkä robotti. Uni on ihmisen perustarve, jota ilman ei selviä hengissä. Sinun täytyy saada nukkua edes joskus, jotta vauvan on turvallista olla hoidossasi. Siihen on syynsä, miksi valvottamista on käytetty kidutuskeinona. Kannattaa terottaa näitä asioita miehelle.

Vierailija
46/85 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä iltana ap on ehtinyt olla kaksi tuntia vauvapalstalla. Mitäs jos olisi vaikka nukkunut tämänkin ajan.

47/85 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nähnyt normaalia, että 8h yöunista huolimatta nukkuu 2h päikkärit useita kertoja viikossa. Mä nukun 6h yössä arkena ja väsymyksestä huolimatta en nuku päikkäreitä kuin pari kertaa viikossa.

Vierailija
48/85 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä iltana ap on ehtinyt olla kaksi tuntia vauvapalstalla. Mitäs jos olisi vaikka nukkunut tämänkin ajan.

Ap on kirjoittanut kaikki viestinsä välillä 17:56 - 18.12 (tai siis ne on julkaistu tuolla välillä). Mun matikkapäällä tuosta ei tule millään kahta tuntia.

Vierailija
49/85 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, miten tilanne kehittyi

Vierailija
50/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Olet kohtuuton. Miksi et itse nuku vauvan rytmissä. Mies on koko päivän työssä.

Vierailija
51/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene illalla nukkumaan kun vauvakin. Siitä saat jo 1,5 tuntia lisäunta verrattuna siihen, että menet vasta kymmeneltä. Mies hoitamaan viikonloppuna aamut niin saat nukkua pidempään.

Vierailija
52/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama juttu. Palasin töihin kun vauva oli 10 kk. Käytiin töissä vuorotellen ja vauva kotihoidossa. Kun mies oli töissä hän ansaitsi päikkärit ja lepoa työpäivän jälkeen. Kun mies oli lapsen kanssa kotona, niin hän ansaitsi päikkärit ja lepoa heti kun tulin töistä kotiin. Mä en päässyt edes ovesta vielä sisälle kun jo jouduin vastaanottamaan hoitovastuun lapsesta. Mies toi lapsen eteiseen ovelle ja aukasi oven ja ryntäsi itse yläkertaan päikkäreille. Isyysvapaat jäi käyttämättä jne.

Homma paheni koko ajan. Mies ei kotona ollessaan jaksanut tehdä muuta kuin levätä, nukkua, maata sohvalla.

Patistelin lääkäriin, vaadin menemään lääkäriin ja viimein parin vuoden päästä pakotin lääkäriin. Sanoin että kun seuraavan kerran menet ovesta ulos, niin kotiin ei pääse ennen kun on käynyt lääkärissä.

No mies meni lääkäriin ja häneltä löytyikin useampi sairaus. Hän kuoli hteen niistä 1,5 vuotta myöhemmin.

Laittakaa siis oudosti käyttäytyvät miehenne lääkäriin, menkää itse mukaan kertomaan oireet.

Vierailija
53/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ero auttaa tuohon mielipahaan, tutkitusti.

Vierailija
54/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Olet kohtuuton. Miksi et itse nuku vauvan rytmissä. Mies on koko päivän työssä.

Meillä oli sillein, että mies sai keskeytymättömän 8-10 h yöunet ja päikkärit halutessaan päälle. Töissä rentoa lepoa. Minä nukuin 3 h yöunet 2-4 osassa ja päivällä 0-2 kertaa 30-45 min. Pyysin miestäni vahtimaan vauvaa tai huoltamaan vauvan hoitotarvikkeet (meillä vauva syntyi keskosena ja hänellä oli synnynnäinen epämuodostuma, jonka takia tarvittiin välinehuotoa) että minä pääsisin nukkumaan eikä tarvitsisi illalla jäädä huoltamaan välineitä. Juuu ei, "koska mua väsyttää"

Kun vauva oli 6 kk, hän sairastui RS-virukseen. Mä en saanut kolmeen vuorokauteen nukuttua ollenkaan, koska vauva ei saanut makuulleen hengitettyä ja oksensi räkää ja ruuan ulos. Mies ei voinut päivälläkään vahtia vauvaa kun piti päästä päikkäreille, että jaksaa. Mun piti lähteä vauvan kanssa sairaalaan, että joku hoitaa ja vahtii sitä, että saisin nukkua.

Ap ei ole kohtuuton jos haluaisi nukkua edes puolet siitä mitä mies. Työssäkäynti ei ole mikään syy saada nukkua päikköreitä jos yöllä kerta saa riittävästi unta. Varsinkaan silloin kun toisella on krooninen univaje jatkunut jo kuukausia.

Ap menen nukkumaan jos suinkin mahdollista silloin kun vauva illalla nukahtaa. Ja jos vauva nukkuisi vaunujen sijaan päikkäreitä paremmin vieressäsi sisällä sängyssä, niin saisit nukuttua edes hieman.

Ja siis mies lääkäriin jos unentarve kasvaa koko ajan. Miehilläkin on synnytyksen jälkeistä masennusta.

Vierailija
55/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mies siellä omassa huoneessaan nuku vaan viettää omaa vapaa-aikaa puhelimella.

Kännykkä kannattaa heti alkuunsa jättää olohuoneeseen ja hankkia erillinen herätyskello. Ei tule kiusausta valvottaa itseään ruudulla.

Vierailija
56/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelle, että teidän mahdollisuus nukkumiseen tullaan nyt tasaamaan. Jos sinä nukut nyt jonkun muutaman tunnin vuorokaudessa ja mies 10, niin sitten joko unohdetaan ne miehen päikkärit ja SINÄ menet heti päikkäreille kun mies tulee kotiin, tai sitten mies ottaa parin tunnin päikkärit ja hoitaa sen jälkeen lasta johonkin klo 2 asti yöllä jotta sinä saat nukkua.

