Mies alkoi kakomaan yhteenmuuttoa, kun ehdotin yhteistä käyttötiliä ja kulut tulojen mukaan
Onkohan jotain salattavaa, mihin käyttää rahaa vai mistä voisi johtua? Ollaan kuitenkin seurusteltu 2 vuotta ja suhde vakava. Tähän asti kumpikin maksanut omat kulunsa.
Kommentit (1002)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata muuttaa yhteen, jos tuloerot ovat liian suuret. Ei tuosta tule muuta kuin ongelmia.
Niin, muutamassa vuosikymmenessä saattaa tilanteet muuttua. Hyvätuloinen voi vammautua tai saada fudut samoin kuin köyhäkin. Eli älä koskaan muuta kenenkään kanssa yhteen tai perusta perhettä.
Kyllä se on parempi vaan asua omissa asunnoissaan ja siten pitää suhdetta yllä. Siis paljon vähemmän ongelmia, kun ei tarvitse kinanstella rahasta, siivoamisesta ja ruoanlaitosta. Ne ongelmat alkavat heti yhteen muuton jälkeen, kun ei tienata saman verran, on erilaiset siivoustandardit ja ruonlaittotavat.
Tämähän se kolmanneksi paras vaihtoehto on. Paras tietenkin että nainen pysyttelee yksin koska on silloin onnellisimmillaan, ja toiseksi paras että pariutuu oman tasoisensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Opin jo parikymppisenä, että raha-asiat pidetään suhteessakin erikseen, muuten tulee vaan riitaa.
En ikinä ottaisi miehen kanssa yhteistä tiliä. Jos haluan säästää tai ostaa jotain, teen sen omilla rahoillani.
No älä sitten seurustele, äläkä edes kuvittele naimisiin menemistä.
Et selvästikkään kykene parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hänellä mitään omaa ehdotusta asiaan?
Asumiskulut 50/50 ja loput maksaa kukin itse. ap
Tää nyt olis siinä mielessä hyvä, että näin pieniruokaisena kyllä ketuttaisi maksella suursyömärin ruokia.
Saati raahata niitä suursyömärin ruokia kaupasta ja valmistaa niitä. Kaikkein paras on, että kumpikin huolehtii ja maksaa omat syömisensä. Ja tietenkin siivoaa jäljet ja tiskaa.
Just näin, omat vuorot myös pyykkikoneelle ja erilliset vuoteet.
Mitä tehdä kämpän lämpötilasäätöjen osalta? Saako nainen käytettyä villapaitaa sisällä kun on viileää vai maksaako enemmän lämmityksen vuoksi? Mieshän ei tarvitse lämmitystä niin paljon.
Kummallakin on oma huone, jonka lämpötilasta saa päättää itse, muut tilat voi olla viileitä. Kumma luulo, että kaikki naiset tykkää lämpimästä, minä en ainakaan pidä. Villasukat ja viltit on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata muuttaa yhteen, jos tuloerot ovat liian suuret. Ei tuosta tule muuta kuin ongelmia.
Niin, muutamassa vuosikymmenessä saattaa tilanteet muuttua. Hyvätuloinen voi vammautua tai saada fudut samoin kuin köyhäkin. Eli älä koskaan muuta kenenkään kanssa yhteen tai perusta perhettä.
Kyllä se on parempi vaan asua omissa asunnoissaan ja siten pitää suhdetta yllä. Siis paljon vähemmän ongelmia, kun ei tarvitse kinanstella rahasta, siivoamisesta ja ruoanlaitosta. Ne ongelmat alkavat heti yhteen muuton jälkeen, kun ei tienata saman verran, on erilaiset siivoustandardit ja ruonlaittotavat.
Tämähän se kolmanneksi paras vaihtoehto on. Paras tietenkin että nainen pysyttelee yksin koska on silloin onnellisimmillaan, ja toiseksi paras että pariutuu oman tasoisensa kanssa.
