NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan 4 c kwh, ei ole minun mielestä kovin paha.
Et maksa.
Mutta minä maksan tänään illalla -61.60 snt/kWh + 6 snt/kWh (siirtomaksu) = -56 snt/kWh. Taitaa olla sauna-, leipomis- ja talonlämmityspäivä.
Vähentääkö - laskun loppu summaa ? Vai onko vai ilmainen sähkö ?
Se hinta on tuon verran miinuksella. Eli kun käytät kilowatin, saat sähköyhtiöltä 60Centtiä
Näin ainakin omassa sopimuksessani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
Mutta minä maksan tänään illalla -61.60 snt/kWh + 6 snt/kWh (siirtomaksu) = -56 snt/kWh. Taitaa olla sauna-, leipomis- ja talonlämmityspäivä.
En nyt ymmärrä miksi joku ei voisi maksaa 4 snt/kWh. Tuollaisia määräaikaisia sopimuksia on vielä olemassa, niitä kun sai aikoinaan vaikkapa 4 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
En nyt ymmärrä miksi joku ei voisi maksaa 4 snt/kWh. Tuollaisia määräaikaisia sopimuksia on vielä olemassa, niitä kun sai aikoinaan vaikkapa 4 vuodeksi.
Siksi, koska ne kaikki ovat päättyneet jo, jopa ne nelivuotiset, eikä noin halpoja ole enää ainakaan kolmeen vuoteen missään tarjottu. Vanhimmat erittäin kalliit sopimukset menevät asiakkaan onneksi myös jo umpeen ja pääsevät edes hiukan halvempaan sopimuklseen käsiksi tai jopa pörssisähköön.
Maassa on vielä paljon sähköasiakkaita joiden sopimukset ovat jopa yli 30centtiä/kwh. Onneksi he pääsevät noista karmeista sopimuksista eroon
Vierailija kirjoitti:
En voi pestä vaatteita keskellä yötä.
Tai voin, mutta en voi lingota.
miks et voi ? mä ainaki voin lämmitin saunanki viime yönä ja kännissä kuuntelin musikkii
eikö se just ollu keskimäärin 10senttiä koko päivän eikä ole edes pakkaset alkanu. Mutta miksi sähkö on kallistunu parissa vuodessa valtavasti vaikka just saatiin olkiluoto liitettyä verkkoon ja 30% lisää virtaa. eikö se ole rakennettu veronmaksajan rahoilla ? sitten ymmärtäisin jos maailman kallein rakennus pitäs maksaa vielä poiski :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
Siksi, koska ne kaikki ovat päättyneet jo, jopa ne nelivuotiset, eikä noin halpoja ole enää ainakaan kolmeen vuoteen missään tarjottu. Vanhimmat erittäin kalliit sopimukset menevät asiakkaan onneksi myös jo umpeen ja pääsevät edes hiukan halvempaan sopimuklseen käsiksi tai jopa pörssisähköön.
Maassa on vielä paljon sähköasia
sähkö sähkö sähkö mite tota sähkö asiaa jauhetaan jokapaikassa mua ei paljoon kiinosta toi mun 25e sähkö lasku mut bensa on suomessa helvetin kallista se ei tunnu haittaavan ketää.mutku sähkö.
Minusta tuo hinta tänään näyttää ihan normaalilta mikä sen pitäisikin olla kun kaikki toimii, ihmisiä yritetään taas harhauttaa näillä ns miinushinnoilla
Futuurihinnat Suomen hinta-alueelle 21.11.23 päätöskursseilla (sis. ALV 24 %). Hinnoissa sekä Pohjoismaiden systeemifutuuri että Suomen hintaeroa kuvaava aluefutuuri.
Joulukuu9,86 c/kWh
Tammikuu 202410,24 c/kWh
Helmikuu11,17 c/kWh
Maaliskuu9,03 c/kWh
Q2 20245,43 c/kWh
Q3 20245,08 c/kWh
Q4 20247,55 c/kWh
Q1 20258,56 c/kWh
Q2 20254,24 c/kWh
Q3 20253,41 c/kWh
Vierailija kirjoitti:
Futuurihinnat Suomen hinta-alueelle 21.11.23 päätöskursseilla (sis. ALV 24 %). Hinnoissa sekä Pohjoismaiden systeemifutuuri että Suomen hintaeroa kuvaava aluefutuuri.
Joulukuu9,86 c/kWh
Tammikuu 202410,24 c/kWh
Helmikuu11,17 c/kWh
Maaliskuu9,03 c/kWh
Q2 20245,43 c/kWh
Q3 20245,08 c/kWh
Q4 20247,55 c/kWh
Q1 20258,56 c/kWh
Q2 20254,24 c/kWh
Q3 20253,41 c/kWh
Sähköfutuurit on nousseet (=sähköpörssikeinottelijat nostattaneet niitä) 25% viimeisen kuukauden aikana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
29.1.2024 saakka itsellä edelleen 4,57 senttiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
Sinä kuulutkin niihin etuoikeutettuihin, jotka ovat älynneet valita PÖRSSISÄHKÖn.
Hei, te pörssisähkön vastustajat! Miksi sähkön hinta ei saisi vaihdella?
Siis jos sähkön hinnan pitää olla vakaa, niin silloin sähkön myyjä joutuu ottamaan riskiä ja hinnoittelee sitten myymänsä sähkön varman päälle kalliiksi. Lopputuloksena on kallis sähkö.
Itse ainakin haluan maksaa sähköstä niin vähän kuin se oikeasti maksaa. Siksi valintani on pörssisähkö. Pörssisähkö on myyjälle täysin riskitön ja siksi myyjän kate on vain prosentteja kiinteähintaisen sähkön katteesta.
Helpompi kun ei tartte kytätä milloin yksi pikainen saunominen maksaa 20e
Käytännössä maksetaan siitä, ettei tartte kytätä hintoja.. sen ajan voi käyttää johonkin muuhun kuin hinnan kyttäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
Tietenkin vähentää. Niin se sähköpörssi toimii. Hauskinta on, että ALV:kin on negatiivisesta summasta negatiivinen. -50 snt/kWh verottomana, -62 snt/kWh ALVn kanssa.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010013170.html
Hesari väittää että alvia ei tuohon päälle tule, vaan -50c olisi alveineen.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä maksetaan siitä, ettei tartte kytätä hintoja.. sen ajan voi käyttää johonkin muuhun kuin hinnan kyttäämiseen.
Näin se menee. Enemmän tämä pörssisähkö on vähävaraisten juttuja, jossa isolla vaivalla säästetään joku hikinen 20€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa.
Tietenkin vähentää. Niin se sähköpörssi toimii. Hauskinta on, että ALV:kin on negatiivisesta summasta negatiivinen. -50 snt/kWh verottomana, -62 snt/kWh ALVn kanssa.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010013170.html
Hesari väittää että alvia ei tuohon päälle tule, vaan -50c olisi alveineen.
Ei tulekaan, koska kuluttajat eivät ole alv-velvollisia. Nämä intoilijat eivät tiedä mistä puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Enemmän tämä pörssisähkö on vähävaraisten juttuja, jossa isolla vaivalla säästetään joku hikinen 20€/kk.
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Jos on ylimääräistä rahaa turuilla ja toreilla jaettavaksi niin sille löytyy kyllä mielekkäämpiäkin käyttötarkoituksia kuin sähköyhtiöiden tukeminen.
En tiedä, mistä ap on repäissyt tilaston sähkösopimusten tekijöiden ikäjakaumasta. Olemme 73- vuotiaita ja meillä on pörssisähkö kuten ystävillämmekin.
Yleistäminen on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi teitä kiinteän hinnan valinneita vaivaa aina niin suunnattomasti se, että kaikki eivät ole tehneet samaa valintaa, vaan esimerkiksi automaation avulla on helppo säätää sähkönkulutusta hinnanvaihtelujen mukaan? Itse olen näin saanut käytetyn saähkön keskihinnan aika alhaiseksi. Ei ole mitään vaivaa, mutta tietenkin täytyy investoida oikeisiin laitteisiin, sekä myös siihen, että sitä energiaa saa johonkin varattua (esimerkiksi lämminvesivaraajaan)
Etkö ole lukenut uutisia?