Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?

Pörssisähkön valinnut
05.07.2023 |

Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh

Mistähän syystä moni on sopinut maksavansa monta kertaa kalliimpaa hintaa vuoden tai kahdenkin vuoden ajan? :O
Olen huomannut, että varsinkin ikäihmiset tekevät näitä kalliita määräaikaisia sopimuksia. Mistähän johtuu?

Kommentit (2287)

Vierailija
1741/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin palstalla on näitä besserwissereitä jotka tietävät kaiken parhaiten, tekevät parhaat sopimukset ja maksavat puheidensa mukaan pari senttiä kilowattitunnilta ja mikä kaikkein omituisinta, ivaavat ja pilkkaavat niitä jotka tekevät asiat eri tavalla. Omasta puolestani voin sanoa että minulla on kahden vuoden määräaikainen, kohtuuhintainen sopimus, olen siihen tyytyväinen, en ole kiinnostunut kyttäämään halvempia tunteja tai muutenkaan seuraamaan mitään muuta kuin kulutustani. Ja mikä tärkeintä, minua ei kiinnosta paskaakaan, minkälaisia sopimuksia muut tekevät. 

Sama täällä, meillä juuri uusittu 3 vuoden määräaikainen ja maksetaan vain 2.2c/kWh.

Pörssärit ei pääse tähän ikinä.

Helposti, minulla on pörssisähkön toteutunut keskihinta viimeisen 300 vuoden ajalta -18,90 €/kwh. Pelkät negatiiviset sähkölaskut ovat tehneet minusta multimiljonäärin.

Vierailija
1742/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko toi sun laskussa oleva keskihinta, vai pörssisähkön keskihinta yleisesti? Ihmisillä kuitenkin kuluu sähköä monesti enemmän päivällä, jolloin hinta on usein yötä kalliimpi. Eli loppukäyttäjän keskihinta toi ei välttämättä ole.

Toki nyt on ollut päivisinkin aika edullista, mutta ensi talvesta ei taas tiedä. 

Mulla on toistaiseksi voimassa oleva soppari, jossa on 7 snt/kWh.

Kuka v*tun työssäkäyvä käyttää päivällä sähköä, eikä pörssisähkössä ole mitään järkeä jos ei ole pyykkikonetta ja astianpesukonetta.

Esimerkiksi etätöitä tai muuten kotonaan töitä tekevät. Ja on niitä kalliita tunteja iltaisinkin, lähinnä yöllä on aina halpaa. Ja jos sähköä käyttää lämmitykseen, niin ei sitä talvella oikein voi kokonaan päiväksi laittaa kiinni.

Jos on varaava lämmitys ja tulisija tai pari, niin ihan helposti voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1743/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vilkaisemaan ketjua. Näköjään määräaikaisilla on ollut rankkoja päiviä nyt useampi putkeen! Sen verran alkanut sekoamaan porukka ketjussa, kun pörssisähkö on useamman päivän ollut käytännössä 0 c/kWh.

Vierailija
1744/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyt vielä, että puut ilmestyvät omasta metsästä kotiovelle itsestään ja tulisijat polttavat automaattisesti sitä puuta...

Kyllä se vielä aika harvalle näppärästi käy, mutta automaatio ja varaavat lämmitysmenetelmät toki yleistyvät koko ajan.

Vierailija
1745/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin vilkaisemaan ketjua. Näköjään määräaikaisilla on ollut rankkoja päiviä nyt useampi putkeen! Sen verran alkanut sekoamaan porukka ketjussa, kun pörssisähkö on useamman päivän ollut käytännössä 0 c/kWh.

No ei sun edellisesta provosta pari minuuttia sitten ole mitään ihmeempiä vielä ehtinyt tapahtua.

Vierailija
1746/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrikset ihan paniikissa esittää mitä kummallisempia skenaarioita miksi heidän maksama ylihinta on parempi kuin puolet halvempi pörssisähkö.

Vierailija
1747/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuittaantuu kunhan lämpötila kääntyy pakkaselle ja silloin pitää tarkkaan vahtia ettei vaan käytä sähköä silloin kun hinta huitelee jossain 30 sentissä per kilowattitunti. En jaksaisi kytätä jatkuvasti milloin voin laittaa pesukoneet päälle tai mennä suihkuun. Katselin sähkön hintoja ja lähes aina on ollut kalliit hinnat pörssisähköllä viimeisin vuoden aikana kun olen sähköä tarvinnut. Kesälläkin on yllättävän kalliita ajankohtia varsinkin silloin kun mökkeilukausi on kiihkeimmillään. Toki se keskihinta on halpa, mutta se ei auta jos sähkö halpaa muulloin paitsi juuri kun tarvitset sitä.

Vierailija
1748/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrikset ihan paniikissa esittää mitä kummallisempia skenaarioita miksi heidän maksama ylihinta on parempi kuin puolet halvempi pörssisähkö.

Sanoo tyyppi joka keskustelee täällä itsensä kanssa.

Vierailija
1749/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sun edellisesta provosta pari minuuttia sitten ole mitään ihmeempiä vielä ehtinyt tapahtua.

Sekoamiseen liittyy näköjään myös vainoharhoja

Vierailija
1750/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt vielä määris ja kahden vuoden määrisaikainen sopimus 30senttiä/kWh päättyy ensi kuussa. Arvatkaapa jatkanko määriksenä?

Minulla päättyi juuri elokuussa -22 typeryyksissä ja paniikissa otettu 14,9 snt/kwh kahden vuoden soppari. En ole ihan heti palaamassa määräaikaisiin.

No eihän määräaikaista ota kuin joku viemärirotan tasolla oleva uuno.

Vierailija
1751/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuittaantuu kunhan lämpötila kääntyy pakkaselle ja silloin pitää tarkkaan vahtia ettei vaan käytä sähköä silloin kun hinta huitelee jossain 30 sentissä per kilowattitunti. En jaksaisi kytätä jatkuvasti milloin voin laittaa pesukoneet päälle tai mennä suihkuun. Katselin sähkön hintoja ja lähes aina on ollut kalliit hinnat pörssisähköllä viimeisin vuoden aikana kun olen sähköä tarvinnut. Kesälläkin on yllättävän kalliita ajankohtia varsinkin silloin kun mökkeilukausi on kiihkeimmillään. Toki se keskihinta on halpa, mutta se ei auta jos sähkö halpaa muulloin paitsi juuri kun tarvitset sitä.

Meillä vuoden yli isoin sähkösyöppö on lämminvesivaraaja. Automaattisesti lämpeää vuorokauden halvimmilla tunneilla. Yleensä osuvat aamuyöhön. Ja tyypillisesti ovat jossain 0-2 centissä. 

Vierailija
1752/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääliömäinen noin pitkä otsikko

Vierailija
1753/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, katso sitä pörssisähkön hintaa talvella. Nyt on hyvä kehua, mutta ap se aika koittaa sinulle, niin sähkö kallistuu toki talvella. Niin sitten kehut täällä vieläkin talvella, että kun pörssisähkön hinta nousi jostain kumman syystä? Ja miten on Caruna sähkö? He laittavat kaksinkertaisen sähkölaskun oli mikä tahansa sähköyhtiö sinulla. Kiitos Kataiselle ja muille, kun myitte meidän sähkön pois ulkomaalaisille. Kuinka paljon nämä suomalaiset poliitikot nettosi myymällä meidän sähkön pois? 

Vierailija
1754/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt vielä määris ja kahden vuoden määrisaikainen sopimus 30senttiä/kWh päättyy ensi kuussa. Arvatkaapa jatkanko määriksenä?

Minulla päättyi juuri elokuussa -22 typeryyksissä ja paniikissa otettu 14,9 snt/kwh kahden vuoden soppari. En ole ihan heti palaamassa määräaikaisiin.

No eihän määräaikaista ota kuin joku viemärirotan tasolla oleva uuno.

