Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas se nähtiin: Asuntokauppa hyytyy eli asuntoja ei osteta silloin, kun niitä saisi halvemmalla. :D Sitä taas odotellaan, että hinnat nousevat ja sitten rynnätään asuntokaupoille.

Vierailija
04.07.2023 |

Kiinteistövälittäjät tietävät, ettei hintakuopan hinnoilla ole merkitystä tavalliselle tallaajalle, koska silloin hyvin harva ostaa tai myy asunnon.

No nythän ennustetaan, että korko asettuu ensi vuonna ja asuntojen hintojen nousu jatkuu taas.

Kommentit (205)

Vierailija
81/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiksookin hassua? Ihan sama vaatteissa - alennusmyyntiin päätyvät aina vaan ne vaatteet, jotka eivät ole menneet kaupaksi. Joku salaliitto tässä varmaan on. Vaatteidenvaihto?

Vierailija
82/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on todella vaikea saada asuntolainaa. Vakituinen työ ei enää merkitse mitään ellei sulla ole reilusti vakuuksia antaa. No harvalla duunarilla niitä on.

Pitäisi olla ennestään jo omaisuutta ja mielellään hoitoalan koulutus, niin lainan saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on todella vaikea saada asuntolainaa. Vakituinen työ ei enää merkitse mitään ellei sulla ole reilusti vakuuksia antaa. No harvalla duunarilla niitä on.

Pitäisi olla ennestään jo omaisuutta ja mielellään hoitoalan koulutus, niin lainan saa.

Totta, vakuuksia on oltava huomattavasti ja virheetön historia luottotiedoissa. Sekin on todella harvinaista nykyään. Vakkarilla ei ole merkitystä, koska lama on tulossa ja sen pankit jo tietävät.

Vierailija
84/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kyllä asuntolainaa, vaikka olen määräaikaisessa työsuhteessa yliopistolla (eli ei mikään huikea palkka). Suoraan olisi myönnetty 180t, nostin lopulta 65. Ja tästä siis 3kk aikaa.

Vierailija
85/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljoa tunnu joku pikkiriikkinen ja lyhytaikainen pudotus.

T. Talo tehty 2000-luvun alussa 70k€ hintaan ja nyt voisi myydä 350k€ hinnalla, eli "kevyt" 400% arvon nousu :-) kaupaksikin menisi alle viikossa, koska alueella kysyntä on suurta.

PS. Ei näin hulvattoman suuria ja riskittömiä voittoja ole mahdollista saada mistään muualta!

Vierailija
86/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin uudispuolella vaikuttaa huonolta. Eräskin iso rakennusfirma potkii koko talotekniikkaosaston ulos. Toinen iso rakennuskonserni joutui jättämään ison kohteen sikseen, kun pankki ei antanut lainaa.

Rakennusfirmoilla on käytännössä kokonaisia taloyhtiöitä myymättä.

Asuntomarkkinan on luotu vempuloita ja kiinteistösijoittajia silmällä pitäen. Ennen taloyhtiöt myytiin velattomina ja nyt kalliiseenkin kohteeseen pääsee kiinni "pikkurahalla". Siinä sitten maksellaan taloyhtiön velkoja, kun korot nousevat tappiin.

Ihmisten on ollut helppo perääntyä uudiskotyeista, kun varausmaksut ovat olleet.ä niin pieniä.

Vierailija
87/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paljoa tunnu joku pikkiriikkinen ja lyhytaikainen pudotus.

T. Talo tehty 2000-luvun alussa 70k€ hintaan ja nyt voisi myydä 350k€ hinnalla, eli "kevyt" 400% arvon nousu :-) kaupaksikin menisi alle viikossa, koska alueella kysyntä on suurta.

PS. Ei näin hulvattoman suuria ja riskittömiä voittoja ole mahdollista saada mistään muualta!

Onnea, että olet syntynyt parempaan aikaan.

