Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaunein hautajaislaulu?

Vierailija
03.07.2023 |

Ikävä asia pian ajankohtainen...

Kommentit (219)

Vierailija
161/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset eivät ole pakolla uskonnollista hömppää, siunaustilaisuuden voi pitää muuallakin kuin kirkossa, laulujen ei tarvitse olla virsiä.

T. Hautasin isäni viime syksynä.

Varsin mautonta kutsua toisille tärkeää hetkeä uskonnolliseksi hömpäksi. Me emme tiedä, onko uskonto ap:lle tärkeä asia vai ei, joten vähän voi edes yrittää osoittaa suvaitsevaisuutta olipa itse mitä mieltä tahansa. 

Uskovaisen hömpän kannattajat voisi olla suvaitsevaisempia ja hyväksyä, että kaikki ei halua kannattaa uskonnollista hömppää.

Eipä ole kukaan sinua vaatinut sitä kannattamaan. Toivottiin vain kunnioitusta erilaisia näkemyksiä kohtaan. Mutta sekin näköjään jankkaajajonnelle ihan mahdoton ajatus. No, annettakoon anteeksi, kun olet vielä lapsi. 

Vierailija
162/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset eivät ole pakolla uskonnollista hömppää, siunaustilaisuuden voi pitää muuallakin kuin kirkossa, laulujen ei tarvitse olla virsiä.

Varsin mautonta kutsua toisille tärkeää hetkeä uskonnolliseksi hömpäksi. Me emme tiedä, onko uskonto ap:lle tärkeä asia vai ei, joten vähän voi edes yrittää osoittaa suvaitsevaisuutta olipa itse mitä mieltä tahansa. 

No ei kait näitä kiinnosta mikään muu kuin saada vaan pilkata ja tulkuttaa vastaan. Aivan järkyttävän luettavaa oli taas tämäkin, vaikka aihe olis ollut kiinnostava.

Miksi sinulle on niin kova paikka, että joku haluaa musiikiksi muuta kuin jotain oi jos mä matkamies maan -uikerrusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovaisen hömpän kannattajat voisi olla suvaitsevaisempia ja hyväksyä, että kaikki ei halua kannattaa uskonnollista hömppää.

Eipä ole kukaan sinua vaatinut sitä kannattamaan. Toivottiin vain kunnioitusta erilaisia näkemyksiä kohtaan. Mutta sekin näköjään jankkaajajonnelle ihan mahdoton ajatus. No, annettakoon anteeksi, kun olet vielä lapsi. 

Lapsi tai nojaa, ehkä vähän, aika paljon, vajaa..

Vierailija
164/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menikö noin tunteisiin?

Kannattaa vähän rauhoittua.

Vierailija
165/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jättää uskikset kutsumatta koska ne repii hanurinsa jos ei soiteta niiden lempivirsiä

Vierailija
166/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tai nojaa, ehkä vähän, aika paljon, vajaa..

Huomaan sen.

Vierailija
167/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laura Närhi: Mä annan sut pois.

Vierailija
168/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siunaustilaisuudessa soi ihan kaikenlaista musiikkia laidasta laitaan. Oman kokemukseni mukaan nämä omaisten tai vainajan itse toivomaa kappaleet on aina tarkoin harkittuja, enkä muista että niille olisi koskaan sanottu ei. En kyllä näe oikeastaan, miksi olisikaan. Vainajan kunniaksi omaisten toimesta järjestetty tilaisuushan se on. On siis aivan luonnollista, että se on myös vainajan ja omaisten toiveiden mukainen.

Itse näen aika montakin syytä, miksi ihan mikä tahansa laulu ei sovi siunaustilaisuuteen. Se on kuitenkin luonteeltaan rauhallinen ja hillitty tilaisuus eikä mikään bilehetki. Muistotilaisuus sitten asia erikseen. 

Nykyään varsin moni suunnittelee hautajaisensa ja esittää toiveensa mitä lauluja/virsiä lauletaan siunaustilaisuudessa/kirkossa ja mitä muistotilaisuudessa.

Vainajan toivetta on toteltava vaikka toivoisi rockia kirkossa soitettavan.