Eikö se vapaassa maassa ja markkinataloudessa ole ihan jokaisen oma asia mihin rahansa käyttää.

Ilman sen kummempia nimittelemisiä miksikään.

Vierailija
1755/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, katso sitä pörssisähkön hintaa talvella. Nyt on hyvä kehua, mutta ap se aika koittaa sinulle, niin sähkö kallistuu toki talvella. Niin sitten kehut täällä vieläkin talvella, että kun pörssisähkön hinta nousi jostain kumman syystä? Ja miten on Caruna sähkö? He laittavat kaksinkertaisen sähkölaskun oli mikä tahansa sähköyhtiö sinulla. Kiitos Kataiselle ja muille, kun myitte meidän sähkön pois ulkomaalaisille. Kuinka paljon nämä suomalaiset poliitikot nettosi myymällä meidän sähkön pois? 

Onhan sitä katsottu. Tammi-maaliskuu 6.3c/kWh. Nyt 5.1c tälle vuodelle.

Vierailija
1756/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä kokeilin kerran vähän aikaa pörssisähköä ja heti nousi sähkölaskut 1,5-kertaisiksi. Vaihdoin äkkiä takaisin halvempaan määräaikaiseen ja siinä aion pysyä hamaan loppuun asti.

Eräskin pörssisähköläinen kaverini (maalämpö) maksoi tämän vuoden tammikuussa sen kokoisen sähkölaskun (1500 €), kun minun lasku oli 1/10 tuosta eli 150 €. Normaalisti mulla on joku 100 €/kk, mutta kuten muistatte, viime tammikuu oli aika kylmä. Mun sähkölaskut on siis vuodessa yhteensä suunnilleen ton 1500 €. 

Molemmat asutaan omakotitaloissa samalla paikkakunnalla, mutta mun talo on vähän pienempi kuin tämän kaverini talo.

Höpönpöpön tai kaverisi lämmittää jäähallia. 

Voi olla, mutta hänellä on 6-henkinen perhe ja 300 neliötä kämpässään, joten on siellä niitä käyttäjiäkin.

Vierailija
1757/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano nyt vielä, että puut ilmestyvät omasta metsästä kotiovelle itsestään ja tulisijat polttavat automaattisesti sitä puuta...

Kyllä se vielä aika harvalle näppärästi käy, mutta automaatio ja varaavat lämmitysmenetelmät toki yleistyvät koko ajan.

Meille puut ilmestyvät paikallisen isännän traktorin kärryllä puuvajaan, mutta polttamisen joutuu hoitamaan itse. Minusta takan polttelu on mukavaa puuhaa, joten en pane lainkaan pahakseni että saan tehdä tulet takkaan ja ottaa pikku siivun savuista viskiä siinä tulen loimua katsellessani. Massavaraaja on tähän taloon asennettu edellisten asukkien vanhempien toimesta joskus 80-luvulla, eli mistään ihan uudesta keksinnöstä ei kyllä ole kyse.

Vierailija
1758/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö on vaan testi ja kokeilu miten ihmisten käyttäytymistä pystytään ohjailemaan ja muuttamaan ehdollistamisella.

Kohta varmaan tuo sama käytössä esim pysäköinnin hinnoittelussa sekä vaikkapa tavarataloissa.

Vierailija
1759/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaista tarvitse vahtia pätkääkään, jos sinulla ei nyt sitten satu olemaan jotain 60-luvun kolmivaihe pulsaattoripesukonetta käytössäsi. Nykyaikainen pesukone ei juuri kilowattituntia enempää vie vaikka ajaisi minkälaisen ohjelman, joten jos se koneellinen nyt sitten sattuu maksamaan sen 30 senttiä niin se on aivan yksi ja sama.

Vierailija
1760/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä hitosta olet löytänyt noin kalliin määräaikaisen? En ikipäivänä tekis noin hurjaa sopimusta mistään. Olen itsekin määris, mutta en ole ikinä edes nähnyt noin kalliita sopimuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän