Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, jotka olette rapakuntoisesta kehittyneet lenkkeilijöiksi!

Vierailija
02.07.2023 |

Tiedän, että on olemassa ihmisiä, jotka ovat synnyttäneet juuri ja olleet liikkumatta vuoden ja sitten kahdella treenikerralla juoksevat 8km ja ovat hieman pahoillaan, kun kymppi ei mennyt heti kolmannella juoksukerralla. En kuulu heihin, joten kaipaisin nyt tsemppiä kaltaisiltani huonommilta lenkkeilijöiltä.
Olen aina liikkunut. Pelannut pelejä ja kävelen paljon. Minulla ei kuitenkaan ole koskaan ollut kestävyyskuntoa juoksuun. Aloitin juoksemisen toukokuussa ja rehellisesti sanottuna 300 metrin jälkeen minua puristi keuhkoista, jalat olivat lyijyä ja olo oli todella epämukava. Olen sinnikkäästi juossut yrittäen pidentää matkaa aina vähitellen. Nyt menemme heinäkuun alkua ja juoksen 4 kertaa viikossa 3km lenkin. Juoksen koko matkan ja se on minulle saavutus. Meno ei ole lennokasta ja kaunista mutta juoksen ja lopuksi on aina voittajaolo. Tavoitteeni on juosta syksyllä 5km. Onkohan liian kova tavoite kun ei tämä kuntoni nyt mitenkään nopeasti kehity?
Suuri unelmani olisi joskus osallistua naisten kympille ja pystyä juoksemaan se. Ehkä se kuitenkin on vielä aika tavoittamattomissa.
Kysyn siis teiltä, jotka tunnistatte tilanteen, että juoksukunto kehittyy melko hitaasti että miten teille kävi? Annoittelo periksi vai vieläkö juoksu jatkuu ja onko löytynyt hyvä tasapaino asian kanssa?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso porin juoksukoulu

Vierailija
2/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaanko siinä kehittymisestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äl anna periks, kyllä se kehittyy kun sitä vaan tekee

Vierailija
4/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP! Aloitin kaltaisestasi tilanteesta viime syksynä, toukokuussa juoksin puolimaratonin, oli muuten voittajafiilis.

Vaikka muuten liikunkin hyvin aktiivisesti, olen aina ennen tätä ajatellut, että minun ruumiillani ei juosta, aina on lyhyen matkan jälkeen tullut jokin polvikipu, yleinen uupumus tms. Aloitin syksyllä kävely-juoksu yhdistelmälenkeillä, pisin matka jonka pystyin juoksemaan yhtäjaksoisesti kivutta ja hitaasti oli 15 min. Siitä se pikkuhiljaa piteni ja kävelypätkät jäivät muilta lenkeiltä pois.

Tuntuu että kehitys lähti kunnolla vauhtiin sen jälkeen, kun pystyin juoksemaan 5 km lenkin. Siitä hyvin nopeasti tuli eka kymppi puolivahingossa, tammikuussa, lähdin vaan fiiliksen mukaan juoksemaan ja jossain vaiheessa huomasin juosseeni jo 8 km ja koska tuntui hyvältä, ajattelin että eka kymppi on tällä lenkillä saatava täyteen. Jossain vaiheessa ehkä helmikuuta lähdin mieheni yllyttämänä hänen kanssaan juoksemaan 15 km lenkkiä ja hyvin meni, vaikka viimeiset kilsat raskasta olikin. Sen jälkeen olen juossut noita 10-15 km lenkkejä kerran viikossa ja lisäksi pari lyhyempää. Ja toukokuussa tosiaan sen puolikkaankin.

Tärkein oivallus alussa oli juosta hitaasti. Siis oikeasti hitaasti. Siitä tekniikka ja juoksukunto pikkuhiljaa kehittyvät ja vauhti paranee huomaamatta.

Vierailija
5/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroin kävelet ja vuoroin jukset. Joko minuutti-tai lyhtypylväsvuoroilla. Älä yritä juosta yhteen putkeen.

Vierailija
6/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea puolimaratonista! Onpa hieno kehittyminen

Vierailija
7/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en juoksisi 3 km koko ajan, jos se tällä hetkellä menee?

Ap

Vierailija
8/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein on hyvät kengät.

Sitten omasta kokemuksesta. Aloitin juoksulenkit ja sain ylirasitustilan (ylikunnon) juostuani n. 40-50km viikossa (6-8km päivä). Lähtötaso liikkumisessa oli huono. Lopetin juoksemisen siihen.

Vierailija
9/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

On hyvä totuttaa jalkoja pidempiin lenkkeihin. Jos esimerkiksi kuuntelet musiikkia lenkillä, juokse yhden biisin ajan ja kävele toisen ja toista, vaikka 45 minuutin ajan tai miten tykkäät. Näin saat kerättyä enemmän juostua matkaa yhdellä lenkillä kun pidät taukoja, ja koska lenkki kestää pidempään, kestävyyskuntosi kohenee ja jossain vaiheessa huomaat, että voit juosta aina vain pidempiä matkoja.

Vierailija
10/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengät minulla on kyllä liian vanhat.

Ap

Vierailija
11/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On hyvä totuttaa jalkoja pidempiin lenkkeihin. Jos esimerkiksi kuuntelet musiikkia lenkillä, juokse yhden biisin ajan ja kävele toisen ja toista, vaikka 45 minuutin ajan tai miten tykkäät. Näin saat kerättyä enemmän juostua matkaa yhdellä lenkillä kun pidät taukoja, ja koska lenkki kestää pidempään, kestävyyskuntosi kohenee ja jossain vaiheessa huomaat, että voit juosta aina vain pidempiä matkoja.

Lisään vielä, että toki kannattaa tehdä noita puhtaasti juoksulenkkejäkin, vaikka sitten lyhyitä, etenkin jos nautit niistä. Mutta oheen kannattaa lisätä myös pidempiä tuolla vuorottelutekniikalla.

Vierailija
12/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se juoksun ja käveöyn vuorottelu on aika välttämätöntä juoksun kestävyyden kehittymiselle?

Vierailija
13/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
14/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli se juoksun ja käveöyn vuorottelu on aika välttämätöntä juoksun kestävyyden kehittymiselle?

Ei ole, vaan riittävän matala syke.

Vierailija
15/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala syke kehittää siis juoksukuntoa?

Vierailija
16/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matala syke kehittää siis juoksukuntoa?

Kun juokset n. 60-70%:lla maksimisykkeestäsi, sydämeen, keuhkoihin ja lihaksiin kasvaa lisää hiussuonia, jotka parantavat keuhkojen ja lihasten hapenottokykyä. Se luo hyvän pohjan kovempitahtiselle juoksemiselle.

Vierailija
17/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksin noin kuukauden jälkeen vitosen ilman kävelyä. Mistään matalasykkeisestä liikunnasta ei ollut kyse, kun ei ollut tekniikkaa tai riittävää kuntopohjaa sellaiseen. Joten kävelypäiviä piti pitää välissä. Siitä kehitys on ollut tasaista ja kuntopohjan vahvistuttua voi juosta matalasykkeisesti vaikka joka päivä. Vuosikymmen myöhemmin juoksen edelleen ilman sen kummempia tavoitteita n. 120 km/kuukausi läpi vuoden. LSilloin tällöin kovempaa, mutta varsinaisia pohjia ei ole tullut katsottua koskaan. Vammoja ei ole ollut kuin eräänä talvena hankittu bakerin kysta, jonka paranemiseen meni muutama kuukausi.

Vierailija
18/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla täytyy olla taipumusta juoksijaksi numero17. Hienoa!

Vierailija
19/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta voisi kyllä yrittää pidentää sitä matkaa. Joka tapauksessa pohja on jo hyvässä kunnossa, kun jaksat käydä noin usein lenkeillä. Minäkin mietin sitä, että voisiko vauhtia vähän hiljentää. Silloin voisi jaksaa lönkytellä pidempään.

Vierailija
20/44 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juoksen jo tosi hiljaa eli kuntoni on oikeasti aika heppoinen. Juoksen kilometrin noin 9 minuutissa ja tuohon 3 km minulla menee melkein 30 minuuttia, yleensä 28 minuuttia.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme