Vieraita tulossa lounaalle. Miltä nämä ruoat kuulostavat?
Miten seuraavanlainen yhdistelmä sopisi ruoiksi?
Alkuun
- Vihersalaatti
- Leipäjuustoa
- Saaristolaisleipä ja ohrarieskaa, voita
Lämmin ruoka
- Uusia perunoita
- Savustettua siikaa
- Sipulisilliä ja sinappisilliä
- Punasipulia
- Höyrytettyjä porkkanoita
Kahvia
Jälkiruoka
- Vaniljajäätelö
- Mansikoita
Kommentit (79)
Liikaa syömistä alkuruoalla ja liikaa kalaa.
Yksin asuvana teen treffit aina lounaspaikaan.Jokainen maksaa lounaansa itse ja parasta,on aikaa siinä lounaalla olla läsnä. Eikä jää ruokaa yli,ei tiski vuorta.Kun en omista edes tiskikonetta.
Skippaan.
Silliä ei vaan pysty syömään (oksettaa jo ajatuskin) ja siika on siinä ja siinä.
En syö leipäjuustoa, en punasipulia, enkä jäätelöä, jos ei ole maidotonta ja sokeritonta (keinomakeutus käy).
Liikaa kalaa. Siis ihan liikaa. En ole ikinä kuullut että leipäjuustoa tarjottaisiin alkuruokana.
Ihan parasta tässä on, että on mietitty tarjoilu kokonaisuus.
Alkupalat voi olla pienemmät - leipäjuusto pois.
Pääruoka selkeämmäksi:
Varhaisperunat ja silliä, voita.
(savusettu siika ja punasipuli pois, koska vahvat maut vievät perunoiden makuelämystä)
Tomaateista lisäke esim. basilika, persiljaa tms. oliiviöljyä. Tai kurkkua...
Näin myös sillistä kieltäyjät saavat monipuolisen aterian.
Joo, teen lounaita noin 10.lle sen verran usein, että todennut, että yksinkertainen menu on paras!
Alkuruoka saaristolaisleipä ja hapanjuurileipä, voi sekä vihersalaatti.
Pääruoka siika, varhaisperunaa ja paahtovoikastiketta sekä hölskykurkkuja.
Jälkiruoka raparperihilloke, jäätelö ja mansikat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä kuulostaa kesäiseksi lounaaksi. Itse en niin välitä leipäjuustosta mutta nirso en ole joten sekin menee. Yksi kaverini sanoo sitä vinkujuustoksi "Squeaky cheese" koska se narskuu hampaissa.
Meillä sitä syödään narskujuustona.
Vallan hyvä ajatus, turha kuunnella näitä liiasta kalasta vinkujia, jo kerran tunnet tulevat vieraat. Täällä rannikolla tarjotaan usein ns kalapöytää, jossa voisi noiden lisäksi vielä olla graavia tai kylmäsavulohta. Kotioloissa loistava lounas, jonka kaltaista teen itsekin kesäisin. Kananmunia voi myös keittää oheen, maistuvat kalojen ja perunan kanssa.
Jos on ihan välttämätön tarve syöttää vieraille kalaa, siian sijaan valitsisin pääruokaan jonkun vähäruotoisemman kalan ja sillit kokonaan pois.
En ymmärrä näitä., kun kommentoi että ei pidä punasipulista.
Jos punasipuli on erillisessä kipossa niin ei se sieltä sinun lautaselle hyppää, jos et sitä itse ota!
Vierailija kirjoitti:
Vaihda alkupaloihin mieluummin fetaa tai muuta, vaikka halloumia tms. Leipäjuustoa sitten jälkiruuaksi lakkojen kanssa tai pieni lämmitys kermatilkassa ja tarjoat lämpimänä (siis haaleana) ja päälle esim. ananas-mangohilloa (Lidl), joka maistuu tosi hyvältä tämän kanssa. Vai onko mukana ns. vanhan liiton väkeä, joka sipaltaa (-> pilppoo tai murustaa) juuston kahviin? Se on aivan hyväksyttävä tapa muuten nauttia tätä!
Muuten tulisin itse syömään aivan varmasti. Toivelounas! :)
Tosi hyvän alkusalaatin saa myös kun vihreään salaattipohjaan lisää leipäjuustokuutioita, mansikoita ja balsamicokastiketta.
Toki leipäjuusto ja lakat on se klassinen jälkkäri, ja itsekin usein murustan leipäjuustoa kahvikupin pohjalle, mutta etenkin nyt mansikka-aikaan kannattaa kokeilla rohkeasti myös mansikoitten kanssa salaatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vallan hyvä ajatus, turha kuunnella näitä liiasta kalasta vinkujia, jo kerran tunnet tulevat vieraat. Täällä rannikolla tarjotaan usein ns kalapöytää, jossa voisi noiden lisäksi vielä olla graavia tai kylmäsavulohta. Kotioloissa loistava lounas, jonka kaltaista teen itsekin kesäisin. Kananmunia voi myös keittää oheen, maistuvat kalojen ja perunan kanssa.
Ihana vastaus ap:lle. Kyllä ihmettelen noita valittajia, joiden mielestä leipäjuusto ei kuulu salaattiin, on unohdettu vegaanit, keliaakikot ja ties mitkä ruokarajoitteiset, pitäisi muuttaa sitä tai tätä ja liikaa kalaa, vääränlaista kalaa ja pitäisi olla sitä ja tuota.
Ap:ltä hyvä kesäinen lounas. Älä muuta mitään.
En syö silliä, enkä raakaa sipulia. Olisi aika köyhät eväät. Ei jatkoon 👎
Kalan ystävänä tykkään kovasti. Leipäjuustoa voi hyvin käyttää alkuruuan osana siinä missä vaikka mozzarellaa.
Savukala ei kastiketta kaipaa.
Tee joku lämmin kasvislisäke jota voi syödä perunan kanssa jos ei tykkää kalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäjuustoa voi ottaa alkupalana tai jälkiruoaksi jos vaikka pitää suolaisesta enemmän. Perunat ja porkkanat molemmat pitää höyryttää. Varaa kaikille lautanen lisää, syön sillin ja siian erikseen, yhdessä samalta lautaselta ei sovi. Voit tehdä voisulaa siialle, sipuli ja voi, tilli tuoreena. Ei kermaviilikastiketta, peittää maut. Punasipuli pikkelöidään.
Perunoita ei tarvii höyryttää. Eikä kalojen tarvii olla eri lautaselta, kun syöt se siian ensin ja sillin siihen päälle. Voisula ei savusiian kanssa sovi.
Perunat on höyrytettynä paljon parempaa, toki voit itse keittää pottusi. En pysty syömään silliä ja siikaa samalta lautaselta, kaikki maistuu silloin silliltä. Silli on alkuruoka, siika pääruoka. Jos Hätälä mainostaa savustettua siikaa ja maustevoita / voisulaa kaikille kalan ystäville niin eiköhän ne tiedä asian sinua paremmin. Voisulaa voi laittaa pelkille perunoille, niin minä tekisin.
Mikäs alkuruoka tuo silli muka on tuossa ap:n listalla?
Vierailija kirjoitti:
Skippaan.
Silliä ei vaan pysty syömään (oksettaa jo ajatuskin) ja siika on siinä ja siinä.
En syö leipäjuustoa, en punasipulia, enkä jäätelöä, jos ei ole maidotonta ja sokeritonta (keinomakeutus käy).
Parempi on syödä ravintolassa, missä voi itse valita ruoat. Minä ainakaan en ikipäivänä kutsuisi meille noin ruokarajoitteista lounasvierasta. Aloittaja kertoi, että hänen vierailleen sopii kala.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta, kananmunat hyvä lisä tuohon!
Itse inhoan kalaa enkä ymmärrä miksi pitää tarjota noin yksipuolinen ateria.
Porkkanoiden sijaan laittaisin parsakaalia, kun itse jättäisin perunat syömättä ja mieluummin söisin parsakaalia porkkanoiden sijaan. Sillit laittaisin siihen alkuruokaan.