Toimittajatyttö kävi Suviseuroissa - olipa tympeä juttu
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cf4ff48-0c64-4c52-9514-371ae0aa79ff
Tuon jutun sävy on ihan samanlainen, kuin jos tiukkapipoinen kansakoulunopettajatar olisi laitettu 70- luvulla seuraamaan iltaa nuorisotalossa. "Yritin mennä avoimin mielin, mutta luotaantyöntävää oli. Ei siellä raikkaasti pesäpalloa lyöty, vaan nojailtiin mihin lie biljardipöytään ja huono musiikki soi. Kyllä on nuorisomme turmion tiellä".
En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, mutta woken rinnalla lestadiolaisuus alkaa näyttää ihan suvaitsevaiselta. Ei taidettu tuota sateenkaariporukkaakaan poistaa seura-alueelta. Toista se on Provinssissa.
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Oliko typy ohjeistettu tekemään eli kirjoittamaan jotain raflaavaa?
Epäilen, että oli.
Jotkut sedät ne häntäkin ohjailevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa kyllä kapeakatseinen juttu. Olen itse kasvanut lestadiolaisten keskellä kuulumatta itse liikkeeseen. Olisi aidosti ollut kiinnostavaa lukea ulkopuolisen kirjoittava, terävillä huomioilla ja kunnioittavalla katseella kirjoitettu juttu. Lestadiolaisuus on kiinnostava ilmiö, josta löytyy paljon eri värien sävyjä. Tuntemani lestadiolaiset okay myös hyvin avarakatseisia ihmisiä, toisin kuin tämä toimittaja. Hänen kannattaisi vielä harjoitella ennen kuin päästetään noin isoon lehteen kirjoittamaan. Jutun aihe nimittäin olisi antanut eväät kiinnostavaan juttuun ihan aloittelijankin taidoilla.
Vieläkö parannetaan kokouksilla? Joko naiset saavat käyttää ehkäisyä?
Mistä 70-luvulta se sinä pölähdit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä se tämän "journalistin" napaa kaivelee jos ihmiset haluavat elää niinkuin elävät ja uskovat niinkuin haluavat uskoa?"
Niinpä.
Mutta hän on kovin nuori vielä...
Miten nämä lestadiolaisperheeseen syntyvät itse valitsevat yhteisöön kuulumisen? Suhtautuuko liike avoimesti eroamiseen?
Eihän siihen ketään voi pakottaa jäämäänkään. Ihminen tekee itse ratkaisunsa.
Voi pakottaa jäämään, muuten erotetaan sukulaisista ja ystävistä. Etkö tiedä mitään???
Ei eroteta. Kuka muka erottaisi?
Isot kihot. Ne ovat kaikki muuten miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Olipa kyllä kapeakatseinen juttu. Olen itse kasvanut lestadiolaisten keskellä kuulumatta itse liikkeeseen. Olisi aidosti ollut kiinnostavaa lukea ulkopuolisen kirjoittava, terävillä huomioilla ja kunnioittavalla katseella kirjoitettu juttu. Lestadiolaisuus on kiinnostava ilmiö, josta löytyy paljon eri värien sävyjä. Tuntemani lestadiolaiset okay myös hyvin avarakatseisia ihmisiä, toisin kuin tämä toimittaja. Hänen kannattaisi vielä harjoitella ennen kuin päästetään noin isoon lehteen kirjoittamaan. Jutun aihe nimittäin olisi antanut eväät kiinnostavaan juttuun ihan aloittelijankin taidoilla.
Ja se joka haukut kaikkia persuiksi. Olen pesunkestävä Kalliossa pyörivä luovan alan soijalatten lipittäjä. Viimeksi tosin en äänestänyt vihreitä vaan Kokoomusta.
Ei kannattaisi jokaista maalaisjärkistä väittää persuksi, ellet ole joku ovela Persu joka haluat luoda persuille mainetta kaiken maalaisjärjen lähteenä :)
Priden grilkauskielto johtui metsäpalovaroituksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä se tämän "journalistin" napaa kaivelee jos ihmiset haluavat elää niinkuin elävät ja uskovat niinkuin haluavat uskoa?"
Niinpä.
Miten nämä lestadiolaisperheeseen syntyvät itse valitsevat yhteisöön kuulumisen? Suhtautuuko liike avoimesti eroamiseen?
Ihminen voi erota ja palata takaisin lestadiolaisiin monta kertaa elämänsä aikana. Teinit tyypillisesti ilmoittavat joka toinen viikko, että eivät enää halua kuulua liikkeeseen ja joka toinen viikko taas kuuluvatkin, sitten taas esim. lakkaavat kynsiä ja menevät leffaan. Ei ketään pakoteta kuulumaan lestadiolaisiin eikä vihata, jos joku haluaa luopua.
Nyt vain seuraavaksi sinne moskeijaan ja synagogaan...
Mitä minulta tulee suviseuroista mieleen on se, että pikkupojat siellä tupakkaa tupruttelevat. No, keuhkosyöpä onkin minun mukava sairastaa kolme vuosikymmentä sen jälkeen. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Voi pakottaa jäämään, muuten erotetaan sukulaisista ja ystävistä. Etkö tiedä mitään???
Ei eroteta. Kuka muka erottaisi?
Isot kihot. Ne ovat kaikki muuten miehiä.
Mahdatko sotkea jehovat ja lestadiolaiset? Puolisoni on ns. liikeestä eronnut eikä se ole mikään ongelma vanhemmilleen ja 9 sisarukselleen. Siellä me käymme sukujuhlissa kuin muutkin, ei miestäni ole erotettu yhtään mistään sellaisesta, mistä hän ei itse halua olla erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Miten kahden äidin lapsi valitsee isättömyyden? Täsmälleen samanlainen asia, siinäkin joutuu miettimään, ovatko vanhempieni valinnan oikein.
Millä tavoin se on täsmälleen sama asia? Tuskin kaksi äitiä olettaa lapsensa olevan ainoastaan joko hetero tai homo.
Vierailija kirjoitti:
Priden grilkauskielto johtui metsäpalovaroituksesta
Outoa, metsäpalovaroitus Helsingissä tilanteessa, jossa oli satanut semmoiset 20 ml vettä ja joka paikka oli likomärkä eikä Uudellamaalla ollut ko. varoitus voimassa. Mutta joo, uskotaan tuohon, tietenkin syynä oli joku muu kuin pride.
Vierailija kirjoitti:
Wokettajat ei tykkää uskonnoista.
No jos woke tarkoittaa tasavertaisuuden edistämistä ja erilaisten ihmisten hyväksymistä, sehän sopii tosi hyvin kristinuskoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Jehovantodistajat ja muslimit toimivat noin, lestadiolaiset eivät todellakaan. Et ymmärrä uskonnollisista yhteisöistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö?
Tyttö tarkoittaa perinteisesti puhekielessä kai naispuolista lasta tai nuorta aikuistakin henkilöä, poika vastaavasti miespuolista. Nyky-yhteiskunnassa tosin ihmiset ovat usein niin sekaisin näistä suk upu olijutuista, että ehkä nämä tarkoittavat jo jotakin aivan muuta nyt?
Ei hätää, kyllä ne tarkoittavat ihan samaa mitä ennenkin. Se, että kourallinen sekopäitä haluaa muuttaa sanojen merkitystä, ei merkitse massoille mitään. Massat määrittävät normit ja käytänteet.
Vierailija kirjoitti:
Sivuhuomautus: aina katson miten lestadiolaisnuoret pukeutuu, sellaisella nykyaikaisella mutta hillityllä tyylillä. Näyttää hyvältä.
Tähänhän se on mennyt. Lars Levi Lestadius saarnasi silkkihuorista, ei ole pelastusta luvassa sellaisille jos eivät siitä tee parannusta. Nykyisin lestadiolaiset oikein kilpailevat merkki- ja muotivaatteilla ja kalliilla autoilla. Sanovat vieläpä että maailmassa joka muuttuu on heidän uskonsa pysyvä samanlaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos woke tarkoittaa tasavertaisuuden edistämistä ja erilaisten ihmisten hyväksymistä, sehän sopii tosi hyvin kristinuskoon.
Samaa mieltä. Kristinusko on länsimaisen tasa-arvoisen yhteiskunnan tärkeä lähde.
Nuorihan tämä kirjoittaja neiti on, mutta outoa rinnastusta Prideen, kun ei mitenkään toisiinsa liity.
Sitten tuo kasviskeittoon takertuminen. Vähän läppä.
Pankkiautomaatti on Suviseuroista löytynyt jo useamman vuoden. Kesäharjottajalle syötetty väärää tietoa, kasviskeiton sijaan.
Sitten taas ihmettelen ketjuun vastanneita. Aikuisia? Nuor ihminen kesäharjottelijana. Tuolloin vielä treenataan ja ollaan niin pirun tosissaan sen oman ideologiansa kanssa.
Lisäksi juttu on Iltalehdessä ja sitä luetaan kuin piru raamattua. Eipä se avmamman älli oikeaan journalismiin pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo woke-toimittajahan ei juuri hyväksy erilaisia ihmisiä, eli lestadiolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Miten kahden äidin lapsi valitsee isättömyyden? Täsmälleen samanlainen asia, siinäkin joutuu miettimään, ovatko vanhempieni valinnan oikein.
Millä tavoin se on täsmälleen sama asia? Tuskin kaksi äitiä olettaa lapsensa olevan ainoastaan joko hetero tai homo.
Kahden äidin lapselta puuttuu 50% biologisista vanhemmista eli lapsi joutuu miettimään, ovatko vanhemmat tehneet häntä kohtaan oikein valittuaan elämäntapansa, ei mikään ole heitä siihen pakottanut. Sama lestadiolaisten kanssa, ketään ei pakoteta, se on valinta. Miksi vain lestadiolaisten tapa nähdä maailma koetaan ahtaana ja kartettavana, kun kahden äidin lapsi on samalla tavalla rajatun ajattelumaailman tulos.
Häh? Ei todellakaan eroteta xD
Sinä se tässä et tiedä mitään, tai sitten tahalleen trollaat