Puolisoni on alkanut 45-vuotiaana elää kuten vanhus
Olemme 45-vuotias työssä käyvä pariskunta, olleet yhdessä noin 14 vuotta. Suhteemme alkuvuosina harrastimme yhdessä liikuntaa, kävimme konserteissa, näyttelyissä ja tapahtumissa sekä tapasimme tuttavia. Pikku hiljaa puolisoni on jättäytynyt pois kaikesta tekemisestä, ja viettää iltansa ja viikonloppunsa pitkällään sohvalla lukemassa lehtiä tai seuraamalla julkkiksia somessa.
Kun olen ottanut puheeksi, että kaipaan yhteistä tekemistä ja yhteistä aktiivista elämää, hän on aina todennut että on juuri nyt väsynyt ja tarvitsee lepoa. Minusta hän on tuolla lepäämisellään saanut aikaan niin huonon fyysisen kunnon, ettei siksi enää jaksa normaalia elämää. Kun ehdotan että liikkuisimme yhdessä, hän pitää ehdotusta typeränä ja kehottaa minuakin välillä rentoutumaan (itse harrastan liikuntaa lähes päivittäin, mistä puolisoni minua jatkuvasti piikittelee).
Minä koen nyt 45-vuotiaana olevani aktiivisessa elämänvaiheessa, jolloin ei ole taloudellisia huolia ja elämä on jo sillä tavalla rakennettu että siitä voi nauttia. Koska puolisoni elää kuten vanhus ja myös usein puhuu ettei enää jaksa eikä halua elää kuten "nuoret", olen alkanut miettiä, onko meillä enää yhteistä tulevaisuutta jäljellä. Minä huolehdin kodista ja elän mielestäni mukavaa ja kohtalaisen aktiivista elämää, mutta tuntuu ettei puolisoni enää elä sitä samaa elämää. Onko muilla vastaavia kokemuksia, ja miten olette tällaisissa tilanteissa päässeet eteenpäin?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
No onko puoliso käynyt lääkärissä jos veto noin pois
- ferritiiniarvot?
- kilpirauhanen?
- masennus?
Ei ole asia noin.
Tärkeää on pitää terveydestään ja veriarvoistaan huolta, mutta syy on sama kuin kahdella kaverillani, että he ovat antaneet henkisesti periksi.
Yleensä syy on ilmeinen, eikä kaukaa haettu.
Kannusta miestäsi menemään lääkäriin. Hänellä voi olla jotakin terveydessään tai mielenterveydessään, sillä tuo jatkuva jaksamattomuus ja tarve lepoon on varmasti aitoa.
Puolisoni kuoli hoitamattomaan sepelvaltimotautiin, johon kuului vähän samanlainen käytös kuin miehelläsi. Lääkärit diagnosoivat hänen oireensa astmaksi, joten puhu miehesi kanssa vakavasti hänen terveydestään ja jaksamisestaan.
Mies vaan kaipaa sitä omaa aikaa ja siihen ei riitä tunti silloin toinen tällöin. Potki se vaikka kuukaudeksi Thaimaahan, niin muutos on iso.
Jos mies ei jaksa, niin ei jaksa, jospa on saanut tarpeeksi naisen nalkutuksesta, niin sehän syö miestä. Naisen nalkutus romahduttaa miehen ja aiheuttaa ennen aikaista vanhenemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni ei jaksa enää sahata moottorisahalla tai raivaussahalla. Mutta käy melkein päivittäin metsässä raivausveitsen kanssa hommissa muutaman tunnin. Ikää yli 80v. Anoppi joogaa ja käy kävelyllä päivittäin ja lisäksi käy viikoittain kuntosalilla ja ikää on 86 v.
Kuulostaa omituiselta jos 45 v iässä lopettaa liikkumisen.
Mitä siellä metsässä pitää joka päivä parin tunnin ajan veitsen kanssa tehdä?
Tuosta melkein 80v miehestä en tiedä, mutta minä käytän vesuria taimikonhoitoon ja yhdenkädenviikatetta ruohon niittämisejokaoen. Raivausveitsi ei ole minulle tuttu.
Joka päiväkö tollasta pitää tehdä? Mä olisin kuvitellut, että metsänhoito olisi vähän helpompaa. Toihan on kuin olisi joku puutarhuri.
Kenties mies harventaa metsäänsä. Sitä on kivempi tehdä kesällä kuin talvella, lumessa ja kylmässä.
Ei luulisi ketään haittaavan, jos joku käy tekemässä metsätöitä maillaan vaikka satavuotiaana.
Tuttava rouva teki ok talonsa lumityöt vielä yli 89-vuotiaana, pudolli lumet katolta jne.
Tunnen lukuisia, todella hyväkuntosia yli kas
ikymppisiä. Jos sinun sukusi ja tuttusi ovat vuodepotilaita jo tuossa iässä, se ei tarkoita että kaikki ovat .
Niin, ihan normaalia tässä iässä.
Elämä ohi.
N38
Häh, täällä joku kysyy metsänhoidosta. Siellähän on aina hoidettavaa, vaikka sulla olis kuinka vähän metsää. Riippumatta strategiasta miten kyseistä palstaa on tarkoitus kasvattaa, aina on tehtävää
Sitten, kun yhteinen tekeminen ja oleminen alkaa käydä vähiin alkaa suhdekin olla loppuun nautittu.
Kuulostaa perusteellisesti kyllästyneeltä.
Toisaalta niin laiskalta ettei välitä kertoa sulle mikä mättää eikä varsinkaan korjata asioita, eikä myöskään erota.
Hyvin tyypillinen miehen tapa hoitaa suhdetta.
Myöhemmin saat kuulla vielä valitusta siitä ettet hoitanut - tätäkin asiaa - kuntoon.
"...ja viettää iltansa ja viikonloppunsa pitkällään sohvalla lukemassa lehtiä tai seuraamalla julkkiksia somessa."
Tuliko tämä koronan aikana? Parissa vuodessa ehtii hyvin muuttaa aivojen dopamiinivasteen ja fyysisen rakenteen huonompaan suuntaan, mikä johtaa tähän toukkamaiseen elämäntyyliin. Puolisosi pitäisi saada vierotettua pois somesta. Sinä et voi kyllä häntä muuttaa, sen pitää lähteä hänestä itsestä. Iästä joka tapauksessa ei ole kyse. Hänellä on joko jokin riippuvuus tai masennus, tai molemmat.
Harmi. Vähän myöhästä nyt ruveta omaamaan vaimon roolia ja tukemaan miestä hankkimaan vaikutusvaltaa jossain ympäristössä. Ei ihme kun ei jaksa juosta oravanpyörässä paikallaan tehden samoja aktiviteetteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko puoliso käynyt lääkärissä jos veto noin pois
- ferritiiniarvot?
- kilpirauhanen?
- masennus?Ei ole asia noin.
Tärkeää on pitää terveydestään ja veriarvoistaan huolta, mutta syy on sama kuin kahdella kaverillani, että he ovat antaneet henkisesti periksi.Yleensä syy on ilmeinen, eikä kaukaa haettu.
Tarkenna vielä, mikä se ilmeinen syy on, sillä kukaan onnellinen ja hyvinvoiva ihminen ei vain päätä antaa henkisesti periksi.
Montako kertaa tää alotus on jo ollut täällä?
Ykkösen kirjoittamaan luetteloon lisäisin vielä yhden vaivan: alkavamuistisairaus. Se voi oireilla noinkin. Yritä saada miehesi perusteelliseen lääkärintarkastukseen. Olisi ehkä hyvä, jos voisit etukäteen kertoa lääkärille, miten mies on muuttunut, jotta lääkäri voisi miettiä, mitä kaikkia testejä hän voisi tehdä.
Jos olet nainen ja sulla oli kuukautiset, todnäk syy oli alhainen ferritiini. Kun menkat loppuivat, alkoi ferritiinikin nousta ja jaksaminen parantua.