Miehellä vaikeuksia olla vauvan kanssa töiden jälkeen
Vauva 4 kk. Herää monta kertaa yössä ja minä hoidan yöt. Mies saa nukkua eri huoneessa arkisin, jotta saa hyvät yöunet töiden takia. Nukkuukin miltei poikkeuksetta n. 8 tunnin yöunia. Vauva on vaativa, ei viihdy edes hetkeäkään itsekseen, vaikeuksia päiväunien kanssa, vaunutellen nukkuu hyvin...
Minä en pysty nukkumaan päikkäreitä, hyvä edes, että ehdin syömään! Olen väsynyt. Viikonloppuisin saan nukkua, kun mies ottaa aamulla vauvan (jos vauva hetken edes viihtyy ilman minua). Ongelmana on arki. Mies ryntää miltei heti töistä tultuaan päikkäreille... Jopa 2 tunnin unia! Raivostuu, jos menen herättämään. Minusta ihan kohtuutonta, ettei hän arkena osallistu juuri mitenkään vauvan hoitoon tai edes kotitöihin. Minä tietty hoidan pääasiassa kotityöt miten nyt sitten vauvan kanssa ehdinkään... Mutta kävisi edes kaupassa TAI hoitaisi tiskikoneen.
Lähden pari kertaa viikossa pois kotoa, kun mies tulee. Kauppaan ja lenkille. On vauvan kanssa sen aikaa. Yleensä tämä on vain tunnin, jonka jälkeen rynnii samantien päikkäreille...
Jestas, että riepoo! Ollaan riidelty tästä paljonkin ja hän aina sanoo, että nukkuu vaan hetken, ottaa pienet unet tms., mutta IKINÄ ei nuku alle tuntia! Jos käyn herättämässä, niin raivostuu... Sanoo, että voin nukkua, kun hän herää. Eli menenkö oikeasti klo 19 päikkäreille, vaikka yleensä silloin alkaa vauvan yöpuulle laitto ja pyrin itse menemään yöunille viim. klo 22 ja eka herätys tulee joskus 1 yöllä...
Olenko minä tässä kohtuuton?
Kommentit (85)
Ap, älä välitä noista julmista ja tylyistä kommenteista, olit rohkea kun uskalsit edes tulla kertomaan tilanteesta.
Tiedän että teet parhaasi, ja enemmän kuin edes voi kohtuudella odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa vauvaa loppuillan päikkäreidensä jälkeen? Sinä lepäät sitten. Onhan siinä vielä monta tuntia.
Monta tuntia? Jos klo 19 saan levätä puolituntia ennen vauvan nukuttamista, niin ei riitä. Ap
Miksi se vauva menee noin aikaisin nukkumaan? Ja jos menee, niin kyllähän mies voi nukuttaa vauvan, niin voit käydä vaikka suoraan yöunille siinä.
No, meillä on tehty niin, että vauva menee yöunille viim. klo 20:30. Aika usein siis 19:30-20 alkaa nukuttaminen. Ap
Minä en ole koskaan laittanut lapsiani noin aikaisin nukkumaan, heräävätkin sitten ennen pirun kenkimää, kun minä haluan nukkua. Ja se nukuttaminenkaan ei saa olla mikään pitkä prosessi, lapsi nukahtaa kun on väsynyt, halusi tai ei.
Ja lapselle pitää antaa tarpeeksi tuhtia ruokaa ennen nukkumista, niin ei herää nälkäänsä. Eikä missään nimessä saa opettaa nukahtamaan pullon kanssa, eikä varsinkaan yöllä antaa pulloa vaikka se helppoa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa vauvaa loppuillan päikkäreidensä jälkeen? Sinä lepäät sitten. Onhan siinä vielä monta tuntia.
Monta tuntia? Jos klo 19 saan levätä puolituntia ennen vauvan nukuttamista, niin ei riitä. Ap
Miksi se vauva menee noin aikaisin nukkumaan? Ja jos menee, niin kyllähän mies voi nukuttaa vauvan, niin voit käydä vaikka suoraan yöunille siinä.
No, meillä on tehty niin, että vauva menee yöunille viim. klo 20:30. Aika usein siis 19:30-20 alkaa nukuttaminen. Ap
Minä en ole koskaan laittanut lapsiani noin aikaisin nukkumaan, heräävätkin sitten ennen pirun kenkimää, kun minä haluan nukkua. Ja se nukuttaminenkaan ei saa olla mikään pitkä prosessi, lapsi nukahtaa kun on väsynyt, halusi tai ei.
Ja lapselle pitää antaa tarpeeksi tuhtia ruokaa ennen nukkumista, niin ei herää nälkäänsä. Eikä missään nimessä saa opettaa nukahtamaan pullon kanssa, eikä varsinkaan yöllä antaa pulloa vaikka se helppoa onkin.
Vauva on 4 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen 4 kk ikäisen nukuttaminen? Selittäkää nyt vanhalle ihmiselle, että miksi tuonikäistä vauvaa pitää nukuttaa ja vieläpä noin aikaisin. Vauvat syövät ja nukkuvat omia aikojaan, jonkunnäköiseen rytmiin toki pitää pyrkiä, mutta älkää herranjestas mitään nukutusrituaaleja aloittako. Ei ihme, että väsytään, kun vauvaa nukutetaan eli opetetaan pelkäämään nukahtamista ja se herää syömään kuitenkin jo ennen puoltayötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen 4 kk ikäisen nukuttaminen? Selittäkää nyt vanhalle ihmiselle, että miksi tuonikäistä vauvaa pitää nukuttaa ja vieläpä noin aikaisin. Vauvat syövät ja nukkuvat omia aikojaan, jonkunnäköiseen rytmiin toki pitää pyrkiä, mutta älkää herranjestas mitään nukutusrituaaleja aloittako. Ei ihme, että väsytään, kun vauvaa nukutetaan eli opetetaan pelkäämään nukahtamista ja se herää syömään kuitenkin jo ennen puoltayötä.
Moni 4 kk nukahtaa tissille, josta siirretään omaan sänkyyn tai jatkaa pidempää unipätkää vanhempien vieressä. Kyllä se on yöunille nukuttamista. Fiksua, jos muu perhe haluaa elää normaalia vuorokausirytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään järkeä, että aikuinen ihminen nukkuu 2 tunnin päiväunia, jos on kerran yön nukkunut kunnolla. Nukkuiko niitä ennen vauvan tuloakin? Ymmärtääkö, että sinä et oikeasti saa yhtään yötä kunnolla nukuttua?
Nukkuuko se edes silloin yöllä, vai selailee puhelinta tuntikaudet?
Vierailija kirjoitti:
Mikset nuku, kun vauva nukkuu?
No minä ymmärsin lukemani niin, että vauva nukkuu päikkärit vain vaunujen liikkuessa. Otappa siinä unet sitten 😅
Oletko ihan varma että mies menee "päikkäreille" eikä makkariin tumputtamaan? Ei ihmisen pitäisi olla noin väsynyt 8h yöunilla..
Miksei mies voi nukuttaa vauvaa iltaunille, jos siinä kestää vielä noin kauan, niin sinä pääsisit nukkumaan?
Kotitöihin ei kannata panostaa, jos on haastava vauva. Einesruuat, kertakäyttöiset astiat ym. Avioliitto ja vauva ovat tärkeämpiä kuin muu.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Mene nukkumaan keskiviikkona klo 15:30. Nuku 42 minuuttia. Ja sitten nukahda taas klo 18:47 ja herää klo 22:10. Milrä tuntuu?
Varmaan voisi olla paikallaan käydä vaikka verikokeissa, jos ei edes kahdeksan tunnin yöunilla pärjää nukkumatta päivällä. Voi olla vaikka uniapneastakin johtuvaa tuollainen päiväväsymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään järkeä, että aikuinen ihminen nukkuu 2 tunnin päiväunia, jos on kerran yön nukkunut kunnolla. Nukkuiko niitä ennen vauvan tuloakin? Ymmärtääkö, että sinä et oikeasti saa yhtään yötä kunnolla nukuttua?
Nukkuuko se edes silloin yöllä, vai selailee puhelinta tuntikaudet?
Mun ex-mies nukkui vauvan jatkuvan heräilyn takia toisessa huoneessa, tosin yöt meni sillä pelatessa. Saattoi puolen päivän aikaan herätessään valittaa omia huonoja yöuniaan. Ei käynyt edes töissä. Ex-mies nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kommentti. Heittäydyn makuulle keskelle katua? Vauva ei nuku pitkiä pätkiä ja siinä pitää tehdä muutakin. Ap
No sitten vain ruikutat tai alat yksinhuoltajaksi, kun on noin huono mies.
Vauva on vielä pieni ja rytmit ja unitavat muuttuvat tuossa vaiheessa tiuhaan. Kohta helpottaa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksei mies hoida sitä iltarumbaa? Ja sinä taas menet jatkossa klo 19 yöunille? Jos vaavin unille laittoon kuuluu syöttö, niin tuo vauvan vaan sun rinnalle, mutta hoitaa muun itse? Syökö vauva pullosta? Voitko esim pumpata siten, että mies/isä laittaa nukkumaan asti ja heräät vasta yösyötöille?
Lisäksi: mies mars lääkärille juttelemaan. 10h unta vuorokaudessa on ihan älyttömän paljon terveelle aikuiselle - etenkin, jos toisen pitää sinnitellä 4 tunnin unilla samaan aikaan. Joitakin asiassa on nyt pielessä. Ja ellei ole, niin sitten pitää taipua "kärsimään" yhdessä, ei voi mennä niin että vain toinen tinkii unistaan koko ajan.
Vähän epäempaattisia kommentteja täällä, eihän se mies viihteellä tai muuta tekemässä ole jos oikeasti nukkuu. Lähinnä kuulostaa siltä, että miehellä on joku terveydellinen ongelma ja pitäisi mennä lääkäriin.
Vai onko aina ollut noin suuri unentarve? Joillakin se on yksilöllisesti hyvin korkea. Kaikilla ei mene niin että 7-8 on paras, vaan on ihmisiä, jotka eivät tarvitse yössä kuin 5 h ja vastaavasti niitä, jotka tarvitsevat sen 10.
Mutta jos tarve on vaikka 10 tuntia, niin 8 tunnilla pitäisi silti pärjätä. Pärjääväthän ne "oikeasti" 7-8 tuntia tarvitsevatkin yleensä kuudella tunnilla arjessa eivätkä ota päiväunia, jos elämä on kiireistä. Eikä tuo muutu niin, että aiemmin on pärjännyt ilman päikkäreitä ja sitten yhtäkkiä nukkuu sen 2 h. Jos on uusi piirre, niin taustalla on todennäköisesti sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies tarvitsee noin paljon unta, uniapnea?
Olen ottanut tämänkin puheeksi. Ei kuulemma ole. Ap
Miten niin ei ole? Ei sitä voi kysymällä tietää, uniapneaa ei yleensä huomaa itse. Onko tuo tutkittu?
Anna vauva viikoksi johonkin sellaiseen perheeseen, jossa on ns. helpot lapset. Yllättäen vaikeista vauvoista tulee oikein ohjattuina helppoja.