Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies alkoi kakomaan yhteenmuuttoa, kun ehdotin yhteistä käyttötiliä ja kulut tulojen mukaan

Vierailija
04.07.2023 |

Onkohan jotain salattavaa, mihin käyttää rahaa vai mistä voisi johtua? Ollaan kuitenkin seurusteltu 2 vuotta ja suhde vakava. Tähän asti kumpikin maksanut omat kulunsa.

Kommentit (1002)

Vierailija
901/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pitkään parisuhteessa jossa minä tienasin paljon enemmän. Me maksettiin mun ehdotuksesta yhteiset kulut tulojen suhteessa. Ja kun mies oli kotona hoitovapaalla lastemme kanssa, maksoin kaiken plus miehelle "palkkaa" kompensoimaan hoitovapaan vaikutuksia tulevaan eläkkeeseen. 

Nykyisessä suhteessani olen se huonommin tienaava, vaikka minäkin tienaan edelleen oikein hyvin. Me maksetaan yhteiset kulut puoliksi. Mies ehdotti yhteisiä rahoja mutta en ole ikinä tykännyt siitä ajatuksesta - en silloinkaan kun olin se enemmän tienaava. Mulla olisi aina sellainen olo että mun pitää hyväksyttää kaikki rahankäyttö puolisolla. Aina pitää olla omaa rahaa jolla saan tehdä ihan mitä haluan ilman huonoa omaatuntoa.

Mulle on jostain syystä aina ollut tärkeää mieluummin maksaa vähän enemmän, niin että en varmasti ainakaan ole kenenkään siivellä. En tajua mistä se kumpuaa. 

Eli lunastaaksesi oman olemassaolosi elätät miestä?

Vierailija
902/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toi 50/50 onnistu, jos pitää sen varakkaamman osapuolen maun ja mieltymysten mukaan elää. Jos päätetään tuo, niin sitten eletään niin, että pienituloisemmallekin jää hupirahaa ja säästöön/sijoituksiin hyvät summat. Sellainen elintason lasku harvemmin käy sille isotuloiselle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat taloudet vaikka ollaakänkin parisuhteessa niin ei tule riitoja eikä voi syyttää toista mistään. Mutta eihän naiset tätä ymmärrä kun naisille parisuhde tarkoittaa pelkästään miehen henkistä ja taloudellista hyväksikäyttöä

Vierailija
904/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti sinä et ole se suurempi tuloinen ja sinä olet siirtämässä omia maksujasi miehen maksettavaksi?

Vierailija
905/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos molemmat maksavat jonkin % tuloistaan, ja katsotte mihin se riittää.

Esim. 30% tuloista asumiseen 10 % ruokaan jne. 

Jos tulosi ovat 1000 e, osallistut asumiseen 300 eurolla. Jos tulosi ovat 3000 e, niin 900 eurolla. Samalla tavalla budjetoidaan muutkin yhteiset kulut.

Aika harva keskiluokkainen suostuisi elämään kuppaisessa 600e/kk opiskelija-asunnossa eikä kenelläkään pienipalkkaisella riitä rahat sataan-kahteensataan neliöön, loheen ja simpukoihin. 

Vähemmällä tietysti pääsee, jos molemmilla on täsmälleen samat tulot, kustannukset, halut, tarpeet jne., mutta sellaista puolisoa ei kukaan tule koskaan löytämään. 

Vierailija
906/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän toi 50/50 onnistu, jos pitää sen varakkaamman osapuolen maun ja mieltymysten mukaan elää. Jos päätetään tuo, niin sitten eletään niin, että pienituloisemmallekin jää hupirahaa ja säästöön/sijoituksiin hyvät summat. Sellainen elintason lasku harvemmin käy sille isotuloiselle. 

Niin ja naiset ei suostu pariutumaan omalle tasolle vaan nainen etsii aina paremman ja varakkaamman. Joten naisen pitää maksaa osuutensa elämästä mihin itse valitsi lähteä. Kukaan ei käskenyt naista hylkäämään oman varallisuus tason miehet vaan nainen itse päätti hankkia rikkaamman miehen että pääsee käyttämään näitä lauseita että nainen voi hyvällä omallatunnolla lokkeilla miehen tienesteillä

Vierailija
907/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai j8htuisko se siittä että sinä aikuisena ihmisenä heittäydyit lapseksi ja huollettavaksi kun aloit vaatimaan miestä maksamaan sinun kuluja. 

Yksikään nainen ei ole selittänyt mitään kustannukset laskevat ihmiseltä jos itse valitsee huonosti palkatun työn. Ei se ole miehen vika jos itse ei halua hyvä palkkaista työtä niin ei ole miehen tehtävä maksaa naisen vaatiman elintaso jos naisen omat rahat ei siihen riitä. Silloin hankitaan lisää tuloja että saadaan ne maksut maksettua eikä niin että alkaa uhriutumaan ja valittamaan samalla kun olettaa että mies hoitaa maksut mitä nainen aiheuttaa mutta ei halua maksaa

Vierailija
908/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja naiset ei suostu pariutumaan omalle tasolle vaan nainen etsii aina paremman ja varakkaamman. Joten naisen pitää maksaa osuutensa elämästä mihin itse valitsi lähteä. Kukaan ei käskenyt naista hylkäämään oman varallisuus tason miehet vaan nainen itse päätti hankkia rikkaamman miehen että pääsee käyttämään näitä lauseita että nainen voi hyvällä omallatunnolla lokkeilla miehen tienesteillä

Sinun mielestä miehet ovat täysin tahdottomia vässyköitä, joita viedään kuin litran mittaa. Miesrukat ei osaa ollenkaan sanoa, jos nainen ei kiinnosta yhtään vaan kävelevät kuin lampaat minne nainen käskee.

Vierailija
909/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko hänellä mitään omaa ehdotusta asiaan?

Asumiskulut 50/50 ja loput maksaa kukin itse. ap

Ja mikä tässä on ollut vialla?

Pienempituloinen joutuisi maksamaan suhteessa enemmän. ap

Pienempituloinen joko ymmärtää, että oma elättämisensä kuuluu jokaiselle aikuiselle itselleen, ei muille. Tai vaihtaa alaa paremmin palkattuun.

Kuitenkin säästät asumiskuluissa verrattuna yksin asumiseen.

50/50 on ainut järkevä jako.

Vierailija
910/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis totta kai jos yhteiseen kotiin ostetaan ruuat, ne ostetaan yhteiseltä tililtä. Ottais päähän jonkun verran jos olisin raahannut kassillisen aineksia, tehny tunnin ruokaa ja mies syö siitä ja mun työn lisäks siihen olis käytetty mun rahat. Ei helekatti.

Mutta 50/50 rahaa sinne tilille molemmilta. Jos on pienet tulot niin elät sen mukaan tai hankit isommat tulot.

Miksi mies saisi hyötyä sun ruoanlaitosta? Miksei esim. säästö halvemman ruoan muodossa tule sulle?

Vierailija
911/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan meneekö sinun laskelmien mukaan niin että sinulla kulut laskevat reilusti ja miehellä kulut nousevat reilusti? Mikä siinä on että naiset ei haluaisi maksaa edes omaa osuuttaan yhteisistä maksuista vaan ne yritetään aina siirtää miehen maksettavaksi?

No jos naisen oletetaan hoitavan leijonanosan perinteisistä naisten töistä kuten siivous, ruuanlaitto ym., silloinhan miehen kuuluu tasapuolisuuden nimissä hoitaa leijonanosa perinteisistä miesten töistä kuten elättäminen. Reilua, eikö? 

Tai sitten nainen maksaa puolet, ja mies ottaa kiltisti tiskiharjan käteen...

Vierailija
912/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli eksän kanssa erilliset rahat ja yksi yhteinen käyttötili, jolle molemmat laittoivat saman summan kuukausittain tuloista riippumatta. Tämä summa sovittiin niin, että se kattoi kiinteät asumiskustannukset, oletetut minimitalouskulut ja perusruuan. Elintasomme ja asuntolainamme määriteltiin pienempituloisen mukaan, ja jos se ei olisi suurempituloiselle sopinut, emme olisi muuttaneet yhteen lainkaan. Molemmat maksoivat sitten omista rahoistaan omat autonsa, harrastuksensa, mahdolliset ylimääräiset ruokakulut, juhlimiset, matkustelut sun muun vastaavan. Suurempituloisella oli enemmän näitä menoja, ja se oli tällä systeemillä täysin ok. Suuremmat yhteisiksi katsottavat yksittäiset menot maksoimme puoliksi, esimerkiksi remontit tai ison polttopuuerän. Meillä oli yhdessä asuessa enemmän rahaa yhteisiinkin maksullisiin rientoihin, kuin erillään asuessa. En itse haluaisi täysin yhteisiä rahoja tai kulujen jakamista tulojen mukaan olin sitten se köyhempi tai rikkaampi osapuoli, mutta yhteinen käyttötili peruskuluille on ihan kätevä. 

Vierailija
913/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et nyt ap ymmärrä jutun juonta. Yhteen muuttaessa miehen tuloilla maksetaan lainaa ja uutta autoa, sinun tuloillasi kaikki juoksevat kulut. Jossain siinä 10-15v päästä mies etsii itselleen nuoremman naisen ja sinä voitkin lähteä tyhjin käsin. Talohan on miehen nimissä, kuten toki autokin. 😀

Vierailija
914/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on elättänyt minua ja lapsia varmaan noin 8v meidän avioliiton aikana, kun olen pitänyt pitkät hoitovapaat kaikkien kolmen lapsen kohdalla. Hänelle on kunnia-asia miehenä tulla toimeen omillaan, enkä minä ole itseasiassa koskaan elättänyt häntä, vaikka parempituloinen olenkin. Enkä ole koskaan häneltä kuullut yhtään pahaa sanaa siitä, kun minä olin pitkään kotona, päinvastoin.

Nyt puolestaan minä satsaan meidän yhteisen pääoman kasvattamiseen, sekä tottakai myös lasten siinä samassa. Meillä on myös yhteinen käyttötili ja liuta muita yhteisiä tilejä, joille minä talletan aina hieman extraa, luottamus toisiimme on sataprosenttinen. Exän kohdalla tämä ei olisi toiminut sen tiedostan. 

Arvostan ja kunnioitan ihan älyttömästi mieheni suoraselkäisyyttä, reiluutta sekä jämäkkää miehisyyttä. Kotitöitä teemme molemmat tasapuolisesti, ikinä ei ole tarvinnut ns.huomauttaa niihin liittyen kummankaan, vaan ne sujuvat jotenkin itsestään. Äitini aina muistaa kehua, miten hyvän miehen mallin mieheni on antanut meidän pojille💞

Vierailija
915/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa tulojen mukaan???

Kullankaivaja sen puhtaimmassa muodossa.

Vierailija
916/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos molemmat maksavat jonkin % tuloistaan, ja katsotte mihin se riittää.

Esim. 30% tuloista asumiseen 10 % ruokaan jne. 

Jos tulosi ovat 1000 e, osallistut asumiseen 300 eurolla. Jos tulosi ovat 3000 e, niin 900 eurolla. Samalla tavalla budjetoidaan muutkin yhteiset kulut.

Aika harva keskiluokkainen suostuisi elämään kuppaisessa 600e/kk opiskelija-asunnossa eikä kenelläkään pienipalkkaisella riitä rahat sataan-kahteensataan neliöön, loheen ja simpukoihin. 

Vähemmällä tietysti pääsee, jos molemmilla on täsmälleen samat tulot, kustannukset, halut, tarpeet jne., mutta sellaista puolisoa ei kukaan tule koskaan löytämään. 

Naisilta löytyy aina mitä ihmeellisimpiä tekosyitä millä velvoitetaan mies maksamaan naisen laskut

Vierailija
917/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kuinka nainen päättää puolison, nainen päättää asuinpaikan kun naiselle ei kuitenkaan kelpaa miehen ehdottama ja kaiken jälkeen nainen olettaa että mies maksaa enemmän kun tienaakin enemmän. Ei se ole miehen vika ja velvollisuus maksaa enemmän kun nainen itse hakeutuu matalapalkka alalle jossa on huono palkka

Vierailija
918/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nainen olisi päätösvallassa niin nainen valitsee aina paremman elintason mihin omat rahat ei riitä ja alkaa vaatimaan miestä maksamaan siittä elintasosta minkä nainen haluaa. Nainen ne kulut suurimmaksi osaksi aiheuttaa vaatimuksillaan kun eihän naisille koskaan mikään riitä kun aina pitää saada parempaa ja kun naisen rahat ei riitä maksamaan mitä itse haluaa niin nainen keksii tekosyitä millä velvoitetaan mies maksamaan mitä yksin nainen haluaa

Vierailija
919/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nainen olisi päätösvallassa niin nainen valitsee aina paremman elintason mihin omat rahat ei riitä ja alkaa vaatimaan miestä maksamaan siittä elintasosta minkä nainen haluaa. Nainen ne kulut suurimmaksi osaksi aiheuttaa vaatimuksillaan kun eihän naisille koskaan mikään riitä kun aina pitää saada parempaa ja kun naisen rahat ei riitä maksamaan mitä itse haluaa niin nainen keksii tekosyitä millä velvoitetaan mies maksamaan mitä yksin nainen haluaa

Se sun nainen on varmasti kaunis, uskotaan vähemmälläkin jankutuksella.

Vierailija
920/1002 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistilat eivät järkevin ratkaisu. Kuitenkin omat tulot ja menotkin ovat erilaiset. En itse suostuisi.   N

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan