Vieraita tulossa lounaalle. Miltä nämä ruoat kuulostavat?
Miten seuraavanlainen yhdistelmä sopisi ruoiksi?
Alkuun
- Vihersalaatti
- Leipäjuustoa
- Saaristolaisleipä ja ohrarieskaa, voita
Lämmin ruoka
- Uusia perunoita
- Savustettua siikaa
- Sipulisilliä ja sinappisilliä
- Punasipulia
- Höyrytettyjä porkkanoita
Kahvia
Jälkiruoka
- Vaniljajäätelö
- Mansikoita
Kommentit (79)
Kuulostaa hyvältä!
Varmista kuitenkin, että ystäväsi pitävät kalasta.
Itsekö savustit siian? Jos on kaupasta ostettu, niin harvoin on lämmintä.
Maistuisi kyllä minulle. Tuskin ap:n vieraatkaan ovat mitään kala-allergikkoja. Jos ovat niin sitten suunnittelussa on pieni moka.
Omituinen alkuruoka. Leipäjuusto pois ja jotain leivän päälle. Pääruokaa vaivaa sama, mikä ruuanlaittotaidottomilla on usein pulmana: siitä puuttuu kastike. Muuten kiva, koherentti kokonaisuus, joka sopii vuodenaikaan.
Ihanan perinteinen menu! Kuitenkin olisi kiva jos pääruoalla olii myös kalaton vaihtoehto. Esim. ruokaisa (kalaton!!!) salaatti., esim. vuohenjuusto-punajuuri tai tomaatti-mozzarella jne. Savukala SEKÄ silli on vähän liikaa.
Miksi noin paljon kalaa?
Laita kunnollinen ruokasalaatti joka käy kaikille, skippaa siika ja leipäjuusto.
Vaihda alkupaloihin mieluummin fetaa tai muuta, vaikka halloumia tms. Leipäjuustoa sitten jälkiruuaksi lakkojen kanssa tai pieni lämmitys kermatilkassa ja tarjoat lämpimänä (siis haaleana) ja päälle esim. ananas-mangohilloa (Lidl), joka maistuu tosi hyvältä tämän kanssa. Vai onko mukana ns. vanhan liiton väkeä, joka sipaltaa (-> pilppoo tai murustaa) juuston kahviin? Se on aivan hyväksyttävä tapa muuten nauttia tätä!
Muuten tulisin itse syömään aivan varmasti. Toivelounas! :)
Vierailija kirjoitti:
Leipäjuustoa voi ottaa alkupalana tai jälkiruoaksi jos vaikka pitää suolaisesta enemmän. Perunat ja porkkanat molemmat pitää höyryttää. Varaa kaikille lautanen lisää, syön sillin ja siian erikseen, yhdessä samalta lautaselta ei sovi. Voit tehdä voisulaa siialle, sipuli ja voi, tilli tuoreena. Ei kermaviilikastiketta, peittää maut. Punasipuli pikkelöidään.
Perunoita ei tarvii höyryttää. Eikä kalojen tarvii olla eri lautaselta, kun syöt se siian ensin ja sillin siihen päälle. Voisula ei savusiian kanssa sovi.
On hyvä. Itse en laittaisi sitä salaattia alkuruuaksi vaan pääruuan yhteyteen. Jos haluat alkuruokaa, miten olisi vaikka kantarellikeitto ja ne leivät.
Leipäjuusto, sillit ja leivät pois.
Mainio kalan ystäville. Itse tosin en pidä savustetusta kalasta, vaikka muuten kalaa tykkään syödä. Mutta kohteliaisuudesta söisin sitäkin.
Jättäisin väliin. Olen kala-allergikko.
Miksi kuhaa ja silliä samassa pääruoassa? Eikö sillit voisi jättää pois?
Ihana. Leipäjuuston itse tarjoaisin lämpimänä jälkiruualla, mutta aika täydellinen tarjoilu minun makuuni. Allergiat on yksi asia, mutta onhan tuossa muuten tosi paljon syötävää, vaikka ei hirveästi kalaa fanittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäjuustoa voi ottaa alkupalana tai jälkiruoaksi jos vaikka pitää suolaisesta enemmän. Perunat ja porkkanat molemmat pitää höyryttää. Varaa kaikille lautanen lisää, syön sillin ja siian erikseen, yhdessä samalta lautaselta ei sovi. Voit tehdä voisulaa siialle, sipuli ja voi, tilli tuoreena. Ei kermaviilikastiketta, peittää maut. Punasipuli pikkelöidään.
Perunoita ei tarvii höyryttää. Eikä kalojen tarvii olla eri lautaselta, kun syöt se siian ensin ja sillin siihen päälle. Voisula ei savusiian kanssa sovi.
Perunat on höyrytettynä paljon parempaa, toki voit itse keittää pottusi. En pysty syömään silliä ja siikaa samalta lautaselta, kaikki maistuu silloin silliltä. Silli on alkuruoka, siika pääruoka. Jos Hätälä mainostaa savustettua siikaa ja maustevoita / voisulaa kaikille kalan ystäville niin eiköhän ne tiedä asian sinua paremmin. Voisulaa voi laittaa pelkille perunoille, niin minä tekisin.
Hyvältä kuulostaa kesäiseksi lounaaksi. Itse en niin välitä leipäjuustosta mutta nirso en ole joten sekin menee. Yksi kaverini sanoo sitä vinkujuustoksi "Squeaky cheese" koska se narskuu hampaissa.
Ihana ja hyvä lounas, tykkäisin kovasti.
En laittaisi alkupalaa erikseen vaan vihersalaatin ja leivät pääruokapöytään katettuna mukaan. Ehkä jotain leikkeleitä kalan lisäksi.
Leipäjuuston laittaisin jälkiruokapöytään.
Vierailija kirjoitti:
Ihana. Leipäjuuston itse tarjoaisin lämpimänä jälkiruualla, mutta aika täydellinen tarjoilu minun makuuni. Allergiat on yksi asia, mutta onhan tuossa muuten tosi paljon syötävää, vaikka ei hirveästi kalaa fanittaisi.
Kala löyhkää ikävästi ruokapöydässä.