Mikäli teidän arjessa on tarjolla yhteensä n. 13-14 tuntia unta kummallekin yhteensä, niin mies ei voi käyttää niistä kymmentä. Eli jos hän nukkuu päivällä 2 tuntia, niin yöllä hänelle sitten jää 5 tuntia.

Itse pitäisin järkevämpänä että vuorottelette öitä jollain tavalla, jotta sinäkin saat nukkua välillä normaaleja öitä normaaliin aikaan.

Vierailija
57/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä useampi lapsi pienellä ikäerolla ja kahdella lapsista sairauksia jotka aiheuttivat yöheräilyä, paljon hoidon tarvetta ja lisäksi vielä pääivisin paljon lisätyötä normaaliin arkeen verrattuna. Miten selvittiin

- onneksi olimme Oy perhe ab eli mies osallistui

- kolmannen synnyttyä mies piti kaikki isyyslomaa ja päälle 4kk vuorotteluvapaan

- yöt jaoimme eli me vanhemmat nukuimme eri huoneissa ja toisella yksi lapsi ja toisella kaksi. yksi lapsista nukkui hyvin, yksi herätti noin 3/yö ja yksi 3-12/yö. Yleensä väsyneempi hoiti tuon 3 kertaa herättävän ja se joka paremmin järjissään nukkui eniten heräilevän kanssa. Meillä oli kahdessa makuuhuoneessa parisänky ja lisäksi lasten sänkyjä.

- mies oli iltavirkku eli minä menin heti nukkumaan kun isommat lapset. Mies jäi vauvan kanssa katsomaan leffoja ym ja toi vauvan sitten nukkumaan kun tämä kunnolla väsynyt ja minä vain imetin ja jatkoin unia. Aamusta minä nousin lasten kanssa ja mies sai nukkua aamusta pidempään

- koetimme huolehtia että kumpikin saisi päivän aikana edes 30-60 minuuttia omaa aikaa. Ei onnistunut joka päivä mutta edes välillä pieni lepohetki jatkuvasta hulinasta

- saatiin apua isovanhemmilta. He eivät kyenneet hoitamaan lapsia yön yli mutta anoppi kävi vauvan kanssa vaunulenkeillä ja leikitti isompia pihalla. Äitini oli meillä hoitoapuna silloin kun minä olin välillä sairaalajaksoilla yhden lapsen kanssa.

Vierailija
58/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap meilläkin oli noin huonosti nukkuva vauva. Tilanne parani hieman kun huomattiin että kyseessä sairaudet ja niihin löytyi hoitoja.

- ruoka-aine allergiat aiheuttivat oireita joiden takia heräili öisin. Voi paremmin kun löysin itselleni ruokavalion jossa ei ollut lapselle allergiaa aiheuttavia aineita (minä siis imetin)

- lisäksi vauvalla oli refluksia

- vähän vanhempana todettiin astma

- korvien kanssa oli ongelmia myös eli vaikka eivät tulehtuneet olivat kipeät. Ilmeisesti ilmastoitumisongelma korvissa.

Koska ongelmia oli paljon niin tämä lapsi nukkui ensimmäisen kokonaisen yön vasta 4v iässä. Esikoinen alkoi sitä vastoin nukkumaan täysiä öitä jo 3kk iässä. Eli vaihtelua löytyi meillä ihan sisarustenkin välillä.

Vierailija
59/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko poikia ? Kohta olet yh.

Vierailija
60/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap kysyä kuinka paljon miehen mielestä aikuisen ihmisen tulee saada nukkua vuorokaudessa. Jos mies vastaa että 10 tuntia niin kysy että miten asia järjestetään että sinä äitinä saat nukkua jatkossa noin paljon. Nyt kun saat nukkua vaan x tuntia ja senkin pieninä paloina. Koeta saada mies ymmärtämään että sinäkin tarvit unta ja koet väsymystä yhtä rankasti kuin mies.

Nyt joko mies on niin oman navan ympärillä ettei edes tajua kuinka väsynyt ap on tai sitten mies on täysin itsekäs. Jos ensimmäinen versio niin voi muuttua kun oppii ymmärtämään apn puolen asiasta. Jos jälkimmäinen niin itsekkyydestä tuskin paranee.

Apn olisi pakko saada unta. Itsellä terveys romahti kun jouduin vuosia nukkumaan pienissä pätkissä ja liian vähän. Ennen nukahdin helposti ja nukuin tosi hyvin. Noin 4 vuotta heräilyä ym niin helppo nukahtaminen ja hyvin nukkuminen palasivat noin 6-8 vuoden rauhallisten öiden jälkeen. Siihen asti heräilin vaikka lapsi nukkuikin jo hyvin. Mutta tietyt minun fyysiset ongelmat eivät ole korjaantuneet vieläkään vaikka huonoista öistä on jo 12 vuotta ja ne alkoivat tuon heräilyn aikana.

Ap koeta saada mies tajuamaan että jos et saa nukkua niin voit sairastua niin että mies joutuu sitten hoitamaan vauvan yksin. Ihan kaikki yöheräilyt. Eli nyt jaetaan heräilyt niin että jatkossa kumpikin pysyy järjissään.

Ja jos mies sanoo ettei kykene niin komenna heti soittamaan aikaa lääkäriin. Jos on sairas niin menee lääkäriin ja jos on kunnossa niin hoitaa osansa. Vaihtoehtona ei ole jatkaa entiseen tapaan lusmuilua.