Vainajan toive on vain toive. Mikään laki ei velvoita sitä noudattamaan. Hautajaismusiikin niin kuin muutkin järjestelyt päättävät hautajaisten järjestäjät, koska haudan takaa ei enää voi päätöksiä tehdä. Toki normaalit ihmiset kunnioittavat vainajan toiveita, jos se on mahdollista, mutta ihan mitä tahansa ei voi järjestää sillä nojalla, että vainaja toivoi. Jos vainaja olisi jostain syystä toivonut vaikkapa stripparia tanssimaan arkun päällä ennen papin puhetta, sitä ei luonnollisestikaan voi toteuttaa.

Itse en tosin ymmärrä, miksi kirkollista musiikkia vihaava vainaja välttämättä haluaisi tulla siunatuksi nimenomaan kirkossa, vaikka muitakin vaihtoehtoja on. Myös sellaisia, missä mitkään sopivaisuussäännöt eivät rajoita musiikkivalikoimaa. 

Vierailija
169/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin totta. Menetin veljeni äskettäin, eikä hän kuulunut kirkkoon ( periaatteen mies 😉). Hälle ei järjestetä hautajaisia, ystävänsä järjestävät oman muistotilaisuuden, ja me äitini kanssa uurnanlaskun mökillä la-aamuvarhain. Haluan silloin soitettavan Jamppa Tuomisen: Minkä aamu toi, sen ilta aina vei.. tota biisiä veljeni lauloi karaokessa joskus vuosia sitten 💖

Vierailija
170/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millä perusteella pappi kieltää, että jotain Mun sydämeni tänne jää ei saa soittaa kirkossa?

Kielletäänkö Adagio seuraavaksi?

Vaihtoon sellainen houru.

Vierailija
171/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menikö noin tunteisiin?

Menehän lapsi vaikka nukkumaan, kun et mitään järjellistä sisältöä saa tuotettua. Naurettavaa tuollainen tarkoitushakuinen riidanhaastaminen. 

Vierailija
172/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millä perusteella pappi kieltää, että jotain Mun sydämeni tänne jää ei saa soittaa kirkossa?

Oman vakaumuksensa perusteella. Osa papeista on sitä mieltä, että maallinen musiikki ei sovi kirkkoon. Heitä on nykyisin onneksi äärimmäisen vähän ja kirkolla on muitakin vaihtoehtoja, jos joku rupeaa änkyröimään. 

Vierailija
173/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menikö noin tunteisiin?

Menehän lapsi vaikka nukkumaan, kun et mitään järjellistä sisältöä saa tuotettua. Naurettavaa tuollainen tarkoitushakuinen riidanhaastaminen. 

Mene sinä vaan.

Vierailija
174/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kait näitä kiinnosta mikään muu kuin saada vaan pilkata ja tulkuttaa vastaan. Aivan järkyttävän luettavaa oli taas tämäkin, vaikka aihe olis ollut kiinnostava.

Miksi sinulle on niin kova paikka, että joku haluaa musiikiksi muuta kuin jotain oi jos mä matkamies maan -uikerrusta?

Ei tuossa mitään sellaista sanota. Ihmetellään vain, miksi sinä haluat tehdä tästäkin ketjusta jankkausketjun sen sijaan, että antaisit ihmisten ihan rauhassa kertoa omasta mielestään kauniista hautajaislauluista ilman tuomitsemista suuntaan tai toiseen. Katsos kun niilläkin ihmisillä, jotka ovat eri mieltä kuin sinä, on oikeus osallistua keskusteluun.

t. eri 

Vierailija
175/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman vakaumuksensa perusteella. Osa papeista on sitä mieltä, että maallinen musiikki ei sovi kirkkoon. Heitä on nykyisin onneksi äärimmäisen vähän ja kirkolla on muitakin vaihtoehtoja, jos joku rupeaa änkyröimään. 

Aika jännä, että moni ns. maallinen musiikki on kuitenkin ihan vakiintunut kirkossakin sovitettavaksi musiikiksi.

Vierailija
176/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa mitään sellaista sanota. Ihmetellään vain, miksi sinä haluat tehdä tästäkin ketjusta jankkausketjun sen sijaan, että antaisit ihmisten ihan rauhassa kertoa omasta mielestään kauniista hautajaislauluista ilman tuomitsemista suuntaan tai toiseen. Katsos kun niilläkin ihmisillä, jotka ovat eri mieltä kuin sinä, on oikeus osallistua keskusteluun.

t. eri 

Niinpä, myös eri mieltä olevilla on oikeus osallistua keskusteluun. Tämä tuntuu olevan virsifaneille kova paikka.

Vierailija
177/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siunaustilaisuudessa soi ihan kaikenlaista musiikkia laidasta laitaan. Oman kokemukseni mukaan nämä omaisten tai vainajan itse toivomaa kappaleet on aina tarkoin harkittuja, enkä muista että niille olisi koskaan sanottu ei. En kyllä näe oikeastaan, miksi olisikaan. Vainajan kunniaksi omaisten toimesta järjestetty tilaisuushan se on. On siis aivan luonnollista, että se on myös vainajan ja omaisten toiveiden mukainen.

Itse näen aika montakin syytä, miksi ihan mikä tahansa laulu ei sovi siunaustilaisuuteen. Se on kuitenkin luonteeltaan rauhallinen ja hillitty tilaisuus eikä mikään bilehetki. Muistotilaisuus sitten asia erikseen. 

Nykyään varsin moni suunnittelee hautajaisensa ja esittää toiveensa mitä lauluja/virsiä lauletaan siunaustilaisuudessa/kirkossa ja mitä muistotilaisuudessa.

Vainajan toivetta on toteltava vaikka toivoisi rockia kirkossa soitettavan.

Vainajan toive on vain toive. Mikään laki ei velvoita sitä noudattamaan. Hautajaismusiikin niin kuin muutkin järjestelyt päättävät hautajaisten järjestäjät, koska haudan takaa ei enää voi päätöksiä tehdä. Toki normaalit ihmiset kunnioittavat vainajan toiveita, jos se on mahdollista, mutta ihan mitä tahansa ei voi järjestää sillä nojalla, että vainaja toivoi. Jos vainaja olisi jostain syystä toivonut vaikkapa stripparia tanssimaan arkun päällä ennen papin puhetta, sitä ei luonnollisestikaan voi toteuttaa.

Itse en tosin ymmärrä, miksi kirkollista musiikkia vihaava vainaja välttämättä haluaisi tulla siunatuksi nimenomaan kirkossa, vaikka muitakin vaihtoehtoja on. Myös sellaisia, missä mitkään sopivaisuussäännöt eivät rajoita musiikkivalikoimaa. 

Mitä muita vaihtoehtoja siunaustilaisuudelle on? Siinä haudan reunalla on joskus siunattu, mutta ei sitä arkkua vainajineen ihan mihin tahansa sisätiloihin saa tuoda eli mökkipiha vai mikä on ajatuksissasi siunauspaikkana?

Vierailija
178/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jösses tätä palstaa! Edes hautajaismusiikista ei voi keskustella ilman vidduilua ja tappelemista. Sellainen ei oo keskustelua, ja tää kuitenkin on olevinaan keskustelupalsta 🙄

Vierailija
179/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären hautajaisissa urkuri soitti tilauksesta Eric Claptonin Tears In Heavenin, toimi kuulemma hyvin. Itsellä ei siitä ole mitään tietoista kuulohavaintoa, en ole rekisteröinyt ollenkaan. Tuonhan on Clapton 4-vuotiaana kuolleelle pojalleen kirjoittanut ja sopii hyvin lapsen hautajaisiin, ainakin jos kappale ja sen tarina on tuttu. Toki en tiedä, kenen hautajaisia oltiin järjestämässä, toivottavasti ei sellaisia joihin tuo sopii...

Vierailija
180/219 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä, että moni ns. maallinen musiikki on kuitenkin ihan vakiintunut kirkossakin sovitettavaksi musiikiksi.

Niin, jännäähän se on, että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä ja pappejakin on moneksi ja moneen junaan. Onneksi papin voi vaihtaa, jos tyyli ei miellytä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan