Mies alkoi kakomaan yhteenmuuttoa, kun ehdotin yhteistä käyttötiliä ja kulut tulojen mukaan
Onkohan jotain salattavaa, mihin käyttää rahaa vai mistä voisi johtua? Ollaan kuitenkin seurusteltu 2 vuotta ja suhde vakava. Tähän asti kumpikin maksanut omat kulunsa.
Kommentit (1002)
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen tili voi olla ja siitä maksetaan yhteisiä kuluja mutta molemmilla on oltava kuitenkin oma tili.
Meillä on yhteinen tili ja molemmat käyttävät sitä niinkuin haluavat.
Helppoa.
Raha on keskinäisen luottamuksen ja arvostuksen sekä yhteisten arvojen mittari parisuhteessa. Ellei raha-asioista pystytä kohtuullisesti sopimaan tai vähintään vuosien riitelyn jälkeenkään saavuteta yhteisymmärrystä talousrahoista, niin suhteella ei ole tulevaisuutta. Yhteisen kotitalouden hyväksi pitää pystyä sopimaan ja joustamaan kohtuullisesti puolin ja toisin ja kasvamaan hyväksymään toisen ihmisen erilaisuus sekä elämän normaali epävarmuus, riskit sekä hyvä ja huono tuuri. Isompituloiselle kuuluu isompi osuus yhteisesti sovituista menoista ja molemmille kuuluu kohtuus ja varovaisuus rahankulutuksessa, kun toisella on pienemmät tulot. Pienempituloisen ei kuulu shoppailla omaa palkkaansa turhuuksiin vain siksi, koska voi laskea toisen varaan. Isompituloisen kuuluu ylimääräisillä rahoillaan ensisijaisesti turvata pariskunnan keskinäisen elämän turvallisuus, vakaus ja mukavuus ja vasta sitten miettiä omia rahankulutuskohteitaan.
Naimisissa 22 vuotta ja omat tilit joihin kummallakin käyttöoikeus yksin.
Yhteiset kulut ja menot maksetaan puoliksi, muu ei tulisi kuuloonkaan jos toinen ei välttämättä halua jotakin maksaa. Silloin yleensä sitten se toinen maksaa vuorollaan molempien puolesta.
Avioehto koska sain aika hyvän perinnön aikoinani ja haluan sen turvata. Ei ole ollut mitään mutinaa asiasta. Kaksi lasta joiden kulut puoliksi.
AP etsii elättäjää, ei puolisoa. AP:lle "päivittäistavaroihin" lukeutuvat mm. uudet vaatteet jotka on hankittava koska mennään vierailulle ystäväpariskunnan luo, mutta eivät esimerkiksi miehen työvaatteet, jotka ovat toki hänen omalla vastuullaan.
Lompakkoloinen. Toivottavasti AP:n mies tajuaa erota ja löytää itselleen kohtuullisen puolison, eikä elättäjän etsijää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kulut pitäisi jakaa tulojen mukaan? Kyllä meillä ainakin kulut jaetaan kulujen mukaan. Yhteiset kulut kuten kaikki asumiseen liittyvä tietysti puoliksi.
Tämä on näiden lokkien ja lompakkoloisten keksintöä että pääsevät paremmin tienaavan lompakolle loisimaan.
Ei se ole loisimista koska silloin maksaa ihan saman verran kuin toinenkin suhteessa tuloihin. Se olisi loisimista jos pienempituloinen elättäisi suurempituloista. Ei ole mikään pakko olla ihmisen kanssa joka on pienituloisempi kuin itse.
Pienituloinen ei koskaan elätä suurituloista - se on vain lokinaivojesi keksimää jaskaa. Työssäkäyvällä on varaa elättää itsensä ja maksaa yhteisistä kuluista puolet.
Minä olen suurempituloinen, ja kyllä pienempituloinen puolisoni elättää minua siten, että hän maksaa oman osuutensa menoista. Ilman häntä maksaisin itse kaiken. Parisuhteessa suurempituloinen hyötyy, koska hänen menonsa pienenevät ja niistä isoista tuloista jäisi enemmän säästöön, jos olisi samanlainen kusipää kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
AP etsii elättäjää, ei puolisoa. AP:lle "päivittäistavaroihin" lukeutuvat mm. uudet vaatteet jotka on hankittava koska mennään vierailulle ystäväpariskunnan luo, mutta eivät esimerkiksi miehen työvaatteet, jotka ovat toki hänen omalla vastuullaan.
