Mikä ala sopii heikkolahjaiselle?
Heikkolahjaisuus rajaa useimmat alat pois, en voi työskennellä esimerkiksi hoitoalalla jossa tarvittaisiin lääkeluvat enkä missään sellaisessa työssä, missä pitäisi pystyä käsittelemään esimerkiksi numeroita.
Millaiseen suorittavan tason työhön minä heikkolahjaisena ja puhevammaisena soveltuisin?
Puhelinmyyntityöhön minua ei näiden vaikeiden puhevikojen vuoksi oteta, kukaan ei saa puheestani selvää.
Yksi ammatti minulla on opiskeltuna ja tutkinto todella heikosti työllistävä ja useimmat alan työpaikat vaatisivat omaa autoa ja ajokorttia eikä minulla ole niitä enkä voi ajokorttiakaan suorittaa koska olisin liian suuri riski liikenteessä.
Vinkkejä saa antaa.
Kommentit (67)
Kiinteistönhoitaja, raksa, myyjä, hoitaja, taksikuski tai bloggaaja/influensseri.
Siivooja, hoiva-avustaja, hyllyttäjä, pesula-työntekijä, tuotantotyöntekijä tehtaassa, puutarhuri, postin jakaja/ lajittelija, eläinten hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Saakohan heikkolahjainen edes hygieniapassia suoritettua?
Oletko koskaan katsonut hygieniapassitestin kysymyksiä? Mulle sattui sellainen, jossa piti tietää onko ruoan päälle yskiminen hygieenistä. Sain melkein täydet pisteet, vaikka en edes lukenut testiin.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaksi varmaan kelpaa jokainen ja ilman heitä yhteiskunta olisi kaaoksessa kolmessa päivässä.
Samaa mieltä. Mutta noilla mainituilla ominaisuuksilla ehdottaisin jotain politiikan alalta. Ihan ilman sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Saakohan heikkolahjainen edes hygieniapassia suoritettua?
No ne hygieniapassin testikysymykset on niin helppoja, että pienellä lukemisella ja normaalilla arkijärjellä kyllä pääsee läpi.
Mikä siinä on, että pitää pakolla töitä tehdä? Jos saat tukia ja pystyt elättämään itsesi, niin mikä estää tekemästä omia harrastuksia? Voin sanoa että ei se olo yhtään tärkeämmältä tunnu vaikka siivoustyötä tekisi 60h viikko. Itsellä kyllä olis puuhailtavaa vaikka maailman tappiin asti, jos vain rahaa tulisi sen verran että voi elää normaalisti.
Tietty jos et saa tukia ja rahaa kaipaat, niin sitten on eri asia.
Hei ap,
Et voi olla heikkolahjainen. Kirjoitat valtavan hyvin.
Sinulla voi olla matemaattinen erityisvaikeus. Ehkä joku muukin kuten hahmotushäiruö, mutta vaikea on uskoa, että todella olisit heikkolahjainen!
Menehän ammatinvalintapsykologille! Sieltä saat parhaan avun varmasti. Työkkärin kautta pääsee sinne.
Jos olet kielellisesti lahjakas tai kiinnostunut kirjallisuudesta, voisiko nämä alat sopia yliopistosta? Tai esim. historia? Yliopistossa on paljon ihmisiä, jotka ovat joissain asioissa hyviä, mutta heikkotaitoisia toisilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Blokkari.
Mitä se blokkari blokkaa? Tekeekö se jotain katusulkuja?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä provo? Heikkolahjainen ei kirjoita noin sujuvaa tekstiä.
Kyllä, tämä on vakkariprovo: on jo vuosia heruttanut tätä täällä.
Olen toisen asteen opettaja, työskentelen ammattiopistossa.
Yksikään heikkolahjainen ei tuota aloittajan tavalla tekstiä. On tullut nähtyä vino pino kirjallisia tuotoksia vuosien saatossa.
Oikeasti heikkolahjaiselle sopii moni suorittava työ, tehdasmainen työskentely, saman toistoa.
Elintarviketeollisuudessa ja leipomoalalla isoissa yksiköissä on työtehtäviä jotka ovat yksinkertaisia ja helposti opittavissa - heikkolahjaisetkin pärjää. En sano että kaikissa yrityksen töissä pärjäisi mutta on paljon sellaisia tehtäviä josta heikkolahjaiset (lue erityistä tukea tarvitsevat) pärjäävät mainiosti.
Työpaikoilla on automaatiolinjoja, kuitenkin ihmisiäkin tarvitaan.
Veikkaan että aloittaja on oikeasti toimittaja, kirjailija ja ihan hupinaan pisti tämän avauksen.
Olen miettinyt ravintola-alaa.
Ap