Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?

Pörssisähkön valinnut
05.07.2023 |

Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh

Mistähän syystä moni on sopinut maksavansa monta kertaa kalliimpaa hintaa vuoden tai kahdenkin vuoden ajan? :O
Olen huomannut, että varsinkin ikäihmiset tekevät näitä kalliita määräaikaisia sopimuksia. Mistähän johtuu?

Kommentit (2287)

Vierailija
1761/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt vielä määris ja kahden vuoden määrisaikainen sopimus 30senttiä/kWh päättyy ensi kuussa. Arvatkaapa jatkanko määriksenä?

Minulla päättyi juuri elokuussa -22 typeryyksissä ja paniikissa otettu 14,9 snt/kwh kahden vuoden soppari. En ole ihan heti palaamassa määräaikaisiin.

No eihän määräaikaista ota kuin joku viemärirotan tasolla oleva uuno.

Oli kyllä kallis ja typerä virhe. Se minkä syystalvella -22 säästin meni moninkertaisesti viime ja tänä vuonna.

Vierailija
1762/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko toi sun laskussa oleva keskihinta, vai pörssisähkön keskihinta yleisesti? Ihmisillä kuitenkin kuluu sähköä monesti enemmän päivällä, jolloin hinta on usein yötä kalliimpi. Eli loppukäyttäjän keskihinta toi ei välttämättä ole.

Toki nyt on ollut päivisinkin aika edullista, mutta ensi talvesta ei taas tiedä. 

Mulla on toistaiseksi voimassa oleva soppari, jossa on 7 snt/kWh.

Yleensä ihmiset kenellä on pörssi sähkö niin eivät kuluta kalliilla tunneilla.  Mökillä toukokuusta eiliseen keskihinta 3,4snt/kWh , kulutusta 1800 kWh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on vaan testi ja kokeilu miten ihmisten käyttäytymistä pystytään ohjailemaan ja muuttamaan ehdollistamisella.

Kohta varmaan tuo sama käytössä esim pysäköinnin hinnoittelussa sekä vaikkapa tavarataloissa.

NIinpä. Mikäli kaikki siirtyisivät pörssisähköön niin sen keskivertohinta vähintään normaalitilanteessa kaksinkertaistuisi.

Ei sähköyhtiöt pärjäisi tai tyytyisi niin pieniin tuottoihin. 

Vierailija
1764/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt vielä määris ja kahden vuoden määrisaikainen sopimus 30senttiä/kWh päättyy ensi kuussa. Arvatkaapa jatkanko määriksenä?

Mistä hitosta olet löytänyt noin kalliin määräaikaisen? En ikipäivänä tekis noin hurjaa sopimusta mistään. Olen itsekin määris, mutta en ole ikinä edes nähnyt noin kalliita sopimuksia.

Marraskuussa -22 oli hyvinkin tuon hintaista pahvia tarjolla. Elokuussa jo oli halvin 14,90 snt/kwh kun itse otin.

Vierailija
1765/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla päättyi juuri elokuussa -22 typeryyksissä ja paniikissa otettu 14,9 snt/kwh kahden vuoden soppari. En ole ihan heti palaamassa määräaikaisiin.

No eihän määräaikaista ota kuin joku viemärirotan tasolla oleva uuno.

Eikö se vapaassa maassa ja markkinataloudessa ole ihan jokaisen oma asia mihin rahansa käyttää.

Ilman sen kummempia nimittelemisiä miksikään.

Tilanne kuluttajan kannalta on hankala, koska määräaikaisella saa kiinnitettyä kohtuullisen edullisen hinnan normaalissa tilanteessa. Toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa on melkein tuplahinta tuntihinnoittelussa, joten se ei ole kauhean järkevä vaihtoehto. Pörssisähkön ongelma on taas ne kulutushuippujen korkeat hinnat ja se ettei kerrostalossa asuvan (lämmitysmuoto joku muu kuin sähkö) kannalta ole merkittävästi hyödyllisempää siirtää kulutusta halpaan aikaan (=yöhön).

Vierailija
1766/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hitosta olet löytänyt noin kalliin määräaikaisen? En ikipäivänä tekis noin hurjaa sopimusta mistään. Olen itsekin määris, mutta en ole ikinä edes nähnyt noin kalliita sopimuksia.

Marraskuussa -22 oli hyvinkin tuon hintaista pahvia tarjolla. Elokuussa jo oli halvin 14,90 snt/kwh kun itse otin.

Itse sain vuosi sitten elokuussa vielä paljon tuotakin halvemman kahdeksi vuodeksi.

Vierailija
1767/2287 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pösäkuunot ylistävät täällä valintaansa ja sättivät muita äälöiksi sun muiksi. Seuraavassa lauseessa sitten kerrotaan miten on pari takkaa ja automaattisella hintaohjauksella olevat lämminvesivaraajat / varaavasähkölämmitys ja perheen parin sähköauton kotilataus. "Määrikset" ovat vain todella tyhmiä, kun eivät osaa ajoittaa kulutustaan - vaikka taloudesta ei löytisi mitään noista.

Vierailija
1768/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pösäkuunot ylistävät täällä valintaansa ja sättivät muita äälöiksi sun muiksi. 

Toki itsekin aloitit haukkumalla muita eli osoitatko yhtään parempaa käytöstä? En ymmärrä miten joitain jaksaa kiinnostaa muiden valinnan sähkösopparin osalta. Naapurin Jaskan valinnat eivät mitenkään vaikuta minuun oli Jaska tehnyt historian parhaan tai huonoimman sähkösopparin. 

Kuukauden keskihinta on monelle huono mittari, jos oma kulutus ajoittuu lähinnä kalliille tunneille. Omalta kohdalta paremman verrokin antaisi, jos joltain nettisivulta saisi viimeisen vuoden keskiarvon 15:00-22:00 ajalta. 

Vierailija
1769/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain vuosi sitten elokuussa vielä paljon tuotakin halvemman kahdeksi vuodeksi.

Se ei varmaan lohduta ihan hirveästi elokuussa -22 sopimusta tehneitä.

Vierailija
1770/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pösäkuunot ylistävät täällä valintaansa ja sättivät muita äälöiksi sun muiksi. Seuraavassa lauseessa sitten kerrotaan miten on pari takkaa ja automaattisella hintaohjauksella olevat lämminvesivaraajat / varaavasähkölämmitys ja perheen parin sähköauton kotilataus. "Määrikset" ovat vain todella tyhmiä, kun eivät osaa ajoittaa kulutustaan - vaikka taloudesta ei löytisi mitään noista.

Tiesitkö että elämme vapaassa maassa, ja meillä on perustuslaillinen oikeus liikkumisen vapauteen. Voit ihan vapaasti muuttaa taloon josta nuo löytyy, tai remontoida nykyisen asuntosi tämän päivän tasolle.

Vierailija
1771/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa se on pösä halpaa tänäänkin, taas.

Taitaa olla jatkuva trendi.

Vierailija
1772/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikohan määris on jo vetänyt itsensä kiikkuun kun ei se pörssin hinta vaan suostu nousemaan?

Vierailija
1773/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikohan määris on jo vetänyt itsensä kiikkuun kun ei se pörssin hinta vaan suostu nousemaan?

Ei määrikset seuraa pösää päivittäin, toisin kuin sinä. Joskus vuosien päästä voi ehkä tehdä laskelman kun haluaa katsoa paljonko olisi polttanut rahaa jos olisi ollut pösässä.

Vierailija
1774/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että elämme vapaassa maassa, ja meillä on perustuslaillinen oikeus liikkumisen vapauteen. Voit ihan vapaasti muuttaa taloon josta nuo löytyy, tai remontoida nykyisen asuntosi tämän päivän tasolle.

Onko sinulla hyviä ehdotuksia miten tämän uudehkon kerrostaloasunnon remontoisi "tämän päivän tasolle"? Kamina olkkariin ja piippu parvekkeen kautta pihalle? Puolentusinaa ir-säteilijöitä parevekkeelle jotta voi "optimoida" sähkönhintaa halvan pösän aikaan?