Vierailija
88/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin uudispuolella vaikuttaa huonolta. Eräskin iso rakennusfirma potkii koko talotekniikkaosaston ulos. Toinen iso rakennuskonserni joutui jättämään ison kohteen sikseen, kun pankki ei antanut lainaa.

Asuntomarkkinan on luotu vempuloita ja kiinteistösijoittajia silmällä pitäen. Ennen taloyhtiöt myytiin velattomina ja nyt kalliiseenkin kohteeseen pääsee kiinni "pikkurahalla". Siinä sitten maksellaan taloyhtiön velkoja, kun korot nousevat tappiin.

Ihmisten on ollut helppo perääntyä uudiskotyeista, kun varausmaksut ovat olleet.ä niin pieniä.

Uudiskohteita kannattaa myös varoa, varsinkin jos olet ainut ostaja. Maksat nimittäin koko talon velat ainoana osakkaana.

Vierailija
89/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule kyllä ne pahimmat vempulat asuntomarkkinoilla ovat olleet nuo rakennusliikkeet.

Vierailija
90/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä ymmärtänyt sitä, että myy asunnon alehintaan. Toki mä ymmärrän, että voi olla pakkomyyntejä, mutta miksi mä lähtisin kellekkään Helsingin yksiötä halvemmalla myymään, jos ei ole pakko? Ostajat luulee, että nyt saisi halvalla, mutta myyjänkään ole pakko myydä halvalla.

Vierailija
91/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ihmiset etsivät muuta kuin sijoittajien valtaamia minkinkoppeja. Niistä taloista löytyisi luukkuja ja hyvässä lykyssä maksat naapurisi velkoja.

Vierailija
92/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo ikinä ymmärtänyt sitä, että myy asunnon alehintaan. Toki mä ymmärrän, että voi olla pakkomyyntejä, mutta miksi mä lähtisin kellekkään Helsingin yksiötä halvemmalla myymään, jos ei ole pakko? Ostajat luulee, että nyt saisi halvalla, mutta myyjänkään ole pakko myydä halvalla.

Sinähän sen juuri kerroit, jotkut joutuvat myymään. Sinun ei kannata myydä, jos ei ole pakko.

Vierailija
93/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alueesta. Jos sulla on remontoitu talo vaikka jossain Savonlinnassa, omiasi et tule koskaan saamaan siitä pois. Ja isommissakin ns. maakuntakeskuksissa persnettoa syntyy esim. taloyhtiöiden isoista remonteista, kun eivät ne minään arvonnousuna näy asuntojen hinnoissa.

Vierailija
94/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla se omaosuus säästettynä. Mulle tarjouduttiin pankissa kyselemättä tekemään lainalaskelma vaikken nyt ole ostamassa ja olen työtön.

Vierailija
95/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä koska alkaa asuntokaupan uusi "kulta aika". Se voi alkaa ensi vuonna, ensi vuosikymmenellä tai sitten emme enää koskaan tule näkemään suhteellisesti näin korkeita asuntojen hintapyyntejä.

Venäjän sota pakoitteineen, kiihtyvä protektionismi esim Kiinan kaupan suhteen yms tekijät lupailevat melko laihoja talouskasvun vuosia seuraaville vuosikymmenille. Talouskasvu saattaakin hidastua tai ajautua jopa taantumaan pidemmäksikin ajaksi. Pitää muistaa, että osa lännenkin sotapropaganda strategiaa on todennäköisesti vähätellä Venäjän pakotteiden vaikutuksia eurotalouksille.

Päättynyttä ennätysmatalien korkojen, asuntosijoittamisen ja stailauksen ajamaa asuntokaupan kulta-aikaa kesti monta vuosikymmentä kasvukeskuksissa ja hinnat ovat kohonneet sen mukaiselle ja yhä täysin kestämättömälle tasolle.

Järkevien perheasuntojen hinnat ovat kohonneet monien keskiverto palkansaajien ulottumattomiin kasvukeskuksissa, ainakin mitä järkevään taloudenhoitoon ja velkariskiin tulee. Jokin 10% hintojen lasku ei vielä korjaa tätä ongelmaa lähimainkaan nykyisessä korkotilanteessa etenkin kun huomioidaan myös muut rajusti kohonneet elinkustannukset. Tarvetta saattaa lopulta olla vaikka 20-40% laskulle ennen kuin uusi nousukausi alkaa jälleen kukoistamaan halpojen asuntojen vetämänä.

2000-2023 on myös rakennettu huomattavan paljon uudistuotantoa ja sen määrä on nyt saavuttanut sellaiset mittasuhteet, että tarjontaa on pitkäksi aikaa enemmän kuin kysyntää. Asuntotakentamista on pitänyt yllä suurilta osin ennätyshalpa velkaraha ja asuntosijoittajat, jotka ovat nyt laittaneet hätäjarrut päälle.

Pitää myös huomioida, että asuntokauppaa tekevien yksityisostajien joukko vähenee vuosi vuodelta. Ikäluokat pienenevät ja nuorempien ihmisten parissa etenkin suurissa kaupungeissa myös vuokra-asuminen on kasvattanut vuosi vuodelta suosiotaan. Entistä harvempi haluaa sitoutua satojentuhansien eurojen ja kymmenien vuosien velkahirteen ja henkilökohtaiseen taloudelliseen riskiin.

Nähtäväksi myös jää, miten korona aikana yleistyneet etätyöt sekä suurten kasvukeskusten yleisesti lisääntyvä turvattomuus tulevat vaikuttamaan pidemmällä aikavälillä asuntomarkkinoihin. Nähdäänkö tulevaisuudessa keskisuurten kaupunkien uusi kukoistuskausi?

Vierailija
96/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alueesta. Jos sulla on remontoitu talo vaikka jossain Savonlinnassa, omiasi et tule koskaan saamaan siitä pois. Ja isommissakin ns. maakuntakeskuksissa persnettoa syntyy esim. taloyhtiöiden isoista remonteista, kun eivät ne minään arvonnousuna näy asuntojen hinnoissa.

Niin, monissa tilanteissa voi olla fiksumpaa myydä nyt tappiolla kuin jäädä odottamaan arvonlaskua ja mahdollisesti edessä olevia remonttikustannuksia. Esim. kallis putkiremontti arvoaan menettävässä kohteessa voi tarkoittaa, että 30t menee pelkästään remontin takia kankkulan kaivoon.

Vierailija
97/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ihmiset etsivät muuta kuin sijoittajien valtaamia minkinkoppeja. Niistä taloista löytyisi luukkuja ja hyvässä lykyssä maksat naapurisi velkoja.

Uudiskohteissa kyllä riskejä. Veikkaan, että vanhat asunnot lähtee hyvin nousuun. Aika harvinaista, että taloyhtiö olisi täysin velaton.

Vierailija
98/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, monissa tilanteissa voi olla fiksumpaa myydä nyt tappiolla kuin jäädä odottamaan arvonlaskua ja mahdollisesti edessä olevia remonttikustannuksia. Esim. kallis putkiremontti arvoaan menettävässä kohteessa voi tarkoittaa, että 30t menee pelkästään remontin takia kankkulan kaivoon.

Kyllä varsinkin ennen 2000 lukua olevissa taloissa on liikaakin rempattavaa. Eikä kaikesta voi alkaa myyjää syyttämään. Talot kuluu ajan kanssa.

Vierailija
99/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat eivät vielä lähde nousuun. Korot nousseet vauhdila, asuntolainojen ehdot tiukentuneet. Rakennusalan firmat ovat pulassa, esim Visura meni konkkaan. Korontarkistukset tuovat kiristystä asuntolainallisten talouteeen ja vaiktus näkyy viiveellä.

Vierailija
100/205 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja osa kerrostaloista ei saa remonttilainaa eli menee purettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi