Toimittajatyttö kävi Suviseuroissa - olipa tympeä juttu
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cf4ff48-0c64-4c52-9514-371ae0aa79ff
Tuon jutun sävy on ihan samanlainen, kuin jos tiukkapipoinen kansakoulunopettajatar olisi laitettu 70- luvulla seuraamaan iltaa nuorisotalossa. "Yritin mennä avoimin mielin, mutta luotaantyöntävää oli. Ei siellä raikkaasti pesäpalloa lyöty, vaan nojailtiin mihin lie biljardipöytään ja huono musiikki soi. Kyllä on nuorisomme turmion tiellä".
En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, mutta woken rinnalla lestadiolaisuus alkaa näyttää ihan suvaitsevaiselta. Ei taidettu tuota sateenkaariporukkaakaan poistaa seura-alueelta. Toista se on Provinssissa.
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pointti jutussa on hyvä. Miksi kristityt eivät ole kasvissyöjiä?
Koska fokus ei ole maailmassa jolle annetaan ennustus että se tulee tällaisenaan katoamaan joka tapauksessa. Me emme ole täällä maailmaa sinällään pallona maallisena pelastamassa vaan IHMISET! On monin verroin arvokkaampaa pelastaa sieluja kuin tämä katoava maapallo. Tottakai osallistumme maapallon varjelemiseen ja viljelemiseen, mutta se ei ole pääasia ollenkaan. Kristinuskon pääsanoma on se että Jeesus tuli maailmaan kertomaan miten voit tulla kasvamaan kiinni Kristuksen puuhun ja oppia uutta asennetta suhteessa toisiin: rakastamaan ja antamaan ja palvelemaan muita, ei ottamaan vaan.
Maapallon tila on juurikin tämä koska ihmiset luulevat että voi vaan oTTAA, muiltakin.
Maapallo ei olisi kriisissa ellei ahneudella olisi tätä sijaa.
On ennustus, jossa sanotaan että maapallo on katoamassa tällaisenaan. Kukin tulkitsee sen tavallaan, minä tulkitsen sen ennustuksena ihmisten (myös sinun ja minun!) toiminnasta.
Fokuksen on oltava myös maapallossa, koska koko kaunis, monimuotoinen ja käsittämättömän upea maapallo on annettu meille ihmisille. Ei tuhottavaksi eikä pilattavaksi vaan huolehdittavaksi.
Suurin osa meistä on tuhonnut maapalloa, uskostamme ja uskomuksistamme huolimatta. Näinkö me ylenkatsomme lahjaa, jonka Luojamme on meille antanut?
Kristityt ovat tehneet paljon pahaa yrittäessään pakottaa muita ajattelemaan niin kuin itse ajattelevat. Ihan samaa mitä nämä woket tekevät nyt.
Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. Voimme silti yrittää tehdä niin kuin on oikein, yrittää vaikuttaa myös omalla esimerkillä. Voimme puhua ja kertoa. Liikaa on menty maailman mukana ja liian moni on hiljaa.
MUTTA: Raamatun mukaan me emme ole täällä pelastamassa tai tuomitsemassa ketään. Me emme voi pelastaa ketään pakolla, eikä meillä ole sellaista käskyä kuin ylimielisyys ja toisten yläpuolella oleminen. Me emme ole pelastajia. sanoman viejä ei ole pelastaja. Jumala on se, joka pelastaa, JOS ihminen haluaa tulla pelastetuksi.
Lähetyskäsky ei sano, että meidän pitäisi pelastaa ihmisiä ja sieluja. Jehovantodistajien kirjoittama kirja sanoo näin. Jehovantodistaja ei ole kristitty, ja on väärin esiintyä kristittynä. Kristuksesta puhuu moni, joka ei tunne häntä, kuten Sanassa on sanottu.
Katso, ettet ilmaise itseäsi kuolleella lain kirjaimella, katso ettet vääristele lakia. Se on väärin, kääntää asian päälaelleen ja erkaannuttaa ihmiset kauemmas Jumalasta. Kannattaa katsoa, mitä eksyttämisestä ja pahaan viettelemisestä sanotaan Raamatussa.
Tämän saa ymmärtää nuhteluna. Se on nuhtelu edelliselle kommentoijalle.
Anteeksi mutta en ole Jehovan todistaja, ja ihmisiä emme voi itse pelastaa vaan Kristus pelastaa, me autamme siinä vaan Kristusta. Mutta siinä tulkintamme eroaa: me emme ole pelastamassa tätä maailmaa, vaan sieluja Kristukselle: "Sillä maailma ja sen himo on katoamassa".
Ja Pelastus tulee Kristuksen kautta , ainoastaan, Häneltä joka tekee taivaallisen Isän tahdon.
Muu ns nuhtelusikaan ei osu koska tässä ei ole ylimielisyyttä vaan Sana pelkästään, jos se loukkaa sinua kysy miksi? Me emme ole lain ja kirjaimen alla vaan Kristus vapautti meidät ikeestä ja Pyhä Henki tuli suojelemaan meita. Jos näet tässä eksytystä, kysy miksi?
yrität nyt kylvää riitaa muka "kristittyjen välille" mutta jos ohitat Pelastuksessa Kristuksen se paljasti sinut jo?
Jatkan : sillä kukaan ei tule Isän tykö kuin se jonka Poika on pelastanut. Tämä on sisältönä Sanassa. Vai Kristuksen kautta, häneen uskoen. Saatanakin tietää että Jumala on olemassa, se ei riitä.
Olen pelkästään iloinen, jos määrittely ei osunut vaan oli väärintulkintani. On todella helppo tulkita väärin keskustelupalstalla. Kuten sanoit, ja minä sanoin, Kristuksesta puhuu moni, joka ei häntä tunne. Pahoittelut.
Edelleen sanon, että fokus on myös maapallossa. Edelleen sanon, että postinkantaja, viestin toimittaja ei ole pelastaja, ja tarkennan sanomisiani: vain Kristus ja vain Kristuksen kautta. Sanon, etten katso olevani sielujen pelastaja vaikka saisin jonkun johdatettua alkuun. Vierastan myös, jos joku sanoo näin.
Kristityiksi itseään sanovat ovat saaneet paljon pahaa aikaan menneisyydessä ja nykyään.
Eri mieltä oleminen oleminen ei aina ole yritys kylvää riitaa. Kristus on totuus, ja me olemme niitä ihmisiä, Jumalasta erkaantuneita, joita maailma vie enemmän tai vähemmän. Vasta viimeisenä (maailman viimeisenä) päivänä tiedämme kuka oli vuohi ja kuka lammas.
Sitä ennen on vain totuus, joka on meillä sydämessämme. Jokaisella on oma tiensä Jumalan luo. Jokaisella on myös lupa ja velvollisuus tutkia, onko toisen viesti Hengen mukainen vai ei.
Oj, Hyvä, nyt lähestymme, mutta raamatussakin puhutaan ihan aposteloseistakin : hän pelasti sieluja jne... Kristukselle. Ensin kun pitää levittää jonkun Sanaa ja sitten jonkun on luettava ja kuultava sitä sanaa että voi tulla Kristuksen luokse. Jotkut kutsutaan suoraan kuten Saul, mutta koska tämä ei ole aina tarvitaan meitä ihmisiä siihen työhön sitä se tarkoittaa ja on ihan Raamatussa kuvattua. Lähetyskäsky on se.
Olisin hyvin varovainen noin kärkkäästi tuomitsemaan ettei toisen opetus ole Hengestä tutkimatta ensin tarkkaan itse.
Ja jatkan: fokus ei ole todellakaan maapallossa, tämä on materiaa, kyse on sielujen pelatumisesta jonka Kristus lupasi. Emme ole pelastamassa tätä palloa todellakaan, saimme tehtävät varjella sitä, viljellä sitä emme keskittyä siihen vaan Ihmisten sielujen pelastamiseen Kristukselle.
Olemmeko me kristittyinä varjelleet maapalloa vai olemmeko ryöstöviljelleet sitä kaikin tavoin? Olemmeko puhtaat tästä? Olemmeko puhtaita mistään? Voimmeko määritellä sen itse? Harva meistä ymmärtää omaakaan sydäntämme. Harva meistäkään pystyy puhdistamaan ensin omat rappusemme, tai poistamaan tukin omasta silmästämme.
En koe, että olisin pelastaja, ehkä minulla on joku muu tehtävä? Sinun tehtävästäsi ajattelen, että se on sinun ja Jumalan välinen asia, ei minun asiani.
Kristitty ei ole massa vaan yksilö. Jokainen kysyy asiaa suhteessa maapalloon itse. Mutta meidän tehtävä Kristuksessa ei ole maapallon pelastaminen vaan ihmisten saattaminen Kristuksen luokse ensin josta voi seurata parempi suhtautuminen sitten maapallon asioihinkin täällä. Tuonpuoleisessa ei ole tätä ongelmaa. Meidät Raamatun mukaan katsotaan kelvollisiksi tai kelvottomiksi. Viljelemään yhtään mitään.
Hämärä juttu. Vietti kaksi päivää festareilla eikä kertonut itse tapahtumasta käytännössä mitään muuta kuin että oli kasvissosekeittoa ja äänentoisto.
Tuako tuohon tarvittiin käynti paikanpäällä. Asennevammaisen tekstin olisi voinut kirjoittaa käymättäkin.
Kävi ihan turhaa koko festareilla. En itse käynyt, ja silti jostain kuulin, että vain yksi kasvisruokavaihtoehto oli tarjolla. Näiden vähemmistö hommien takia ei myöskään tarvinnut mennä. Eli muija kertoi vaan itsestään ja asenteistaan, eikä oikeastaan suviseuroista mitään, paitsi, että hän kävi siellä, ja mitä oli kuullut niistä muilta aiemmin. Voisi yrittää edes sivuta aihetta vähän enemmän, vaikka kirjoittelisikin Ylen esimerkilliseen tyyliin ihan muista asioista kun mitä otsikossa sanotaan. Ilta-Lehti on vajoamassa Ylen tasolle.
Siellä nuorilla kessu palaa, kukahan sitä heille ostaa, Vanhemmat ? Eikö rikos ostaa röökiä teineille?
Eivätkö tiedä mitä myrkkyä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska fokus ei ole maailmassa jolle annetaan ennustus että se tulee tällaisenaan katoamaan joka tapauksessa. Me emme ole täällä maailmaa sinällään pallona maallisena pelastamassa vaan IHMISET! On monin verroin arvokkaampaa pelastaa sieluja kuin tämä katoava maapallo. Tottakai osallistumme maapallon varjelemiseen ja viljelemiseen, mutta se ei ole pääasia ollenkaan. Kristinuskon pääsanoma on se että Jeesus tuli maailmaan kertomaan miten voit tulla kasvamaan kiinni Kristuksen puuhun ja oppia uutta asennetta suhteessa toisiin: rakastamaan ja antamaan ja palvelemaan muita, ei ottamaan vaan.
Maapallon tila on juurikin tämä koska ihmiset luulevat että voi vaan oTTAA, muiltakin.
On ennustus, jossa sanotaan että maapallo on katoamassa tällaisenaan. Kukin tulkitsee sen tavallaan, minä tulkitsen sen ennustuksena ihmisten (myös sinun ja minun!) toiminnasta.
Fokuksen on oltava myös maapallossa, koska koko kaunis, monimuotoinen ja käsittämättömän upea maapallo on annettu meille ihmisille. Ei tuhottavaksi eikä pilattavaksi vaan huolehdittavaksi.
Suurin osa meistä on tuhonnut maapalloa, uskostamme ja uskomuksistamme huolimatta. Näinkö me ylenkatsomme lahjaa, jonka Luojamme on meille antanut?
Kristityt ovat tehneet paljon pahaa yrittäessään pakottaa muita ajattelemaan niin kuin itse ajattelevat. Ihan samaa mitä nämä woket tekevät nyt.
Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. Voimme silti yrittää tehdä niin kuin on oikein, yrittää vaikuttaa myös omalla esimerkillä. Voimme puhua ja kertoa. Liikaa on menty maailman mukana ja liian moni on hiljaa.
MUTTA: Raamatun mukaan me emme ole täällä pelastamassa tai tuomitsemassa ketään. Me emme voi pelastaa ketään pakolla, eikä meillä ole sellaista käskyä kuin ylimielisyys ja toisten yläpuolella oleminen. Me emme ole pelastajia. sanoman viejä ei ole pelastaja. Jumala on se, joka pelastaa, JOS ihminen haluaa tulla pelastetuksi.
Lähetyskäsky ei sano, että meidän pitäisi pelastaa ihmisiä ja sieluja. Jehovantodistajien kirjoittama kirja sanoo näin. Jehovantodistaja ei ole kristitty, ja on väärin esiintyä kristittynä. Kristuksesta puhuu moni, joka ei tunne häntä, kuten Sanassa on sanottu.
Katso, ettet ilmaise itseäsi kuolleella lain kirjaimella, katso ettet vääristele lakia. Se on väärin, kääntää asian päälaelleen ja erkaannuttaa ihmiset kauemmas Jumalasta. Kannattaa katsoa, mitä eksyttämisestä ja pahaan viettelemisestä sanotaan Raamatussa.
Anteeksi mutta en ole Jehovan todistaja, ja ihmisiä emme voi itse pelastaa vaan Kristus pelastaa, me autamme siinä vaan Kristusta. Mutta siinä tulkintamme eroaa: me emme ole pelastamassa tätä maailmaa, vaan sieluja Kristukselle: "Sillä maailma ja sen himo on katoamassa".
Ja Pelastus tulee Kristuksen kautta , ainoastaan, Häneltä joka tekee taivaallisen Isän tahdon.
Muu ns nuhtelusikaan ei osu koska tässä ei ole ylimielisyyttä vaan Sana pelkästään, jos se loukkaa sinua kysy miksi? Me emme ole lain ja kirjaimen alla vaan Kristus vapautti meidät ikeestä ja Pyhä Henki tuli suojelemaan meita. Jos näet tässä eksytystä, kysy miksi?
yrität nyt kylvää riitaa muka "kristittyjen välille" mutta jos ohitat Pelastuksessa Kristuksen se paljasti sinut jo?
Jatkan : sillä kukaan ei tule Isän tykö kuin se jonka Poika on pelastanut. Tämä on sisältönä Sanassa. Vai Kristuksen kautta, häneen uskoen. Saatanakin tietää että Jumala on olemassa, se ei riitä.
Olen pelkästään iloinen, jos määrittely ei osunut vaan oli väärintulkintani. On todella helppo tulkita väärin keskustelupalstalla. Kuten sanoit, ja minä sanoin, Kristuksesta puhuu moni, joka ei häntä tunne. Pahoittelut.
Edelleen sanon, että fokus on myös maapallossa. Edelleen sanon, että postinkantaja, viestin toimittaja ei ole pelastaja, ja tarkennan sanomisiani: vain Kristus ja vain Kristuksen kautta. Sanon, etten katso olevani sielujen pelastaja vaikka saisin jonkun johdatettua alkuun. Vierastan myös, jos joku sanoo näin.
Kristityiksi itseään sanovat ovat saaneet paljon pahaa aikaan menneisyydessä ja nykyään.
Eri mieltä oleminen oleminen ei aina ole yritys kylvää riitaa. Kristus on totuus, ja me olemme niitä ihmisiä, Jumalasta erkaantuneita, joita maailma vie enemmän tai vähemmän. Vasta viimeisenä (maailman viimeisenä) päivänä tiedämme kuka oli vuohi ja kuka lammas.
Sitä ennen on vain totuus, joka on meillä sydämessämme. Jokaisella on oma tiensä Jumalan luo. Jokaisella on myös lupa ja velvollisuus tutkia, onko toisen viesti Hengen mukainen vai ei.
Oj, Hyvä, nyt lähestymme, mutta raamatussakin puhutaan ihan aposteloseistakin : hän pelasti sieluja jne... Kristukselle. Ensin kun pitää levittää jonkun Sanaa ja sitten jonkun on luettava ja kuultava sitä sanaa että voi tulla Kristuksen luokse. Jotkut kutsutaan suoraan kuten Saul, mutta koska tämä ei ole aina tarvitaan meitä ihmisiä siihen työhön sitä se tarkoittaa ja on ihan Raamatussa kuvattua. Lähetyskäsky on se.
Olisin hyvin varovainen noin kärkkäästi tuomitsemaan ettei toisen opetus ole Hengestä tutkimatta ensin tarkkaan itse.
Ja jatkan: fokus ei ole todellakaan maapallossa, tämä on materiaa, kyse on sielujen pelatumisesta jonka Kristus lupasi. Emme ole pelastamassa tätä palloa todellakaan, saimme tehtävät varjella sitä, viljellä sitä emme keskittyä siihen vaan Ihmisten sielujen pelastamiseen Kristukselle.
Olemmeko me kristittyinä varjelleet maapalloa vai olemmeko ryöstöviljelleet sitä kaikin tavoin? Olemmeko puhtaat tästä? Olemmeko puhtaita mistään? Voimmeko määritellä sen itse? Harva meistä ymmärtää omaakaan sydäntämme. Harva meistäkään pystyy puhdistamaan ensin omat rappusemme, tai poistamaan tukin omasta silmästämme.
En koe, että olisin pelastaja, ehkä minulla on joku muu tehtävä? Sinun tehtävästäsi ajattelen, että se on sinun ja Jumalan välinen asia, ei minun asiani.
Kristitty ei ole massa vaan yksilö. Jokainen kysyy asiaa suhteessa maapalloon itse. Mutta meidän tehtävä Kristuksessa ei ole maapallon pelastaminen vaan ihmisten saattaminen Kristuksen luokse ensin josta voi seurata parempi suhtautuminen sitten maapallon asioihinkin täällä. Tuonpuoleisessa ei ole tätä ongelmaa. Meidät Raamatun mukaan katsotaan kelvollisiksi tai kelvottomiksi. Viljelemään yhtään mitään.
Niinkuin siemenen on ensin mentävä maahan että siitä voisi kasvaa puu niin on ihmisenkin ensin kuoltava kokonaan että voisi nousta Kristuksessa oksastettuna uudeksi kokonaan. Osapuilleen noin. Kuolemme tänne maapallolle kuka milläkin tavoin, mutta me voimme nousta Kristuksessa eläviksi ja sitten me muutumme ja saamme kirkastetun ruumiin, viimeisenä päivänä sitten meidät kaikki niin kelvolliset kuin kelvottomat kutsutaan vielä kerran Tuomiolle jossa Kristus Jumalan oikealta puolelta katsoo meitä ja kohtaloamme.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuohan oli oikein hyvä juttu. Kirjoittaja tiedosti oman perspektiivinsä ja toi sen muillekin esiin. Hänellä oli paitsi kriittistä myös hyvääkin sanottavaa tapahtumasta ja lisäksi hän korosti Suviseurojen kävijöiden monipuolisuutta ja yksilöllisyyttä. Mikä tuossa oli tunkkaista tai tuomitsevaa?
Kritiikki jäi ouheksi ja enemmän hearsayksi kuin todelliseksi omaksi kokemukseksi, positiiviset havainnot oli verhottu sellaisen ironian alle, ettei niitä oikein positiivisina pysty ottamaan. Lopussa sitten pakollinen disclamer; kaikkihan me olemme yksilöitä, en toki yleistä.
Heikko kolumni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä se tämän "journalistin" napaa kaivelee jos ihmiset haluavat elää niinkuin elävät ja uskovat niinkuin haluavat uskoa?"
Niinpä.
Mutta hän on kovin nuori vielä...
Miten nämä lestadiolaisperheeseen syntyvät itse valitsevat yhteisöön kuulumisen? Suhtautuuko liike avoimesti eroamiseen?
Eihän siihen ketään voi pakottaa jäämäänkään. Ihminen tekee itse ratkaisunsa.
Voi pakottaa jäämään, muuten erotetaan sukulaisista ja ystävistä. Etkö tiedä mitään???
Ei eroteta. Kuka muka erottaisi?
Isot kihot. Ne ovat kaikki muuten miehiä.
Mahdatko sotkea jehovat ja lestadiolaiset? Puolisoni on ns. liikeestä eronnut eikä se ole mikään ongelma vanhemmilleen ja 9 sisarukselleen. Siellä me käymme sukujuhlissa kuin muutkin, ei miestäni ole erotettu yhtään mistään sellaisesta, mistä hän ei itse halua olla erossa.
Tämä on kovasti muuttunut viime aikoina. Kyllä perinteisesti kunnon uskova on sanonut että uskonsa kieltäneet saati homot eivät enää ole heidän lapsiaan. Nykyään kun 90 % nuorista kieltää uskonsa niin pakkohan siihen on tulla muutosta. Osa lestadiolaisista on oikeassa vakaassa uskossa ja suurin osa on vain etnisiä lestadiolaisia, ja eiväthän he ala yhteyttä lapsiinsa katkomaan.
Kalevassa juuri oli juttua viikonloppuna ja siinä suurperheen isä oli sitä mieltä, että nuorille pitää sallia jonkun verran kokeiluja ja hän oli vapaamielisellä sitä mieltä, ettei ripsiväriä kokeilevalle teinitytölle pidä vanhempien HETI mennä sanomaan että tämä ei enää kuulu porukkaan. 😃
en nyt jaksa kommentoida tuota vääristeltyä roskaa sen enempää. Tyydyn vaan toteamaan, että kun vuosia sitten asuin lestavyöhykkeellä, kuului tuttavapiiriini useampi liikkeestä eronnut henkilö, jotka olivat yhä aivan normaalisti perheensä jäseniä. Muun muassa aivan ihan lapseni hoitaja, joka oli seurakunnan toiminnasta vetäytynyt jo 16-vuotiaana 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Siellä nuorilla kessu palaa, kukahan sitä heille ostaa, Vanhemmat ? Eikö rikos ostaa röökiä teineille?
Eivätkö tiedä mitä myrkkyä se on.
Meillä on vapaa tahto. Harmi jos joku hyppää mieluummin vuoren reunan polulta kraateriin kuin noudattaa turvaohjeita ja pysyy polulla. Ihmiselläkin on ajo ohjeet ja vieläpä sisäpuolelle kirjoitetut. Se riippuu kyllä muistakin mihin sitten ajautuu. Ei aina itsestä. Siihen tarvitsemme armoa. Että vielä räpiköimme kuiville. Kannattaa liittyä elämää ylläpitävään Jumalaan ja Pelastavaan Kristukseen heti.
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa täällä kilpaa haukutaan vanhoillislestadiolaisia ja ketju on pyörinyt täällä jo kuukausia. Kylläpä mieli muuttuu, kun haukkuja on toimittaja.
Hei, radikaali ajatus heräsi; mitäpä jos täällä kirjoittaa enemmän kuin kourallinen ihmisiä :'D
wokettajat on kaikki lespolaisia, eikä heidän maailmaansa mahdu Jumalaa, vain alkulima ja alkuperse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuus alkaa olla ainoita saarekkeita, joissa mies saa olla mies, nainen saa olla nainen, lapset saavat olla lapsia, missä ei tyrkytetä lapsille seksuaalivalistusta jo alle kouluikäisenä, missä ei nähdä raskaasti meikattuja drag setiä pitämässä satutunteja lapsille, missä nuorille tytöille ei tyrkytetä onlyfans tilien perustamista ja mainosteta maksullisen seksin myymistä varteenotettavana ja hyvänä ammattina elättää itsensä, missä ulkonäön muokkaamista aina vallitsevien trendien mukaiseksi pidetään tarpeettomana, koska kelpaat vaikket meikkaa ollenkaan jne. Yhä terveemmältä alkaa lest suviseurojen meininki kuulostamaan.
Lapset saa olla lapsia ja heidät pelotellaan jo pienestä he''lvetin tulimerellä ja ka''dotukseen joutumisella. Liikkeen sisällä saa anteeksi kamalatkin teot, koska uhrin on pakko antaa anteeksi, eikä asiaan saa enää palata.
Liikkeen sisällä on todella paljon sinkkunaisia, koska eivät halua alkaa syn''nytyskoneiksi ja jo kotona ovat joutuneet hoitamaan ja ottamaan vastuun pienemmistä sisaruksistaan ennen kuin ovat edes ekaluokalla koulussa.
Tunsin erään papan jonka lapsuuden perhe oli ollut les'toja, pappa oli kuitenkin jo nuorena liikkeestä eronnut. Yksi hänen lapsistaan kuitenkin liittyi liikkeeseen ja pappa oli sitten mennyt lapsenlapsen rippitapahtumaan. Sanoi, ettei enää koskaa mene kyseisiin tapahtumiin. Siellä nuoria rippilapsia oli peloteltu ja uhkailtu ja itketetty kamalilla puheilla. Pappa oli sitä mieltä, ettei ihmisen psyyke kestä tuollaista.
Toki joka paikassa ei varmaan tuollaista ole, papista kai se on kiinni, mutta ei se lapsuus ole välttämättä paras mahdollinen, kun jo kynsilakan käyttäminen on syntiä ja he''lvettiin siitä joutuu.( Näin oli joku kaveri lapselleni sanonut, kun hän oli ekaluokalla koulussa. Lapsi tuli kauhusta kankeana koulusta pois itkua vääntäen, koska hänellä oli joskus kynsilakkaa ollut. Kerroin hänelle, että kenenkään "taivaaseen meno" ei ole kynsilakasta kiinni, eikä tuo asia ole ihmisen päätettävissä. Raamattu sanoo: Ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iänkaikkinen elämä.
valitettavasti myös le'stat ovat sitä mieltä, että vain he ovat ainoa oikea usko. Unohtuu aina se, että Raamatussa sanotaan myös, että "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi".
Minun puolestani jokainen saa uskoa tai olla uskomatta , mutta on väärin, jos lapsia aivopestään uskomaan vain yhtä totuutta ja vain yhtä ainoaa tapaa elää oikein.
Koko Universumissa on huippufyysikkoja jotka eivät väitä ikinä että heidän matemaattiset kaavatkaan voisi laskea miljoonalla eri tavalla, vaikka numerot ovatkin vielä sopimuksia, niitäkin noudatettuna yhtälöillä on ratkaisunsa ei miljoonaa ratkaisua.
Luuletko että Universumi on kasassa miljoonalla ei totuudella? No ehkäpä miljoonalla ihmisterorialla, mutta että miljoonalla ERI TOTUUDELLA?
Niin. Kaikkialla on hierarkkisuutta ja järjestystä, hirmuisen tarkasti järjestystä, jopa siinäkin mikä meistä näyttää kaaokselta. Siellä on asioita ja järjestystä joak on meille vaan käsittämätöntä yhä. Kaikki toimii. Toimivat jo ennen ihmistä. Kaikki röntgenit scannaukset sätelyt ja laserit ja voimat- olivat ennen ihmistä. Ihminen järjellisenä voi niistä joitain tutkia ja vaan ihmetellä. Ihmisen kehosta puhumattakaan, mallitella sitä robottina mutta räpellellen. Yksikään alkeellisinkaan robotti ei synny ilman tarkkoja laskelmia ja suunnitelmia ja järkeä ja älyä- jopa tunnetta sen tekijältään. Miksi Ihminen oltaisiin kasattu ilman niitä sitten?
ja mikä ainoastaan luo elämää: Rakkaus. Mikä on sen kaava? Kuka osaa laskea. Edes kemialasku ei riitä, voi olla kemiaa mutta ei sitä rakkautta. Ihminen kasvaa vaan siinä ihmiseksi.
Mistä se rakkaus sitten tuli? Pelkkää materiaa se ei ole....
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö?
Pakana. Vähän niinkuin kasvissyöjä arvostelisi pihviravintolaa.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt aika outoa että suviseurojen aikaan loppuu kaupoista sekä kalja että kondomit.
Meidän kulmilla oli noi bileet vuosia sitten. Kaverini on paikallisen S-marketin päällikkö ja kysyin tästä väitteestä, niin hän totesi, ettei mitään perää. Ei näkynyt kaupan myynnissä juuri mitenkään, niillä on omat kaupat ja eväät mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuohan oli oikein hyvä juttu. Kirjoittaja tiedosti oman perspektiivinsä ja toi sen muillekin esiin. Hänellä oli paitsi kriittistä myös hyvääkin sanottavaa tapahtumasta ja lisäksi hän korosti Suviseurojen kävijöiden monipuolisuutta ja yksilöllisyyttä. Mikä tuossa oli tunkkaista tai tuomitsevaa?
Alapeukkuja satelee, mutta voisiko joku oikeasti kertoa, mikä jutussa oli tunkkaista tai tuomitsevaa?
Kuvittele sama juttu pride-festivaaleilta. Varmaan huomaisit, mikä siinä olisi tuomitsevaa.
Vietin sateista lauantai päivää Pride-festivaaleilla.
En kuulu sukupuoli- tai seksuaalivähemmistöön, eikä minulla ole yhtään sellaista tuttuakaan.
Siksi oli mielenkiintoista, mutta myös todella jännittävää viettää aikaa Pride tapahtumassa, jossa keskiössä on jo kauan ollut sukupuolidysforiaa kokevat ihmiset.
”Me uskomme, että esipuberteetti-ikäisen hormoniblokkerit ovat ihmisoikeus”, raikaa eräs saarna kovaäänisestä.
Joka paikkaan pystytetyillä megafoneilla ja kaiuttimilla pidetään huoli, että kaduilla ja kujilla SETA:n viesti raikaa kaukaisimpaankin nurkkaan ja nahka-asuisia, fetissiään esitteleviä kulkijoita hämmästellessä ei jää epäselväksi minkä teemojen ympärille tapahtuma rakentuu.
Olin totta puhuen jännittynyt ja varautunut ennen paikalle saapumista. Ennakkoluulot vilisivät mielessäni kaiken kuulemani, lukemani ja näkemäni perusteella. Toisaalta en tiennyt, mitä odottaa.
Pride tapahtuma on keskusteluiden perusteella pysynyt lähes muuttumattomana vuosien ajan. Toki valtavirtaisuudessa ollaan otettu harppaus nykyhetkeen: osallistujajoukossa näkee valtaosin nuorehkoja naisia värikkäissä, usein paljastavissa asuissa ja hiustyyleissä
Pridessa onkin tänä vuonna kaksi uudistusta viime vuoteen verrattuna: Kokoomuksen puolue-edustusta ei nähdä. Eikä keskustan.
Toisen niistä olisi voinut jättää tekemättä, hekotti eräs toimikunnan jäsen.
Lienee selvää, kumpi olisi ollut turha.
Mielestäni Kokoomuksen sulkemisessa ulkopuolelle kehkeytyy soppa, jossa keittyy kasaan vastaavien uskonnollisten yhteisöjen ongelma.
Jämähtäminen poliittisesti motivoituneisiin poteroihin ja mielipiteitä jakaviin yksittäisiin kiista-asioihin voi kuitenkin luoda yhteisöstä ympäristön, josta haluaa irtautua. Pitkällä aikavälillä jäseniä ei ehkä olekaan enää jäljellä läheskään yhtä paljon.
Yhteisö on kuitenkin moninainen ja muuttuu ajan myötä, ja minkään uskonnollisen yhteisön virallinen linja ei kerro absoluuttista totuutta yhteisön sisällä liikkuvista yksilöistä.
Kyseessä oli varmasti harmittomaksi hupiheitoksi tarkoitettu kommentti, mutta se jäi mieleeni. Se mielestäni kiteyttää liikkeen kokonaisuuden. Jos kokoomuksen osallistuminen prideen on naurunalainen ja hankala asia, niin luoja pelasta meidät kaikki vihervasemmistolaisen politiikan kaapattua jopa rauhan, rakkauden ja suvaitsevaisuuden aatteita ajavan liikkeen puoluepoliittiseksi käsikassarakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtäväsi omasta mielestäsi on puhua paskaa. Muuta et saakaan tässä maailmassa tehtyä.
Ne pistävät miljardeja ja miljardeja lasten ruokarahoja siihen että ne katselevat ja kiertelevät putkilla ja kiikareilla katselemassa kivisiä planeettoja. Mutta kiikareilla ei näe rakkautta, eikä ne mittarit siihen riitä. Tälle pallolle voitaisiis saada kaikille ruokaa ja vettä noilla rahoilla. Siinä olet oikeassa sinä maapallosta huolehtija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja satelee, mutta voisiko joku oikeasti kertoa, mikä jutussa oli tunkkaista tai tuomitsevaa?
Kuvittele sama juttu pride-festivaaleilta. Varmaan huomaisit, mikä siinä olisi tuomitsevaa.
Vietin sateista lauantai päivää Pride-festivaaleilla.
En kuulu sukupuoli- tai seksuaalivähemmistöön, eikä minulla ole yhtään sellaista tuttuakaan.
Siksi oli mielenkiintoista, mutta myös todella jännittävää viettää aikaa Pride tapahtumassa, jossa keskiössä on jo kauan ollut sukupuolidysforiaa kokevat ihmiset.
”Me uskomme, että esipuberteetti-ikäisen hormoniblokkerit ovat ihmisoikeus”, raikaa eräs saarna kovaäänisestä.
Joka paikkaan pystytetyillä megafoneilla ja kaiuttimilla pidetään huoli, että kaduilla ja kujilla SETA:n viesti raikaa kaukaisimpaankin nurkkaan ja nahka-asuisia, fetissiään esitteleviä kulkijoita hämmästellessä ei jää epäselväksi minkä teemojen ympärille tapahtuma rakentuu.
Olin totta puhuen jännittynyt ja varautunut ennen paikalle saapumista. Ennakkoluulot vilisivät mielessäni kaiken kuulemani, lukemani ja näkemäni perusteella. Toisaalta en tiennyt, mitä odottaa.
Pride tapahtuma on keskusteluiden perusteella pysynyt lähes muuttumattomana vuosien ajan. Toki valtavirtaisuudessa ollaan otettu harppaus nykyhetkeen: osallistujajoukossa näkee valtaosin nuorehkoja naisia värikkäissä, usein paljastavissa asuissa ja hiustyyleissä
Pridessa onkin tänä vuonna kaksi uudistusta viime vuoteen verrattuna: Kokoomuksen puolue-edustusta ei nähdä. Eikä keskustan.
Toisen niistä olisi voinut jättää tekemättä, hekotti eräs toimikunnan jäsen.
Lienee selvää, kumpi olisi ollut turha.
Mielestäni Kokoomuksen sulkemisessa ulkopuolelle kehkeytyy soppa, jossa keittyy kasaan vastaavien uskonnollisten yhteisöjen ongelma.
Jämähtäminen poliittisesti motivoituneisiin poteroihin ja mielipiteitä jakaviin yksittäisiin kiista-asioihin voi kuitenkin luoda yhteisöstä ympäristön, josta haluaa irtautua. Pitkällä aikavälillä jäseniä ei ehkä olekaan enää jäljellä läheskään yhtä paljon.
Yhteisö on kuitenkin moninainen ja muuttuu ajan myötä, ja minkään uskonnollisen yhteisön virallinen linja ei kerro absoluuttista totuutta yhteisön sisällä liikkuvista yksilöistä.
Kyseessä oli varmasti harmittomaksi hupiheitoksi tarkoitettu kommentti, mutta se jäi mieleeni. Se mielestäni kiteyttää liikkeen kokonaisuuden. Jos kokoomuksen osallistuminen prideen on naurunalainen ja hankala asia, niin luoja pelasta meidät kaikki vihervasemmistolaisen politiikan kaapattua jopa rauhan, rakkauden ja suvaitsevaisuuden aatteita ajavan liikkeen puoluepoliittiseksi käsikassarakseen.
Pride on osa venäläistä informaatiosodankäyntiä. Sen tarkoitus kuten kaikessa venäläisten informaatiovaikuttamisessa polarisoida ja tehdä jakolinjoja. Sisäänpäinkääntyvyys ja suvaitsemattomuus ovat keinoja jolla erotella me ja ne ja suljetaan kansanryhmiä ulkopuolelle. Priden rahavirtojen seuraaminen vie Venäläisten lähteiden äärelle. Sieltä löytyy Venäjän valtion informaatiovaikuttamisen peiteyrityksiä.
Jännä että ne Raamatun aikoina kuulivat Jumalan äänen ja noudattivat sitä. Ja nykyisin meillä on langattomat puhelimet, emmekä tahdo yhäkään uskoa miten Jumalalla on kaikki G nopeudet ja kanavat ottaa meihin yhteys.
Jotkut jopa kuulevat Jumalan puhuvat suoraan.
Ja totisesti Jeesus sanoikin: Minun lampaani kuulevat minun ääneni!
Toimittaja alkoi heti tehdä politiikkaa kun meni Suviseuroihin. Olen vanhoillislestadiolainen ja teinistä asti ollut kasvissyöjä, koska en halua enkä pysty syömään eläimiä.
Kukaan ei IKINÄ ole urputtanut minulle asiasta. Ei kukaan uskovainen eikä epäuskoinen.
Mikä tässä oli se pääasiallisin pointti? Onneksi on vielä uskonnonvapaus Suomessa. Ihminen joko uskoo Raamattuun tai sitten ei usko. Ja kaikki vaihtoehdot siltä väliltä. Uskovaiset ovat paljon suvaitsevaisempia kuin wokettajat. Aivan ihanaa, että Suviseuroissa ei puhuta politiikkaa, olen totisesti saanut tarpeekseni politiikasta ja ihmisten keskinäisestä vihaamisesta ja riitelystä. Luulisi, ettei seuraohjelma tule kenellekään minään yllätyksenä. Ohjelmana on seurapuheet, virret ja Siionin laulut. Näin on ollut aina. Ei woketus, se tästä vielä puuttuisikin :D
ja ajatella, Pridessakin saattoi olla mukana joku joka yökkäisi kasvissosekeitolle.
Oletko lukenut montakin artikkelia mediasta, jossa toimittaja olisi pahastunut siitä, ettei Pridessa käsitelty uskonasioita? On enemmän kuin odotettavissa, että kristillinen herätysjuhla on se yksi venue kesäkuussa, jossa ei keskitytä vatvomaan sukupuolen moninaisuuden problematiikka tai muita sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asioita. Kaikkialla muuallahan se jo on, koiranruokamainoksista lähtien, läsnä.
Äärimmäisen lapsellisesta lähtökohdasta kirjoitettu teksti; päätin jo etukäteen, että siellä vastustetaan kaikkea mitä minä edistyksellisyyttäni kannatan, joten menenpä paikalle uhmakkaana kirjaamaan kaikki ennakkokäsitystäni tukevat havainnot muistiinpanoihini. Jahas! Joku murjaisi vitsin kasvisruokavaihtoehdosta! Taantumuksellista!
Vähän kuin Wahlroos joskus muinoin heiluttamassa isänsä maksamaa punalippua pankin edustalla ja häiritsemässä eläkeläisen vierailua pankkiin nostamaan pientä eläkettään tilikirjalta.