Ei, kyllä tuo on paras vaihtoehto. Hyvästä miehestä on hetkittäin iloakin, ei sitä varten tarvitse asua yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas mies. Kokemuksesta tiedän, että alkoi ilmestyä uusia muotikuteita, kenkiä, laukkuja lotionipurkkeja yms. jos tilillä kävi rahaa. Vaan yhteiskäytöstä ei voi puhua.
Niinpä. Miehet näkee ne naiset, joilla on taidokas meikki sekä hiukset ja vaatteet viimeisen päälle, mutta silti ne ei tajua, että sellaisen ulkonäön ylläpitämiseen menee aikaa ja etenkin rahaa. Miksei teille kelpaa vaatimattomat, meikkaamattomat naiset, joilla vaatteet on kulahtaneita ja toissavuosikymmenen muotia? Minäkin laitan rahat ennemmin sijoituksiin mitä ulkonäköön. Eipä pyöri miehiä ympärillä.
Miehen mielestä naisen pitäisi aina näyttää 20 vuotiaalle kaunille hoikalle alusvaatemallille pitkine hiuksineen ja upeine ulkonäköineen mutta tämän mahdollistamiseen ja ylläpitoon ei saisi mennä rahaa penniäkään.
Naisen mielestä tuo mahdollistetaan järjestämällä naiselle valtava vaatekokoelma, kalliita meikkejä ja hemmotteluhoitoja.
Ja sitten +20kg ylipainonen sokerin mussuttaja näyttäisi Hollywood-tähdeltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parhaillaan mykkäkoulu meneillään, koska olen kieltäytynyt maksamasta miehen gluteenittomia ja laktoosittomia ruokia. Tulot netto 580/3500-4000 €/kk. Ostakoon itse erikoistuotteensa, eikä maksata niitä köyhällä.
Jätät vain kertomatta että mies maksaa yli puolet yhteisistä menoista, eli osan sinunkin menoistasi?
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä tuo on paras vaihtoehto. Hyvästä miehestä on hetkittäin iloakin, ei sitä varten tarvitse asua yhdessä.
Kukaan ei pysyttele uskollisena ihmiselle jonka kanssa ei ole perhe.
Tuo mainostamasi erikseen asuminen EI OLE PARISUHDE!
Vierailija kirjoitti:
Miksi toinen ei saisi nauttia omien onnistumistensa tuomasta paremmasta palkasta ja sen mahdollistamasta paremmasta elintasosta? Miksi aina pitää sen toisen marista, että miksi minäkin en saa, vaikka ei ole tehnyt asian eteen mitään... Minä en ainakaan haluaisi, että joutuisin ajamaan huonommalla autolla, että puolisonikin saisi hienomman. Jos hänkin haluaa hienon auton, tehköön rahat siihen itse!
Molemmat asuu omassaan on tässä tilanteessa varmaan paras ratkaisu.
Jos olisin todella huonotuloinen, asuisin pikku yksiössä, saattaisin nukkua lattialla patjalla, syödä kaurapuuroa, kulkea bussilla, säästää sähköä, hakea vaatteet uffilta, olla ilman sohvaa ja telkkaria sekä vältellä meikkaamista ja kampaamokäyntejä. Huolehtisin vain omista asioistani.
Jos paremmin toimeentuleva haluaisi paremman kämpän hyvältä alueelta ja päättäisi yksin huonekalut ja syömiset, maksaisin puolet vaikka ei ole rahaa, hän voisi hommata hienomman auton koska olisin jakamassa kuluja.
Minä oletettavasti pyykkäisin ja siivoaisin yksin (koska "mitäs oot niin pikkutarkka, mulle kelpaisi vähempikin") ja nukkuisin patjalla toisen nukkuessa sängyssä, söisin puuroa kun hän söisi noutoruokia ja susheja, niin ei kiitos. Tämmöinen tyyppi ei todennäköisesti osallistuisi yhteisten lasten elämään ja kuluihinkaan.
Fuckbuddy saisi asua itsekseen, maksaa itse yksin isommat kulunsa, ja autonsa, hoitaa huushollinsa miten tykkäisi ja minä asuisin siinä yksiössä kunnes löytäisin sopivamman kumppanin. Joko samaa tuloluokkaa tai oikeudenmukaisemmin fiksumpaa jakoa tekevän.
Todennäköisesti skippaisin sen fb-vaiheen ja sanoisin, että ei oikein ole kemiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä tässä on ollut vialla?
Pienempituloinen joutuisi maksamaan suhteessa enemmän. ap
Ilmeisesti olet se pienempituloinen. Ja maksat tällä hetkellä 100% omista asumiskuluistasi. Ja voisit päästä 50% osuuteen, mutta se on sinusta liikaa. Koska toinen tienaa enemmän.
Ehh. Esimerkiksi yksiön vuokra 500 €- asumistuki (300 €?) vs. kaksio 900 € tai kolmio 1500€. Ilman asumistukia, jos toisella olisi ne paremmat tulot.
Eli pienempituloinen maksaisi 400 € - 750 €.
On se liikaa :D
Mä pitäisin köyhempänä mieluummin sen yksiön, ja katsoisin että seuraavalla ehdokkaalla on vähän suuremmat päässälaskutaidot ja joku logiikka olisi myös plussaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pysyttele uskollisena ihmiselle jonka kanssa ei ole perhe.
Tuo mainostamasi erikseen asuminen EI OLE PARISUHDE!
Eikä myöskään perheessä. Naisen seuraa siedetään yhden asian takia. Harvalla sinkkunaisella on miespuolisia kavereita :)
Ap:n viestin mukaan molemmat ovat maksaneet omat kulunsa. Miksi kukaan haluaisi että sitä muutetaan? Naisethan tunnetusti ovat säästäväisempiä ja kuluttavat vähemmän.
Jos olet vielä ketjussa ap, miksi mietit miehen rahoja ja mihin se käyttää niitä? Mies maksaa omat kulunsa eikä kuppaa sinua. Tilanne on jo täydellinen sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olet se pienempituloinen. Ja maksat tällä hetkellä 100% omista asumiskuluistasi. Ja voisit päästä 50% osuuteen, mutta se on sinusta liikaa. Koska toinen tienaa enemmän.
Ehh. Esimerkiksi yksiön vuokra 500 €- asumistuki (300 €?) vs. kaksio 900 € tai kolmio 1500€. Ilman asumistukia, jos toisella olisi ne paremmat tulot.
Eli pienempituloinen maksaisi 400 € - 750 €.On se liikaa :D
Mä pitäisin köyhempänä mieluummin sen yksiön, ja katsoisin että seuraavalla ehdokkaalla on vähän suuremmat päässälaskutaidot ja joku logiikka olisi myös plussaa.Eri
Todistaa kuinka asumistuet kannattaa poistaa. Noilla on varaa maksaa omat vuokransa.
Vierailija kirjoitti:
50-50 on reilua ja tasa-arvoista. Yksin maksetaan 100% asumisesta ja kaksin 50%. Vaatimus yhteisistä rahoista yhteen muutettaessa on aikamoinen nykyaikana. Ei moderni nainen tarvitse miehen rahoja, vaan tienaa itse omansa ja maksaa oma elämisensä.
Moderni nainen ei tarvitse yhteistä asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pienempituloinen maksaisi 400 € - 750 €.On se liikaa :D
Mä pitäisin köyhempänä mieluummin sen yksiön, ja katsoisin että seuraavalla ehdokkaalla on vähän suuremmat päässälaskutaidot ja joku logiikka olisi myös plussaa.Eri
Todistaa kuinka asumistuet kannattaa poistaa. Noilla on varaa maksaa omat vuokransa.
Toisaalta voit olla oikeassakin. Hyvätuloiset naiset voisivat ostaa suuren asunnon ja ottaa vaikka 10-20 työtöntä miestä asumaan sinne omiin huoneisiinsa, ja jokainen maksaisi puolet kuluista ja olisi muutenkin, hmm, hyödyksi. Kyllä se toimisi.
Mies valitti:
Parvekkeen ei tarvisi olla niin kuuma.
Minä selvitän:
Tämän verran maksaisi sinne mesh-kaihtimet. Eri hintoja jos haluaa napilla painaen toimivat tai ei.
Mies katsoo hintalaskelmat:
No voithan sinä sellaiset tilata jos tahdot.
Minun kaikissa suhteissani ennen lapsia on jaettu asumiskulut puoliksi ja muuten maksettu omat menot. Ruokakaupassa käytiin joskus toinen, joskus toinen. Toimi hyvin. Jossain vaiheessa olin opiskelija ja puoliso työelämässä eikä ongelmaa ollut, kun asuminen valittiin minun tulojen mukaan. Asuimme 700 euron opiskelija-asunnossa, josta omaksi osuudekseni jäi siis se 350e. Toki, jos puoliso olisi halunnut kalliimmin asua, olisi täytynyt sopia hänelle myös isompi osuus kustannuksista.
Nyt, kun on lapsia, ja toinen kotihoidontuella, tulot lasketaan yhteen ja maksetaan yhteiset menot ja loput rahat jaetaan puoliksi. Toimii hyvin. Meillä tosin molemmat on hoitaneet lapsia kotona, joten ymmärrystä tähän löytyy.
Kun molemmat menee töihin, rahanjako hieman monimutkaistuu, kun meille on tullut omaa omaisuutta, joita kumpikin käyttää. Itse omistan kotimme ja puoliso auton. En itse käytä paljon autoa, puoliso tarvitsee sitä töihin jatkuvasti. Mutta maksan siis lainan n. 800 e ja lisäksi 200 e remonttirahastoon, puoliso maksaa muut asumiskulut 500 e sekä 200 e remonttirahastoon. Auton kulut bensaa lukuunottamatta jaetaan puoliksi. Puoliso maksaa työmatkabensansa ja minä maksan välillä bensan, jos autoa käytän ja tarvitsee tankata. Muut yhteiset hankinnat jaetaan sovittaessa puoliksi (eli etukäteen sovitaan, mitä ostetaan). Jos toinen haluaa välttämättä kahvimyllyn, jota toinen, voi hän maksaa sen itse.
Ongelma nykysuhteessa rahankäytön suhteen on ruoka. Itse käyttäisin ruokaan rahaa paljon vähemmän kuin mieheni. Tässä on tultu kompromissiin, jossa on sovittu, että perheen yhteiset ruokakulut ovat 800 e (4 hlö) ja puoliso makselee sitten ylimenevän osuuden. Sitä hän valittaa, kun se 800 e ei riitä. No ei varmasti riitä, jos joka viikko ostaa lohen, kanaa kilokaupalla, marjoja pari kiloa, kalliita juustoja yms ja elää vielä gluteenittomasti ja laktoosittomasti.
Itse tienaan hieman enemmän ja olen hieman korkeammin koulutettukin. Netto minulla 2500 e ja puolisolla 2000 e. Lapsilisät tosin tulevan tililleni 200 e. Niitäkin voisi sitten jakaa, kun molemmat käyvät töissä.
Puoliso on huithapeli rahankäytön suhteen, minä säästäväinen. Näillä järjestelyillä toimii aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kulut pitäisi jakaa tulojen mukaan? Kyllä meillä ainakin kulut jaetaan kulujen mukaan. Yhteiset kulut kuten kaikki asumiseen liittyvä tietysti puoliksi.
Yhteisistä kuluistahan tässä on koko ajan puhuttu. Puoliksi laittaminen hyödyttää miestä, muttei naista. Että sitä vain jos miehenä haluat elää naisen siivellä, tai jos naisena haluat elätellä rattopoikaa.
Eikö kuulu enemmän kämppiselämään tuollainen ehdoton 50-50 jako?
Mites, jos toinen joutuu vaikkapa työttömäksi, eikä voi enää maksaa tasan 50-50? Tuleeko tämän johdosta asumisero?
Kun ex-miehen kanssa asuin yhdessä, tienasin yhteenmuuttovaiheessa enemmän, ja maksoin myös kuluja enemmän, pidin sitä itsestään selvänä.
Ei. Tarinan opetus on se, että kannattaa pariutua sellaisen ihmisen kanssa jolla ajatus rahankäytöstä on samanlainen.