Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolisoni on alkanut 45-vuotiaana elää kuten vanhus

Vierailija
02.07.2023 |

Olemme 45-vuotias työssä käyvä pariskunta, olleet yhdessä noin 14 vuotta. Suhteemme alkuvuosina harrastimme yhdessä liikuntaa, kävimme konserteissa, näyttelyissä ja tapahtumissa sekä tapasimme tuttavia. Pikku hiljaa puolisoni on jättäytynyt pois kaikesta tekemisestä, ja viettää iltansa ja viikonloppunsa pitkällään sohvalla lukemassa lehtiä tai seuraamalla julkkiksia somessa.

Kun olen ottanut puheeksi, että kaipaan yhteistä tekemistä ja yhteistä aktiivista elämää, hän on aina todennut että on juuri nyt väsynyt ja tarvitsee lepoa. Minusta hän on tuolla lepäämisellään saanut aikaan niin huonon fyysisen kunnon, ettei siksi enää jaksa normaalia elämää. Kun ehdotan että liikkuisimme yhdessä, hän pitää ehdotusta typeränä ja kehottaa minuakin välillä rentoutumaan (itse harrastan liikuntaa lähes päivittäin, mistä puolisoni minua jatkuvasti piikittelee).

Minä koen nyt 45-vuotiaana olevani aktiivisessa elämänvaiheessa, jolloin ei ole taloudellisia huolia ja elämä on jo sillä tavalla rakennettu että siitä voi nauttia. Koska puolisoni elää kuten vanhus ja myös usein puhuu ettei enää jaksa eikä halua elää kuten "nuoret", olen alkanut miettiä, onko meillä enää yhteistä tulevaisuutta jäljellä. Minä huolehdin kodista ja elän mielestäni mukavaa ja kohtalaisen aktiivista elämää, mutta tuntuu ettei puolisoni enää elä sitä samaa elämää. Onko muilla vastaavia kokemuksia, ja miten olette tällaisissa tilanteissa päässeet eteenpäin?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko puoliso käynyt lääkärissä jos veto noin pois

- ferritiiniarvot?

- kilpirauhanen?

- masennus?

Vierailija
2/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa julkkiksia somessa? Tuo kuulostaa ennemmin teiniltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa, mutta mulla on yksi ystävä, joka viettää aikaa kotona ison osan ajastaan, eikä liiku, ei käy ihmisten ilmoilla. Elää säästöliekillä ja pelkää rasitusta

Vierailija
4/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei jaksa enää sahata moottorisahalla tai raivaussahalla. Mutta käy melkein päivittäin metsässä raivausveitsen kanssa hommissa muutaman tunnin. Ikää yli 80v. Anoppi joogaa ja käy kävelyllä päivittäin ja lisäksi käy viikoittain kuntosalilla ja ikää on 86 v.

Kuulostaa omituiselta jos 45 v iässä lopettaa liikkumisen.

Vierailija
5/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kasvaneet erilleen, vakava keskustelun paikka...

Vierailija
6/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko puoliso käynyt lääkärissä jos veto noin pois

- ferritiiniarvot?

- kilpirauhanen?

- masennus?

Masennus minulle tuli ekana mieleen.

Vierailija
7/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testosteroni kannattaisi mitata.

Vierailija
8/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan et olet nainen? Miehet ei yleensä roiku puolisossa ja halua tehdä kaikkea yhdessä. Mikä ongelma on harrastaa jonkun muun kanssa? Tai vaikka yksin?

Oikein säälittää kun näkee kaupoissa ja kylpylöissä perässävedettäviä puolisoja, jotka ilmiselvästi haluais olla muualla. Mikä järki??

Vierailija
9/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhdeterapiaa kannattaa koittaa. Saatte ulkopuoliselta neuvoja miten voitte koittaa tulla toisianne vastaan sen sijaan, että ryhtyisitte heti eroamaan, kun ajatusmaailmanne ei tällä hetkellä kohtaa.

Vierailija
10/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni ei jaksa enää sahata moottorisahalla tai raivaussahalla. Mutta käy melkein päivittäin metsässä raivausveitsen kanssa hommissa muutaman tunnin. Ikää yli 80v. Anoppi joogaa ja käy kävelyllä päivittäin ja lisäksi käy viikoittain kuntosalilla ja ikää on 86 v.

Mitä siellä metsässä pitää joka päivä parin tunnin ajan veitsen kanssa tehdä?

Vierailija
11/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tapainen tarina, mutta sillä erolla, että olimme 73 ja 72-vuotiaita, mies vuoden nuorempi. Ei käynyt enää missään, ei halunnut lähteä mihinkään. Luki tablettia, katsoi telkkaria, luki lehtiä. Hain eroa, kun tuntui, että yksin on rattoisampaa. Oltiin oltu n. 20 v yhdessä. Kuljin kyllä vapaasti, vaikka hän ei lähtenyt mukaan. Piti minua jotenkin omituisena. Nyt olen tyytyväinen omassa huushollissani.

Vierailija
12/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi asiaa. Ensinnäkin, sanot että haluat tehdä liikunnallisia juttuja yhdessä puolison kanssa, puoliso ei halua. Pakottaa et voi, joten joudut miettimään kuinka tärkeää tämä sulle on. Lähde kavereiden kanssa lenkille ja miehen muhia sohvallaan?

Toisekseen, joudut ehkä hoitamaan häntä kun hän on huonokuntoinen vanhus kuusikymppisenä. Haluatko sitä? Voit tosin kuolla itse sormisyöpään kohtsiltään.

Hyvässä suhteessa kumpikin kunnioittaisi toisen valintoja eikä kuittailisi hänen liikkumisesta tai liikkumattomuudesta, mutta harvallapa hyvää suhdetta on.

Vierailija
13/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan et olet nainen? Miehet ei yleensä roiku puolisossa ja halua tehdä kaikkea yhdessä. Mikä ongelma on harrastaa jonkun muun kanssa? Tai vaikka yksin?

Oikein säälittää kun näkee kaupoissa ja kylpylöissä perässävedettäviä puolisoja, jotka ilmiselvästi haluais olla muualla. Mikä järki??

Mitäpä järkeä sitä sitten on edes yhdessä olla, jos ei toisen seura kiinnosta. Pikapano kerran viikossa ehkä riittää miehelle, mutta naine kaipaa suhteelta muutakin.

Vierailija
14/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöritellä sitä sillei coolisti ja leikkiä olevansa Rambo.

Vierailija
15/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toista ei enää huvita, niin ei sille mitään mahda. Väkisin on turha toista saada mukaansa, siitä ei nauti kumpikaan.

Vierailija
16/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöritellä sitä sillei coolisti ja leikkiä olevansa Rambo.

Kahdeksankymppinen Rambo tökkää vielä vahingossa veitsen silmäänsä 🙈

Vierailija
17/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun menos kuulostaa rasittavilta ja meluisilta, hälyisiltä. Konsertti, tylsä näyttely etc. Vaikka saahan niistä pitää jos tykkää! Ehkei halua tavata kaikenlaisia (kaikenkarvaisia) tuttavia, ajanhukkaa. Osalla sun (ja itseni) ikäisistä on kroppaongelmia ja kipuja, sitä ei edes liikunta lopullisesti paranna. Tai omaan tahtiin mietiskellen, ei toisen kanssa. Ehkä teillä on tosiaan eri toiveet tulevaisuudelle. Mitä menoja hän haluaisi tai matkat, ehkä kyllästyi niihin vuoksesi kokonaan? Tuputettu liikaa ja väkisin? On ymmärrettävää että haluat olla menossa ja mene ihmeessä, ilman häntä! Tapahtumissa voi olla uusia juttuja. Ero ja kummallekin sopiva kumppani? Vai yhteisymmärrys ja hyväksyminen.

Vierailija
18/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä järkeä sitä sitten on edes yhdessä olla, jos ei toisen seura kiinnosta. Pikapano kerran viikossa ehkä riittää miehelle, mutta naine kaipaa suhteelta muutakin.

Miksi kukaan haluaa toisen vastentahtoisena yhtään mihinkään? Oli toiminta sitten seksi tai kauppareissu. Rakkaus on sitä, ettei pakota, painosta ja manipuloi toista, vaan antaa tälle vapauden olla mitä on.

Vierailija
19/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta melkein 80v miehestä en tiedä, mutta minä käytän vesuria taimikonhoitoon ja yhdenkädenviikatetta ruohon niittämiseen. Raivausveitsi ei ole minulle tuttu.

Vierailija
20/97 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista ei voi muuttaa, itsensä voi. Ehkä mies olisi iloinen erosta, hän saisi elää omaa elämäänsä ilman, että olet nalkuttamassa ja vaatimassa.

Menetätkö erossa muutakin miehen eli esim. ison ja kivan asunnon, miehen suvun kesäpaikan ja purjeveneen?