Sinänsä 4000 kW vuosikulutuksella on aika sama mitä sähkö maksaa, mutta vuoden aikaskaalassa katsoen pösän mahdolliset säästöt olisivat korkeintaan marginaalisia ja riskit yllätyksistä mahdollisia - joten miksi vaivautua.

Vierailija
1775/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisit kertoa viime talven keskihinnan, vaikkapa tällaisella aikavälillä 10/2023-03/2024. On kyllä ihan eri lukemissa. Ja talvella se sähkönkulutus on suurta, jolloin sähkön hinnalla on isot vaikutukset siihen mitä maksaa.

Ja miksi pitäisi ottaa kallis kiinteähintainen? Itse otan mieluiten sellaisen, joka tulee erityisesti talvella edullisemmaksi kuin pörssisähkö Ttai ainakin säästyy ikäviltä yllätyksiltä, jos tulee kuten viime talvena pitkiä pakkasjaksoja ja pörssisähkön hinta menee yli 15 sentin). Ja tällä hetkellä on kiinteä soppari 8,4 s hinnalla voimassa ja sillä on huoletonta mennä ensi talvi.

Vierailija
1776/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisit kertoa viime talven keskihinnan, vaikkapa tällaisella aikavälillä 10/2023-03/2024. On kyllä ihan eri lukemissa. Ja talvella se sähkönkulutus on suurta, jolloin sähkön hinnalla on isot vaikutukset siihen mitä maksaa.

Ja miksi pitäisi ottaa kallis kiinteähintainen? Itse otan mieluiten sellaisen, joka tulee erityisesti talvella edullisemmaksi kuin pörssisähkö Ttai ainakin säästyy ikäviltä yllätyksiltä, jos tulee kuten viime talvena pitkiä pakkasjaksoja ja pörssisähkön hinta menee yli 15 sentin). Ja tällä hetkellä on kiinteä soppari 8,4 s hinnalla voimassa ja sillä on huoletonta mennä ensi talvi.

Meillä on ollut tosi huoletonta 2023 ja 2024.

Ennen tätä oli huoleton 4.2c määräaikainen joka loppui 2022 lopussa.

2023 oli 5.6c/kWh ja 2024 nyt 5.8c/kWh.

Noin 20000kWh vuosikulutuksella mennään.

Vierailija
1777/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla hyviä ehdotuksia miten tämän uudehkon kerrostaloasunnon remontoisi "tämän päivän tasolle"? Kamina olkkariin ja piippu parvekkeen kautta pihalle? Puolentusinaa ir-säteilijöitä parevekkeelle jotta v

Miksi edes kommentoit tuollaisella mikkihiiri kulutuksella pörssisähkö keskusteluun!?

Vierailija
1778/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla hyviä ehdotuksia miten tämän uudehkon kerrostaloasunnon remontoisi "tämän päivän tasolle"? Kamina olkkariin ja piippu parvekkeen kautta pihalle? Pu

Miksi edes kommentoit tuollaisella mikkihiiri kulutuksella pörssisähkö keskusteluun!?

Eli ei ole mitään ehdotuksia. Sen voi sanoa myös sivistyneemmin.

Vierailija
1779/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut tosi huoletonta 2023 ja 2024.

Ennen tätä oli huoleton 4.2c määräaikainen joka loppui 2022 lopussa.

2023 oli 5.6c/kWh ja 2024 nyt 5.8c/kWh.

Noin 20000kWh vuosikulutuksella mennään.

Joopajoo. Tosi huoletonta vaikka on päästy alle pörssin keskihinnan - mikä ei onnistu keneltäkään ilman että asiaa on tavalla tai toisella jouduttu huomioimaan.

Vierailija
1780/2287 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo. Tosi huoletonta vaikka on päästy alle pörssin keskihinnan - mikä ei onnistu keneltäkään ilman että asiaa on tavalla tai toisella jouduttu huomioimaan.

Tottakai on huolehdittu, ei elämässä saa mitään tekemättä mitään.

Meillä huolehdittu 2014 rakentamisvaiheessa, että pystyy varaamaan lämmitysenergiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan