Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, jotka olette rapakuntoisesta kehittyneet lenkkeilijöiksi!

Vierailija
02.07.2023 |

Tiedän, että on olemassa ihmisiä, jotka ovat synnyttäneet juuri ja olleet liikkumatta vuoden ja sitten kahdella treenikerralla juoksevat 8km ja ovat hieman pahoillaan, kun kymppi ei mennyt heti kolmannella juoksukerralla. En kuulu heihin, joten kaipaisin nyt tsemppiä kaltaisiltani huonommilta lenkkeilijöiltä.
Olen aina liikkunut. Pelannut pelejä ja kävelen paljon. Minulla ei kuitenkaan ole koskaan ollut kestävyyskuntoa juoksuun. Aloitin juoksemisen toukokuussa ja rehellisesti sanottuna 300 metrin jälkeen minua puristi keuhkoista, jalat olivat lyijyä ja olo oli todella epämukava. Olen sinnikkäästi juossut yrittäen pidentää matkaa aina vähitellen. Nyt menemme heinäkuun alkua ja juoksen 4 kertaa viikossa 3km lenkin. Juoksen koko matkan ja se on minulle saavutus. Meno ei ole lennokasta ja kaunista mutta juoksen ja lopuksi on aina voittajaolo. Tavoitteeni on juosta syksyllä 5km. Onkohan liian kova tavoite kun ei tämä kuntoni nyt mitenkään nopeasti kehity?
Suuri unelmani olisi joskus osallistua naisten kympille ja pystyä juoksemaan se. Ehkä se kuitenkin on vielä aika tavoittamattomissa.
Kysyn siis teiltä, jotka tunnistatte tilanteen, että juoksukunto kehittyy melko hitaasti että miten teille kävi? Annoittelo periksi vai vieläkö juoksu jatkuu ja onko löytynyt hyvä tasapaino asian kanssa?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää juosta,varsinkin jos se on vaikeaa? Voihan sitä kävelläkin reippaasti tai jotain muuta joka sujuu mukavasti ja helposti. Ei ihmisen kuulu rääkätä itseään. Tiesitkö, että maratonin juosseiden sydänkäyrä näyttää sydänkohtauksen kaltaiselta, joten sekin kertoo jo täysin, että itsensä rääkkäys on vaarallista. Ei millään tavalla terveyttä edistävää,jos niin luulit.

Hyviin tuloksiin päästään vain hyvältä tuntuvilla treeneillä.

Samaa mieltä.

Vierailija
42/44 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin esiin juoksu-ja kävelyasennon vaikutuksen etenemiseen ja jaksamiseen. Askelluseksperteillä on varmasti myös paljon annettavaa. Vartalon kannatus on perusta: jos juoksee kumarassa ja selkä sekä vatsa löysinä, meno on raskasta. Keskivartalon lihaskunnon ja itselle luontaisen hyvän ryhdin kehittäminen auttavat jaksamaan sekä hengittämisen että jalkojen osalta. Tässä ammattilaisen näkökulma voisi auttaa havainnoimaan oman kehon asento- ja liikemalleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästäkin tehdään niin vaikeaa nykyaikana? Mitä, jos vaan juoksisi sen verran kuin tuntuu hyvältä?

Vierailija
44/44 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästäkin tehdään niin vaikeaa nykyaikana? Mitä, jos vaan juoksisi sen verran kuin tuntuu hyvältä?

Kerrotko vielä oman juoksukokemuksesi, eli millä asiantuntemuksella annat näitä vinkkejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme