NYT JYSÄHTI! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 on ollut vain 7,1 senttiä kilowattitunnilta. Hei, te kalliin kiinteähintaisen sopimuksen ottaneet, millä perustelette kalliimman sopimuksen järkevyyttä??? Miksi vanhat ihmiset eivät älyä ottaa pörssisähköä?
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2023 (sis. alv)
Tammikuu 8,66 snt/kWh
Helmikuu 8,81 snt/kWh
Maaliskuu 8,16 snt/kWh
Huhtikuu 6,66 snt/kWh
Toukokuu 3,30 snt/kWh
Kommentit (2287)
Vierailija kirjoitti:
Hei, te pörssisähkön vastustajat! Miksi sähkön hinta ei saisi vaihdella?
Siis jos sähkön hinnan pitää olla vakaa, niin silloin sähkön myyjä joutuu ottamaan riskiä ja hinnoittelee sitten myymänsä sähkön varman päälle kalliiksi. Lopputuloksena on kallis sähkö.
Itse ainakin haluan maksaa sähköstä niin vähän kuin se oikeasti maksaa. Siksi valintani on pörssisähkö. Pörssisähkö on myyjälle täysin riskitön ja siksi myyjän kate on vain prosentteja kiinteähintaisen sähkön katteesta.
Koska tykkään euron päivistä vain city marketissa. Nousut ovat ongelma, eivät laskut.
Vierailija kirjoitti:
Onko toi sun laskussa oleva keskihinta, vai pörssisähkön keskihinta yleisesti? Ihmisillä kuitenkin kuluu sähköä monesti enemmän päivällä, jolloin hinta on usein yötä kalliimpi. Eli loppukäyttäjän keskihinta toi ei välttämättä ole.
Toki nyt on ollut päivisinkin aika edullista, mutta ensi talvesta ei taas tiedä.
Mulla on toistaiseksi voimassa oleva soppari, jossa on 7 snt/kWh.
Jep. Mä räknäsin OmaHelenistä, että kulutan paljon sähköä just silloin, kun se on kallista: töistätullessa ja talvella. Mun sähkön hinta on pörssisähköllä siis keskivertoa kalliimpi. Ei kannata.
tulee liian isot sähkölaskut talvella ja kesällä on vastaavasti liian
pienet. siksi tasaerälaskutus toimii paremmin vaikka maksaaki
sen 100e enempi vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Otin 25cent/kwh sopparin koska halusin sähköstä ennustettavaa, lisäksi ostin aurinkopaneelit ja maalämmön. Tulen rikkaaksi kun myyn kaiken tuottamani sähkön sähköyhtiöille.
Olen voittaja.
ATK-Insinööri joka teki vain 20000€ sijoitukset ja maksaa sähköstä 5000€ vuodessa.
Myyt kesällä kun sähkö on halpaa ja myydessä joudut maksamaan sähköverkosta. Talvella tuotto on olematonta ja itsekin kulutat enemmän
Meillä vuoden sopimus hintaan 8,35 kwh, ei paha ollenkaan.
Otin kiinteän kun vanha kesto näkyi olevan tosi kallis. Pörssiin en oikein luota, ei minulla ole varaa maksella jos käykin huonosti, sähkölämmityskin on. Kiinteä hinta+ jäsenalennus, jää alle tuon 7 sentin.
Vierailija kirjoitti:
tulee liian isot sähkölaskut talvella ja kesällä on vastaavasti liian
pienet. siksi tasaerälaskutus toimii paremmin vaikka maksaaki
sen 100e enempi vuodessa
Mihin ne kesäisin säästyneet rahat katoavat? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan 4 c kwh, ei ole minun mielestä kovin paha.
Et maksa.
Mutta minä maksan tänään illalla -61.60 snt/kWh + 6 snt/kWh (siirtomaksu) = -56 snt/kWh. Taitaa olla sauna-, leipomis- ja talonlämmityspäivä.
En nyt ymmärrä miksi joku ei voisi maksaa 4 snt/kWh. Tuollaisia määräaikaisia sopimuksia on vielä olemassa, niitä kun sai aikoinaan vaikkapa 4 vuodeksi.
Siksi, koska ne kaikki ovat päättyneet jo, jopa ne nelivuotiset, eikä noin halpoja ole enää ainakaan kolmeen vuoteen missään tarjottu. Vanhimmat erittäin kalliit sopimukset menevät asiakkaan onneksi myös jo umpeen ja pääsevät edes hiukan halvempaan sopimuklseen käsiksi tai jopa pörssisähköön.
Maassa on vielä paljon sähköasia
Tiedoksi bessewissreille.
Meillä tammikuuhun alle 7 centtiä, jotenon oltu tyytyväisiä. Kaksi vuotta tulee täyteen.
Nyt on pörssisähkö halpaa... Tämä vihreä sähkö ajatus on hyvä, mutta ei toimi Suomessa. Sähköä tulee silloin kun kulutus on vähäistä (kesällä) talvella ei tule ja hinnat pilvissä.
Kiinteähintainen sähkö on nykyään n. kaksi kertaa pörssisähkön hintaista.
Kiinteähitaista sähkö maksaa nykyään 9 senttiä kilowattitunnilta, vaikka kyseisen jakson futuurit ovat 5 senttiä.
Eihän sitä rahaa ole maksaa yhtä isompaa laskua, jos kaikki laskut ovat kiinteästi kalliita.
Meillä sähkölaskut putosivat järjellisiksi, kun vaihdoimme pörssisähköön.
Eipä oo elämä yhdestä sähkön hinnasta kiinni. Rahaa on ja polttomoottoriautolka pääsee.
Sähkönjakelu on nyt miellä suurta kusetusta, korruptio jykevimmillään ja kukaan ei puutu tähän. Olen pikkasen jutellut Helenin myyjien kanssa ostarilla, näistä ei saa puhua😁
En lähde tähän mukaan, en siedä sitä että hyppään pesemään vaattaita, astoita tai imuroimaan keskellä yötä, parin sentin vuoksi.
Aivan idioottimaista, paitsi jos asuu isossa sähkölämmitteisessä omakotitalossa, jossa kaikki toimii sähköllä. Siinä taitaa olla ihan pakko, ettei joudu mökistään pakkaseen.
Olen seurannut aina välillä pörssisähkökeskustelua. Ne, joilla on pörssisähkö usein puolustavat tätä vähän samaan tapaan kuin henkilöt, joilla on sähköauto. Esim. syksyllä sai kahden vuoden määräaikaista, kiinteähintaista sopimusta 8c/kWh, joillain viikoilla jopa allekin. Pari sukulaista kysyi, että kannattaako ottaa sellainen. Suosittelin vahvasti, koska mielestäni ei ollut mitenkään pahan hintainen. Mielestäni pörssisähkö ei ole yhtään halvempaa, todennäköisesti sen kanssa tulee kalliimmaksi kokonaisuus. Vuoden pörssisähkön keskihinta ollut 7,46c/kWh. Nyt näyttää olleen jo pitkään 10-30c/kWh. Kesällä oli halpaa, joten talvikaudella hinta on ollut paljon korkeampi ja talvella sitä sähköä pääosin kuluu. Toki jos jaksaa sen pörssisähkön perässä juosta ja pesee pyykit yöllä jne. niin varmaan voi säästääkin, mutta itsestäni aika stressaavaa olisi sellainen touhu. Mieluummin keskittyy vähentämään ylimääräisen sähkönkulutuksen pois ja säästää siitä jos tarvis.
Mulla ollut pörssisähkö ja vaihdoin koska hinnat on nyt talvella jäätävät. Nyt on turvallinen olo.
Saunotaan 3 kertaa viikossa ja uuni usein päällä juuri silloin kun sähkö on kallista.
Jos olisin työtön olisi minulla pörssisähkö mutta ei ole töiden takia mahdollista elää elämää yö ja muuten halpaan aikaan vaan minun on pakko elää niiden kalleimpien tuntien aikana niin laskennallisesti kiinteähintainen on huomattavasti halvempi minulle kuin pörssisähkö
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut aina välillä pörssisähkökeskustelua. Ne, joilla on pörssisähkö usein puolustavat tätä vähän samaan tapaan kuin henkilöt, joilla on sähköauto. Esim. syksyllä sai kahden vuoden määräaikaista, kiinteähintaista sopimusta 8c/kWh, joillain viikoilla jopa allekin. Pari sukulaista kysyi, että kannattaako ottaa sellainen. Suosittelin vahvasti, koska mielestäni ei ollut mitenkään pahan hintainen. Mielestäni pörssisähkö ei ole yhtään halvempaa, todennäköisesti sen kanssa tulee kalliimmaksi kokonaisuus. Vuoden pörssisähkön keskihinta ollut 7,46c/kWh. Nyt näyttää olleen jo pitkään 10-30c/kWh. Kesällä oli halpaa, joten talvikaudella hinta on ollut paljon korkeampi ja talvella sitä sähköä pääosin kuluu. Toki jos jaksaa sen pörssisähkön perässä juosta ja pesee pyykit yöllä jne. niin varmaan voi säästääkin, mutta itsestäni aika stressaavaa olisi sellainen touhu. Mieluummin keskittyy vähentämään ylimääräisen sähkönkul
"Pari sukulaista kysyi", "mielestäni". Minkälainenhan sähköjumala kuvittelet olevasi? :D Pörssisähkön kannattavuus riippuu käyttäjästä ja asumismuodosta. Sen hinta ei ole myöskään mielipidekysymys. Jos asuu kerrostalossa ja sähkönkulutus koostuu uunista ja pyykinpesusta, määräaikainen todennäköisesti kannattaa. Tosin kerrostalossa sähkönkulutus on niin minimaalista, että hinnalle on ihan sama. Vastikkeessa ja vuokrassa asuja maksaa lämmityksen joka tapauksessa. Jos taas itse maksaa lämmityksen, kannattaa vähän katsoakin mihin rahansa laittaa.
Ihmisillä on kummallisia oletuksia siitä, että pörssisähköä käyttävät kyttäävät hintoja yötä päivää ja pesukoneet huutaa yöllä. Pesukoneiden sähkönkulutus on niin minimaalista, ettei sillä ole mitään merkitystä. Ja jos sähkönkulutus sattuu halvimpaan aikaan, on oma keskihinta todennäköisesti halvempi kuin pörssisähkön keskihinta. Esimerkiksi meillä lämminvesivaraaja vie valtaosan sähköstä. Yöllä, automaattisesti halvimpaan aikaan. Pesukoneet taas pyörii silloin, kun tarvetta on, mutta ei yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut aina välillä pörssisähkökeskustelua. Ne, joilla on pörssisähkö usein puolustavat tätä vähän samaan tapaan kuin henkilöt, joilla on sähköauto. Esim. syksyllä sai kahden vuoden määräaikaista, kiinteähintaista sopimusta 8c/kWh, joillain viikoilla jopa allekin. Pari sukulaista kysyi, että kannattaako ottaa sellainen. Suosittelin vahvasti, koska mielestäni ei ollut mitenkään pahan hintainen. Mielestäni pörssisähkö ei ole yhtään halvempaa, todennäköisesti sen kanssa tulee kalliimmaksi kokonaisuus. Vuoden pörssisähkön keskihinta ollut 7,46c/kWh. Nyt näyttää olleen jo pitkään 10-30c/kWh. Kesällä oli halpaa, joten talvikaudella hinta on ollut paljon korkeampi ja talvella sitä sähköä pääosin kuluu. Toki jos jaksaa sen pörssisähkön perässä juosta ja pesee pyykit yöllä jne. niin varmaan voi säästääkin, mutta itsestäni aika stressaavaa olisi sellainen touhu. Mieluummin keskittyy vähentämään ylimääräisen sähkönkul
Pörssisähkö ei sovi kaikille.
Mulle se sopii ja on tullut todella halvaksi kun iso varaaja ja mahdollisuus lämmittää puulla silloin kun pörssi kallista.
Mulla oli marraskuun hinta 8,47c pörssisähköllä.
Nyt vaihdan kuitenkin 9,5c kiinteähintaiseen.
Minulla oli kesään asti soppari n.5 senttiä (alle) ja nyt 9 senttiä (päälle). Otin kiinteän ilman vaihteluja, koska tarvitsen sähköä silloin kun tarvitsen. En voi rytmittää elämääni sähkön hinnan mukaan. Ei harmita. Maksan hölmömmistäkin asioista kuin sähkön hinnan pysyvyydestä.