NO NIIN! TUTKITAANPA MITÄ POLIITTISTA VÄRIÄ AV-MAMMAT TUNNUSTAA!
Laittakaapa tänne mitä puoluetta aiotte äänestää ensi kevään vaaleissa ja mielellään perustelujen kera. Myös muut poliittiset kannanotot ovat tervetulleita. Saada selville av:n poliittinen jakauma!
Ap äänestää kokkareita. Olen akateeminen, Espoossa asuva, yrittäjäperheessä kasvanut. Kannatan veronkevennyksiä ja vapaata markkinataloutta. Kokoomuksen arvomaailma on siis lähimpänä sydäntäni.
Kommentit (72)
Akateemisen miehen vaimo, kotiäiti. En kannata EU:ta.
Niillä on oikeasti ihmisläheisimmät arvot.
Olen pienipalkkainen duunari palvelualalta, mutta taustastani ja omaisuudestani (en ole oikesti köyhä) johtuen olen ehdottomasti keskusta-oikeistolainen.
En ole köyhä, äänestän kommunisteja. Tuttavat menevät myös vasemmistolaisia äänestämään, vaikka olisi kuinka tuohta.
Uskovainen kasvattaja kirkonkylästä 500 km Helsingistä.
Olen 25v akateemisesti koulutettu ja IT-alalla työskentelevä, samoin mieheni. Itse olen kuitenkin nyt kotiäitinä ja monta vuotta vielä haluaisin olla. Mies kotoisin maalta.
Molemmat siis keskustalaisia, mies kallistuu hiukan enemmän kokoomukseen kuin minä.
Ei hirveesti kiinnosta... Ja kukaan ehdokkaista ei ole lähelläkään ajatusmaailmaani, oli kyse sitten mistä tahansa vaaleista.
Olen 22-vuotias 10 kk vauvan äiti Helsingistä, koulutus: lukio + kesken jäänyt ammattikorkeakoulu.
(Vaalikoneissa kokoomuslaisten vastaukset on ollu lähinnä mun vastauksia, mutta kuitenkin kaukana)
Poliittinen värini on siis aika puna-vihreä.
Olen kolmekymppinen kahden lapsen äiti Länsi-Helsingistä.
ja äänestää KESKUSTAA - miksi?
Kyösti Karjula on ensimmäisenä keskustalaisena kirjannut kannattavansa KIELIVAPAUTTA, eli ruotsinkielen pakollisuuden poistamista kouluista ja yliopistosta. Jos mukaan tulee muitakin - mielellään naisehdokkaita - äänestän ehdottomasti Keskustaa.
Olen aiemmin äänestänyt Vihreitä, ja aika usein Soininvaaraa. Pidän hänen älyllisestä tyylistään (harvinaista poliitikolle). Nyt hän on kuitenkin jäämässä pois eduskunnasta. Vihreät ovat myös osoittautuneet ruotsin pakollisuuden kannattajiksi aja ovat osin liian vasemmalla.
Kielikysymys on mielestäni tärkeä, koska se nykyinen kielipolitiikka on 1) epäonnisunutta 2) nielee miljardeittain säästökuurilla olevan maan varoja 3) pakollinen ruotsi on kaventanut suomalaisten kielipalettia 4) enemmistäö vastustaa nykymenoa 5) ruotsinkielelle on annettu kohtuuton asema, joka monesti syrjii suomenkielistä.
Jos kiinnostaa, allekirjoittakaa Imatralaisen Vuoksenniskan koulun vanhempaintoimikunan adressi kielivalinta. Löytyy Googlella sekä Pakkoruotsisaitin kautta (sanaparilla pakkoruotsi kielipolitiikka). Siellä muutenkin paljon hyvää tietoa, josta media vaikenee.
Olen tohtoriksi väitellyt kahden lapsen äiti 34 v.
Miehen kanssa molemmat ollaan maalta, vaikka nyt kaupungissa asutaankin. Arvostan Keskustan arvoja ja perhepolitiikkaa.
Pyrkivät leimaamaan kaiken kielipoliittisen keskustelun. Tyypillisintä mahdollista propagandaa. Sitä paitsi vain " juntit" huutelevat väliin, sivistyneet osaavat keskustella aiheesta kuin aiheesta.
Kielipolitiikka on vähintään yhtä oikeutettu keskustelun aihe kuin jotkut Fortumin optiot - joskin mm euromääräisesti huikeasti isompi kysymys.
Keskustelu asia-argumentein on aina ok ja jokaisen oikeus. Leimaaminen ja vähättely ilman asiaperusteita on propagandaa.
Hakekaapa muuten huviksenne sellainen artikkeli (NY Times tai Herald Tribune, Lizette Alvarez: In Finland, Battle on Tongues).
Ja tietysti tuo mainio asiatietolähde, eli ns. " pakkoruotsisaitti" , joka on netpäätteinen ja löytyy siis hakemalla sanoilla
pakkoruotsi kielipolitiikka
- Ette varmasti tienneet puoliakaan koko aiheesta, vai mitä?
T. 59
" Kuusikymppinen" voisi aikansa kuluksi tutustua em. infosaittiin ennenkuin tulee tänne häiritsemään vapaata keskustelua.
Tämä ei ole mikään Neuvostoliitto.
ajavat parhaiten homoväestön etuja
Ja suotakoon hänellekin (61) vapaus omiin käsityksiinsä (olivat ne mitä hyvänsä, noista välihuudoista kun ei ota tolkkua) - ihan niinkuin meille muillekin ;-)
Hyvää Joulun ja vaalien odotusta!
t. 59
- olen kahden yrittäjän lapsi ja kahden lapsen äiti, luen englantia yliopistossa ja haaveilen yrittäjyyydestä. Olisin jo yrittäjä jos siitä ei rankaistaisi tässä maassa kohtuuttomasti!
Suomalainen ruoka on pahaa
älä tuhlaa siihen rahaa
me ollaan niin fiinejä
ettei maistella maaseudun tilaviinejä
Espanjassa aurinko jo lämmittää
kun suomessa on kehno sää
aurinko kypsyttää tomaatit
jokos sinäkin niitä ostit
Vaikka suomessa on tilaa
eikös pohjalainen senkin pilaa
ketut pidetään teljittyinä
aivan liian pienissä häkeissä
Ei jumalauta näikllä kaduilla
pilkata ulkomaisia tuotteita
ei perusteta urheiluseuroja
ei kertakaikkiaan tehdä mitään
mitä keskustapuolue haluaa
Vaikka suomessa on tilaa...
Ei jumalauta näillä kaduilla
pilkata ulkomaisia tuotteita
ei perusteta urheiluseuroja
ei kertakaikkiaan tehdä mitään
mitä keskustapuolue haluaa
Eikä osteta paperikoneita
Eikä osteta paperikoneita...
Hyvinvointivaltiota ei saa ajaa enää yhtään alas. Kannatan korkeaa verotusta, jos/kun se jakaa hyvinvointia laajemmalle osalle väestöä.
Paha puoli Vasemmistossa ja kommareissa on se, että luonnonsuojelu on heillä jäänyt likipitäen huomiotta. Vihreät kommarit tai oikeasti vihreä vasemmisto olisi ideaali mulle.
Toinen tulee demariperheestä ja toinen SKDL/vasemmistoliittolaisesta perheestä.
Molempien mielestä markkinatalous ja vapaa yrittäminen sekä heikompiosaisista huolehtiminen ilman holhousta ovat Suomen jatkuvan hyvinvoinnin takeita. Kannatamme sitä, että yhteiskunta tarjoaa kansalaisille todellisia vaihtoehtoja ja valinnanmahdollisuuksia.