Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä narsistin jälkeen

Vierailija
04.07.2023 |

Olen järkyttynyt, miten paljon meitä kärsineitä on tuon toisen ketjun perusteella.
Haluaisin kuulla, millaisia jälkiä tuo on jättänyt, kun tyyppi on jo exä.

Itse pääsin vähällä, koska olen aina ollut positiivinen ihminen. Vaikka olin pitkässä liitossa erittäin vaikean ihmisen kanssa ja lapsia syntyi.

Eron jälkeen meni puoli vuotta, että pystyin puhumaan vapaasti. Että ymmärsin, että vapaasti puhuminen on normaalia. Nyt erosta on 2,5 vuotta ja minulla on maailman ihanin kumppani. Edelleen minulle nousee ajatuksia, että olen vääränlainen, huono. En tuo sitä ilmi. Olen vain kysynyt, kaipaako kumppanini suhteeltamme tai minulta jotain, mitä nyt ei ole, jotain kehitettävää. Hän ei halua muuttaa mitään.

Tunnen ahdistusta, kun katson kuvia niiden vuosien ajalta, kun olin exän kanssa. Kyllä minä niissä hymyilen ja olen aidosti onnellinen hetkistä, jotka eivät häneen liittyneet. Mutta ainoa ajatukseni niistä kuvista on nyt se kamaluus, mitä arki silloin oli hänen kanssaan. Miten en tajunnut, mitä hän tarkoituksellisesti minulle teki. Itsesääliä varmaan. Lienee parempi olla katsomatta niitä kuvia. Viimeisen 2,5 vuoden ajalta kuvieni takana on pelkkää onnea, rakkautta ja iloa. Keskityn siihen. Hän ei minua tuhonnut. Olen vahvempi, menestyvämpi ja onnellisempi kuin koskaan.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuo dg narsistin puoliso, mulla on myös niin että ihmiset tulevat mulle kertomaan, että tuo mies on narsistinen. Jopa baarissa ihan tuntemattomat yleensä vaan kiittelen tiedosta.

Vierailija
22/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuo dg narsistin puoliso, mulla on myös niin että ihmiset tulevat mulle kertomaan, että tuo mies on narsistinen. Jopa baarissa ihan tuntemattomat yleensä vaan kiittelen tiedosta.

Eli jollain tavalla nautit siitä tuskasta ja vastoinkäymisistä? Tykkäät draamasta jollain tasolla?

Mun on vaikea ymmärtää. Mieluummin mä vaihdoin tähän, joka ei koskaan sano pahaa sanaa. Joka ottaa lämpimään syliinsä. Joka nauraa mun kanssa ja haluaa, että minulla on hauskaa ja hyvä olla. Tiedän olevani turvassa ja rauhassa 100% aina. Hän katsoo minua aina hymyillen. Ex ei koskaan hymyillyt minulle. Joskus jopa itkin telkkarimainoksen takia, jossa mies hymyili vaimolleen. Minulla ei ollut edes sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jollain tavalla nautit siitä tuskasta ja vastoinkäymisistä? Tykkäät draamasta jollain tasolla?

Mun on vaikea ymmärtää. Mieluummin mä vaihdoin tähän, joka ei koskaan sano pahaa sanaa. Joka ottaa lämpimään syliinsä. Joka nauraa mun kanssa ja haluaa, että minulla on hauskaa ja hyvä olla. Tiedän olevani turvassa ja rauhassa 100% aina. Hän katsoo minua aina hymyillen. Ex ei koskaan hymyillyt minulle. Joskus jopa itkin telkkarimainoksen takia, jossa mies hymyili vaimolleen. Minulla ei ollut edes sitä.

Niin, varmasti näin on. Ja vakka on kantensa löytänyt, hänkin tuntuu nauttivan. Minulla ei ole kokemusta muunlaisista miessuhteista, kasvoin narsisti-isän kanssa ja tähän päädyin.

Vierailija
24/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas porukka väittää tuntevansa narsistin. Olen aina muuten miettinyt miksi melkein jokaisen ex-puoliso on narsisti ja useimmiten naisen. Olen seurustellut kahden kanssa jolla yllätys, yllätys on ollut pelkkiä narsisti puolisoita. Minustakin luultavasti tuli heti narsisti kun erosimme. Mihin tällä toiminnalla pyritte?

Voiko olla, että kun rakkaus kuolee parisuhteessa, puoliso keskittyy vaan itseensä ja alkaa käyttäytyä hyvin narsistisesti toista kohtaan? 

Käyn läpi samoja asioita kuin Ap. En ole eronnut, mietin missä vika minussa vai hänessä, mutta toisessa on niin paljon narsistisia piirteitä. Kun elämä menee paremmin, ne häviävät ja kun elämässä tulee ongelmia, puolison tuki häviää ja tuplaa sen pa*kan määrän päälleni. Puoliso ei ole havainnut mitään, että olisi kohdellut minua mitenkään huonosti... en voi uskoa tätä kommenttia häneltä. Ihmettelee, miksi sinne pariterapiaankin haluan...

Vierailija
25/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas porukka väittää tuntevansa narsistin. Olen aina muuten miettinyt miksi melkein jokaisen ex-puoliso on narsisti ja useimmiten naisen. Olen seurustellut kahden kanssa jolla yllätys, yllätys on ollut pelkkiä narsisti puolisoita. Minustakin luultavasti tuli heti narsisti kun erosimme. Mihin tällä toiminnalla pyritte?

Voiko olla, että kun rakkaus kuolee parisuhteessa, puoliso keskittyy vaan itseensä ja alkaa käyttäytyä hyvin narsistisesti toista kohtaan? 

Käyn läpi samoja asioita kuin Ap. En ole eronnut, mietin missä vika minussa vai hänessä, mutta toisessa on niin paljon narsistisia piirteitä. Kun elämä menee paremmin, ne häviävät ja kun elämässä tulee ongelmia, puolison tuki häviää ja tuplaa sen pa*kan määrän päälleni. Puoliso ei ole havainnut mitään, että olisi kohdellut minua mitenkään huonosti... en voi uskoa tätä kommenttia häneltä. Ihmettelee, miksi sinne pariterapiaankin haluan...

Voi tosiaan olla piirteitä enemmän tai vähemmän. Meillä ei kyllä minkään asian parantuminenkaan (mitä hän halusi) vaikuttanut. Esim. seksin määrä. Ei apua. Hyvänkin illan jälkeen hän näytti jo aamulla pohtivan, millä saisi mun mielen painuksiin. Oikeasti sen pohtimisen oikein näki hänestä. Ja valitus saattoi tulla jopa jo heti siinä sängyssä heräillessä tai aamupalapöydässä. Se oli hänelle polttoainetta.

Ap.

Vierailija
26/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten eron jälkeen naiset tuntuvat jatkuvasti diagnosoimaan eksän narsistiksi. Ehkäpä naiset alitajuisesti hakeutuvat narsistien seuraan, tai sitten täysin vailla mitään ammattitaitoa muistellaan vain huonoja puolia eksästä ja tehdään oma johtopäätös tästä.

Vierailija
27/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten eron jälkeen naiset tuntuvat jatkuvasti diagnosoimaan eksän narsistiksi. Ehkäpä naiset alitajuisesti hakeutuvat narsistien seuraan, tai sitten täysin vailla mitään ammattitaitoa muistellaan vain huonoja puolia eksästä ja tehdään oma johtopäätös tästä.

Leimaamalla exä narsistiksi on mahdollista välttää vastuunotto siitä miten on itse käytöksellään vaikuttanut suhteen epäonnistumiseen.

Tietenkin on olemassa aitoja narsisteja ja heidän uhrejaan, mutta useimmissa suhteissa kummallakin osapuolella on jonkin verran narsistisia piirteitä, jotka korostuvat erityisesti konflikti- ja erotilanteissa.

Itsereflektio ei ole mukavaa puuhaa.

Vierailija
28/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin uhrina olleena voin kyllä sanoa että masennuin kaikesta henkisestä pahoinpitelystä koska se aiheutti traumasiteen. En ole toipunut vieläkään vaikka erosta on jo vuosi. Käyn terapiassa ja olo on tyhjä sekä näköalaton edelleen. En usko että voin koskaan enää luottaa kehenkään tai että edes uskaltaisin heittäytyä uuteen suhteeseen. Tämän se sairas suhde uhrilleen aiheuttaa. En usko että kukaan toipuu näistä narsistisuhteista kokonaan. Joten parasta on lähteä heti uudesta suhteesta kun vähänkin tuntuu että kaikki on siinä liian hyvää ollakseen totta. Näin säästyy pahimmilta vaurioilta. Olisinpa luottanut omaan intuitioon enemmän.

Vierailija
29/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leimaamalla exä narsistiksi on mahdollista välttää vastuunotto siitä miten on itse käytöksellään vaikuttanut suhteen epäonnistumiseen.

Tietenkin on olemassa aitoja narsisteja ja heidän uhrejaan, mutta useimmissa suhteissa kummallakin osapuolella on jonkin verran narsistisia piirteitä, jotka korostuvat erityisesti konflikti- ja erotilanteissa.

Itsereflektio ei ole mukavaa puuhaa.

Aivan. Narsisti projisoi ja kääntää syyn toiselle. Kykenemätön itsereflektioon. Ei koskaan pysty myöntämään että on täysin itse aiheuttanut ongelmat oman päänsä vuoksi. Esimerkiksi olemalla valheellinen syvimmistä tunteistaan vuosikausia. Tätä on nähty julkisuutta myöten.

Vierailija
30/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kaikki exät ovat narsisteja eron jälkeen mutta jokainen joka on ollut suhteessa narsistin kanssa kyllä tietää mitä se on ja tunnistaa aidosti eron hetkellä ne piirteet toisessa. Kannattaa opiskella narsismia ja lukea uhrien tarinoita. Narsisteja on todellakin olemassa. Itse uskon että tulee olemaan yhä enemmän ja enemmän koska sen syntyä ruokitaan ihan maailmanlaajuisesti nykykasvatuksessa ja esim. työelämässä.

Suosittelen lukemaan/kuuntelemaan Thomas Eriksonin kirjan:" Narsistit ympärilläni". Siinä käsitellään laaja-alaisesti ja selkeästi narsismia ilmiötä. Muitakin hyviä kirjoja'aiheesta on.

Vierailija
31/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että kaikki exät ovat narsisteja eron jälkeen mutta jokainen joka on ollut suhteessa narsistin kanssa kyllä tietää mitä se on ja tunnistaa aidosti eron hetkellä ne piirteet toisessa. Kannattaa opiskella narsismia ja lukea uhrien tarinoita. Narsisteja on todellakin olemassa. Itse uskon että tulee olemaan yhä enemmän ja enemmän koska sen syntyä ruokitaan ihan maailmanlaajuisesti nykykasvatuksessa ja esim. työelämässä.

Suosittelen lukemaan/kuuntelemaan Thomas Eriksonin kirjan:" Narsistit ympärilläni". Siinä käsitellään laaja-alaisesti ja selkeästi narsismia ilmiötä. Muitakin hyviä kirjoja'aiheesta on.

On surullista että nykypäivänä somessa kannustetaan narsistisien käytösmallien toteuttamiseen lähisuhteissa. Olisi mielenkiintoista tietää mistä sellainen siihen kannustavilla oikein kumpuaa?

Vierailija
32/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin uhrina olleena voin kyllä sanoa että masennuin kaikesta henkisestä pahoinpitelystä koska se aiheutti traumasiteen. En ole toipunut vieläkään vaikka erosta on jo vuosi. Käyn terapiassa ja olo on tyhjä sekä näköalaton edelleen. En usko että voin koskaan enää luottaa kehenkään tai että edes uskaltaisin heittäytyä uuteen suhteeseen. Tämän se sairas suhde uhrilleen aiheuttaa. En usko että kukaan toipuu näistä narsistisuhteista kokonaan. Joten parasta on lähteä heti uudesta suhteesta kun vähänkin tuntuu että kaikki on siinä liian hyvää ollakseen totta. Näin säästyy pahimmilta vaurioilta. Olisinpa luottanut omaan intuitioon enemmän.

Mä kyllä mieluummin tipahtelen taivaasta kuin kiellän taivaan itseltäni kokonaan. Onneksi tosin ei tarvinnut edes tipahtaa, koska taivaallisen kaunista parisuhdetta jo yli 2 vuotta. Varovasti lähdin tähän, mutta jossain vaiheessa aloin huomaamaan, että tämä hyvyys ja turva pysyy.

Ja ne, jotka on sitä mieltä, että kaikissa on itsessäänkin vikaa eikö varmaan kukaan ole narsistinen tai kaikki on... Niin, hohhoijaa. Ex aiheutti ongelmia sukunsa kanssa, työyhteisössä, jopa remonttihenkilöiden kanssa, jotka yrittivät tehdä talossamme töitä. Työkaverinsa yrittivät varoitella. Kaverini yrittivät varoitella... Lapseni näki painajaisia isästään. Minä näin painajaisia hänestä myös.

Nuorena oli 5 vuotta suhteessa, jossa ei ollut mitään ongelmia. Kasvettiin vain eri suuntiin ja haluttiin eri juttuja elämältä. Ei riitoja juurikaan. Nykyisen kanssa ei riitoja. Pelkkää rauhaa ja rakkautta. Ja sain viestin, että olen maailman ihanin ihminen. Narsistia taas ei voi miellyttää, vaikka tekisit kaikkesi.

Vierailija
33/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se menee. Narsistia ei voi koskaan kyllin miellyttää. Mikään ei koskaan riitä. Kaikki menee narsistin ehdoilla ja jos tähän alustumiseen et suostu niin ongelmia tulee. Narsisti ei näe asioita kuin omasta näkökulmastaan. He eivät muutu koskaan. Eivät tunne syyllisyyttä eikä häpeää ja heillä on oikeus kaikkeen, jopa pettämiseen ja valehtelemisen.

Vierailija
34/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsutaan naista joka diagnosoi miehille narsismin, syyllistää ja liioittelee palstalla?

Vierailija
35/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsutaan naista joka diagnosoi miehille narsismin, syyllistää ja liioittelee palstalla?

Onko joku diagnoisunut narsismin jollekin täällä? Yksilöitkö missä näin on tehty.

Vierailija
36/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku diagnoisunut narsismin jollekin täällä? Yksilöitkö missä näin on tehty.

En ole tuo kelle vastasit, mutta erittäin paljon näkee narskuiksi nimittelyä täällä palstalla.

Vierailija
37/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kelle vastasit, mutta erittäin paljon näkee narskuiksi nimittelyä täällä palstalla.

Kannattaa muistaa, että narsismi on yksi yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa. Joten monet törmäävät elämässään narsisteihin väkisinkin.

Vierailija
38/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistien ominaisuuksia

Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

Ei piittaa tekojensa seurauksista.

Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

Omatunto vajavainen tai olematon.

Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

Piintynyt valehtelu.

Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.

Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.

Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.

Käyttää seksiä kontrolloimiseen.

Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.

Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.

Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.

Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.

Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.

Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.

Ilmaisee harvoin arvostusta.

Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.

Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.

Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.

Hyvin ristiriitainen.

Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.

Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".

Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.

Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.

Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".

Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

Ei kuuntele koska ei välitä.

Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.

Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.

Vierailija
39/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lista Lähes kaikki täsmäsi narsisti exän kohdalla.

Elämä narsistin jälkeen on ollut vaikeaa. Joudun rakentamaan itseni uudestaan.Traumasiteestä toipuminen kestää ja kestää. Välillä on tunne että tuleeko hulluksi. Miksi tää tuska ei vaan lopu.

Vierailija
40/42 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lista narsistijankkaajan käytösmalleista

- Tekee päivittäin aloituksia narsismista

- Nostaa vanhoja narsismiketjuja ylös

- Lisää vanhoihin ketjuihin samat viestit uudelleen

- Alkaa narsistisella raivolla spämmätä narsistitarinoita jos joku uskaltaa arvostella hänen sepustuksiaan

- Erittäin pakkomielteinen

- Huomionhakuinen

- Omaa itse paljon narsistin piirteitä, mutta ei tunnista niitä itsessään

- Nimittelee kaikkia narskuiksi

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistihullun käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on palstajankkaaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme