Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittajatyttö kävi Suviseuroissa - olipa tympeä juttu

Vierailija
03.07.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cf4ff48-0c64-4c52-9514-371ae0aa79ff

Tuon jutun sävy on ihan samanlainen, kuin jos tiukkapipoinen kansakoulunopettajatar olisi laitettu 70- luvulla seuraamaan iltaa nuorisotalossa. "Yritin mennä avoimin mielin, mutta luotaantyöntävää oli. Ei siellä raikkaasti pesäpalloa lyöty, vaan nojailtiin mihin lie biljardipöytään ja huono musiikki soi. Kyllä on nuorisomme turmion tiellä".

En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, mutta woken rinnalla lestadiolaisuus alkaa näyttää ihan suvaitsevaiselta. Ei taidettu tuota sateenkaariporukkaakaan poistaa seura-alueelta. Toista se on Provinssissa.

Kommentit (626)

Vierailija
21/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

38: No, eipä "Marttikaan" j uu talaisia hyvällä silmällä katsellut. Noin esimerkkinä.

Vierailija
22/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oikeus hänellä on pilkata Raamatun sanaan uskovia ihmisiä heidän omilla juhlillaan?

Pilkata?

Homoseksuaaleja lestadiolaisia on olemassa. Heidän ihmisoikeutensa on ihan validi kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä se tämän "journalistin" napaa kaivelee jos ihmiset haluavat elää niinkuin elävät ja uskovat niinkuin haluavat uskoa?"

Niinpä.

Mutta hän on kovin nuori vielä...

Miten nämä lestadiolaisperheeseen syntyvät itse valitsevat yhteisöön kuulumisen? Suhtautuuko liike avoimesti eroamiseen?

Eihän siihen ketään voi pakottaa jäämäänkään. Ihminen tekee itse ratkaisunsa.

Vierailija
24/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu oli todella huono. Jos kirjoittaja viittasi siihen henkiseen tunkkaisuuteen ja pahoinpitelyyn, mitä tuolla harrastetaan, niin hän on oikeassa, mutta tuosta jutusta asia ei valkene.

Vierailija
25/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toimittaja tarttui yhden ihmisen vitsiin ja paheksui. Toimittajista osa on jäätäviä tosikkoja ja mustavalkoisia maalittajia.

Vierailija
26/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

98 prosenttia kansasta tuomitsee tuollaiset sukurutsaukset kuten Suviseurat

Veljen näköisiä lapsia joka naisella. Hyi!

Lestadiolaiset naiset ovat todella kauniita ja seksikkäitä.

-terveisin nuori mies

Vierailija
27/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tämä toimittaja vierailee tosiaan samalla meiningillä islamilaisten kokoontumisajoissa?

Odotan mielenkiinnolla sellaista raporttia.

Vierailija
28/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä se tämän "journalistin" napaa kaivelee jos ihmiset haluavat elää niinkuin elävät ja uskovat niinkuin haluavat uskoa?"

Niinpä.

Miten nämä lestadiolaisperheeseen syntyvät itse valitsevat yhteisöön kuulumisen? Suhtautuuko liike avoimesti eroamiseen?

Miten kahden äidin lapsi valitsee isättömyyden? Täsmälleen samanlainen asia, siinäkin joutuu miettimään, ovatko vanhempieni valinnan oikein.

Vierailija
29/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos joku menisi tuollaisella asenteella moskeijaan tai synagogaan tekemään lehtijutun.

"En ole rasisti, mutta olen aina inhonnut sekä muslimeja että juutalaisia. Nyt menen ihan ilman ennakkoasenteita tutustumaan heidän yhteisöönsä, vaikka se ällöttääkin minua kovasti. On ihan törkeää ja ihmisoikeuksien vastaista, että heidän mielestään kinkun syöminen on väärin. Kyllä kaikilla ihmisillä on oikeus syödä kinkkua, ei mikään uskonto voi sellaista kieltää. Heidän kamalan uskontonsa pitää mukautua nykyaikaan ja sallia kinkun syöminen. Muutenhan kinkusta pitäville ihmisille tulee paha mieli"

Vierailija
30/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

98 prosenttia kansasta tuomitsee tuollaiset sukurutsaukset kuten Suviseurat

Veljen näköisiä lapsia joka naisella. Hyi!

Lestadiolaiset naiset ovat todella kauniita ja seksikkäitä.

-terveisin nuori mies

Sen kun alat lestaksi, muuten jää sinulta saamatta.

Vierailija
31/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko typy ohjeistettu tekemään eli kirjoittamaan jotain raflaavaa?

Epäilen, että oli.

Vierailija
32/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kyllä kapeakatseinen juttu. Olen itse kasvanut lestadiolaisten keskellä kuulumatta itse liikkeeseen. Olisi aidosti ollut kiinnostavaa lukea ulkopuolisen kirjoittava, terävillä huomioilla ja kunnioittavalla katseella kirjoitettu juttu. Lestadiolaisuus on kiinnostava ilmiö, josta löytyy paljon eri värien sävyjä. Tuntemani lestadiolaiset okay myös hyvin avarakatseisia ihmisiä, toisin kuin tämä toimittaja. Hänen kannattaisi vielä harjoitella ennen kuin päästetään noin isoon lehteen kirjoittamaan. Jutun aihe nimittäin olisi antanut eväät kiinnostavaan juttuun ihan aloittelijankin taidoilla.

Vierailija
33/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo kasviskeitto liittyy koko juttuun? Uskomattoman (!) huonosti kirjoitettu artikkeli.

Hänelle kerrottiin kaksi uudistusta, jotka oli tehty viime vuoteen verrattuna. Toinen niistä oli kasvissosekeitto. Yksi henkilö oli sitä mieltä, että toinen niistä oli turha. Toimittaja oletti, että hän tarkoitti kasvissosekeittoa. Oliko olettama totta vai ei, ei tullut artikkelissa selväksi, mutta se tuli selväksi, että tämä "toimittaja" yleisti tämän yhden henkilön oletetun käsityksen koko yhteisön käsitykseksi.

Jos Suviseurojen järjestäjät pitäisivät kasvissosekeittoa epäsoveliaana ruokana suviseuravieraille, sitä ei siellä olisi saatavana. Suviseurathan ovat vanhoillislestadiolaisten ihmisten suunnittelema ja järjestämä tapahtuma. Ei siellä ole myytävänä mitään sellaista, mitä he eivät halua siellä olevan.

Ja joku yksittäinen henkilö voi olla eri mieltä.

Niin mutta en ymmärrä, mikä siinä kasviskeitossa on esiin nostamisen arvoista. Yksi ruoka muiden joukossa. Jos uudistus olisi ollut vaikka porokeitto, olisiko sekin nostettu esiin?

No kun se kasvissosekeitto on toimittajan ideologiaan soveltuvaa ruokaa, ja joku haastateltava sanoi jotain, mikä oli mahdollisuus tulkita, että kasvissosekeiton myyminen tapahtumassa on haastateltavan mielestään turhaa. Se toimi jonkinlaisena aasinsiltana (voi aasi parkaa) positiivisten havaintojen ja kritiikin välillä.

Vierailija
34/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Voi pakottaa jäämään, muuten erotetaan sukulaisista ja ystävistä. Etkö tiedä mitään???

Vierailija
35/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toimittaja tuntuu päättäneen, miten kaikkien pitää nykyaikana elää, ja saarnaa siitä lehdessä. On olevinaan niin moderni vaikka on oikeasti ummehtunut, ahdasmielinen ja kapeakatseinen.

Vierailija
36/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Voi pakottaa jäämään, muuten erotetaan sukulaisista ja ystävistä. Etkö tiedä mitään???

Ei eroteta. Kuka muka erottaisi?

Vierailija
37/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö?

Sen verran nuori näyttää kyllä olevan, että voi tytöksi sanoa. Itse katsoin, että onko joku kesätoimittaja tehnyt ns. nasevan jutun.

Ei muutenkaan ollut aikuisen, kypsän ihmisen tekstiä ja tekstin laatua. Tönkköä kieltä, sisällön lisäksi.

Vierailija
38/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa kyllä kapeakatseinen juttu. Olen itse kasvanut lestadiolaisten keskellä kuulumatta itse liikkeeseen. Olisi aidosti ollut kiinnostavaa lukea ulkopuolisen kirjoittava, terävillä huomioilla ja kunnioittavalla katseella kirjoitettu juttu. Lestadiolaisuus on kiinnostava ilmiö, josta löytyy paljon eri värien sävyjä. Tuntemani lestadiolaiset okay myös hyvin avarakatseisia ihmisiä, toisin kuin tämä toimittaja. Hänen kannattaisi vielä harjoitella ennen kuin päästetään noin isoon lehteen kirjoittamaan. Jutun aihe nimittäin olisi antanut eväät kiinnostavaan juttuun ihan aloittelijankin taidoilla.

Vieläkö parannetaan kokouksilla? Joko naiset saavat käyttää ehkäisyä?

Vierailija
39/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arman teki aikoinaan huippuhienoa jälkeä tv-ohjelmassaan Suviseuroilla. Kriittisyys, jos sitä ylipäätään syntyi, jäi jokaisen katsojan omalle kontolle, omaksi valinnaksi. Sitä on oikea journalismi, ei sormella osoittelua ja itsensä muiden yläpuolelle nostamista.

Vierailija
40/626 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uskallan väittää, että lestadiolaiset ovat huomattavasti avarakatseisempia kuin helsinkiläinen prideväki."

TÄMÄn kirjoittaja ei tunne ketään kummastakaan porukasta.

Jos tuntis, niin ymmärtäisi, ettei asiat ole näin mustavalkoisia kuten yleistää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä