Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehellä vaikeuksia olla vauvan kanssa töiden jälkeen

Vierailija
05.07.2023 |

Vauva 4 kk. Herää monta kertaa yössä ja minä hoidan yöt. Mies saa nukkua eri huoneessa arkisin, jotta saa hyvät yöunet töiden takia. Nukkuukin miltei poikkeuksetta n. 8 tunnin yöunia. Vauva on vaativa, ei viihdy edes hetkeäkään itsekseen, vaikeuksia päiväunien kanssa, vaunutellen nukkuu hyvin...

Minä en pysty nukkumaan päikkäreitä, hyvä edes, että ehdin syömään! Olen väsynyt. Viikonloppuisin saan nukkua, kun mies ottaa aamulla vauvan (jos vauva hetken edes viihtyy ilman minua). Ongelmana on arki. Mies ryntää miltei heti töistä tultuaan päikkäreille... Jopa 2 tunnin unia! Raivostuu, jos menen herättämään. Minusta ihan kohtuutonta, ettei hän arkena osallistu juuri mitenkään vauvan hoitoon tai edes kotitöihin. Minä tietty hoidan pääasiassa kotityöt miten nyt sitten vauvan kanssa ehdinkään... Mutta kävisi edes kaupassa TAI hoitaisi tiskikoneen.

Lähden pari kertaa viikossa pois kotoa, kun mies tulee. Kauppaan ja lenkille. On vauvan kanssa sen aikaa. Yleensä tämä on vain tunnin, jonka jälkeen rynnii samantien päikkäreille...

Jestas, että riepoo! Ollaan riidelty tästä paljonkin ja hän aina sanoo, että nukkuu vaan hetken, ottaa pienet unet tms., mutta IKINÄ ei nuku alle tuntia! Jos käyn herättämässä, niin raivostuu... Sanoo, että voin nukkua, kun hän herää. Eli menenkö oikeasti klo 19 päikkäreille, vaikka yleensä silloin alkaa vauvan yöpuulle laitto ja pyrin itse menemään yöunille viim. klo 22 ja eka herätys tulee joskus 1 yöllä...

Olenko minä tässä kohtuuton?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän ratkeaisi niin että ap vie vauvan eteisessä miehelle heti kun tämä tulee kotiin ja menee nukkumaan

Mutta tyypillistä ettei ap vastaa alun purkauksen jälkeen enää ollenkaan eli turha kommentoida enää

Vierailija
62/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies hoitaa vauvaa loppuillan päikkäreidensä jälkeen? Sinä lepäät sitten. Onhan siinä vielä monta tuntia.

Monta tuntia? Jos klo 19 saan levätä puolituntia ennen vauvan nukuttamista, niin ei riitä. Ap

Miksi se vauva menee noin aikaisin nukkumaan? Ja jos menee, niin kyllähän mies voi nukuttaa vauvan, niin voit käydä vaikka suoraan yöunille siinä.

No, meillä on tehty niin, että vauva menee yöunille viim. klo 20:30. Aika usein siis 19:30-20 alkaa nukuttaminen. Ap

Minä en ole koskaan laittanut lapsiani noin aikaisin nukkumaan, heräävätkin sitten ennen pirun kenkimää, kun minä haluan nukkua. Ja se nukuttaminenkaan ei saa olla mikään pitkä prosessi, lapsi nukahtaa kun on väsynyt, halusi tai ei.

Ja lapselle pitää antaa tarpeeksi tuhtia ruokaa ennen nukkumista, niin ei herää nälkäänsä. Eikä missään nimessä saa opettaa nukahtamaan pullon kanssa, eikä varsinkaan yöllä antaa pulloa vaikka se helppoa onkin.

Taas tämä teinimäinen "mutta kun minä, minä, minä" - asenne. Voi lapsiparkoja. Toivottavasti tajusit antaa heidät sijaiskotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepeti auttaa yöheräilyihin. Eli mene yläosattomissa ja vauva kainalossa nukkumaan, niin yöheräämiset eivät ole niin raskaita. Meillä vauvat ovat yöllä usein heränneet vain koittamaan kädellä, että vanhempi on vieressä. Eli se heräily on monesti vain turvan hakemista. Ja kun vauva on vieressä, et juuri itsekään edes herää yöllä, kun vauva kaipaa maitoa. Käännät vain kylkeä vauvan suuntaan, niin imetys on hoidettu.

Ja jos mies nukkuu paljon päiväunia, niin käytä se hyväksesi, koska niin moni vauvakin nukkuu. Käske miehen nukuttaa vauva, eli käske menemään unille se 1,5 - 2 tuntia myöhemmin. Tai yritä ajoittaa vauvan päiväunia niin, että ne osuvat yhteen miehen kanssa. Vauva miehen kainaloon nukkumaan, niin saat omaa aikaa. Meillä vauva nimittäin nukkuu pitkät päiväunet vain kun joku on vieressä. Itse en jaksa makoilla tunti tolkulla vauvan vieressä, joten ihan mukavaa, kun mies makoilee. Saan tehdä omia juttujani.

Vierailija
64/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ensisijaisesti tämä pitää ratkaista miehen kanssa, eli faktat pöytään. 1) Näin tilanne ei voi jatkua, tilanne on täysin epäreilu sinua kohtaan. 2) Jos mies ei ole oman lapsensa kanssa töiden jälkeen, milloin sitten? 3) Mies lääkäriin, terve aikuinen ihminen ei tarvitse 2 h päikkäreitä. Meillä esikoisella oli koliikki ensimmäiset kolme kuukautta ja nukkuminen erittäin katkonaista ja hereillä ollessa vauva itkuinen. Mies hoiti vauva arkipäivisin työpäivien jälkeen (sai nukkua arkiyöt) ja viikonloppuisin hän hoiti vauvan yövalvomiset kokonaan (pumpattu maito tai vastike). Tämän lisäksi pahimmassa univajeessa kyläilimme välillä isovanhemmilla, ja he hoitivat vauvaa yöllä niin että molemmat saimme nukkua. Paha univaje on kuin kidutusta ja miehesi on itsekäs. Jos mies ei ymmärrä miten raskasta valvominen on, kieltäydy yhtenä yönä nukkumasta vauvan kanssa eri huoneessa, jotta hänkin saa kokeilla millaista on herätä jatkuvasti yön aikana ja ehkä tulee järkiinsä.

Vierailija
65/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset nuku, kun vauva nukkuu?

Niinpä...

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxjxsV3JydtnnTFNt…

Vierailija
66/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt helvetin väärin että miehesi ei kykene työskentelemään 24/7 ilman lepoa. Onhan se helvetin väärin että raskaan työpäivän jälkeen ei jaksa aloittaa heti toista työpäivää. Ihan uteliaisuutta onko miehelläsi mahdollisuutta levätä missään vaiheessa viikonaikana?

Vierailija
67/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alottaja maksattaa koko elämänsä tällä hetkellä miehellä ja kehtaa vielä valittaa kun joutuu itse jotain tekemään ettei pääse lepäämään kun mies tarvitsee lepoa että kykenee työhönsä jonka palkalla maksetaan miehen, naisen ja lasten elämä

Vierailija
68/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoitanut lapseni vauvoina aivan itsekseni ilman kenenkään apua. Mieheni kävi töissä ja elätti perheemme. Mutta siitä oli suuri apu, että mieheni toi töistä tullessaan ostokset kaupasta ja se riitti minulle. Enpä olisi kauaa voinut ollakaan vauvasta erossa, kun tisseistä alkoi maito virtaamaan jo valtoimenaan.

Onneksi vauva-aika on lyhyt.

Ei kannata varmaan erota ja tehdä lasta "isättömäksi" vielä miehesi uneliaisuuden vuoksi. Olisi varmaan noloa kertoa lapselle eron syyksi isän päikkärien tarve.

Vierailija
69/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies hoitaa vauvaa loppuillan päikkäreidensä jälkeen? Sinä lepäät sitten. Onhan siinä vielä monta tuntia.

Monta tuntia? Jos klo 19 saan levätä puolituntia ennen vauvan nukuttamista, niin ei riitä. Ap

Miksi se vauva menee noin aikaisin nukkumaan? Ja jos menee, niin kyllähän mies voi nukuttaa vauvan, niin voit käydä vaikka suoraan yöunille siinä.

No, meillä on tehty niin, että vauva menee yöunille viim. klo 20:30. Aika usein siis 19:30-20 alkaa nukuttaminen. Ap

Minä en ole koskaan laittanut lapsiani noin aikaisin nukkumaan, heräävätkin sitten ennen pirun kenkimää, kun minä haluan nukkua. Ja se nukuttaminenkaan ei saa olla mikään pitkä prosessi, lapsi nukahtaa kun on väsynyt, halusi tai ei.

Ja lapselle pitää antaa tarpeeksi tuhtia ruokaa ennen nukkumista, niin ei herää nälkäänsä. Eikä missään nimessä saa opettaa nukahtamaan pullon kanssa, eikä varsinkaan yöllä antaa pulloa vaikka se helppoa onkin.

Taas tämä teinimäinen "mutta kun minä, minä, minä" - asenne. Voi lapsiparkoja. Toivottavasti tajusit antaa heidät sijaiskotiin.

Pikemminkin niin, että omat tarpeet ja hyvinvoinnin unohtamalla tulee vain tyytymättömäksi marttyyriksi. Ei liene vierasta palstallakaan.

Enkä tarkoita ap:ta.

-eri

Vierailija
70/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alottaja maksattaa koko elämänsä tällä hetkellä miehellä ja kehtaa vielä valittaa kun joutuu itse jotain tekemään ettei pääse lepäämään kun mies tarvitsee lepoa että kykenee työhönsä jonka palkalla maksetaan miehen, naisen ja lasten elämä

Tätä mätisäkkiä tarvitsisi jumaloida ja pitää jalustalla. Tämä vain sikiäisi lisää.

Vierailija
71/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehesi yhtään mieti että hänen päikkärinsä on suoraan sinin unestasi pois? Jos et saa päikkäreitä niin mies valvokoot yön.

Vierailija
72/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita paperille molempien unen määrä ja työtunnit viikossa.

Vierailija
73/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä ratkaistiin niin, että minä palasin töihin lapsen ollessa 8kk ja mies jäi kotiin hoitamaan vauvaa. Ja hoitaa siis kaikki ne asiat, jotka minä hoidin kotona ollessani.

Vierailija
74/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään järkeä, että aikuinen ihminen nukkuu 2 tunnin päiväunia, jos on kerran yön nukkunut kunnolla. Nukkuiko niitä ennen vauvan tuloakin? Ymmärtääkö, että sinä et oikeasti saa yhtään yötä kunnolla nukuttua?

Niin tämän pitäisi paremminkin mennä niin, että AP nukkuu ne päikkärit jos ei saa kunnolla yöllä nukuttua ja mies saa. Meilläkin tehtiin niin, että mies meni toiseen huoneeseen nukkumaan, ettei hänen tarvinnut herätä vauvan yösyöttöihin (mä siis imetin). Mutta kun tuli kotiin oli vauvan kanssa, jotta minä sain nukuttua päiväunet.

Vierailija
75/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko edes aloitusta? Onko sulla niin suuri pätemisen tarve, että et viitsi edes lukea, että mikä ongelma :D

Aloittajan vauva on 4kk, tuon ikäinen elää vielä pelkällä tissimaidolla yleensä. Vai onko sulla edes lapsista kokemusta kun ehdotat 4kk ikäiselle vauvalle "tuhtia ruokaa"? :D Ja vauvoja ruokitaan myös yöllä eikä pidetä nälässä 8 tuntia putkeen, maito sulaa sen verran nopeasti että vauva tarvitsee toisen annoksen parin tunnin päästä tai muuten huutaa nälkäänsä. Ja noin pieni tarvitsee myös sitä aikuisen läheisyyttä, tulee turvaton olo jos on yksin liian kauan. Ja tissihän kätevästi antaa sekä ruokaa että läheisyyttä.

Vierailija
76/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuuko oikeasti siellä eri huoneessa yöllä sen 8 tuntia vai pelaako tms. Harvempi aikuinen tarttee yli 8 tuntia unta.

Vierailija
77/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä ratkaistiin niin, että minä palasin töihin lapsen ollessa 8kk ja mies jäi kotiin hoitamaan vauvaa. Ja hoitaa siis kaikki ne asiat, jotka minä hoidin kotona ollessani.

Meillä tehtiin samoin, olin tosin kotona sen aikaa kun sain vanhempainrahaa ja palasin töihin kun lapsi oli 9kk. Sit jäi mies hoitamaan viideksi kuukauseksi, ennen kuin lapsi aloitti perhepäivähoidossa. Mä oikeasti yllätyin, miten hyvin mies otti koppia vauvan ja talouden hoidosta, vaikka kieltämättä oli tiettyjä ennakkoasenteita. Ja oma mieliala parani, kun pääsi kotonaolon jälkeen töihin aikuisten seuraan.

Vierailija
78/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeasti surullista luettavaa, että aikuiset miehet käyttäytyvät näin itsekkäästi. Luulisi, että oma puoliso olisi rakas ihminen ja hänenkin hyvinvointi olisi tärkeää miehelle. Mutta pääasia, että äijä saa rankkana vauvavuonna nukkua 10 tuntia joka päivä ja vaimo viimeisillä voimilla yrittää selvitä arjesta edes jotenkuten järjissään! Ihan kamalaa! En yhtään ihmettele, miksei lapsia synny samassa määrin kuin ennen. Ja kyllä minä ainakin tuossa tilanteessa katkeroituisin enkä näkisi enää puolisoani tasavertaisena kumppaninani. Erohan tuossa tulisi ja pian. 

Vierailija
79/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei mies voi nukuttaa vauvaa? Ai, ei osaa vai? Sitten on aika oppia. Lopeta ainakin miehesi passaaminen kerran hän ei auta sinua: osta ja tee ruokaa vain itsellesi, siivoa omat jälkesi ja pyykkisi

Voitko mennä vanhempiesi tai sukulaistesi luo tai he auttaa _sinua_?

Vierailija
80/85 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset nuku, kun vauva nukkuu?

Itse nukun päikkärit myös "kun vauva" nukkuu mutta mielelläni kävisin myös suihkussa, siivoaisin, söisin, you know, asioita mitä ihmiset tekevät päivänsä aikana?

- 2kk vauvan äiti