Lompakkoloinen. Toivottavasti AP:n mies tajuaa erota ja löytää itselleen kohtuullisen puolison, eikä elättäjän etsijää!
Aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kai ymmärrät, että nuo perustuvat puhtaasti mielikuvitukseesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimostaan ylpeä mies on tyytyväinen, jos nainen on korea eli ulkomuoto, vaatteet ja asusteet kunnossa. On muuten aika atavistinen tunne saada mieheltä mieluisa koru!
Ellei vaimolla ole näihin ulkoisiin varaa, hoitaa parempipalkainen mies asian.
Vastaavasti nainen joutuu monasti huolehtimaan miehensä ja lastensa vaatteet! Sekä ruoat, huushollauksen jne.
Kohtuullinen kodinlaitto on myös tärkeä viihtyvyysasia, ei mitään turhuutta.
Kaikki nämä asiat tulisi sopia ennen yhteenmenoa, jotta Perhe Oy pyörii kitkatta. Loppupeleissä perheen tarkoitus on täysipäisten veronmaksajien kasvatus.
Incelit naistenvihaajat eivät tule ikinä saamaan mitään. Väärä polku on myös olettaa, että toisen voi ostaa kultaiseen häkkiin!
Sanot siis että naisen elämän tarkoitus on porsiminen?
Melko ummehtunut maailmankuva.
Jos on porsastilan emäntä, niin ihan OK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset kulut pitää jakaa tilanteesta riippuen. Jos toinen on ollut kotona hoitamassa yhteisiä lapsia ja toinen on voinut sillä aikaa edistää uraansa, niin tulot lienevät jatkossa erilaisia. Tällöin on hyvä jakaa kulut suhteessa tuloihin. Yhteinen käyttötili, jonne molemnat siirtävät sovitun summan. Nuorempana olisi pitänyt olla viisaampi näissä yhteisissä raha-asioissa. Yhteiselämisessä molempien pitää tuntea, että tämä on paras ratkaisu. Toinen voi tuoda enemmän rahaa talouteen, toinen taas omaa työtä.
Sori mutta ei se ura vuodessa mihinkään etene.
Naisilla on vain taipumus keksiä mitä ihmeellisempiä tekosyitä omalle saamattomuudelleen.
Mikä se sinun uraputkesi sitten on näin perjantaina 7.7 kello 10:44? Oletko vasta
En usko, että olet töissä, vaikutat keskenkasvuiselta pikkupojalta.
Niin no minulla on käyttöoikeus miehen tilille ja mies maksaa asumisen, ruuat ja laskut. Mutta toki olemmekin naimisissa ja meillä on yhteiset aikuiset lapset. Minunkin rahani ovat yhteisiä ja maksan itse omat henk.kohtaiset tavismenot. Mutta olen meistä se köyhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parhaillaan mykkäkoulu meneillään, koska olen kieltäytynyt maksamasta miehen gluteenittomia ja laktoosittomia ruokia. Tulot netto 580/3500-4000 €/kk. Ostakoon itse erikoistuotteensa, eikä maksata niitä köyhällä.
Onko tässä joku ruokatrendi kyseessä vai eikö vatsa kestä?
Vatsa ei kestä, mutta ei kestä mun kukkarokaan.
Jos ostat yhteisistä käyttövaroista ruokia joita ainoastaan sinä pystyt syömään niin olet se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras ratkaisu on että molemmat pitävät omat rahansa, eikä muuteta yhteen.
Harmi kyllä kun mies tienaa naista enemmän, nainen kärttää yhteenmuuttoa ja ellei se käy, tarvittaessa vaihtaa mieheen joka siihen suostuu.
Kukaan järkevä mies ei moisen lokin kanssa muuta yhteen. 50-50 yhteisistä menoista tai akka voi lähteä hakemaan itselleen tyhmempää elättäjäksi.
Niinpä, elatusta vaativa nainen kadulle (eli takaisin omaan elämäänsä ja rauhaansa), mies etsimään mieskumppania. Juuri näin. Ei ikinä suhteeseen 50/50 miehen kanssa
Lokkikuoro täällä huutaa :D No hätä lompakkoloiset - ei teitä kukaan kunnon mies kelpuutakaan.
Sivusta, mutta en minä usko että täällä kovin isoa kuoroa on, eiköhän tuossa ole yksi tai korkeintaan kaksi siipeilystä haaveilevaa jankuttamassa.
Ap:n mies ei halua maksaa yhteisistä kuluista kuin Max puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hänellä mitään omaa ehdotusta asiaan?
Asumiskulut 50/50 ja loput maksaa kukin itse. ap
Mikä tässä oli ongelma?
Meillä ei ole mitään ongelmaa. Kun muutimme yhteen, niin avasimme yhteisen käyttötilin, johon kumpikin siirtää rahaa omien tulojensa mukaan, jotta voimme maksaa asumisesta, ruoasta ja muusta yhteisestä. Lisäksi kummallakin on tietysti omat tilit ja rahat siellä, joita saa käyttää, miten haluaa. Meidän suhteessamme ei olekaan miestä, niin asiat ovatkin helpompia, eikä tarvitse riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kulut pitäisi jakaa tulojen mukaan? Kyllä meillä ainakin kulut jaetaan kulujen mukaan. Yhteiset kulut kuten kaikki asumiseen liittyvä tietysti puoliksi.
Tämä on näiden lokkien ja lompakkoloisten keksintöä että pääsevät paremmin tienaavan lompakolle loisimaan.
Ei se ole loisimista koska silloin maksaa ihan saman verran kuin toinenkin suhteessa tuloihin. Se olisi loisimista jos pienempituloinen elättäisi suurempituloista. Ei ole mikään pakko olla ihmisen kanssa joka on pienituloisempi kuin itse.
Pienituloinen ei koskaan elätä suurituloista - se on vain lokinaivojesi keksimää jaskaa. Työssäkäyvällä on varaa elättää itsensä ja maksaa yhteisistä kuluista puolet.
Totta, minäkin hyödyn taloudellisesti siitä, että otan vuokran kotona asuvalta aikuiselta lapseltani. Kyllä se silloin nimenomaan hyödyttää minua ja häntä ei mitenkään. Minulle jää enemmän rahaa käteen kun hän elää kädestä suuhun, tosin säilyttää säästönsä eikä joudu kelalle tekemään selvityksiä niistä.
Älä muuta yhteen jos toi(kin) on miehelle ongelma. Menee kaikki sun rahat miehen isompaan ruoankulutukseen, ja hänen fyrkat säästyy sijoittamiseen tms sulta ns. piilossa. Mulle kävi näin, oli vittumaista sitten lähteä suhteesta persaukisena ja toinen kartuttanut mun kustannuksella omaisuuttaan huolella. Jos meillä olisi ollut selkä sopimus siitä, kuinka nimenomaan ne talousmenot menevät, mä olisin kustantanut siitä huomattavasti vähemmän kun söinkin n. neljäsosan siitä mitä eksä. Ja mullaKIN olisi ollut kertynyttä omaisuutta.
Hyvässä parisuhteessa ei ole tollaisia ongelmia, kun kaikki vain soljuu paikoilleen. Ja joskus se hyvä parisuhde on parhaimmillaan myös etäsuhteena..
Vierailija kirjoitti:
Hän kertoi: tähän asti kumpikin maksanut omat kulunsa, joten ei voi olla loinen.
Miksi yhteistili? En minä ainakaan haluaisi kenenkään kanssa mitään yhteistiliä.
En minäkään suostunut yhteistiliin mieheni sitä ehdottaessaan, ja olinkin kaukaa viisas. Meillä on lähes sama palkka, mutta hän elää tilipäivästä toiseen, kun taas oma talouteni on tasapainossa. Yhteiset kulut maksamme puoliksi, omat menot erikseen.