Vaari maksaa, vaari päättää
Siis mikä ihmeellinen tarve ihmisillä on tarjoutua maksamaan, ja sitten lukita vaihtoehdot lahjan saajalta?
Lapsenlapsi tarvitsee pesukoneen ja vaari heti ilmoittautuu itse koneen maksajaksi. Hienoa, nuori vähän jo huokaisee helpotuksesta, sillä koneet ovat kalliita. Asia jää hautumaan muutamaksi päiväksi, kunnes vaari soittaa nuorelle että nyt on kone katsottuna, Miele, 8 kilon kone ja hunajakkennoa on ja sitä tätä hiljainenkin kuulemma. Sellainen. Nuori yrittää turhaan selittää, että tilaa on vähän ja jos kone nyt mahtuisikin, seuraavassa kämpässä tilanne voiolla toinen. Eikö olisi fiksua ostaa pienempi LG, jota nuori itse oli netistä katsellut.
Täystyrmäys. LG on kiinalainen ja heti rikki, Miele se pitää olla, tai UPO, mutta niitä ei ole markkinoilla joten Mielellä mennään.
Nuori kysyy, eikö saa itse valita konetta ja isoisä vastaa,että ei osta roskaa, joten saa valita,kunhan se on kunnollinen.
Lopputulos: vaari sai tytön valitsemaan Mielen koneen, sillä nuori ei jaksanut tapella. Kiittämätön? Mutta miksi tuntuu silti tytön puolesta niin pahalta?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ammattikäytössä LG:n kone, ei oo ollu mitään vikaa ja pyörittää sekä siivouspyykit (ammattisiivooja) että 8-henkisen perheen kaikki pyykit. Ostettu vuonna 2015, eli ihan hyvin kestäny todella kovaa käyttöä.
Meillä taas oli LG, pari vuotta sitten ostettu. Aivan susi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ohjeet että myy sitren pois jne on todella naurettavia.
Parikymppinen tyttö vieraalla paikkakunnalla sitten kaupittelee niitä vääriä tavaroita? Ihan kuin ei muuta tekemistä olisi, hänellä olisi auto ja kantajat ja hän noin vain päästäisi kotiinsa ventovieraita?
Kyllä ne varmasti kaupaksi saa, mutta murto-osalla ostohinnasta. Olen itse ostanut pyykkikoneitakin käytettyinä, mutta eihän sellaisesta uskalla maksaa kovin paljoa, kun ei tiedä mikä on koneen todellinen kunto. Kiva sitten myydä laatukone pilkkahintaan, vaikka toki tässä vaari on ollut se maksaja, niin ei käy ainakaan tytön omaan lompakkoon. Mutta ei silti kauhean järkevää rahankäyttöä.
Miksi se kone pitäisi heti myydä?
Minne se sitten pitäisi viedä, jos uuden kodin kylppäriin ei mahdu tai tulee pitkä ulkomaanreissu?
Vierailija kirjoitti:
Miksi isovanhempien pitäisi maksaa lastenlasten hankintoja? Tai lasten hankintoja?
Meidän perheessä me vanhemmat opetamme omille lapsille järkevää rahankäyttöä ja säästämistä. Kummankaan vanhemman lapsuudenkodissa ei ole valitettavasti opetettu talousasioita, vaan rahasta puhumista on vältelty kaikin tavoin. Kodin raha-asioitten hoito ja säästäminen on opeteltu itse aikuisiällä.
Maapallo pelastuu vain kuluttamisen vähentämisellä. Kannattaa luopua turhasta tavarasta ja pysäyttää turhan tavaran virtaus kotiin. Kaikkea mitä mainostetaan ei tarvita. Heräteostoksia kannattaa välttää. Kaikkea ei tarvitse ostaa uutena. Vaatteita, kenkiä, harrastusvälineitä, huonekaluja, kodinkoneita ja astioita lahjoitetaan monilla tahoilla ilmaiseksi. Äitinä haluan välittää lapsille ekologisen ja järkevän kuluttamisen ja taloudenhoidon mallia.
Kierrätys ja ekologisuus on hyvä asia. Maapallo tuhoutuu kertakäyttökulttuurilla. 1960-1980-luvuilla vauvoja ruokittiin korvikkeilla. Äidit eivät juurikaan imettäneet vauvojaan. Nykyään äitejä kannustetaan imettämään pitkään ja lapsentahtisesti.
Suuret ikäluokat matkustivat Kalevi Keihäsen Keihäsmatkoilla. Satojatuhansia suomalaisia lennätettiin Espanjaan ja Kanarialle 1960- ja 1970-luvuilla. Suuret ikäluokat ahtautuivat lentokoneeseen ja matkustivat etelänmatkalle joka vuosi ja jopa monta kertaa vuodessa. Tämä saastutti valtavasti ympäristöä. On hyvä, että lentomatkailua ja matkailua harrastavia kritisoidaan käytöksestään.
Globaali vaateteollisuus on täynnä ongelmia. Vaatteita ja kenkiä tuotetaan epäeettisesti Kiinassa, Intiassa, Bangladeshissa ja muissa kehitysmaissa. Vaateteollisuus aiheuttaa valtavia saasteita ja ympäristöongelmia. Tehtaissa on ylipitkiä työpäiviä, lapsityövoiman käyttöä, pakkotyötä, vaarallisia työoloja, ihmisoikeuksien rikkomista ja naurettavia palkkoja. Kannattaa ottaa selville valmistusketjut ja hankkia eettisesti ja ekogisesti valmistettuja tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuosta syystä en maksa lastenlasten hankintoja. Toki totean, että minulla olisi varaa, mutta en sekaannu tähän, osta mieleisesi, kun olet säästänyt tarpeeksi. Sitten ostavat niitä rimpulakoneita halvalla ja tarvitsevat uuden kolmen vuoden välein, mutta he ovat ilmastotietoisia kierrättäjiä, jotka kyllä tietävät, mitä maapallolle tekevät kertakäyttökulttuurillaan. Valinta on heidän ja jos valitsevat väärin, niin se on oma asiansa. Neuvomaan en rupea, siitä seuraa vain ap:n kertoman kaltaisia tarinoita.
1. Ei pidä, mutta miksikäs ei hankkisi lapsille / lapsenlapselle jotain tarpeellista jos haluaa auttaa ja se on taloudellisesti mahdollista?
2. Kerro toki, mikä valmistaja on 100% eettinen ja ekologinen, kun puhutaan kodinkoneista? Jos ekologisuus on niin tärkeää, miksi nykykoneita on käytännössä mahdotonta korjata?
Lapsi voi kieltäytyä pesukoneesta. Isoisä saa kuljettaa 8 kilon pyykinpesukoneen omaan kotiinsa ja opetella käyttämään pesukonetta.
Lapsi voi googlettaa Toriin: https://www.tori.fi/ Siellä lahjoitetaan ilmaisia kodinkoneita, myös pesukoneita. Ja ilmoituksen voi laittaa Toriin myös itse.
Juu, on ihan hirveetä kyllä, meillä oli aamulla marmorilattia kylmän tuntuinen,meinasin mennä terapiaan sen takia heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ammattikäytössä LG:n kone, ei oo ollu mitään vikaa ja pyörittää sekä siivouspyykit (ammattisiivooja) että 8-henkisen perheen kaikki pyykit. Ostettu vuonna 2015, eli ihan hyvin kestäny todella kovaa käyttöä.
Meillä taas oli LG, pari vuotta sitten ostettu. Aivan susi.
Minä ostin halvan käytetyn LG;n vuonna 2006 vuokrakämppään, mutta se on kulkenut matkassa mukana ja toimii edelleen moitteettomasti. En nyt muista kuinka vanha oli jo ostohetkellä, mutta en kyllä ajatellut, että näin pitkään toimii.
Mikä tää asenne on hyvintoimeentulevilla vanhemmilla,että opiskelijanuorelle ei edes pesukonetta saisi ostaa lahjaksi, muuten on heti tekemässä tästä kermapersettä??
Joka ikinenkö taloustavara täytyisi nuoren siis itse ostaa? Millärahalla? Mitä rahaa kukaan kuvittelee jollain 18 vuotiaallaopiskelijalla olevan, mitäei tarvitsisi ihan siihen että ylipäätäänpystyy opiskelemaan, eikä tarvitse olla yötämyöten prisman kassalla, jos edes niin hyvä säkä kävisi, että töihin pääsisi.
Kesätyötienestit menee varmasti mm ihan kanasuikaleisiin ja bussikorttiin talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen tyttö vieraalla paikkakunnalla sitten kaupittelee niitä vääriä tavaroita? Ihan kuin ei muuta tekemistä olisi, hänellä olisi auto ja kantajat ja hän noin vain päästäisi kotiinsa ventovieraita?
Kyllä ne varmasti kaupaksi saa, mutta murto-osalla ostohinnasta. Olen itse ostanut pyykkikoneitakin käytettyinä, mutta eihän sellaisesta uskalla maksaa kovin paljoa, kun ei tiedä mikä on koneen todellinen kunto. Kiva sitten myydä laatukone pilkkahintaan, vaikka toki tässä vaari on ollut se maksaja, niin ei käy ainakaan tytön omaan lompakkoon. Mutta ei silti kauhean järkevää rahankäyttöä.
Minne se sitten pitäisi viedä, jos uuden kodin kylppäriin ei mahdu tai tulee pitkä ulkomaanreissu?
Jos tulee pitkä ulkomaanreissu, niin millä tavalla se LG:n pesukone auttaisi asiaa? Senkö voisi ottaa mukaan, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee pitkä ulkomaanreissu, niin millä tavalla se LG:n pesukone auttaisi asiaa? Senkö voisi ottaa mukaan, vai?
Vastasin tuolle, joka kysyi, miksi kone pitäisi heti myydä. Käytetystä Mielestä ei makseta sen enempää mitä käytetystä LG:n koneesta vaikka hankintahinta on eri.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää asenne on hyvintoimeentulevilla vanhemmilla,että opiskelijanuorelle ei edes pesukonetta saisi ostaa lahjaksi, muuten on heti tekemässä tästä kermapersettä??
Joka ikinenkö taloustavara täytyisi nuoren siis itse ostaa? Millärahalla? Mitä rahaa kukaan kuvittelee jollain 18 vuotiaallaopiskelijalla olevan, mitäei tarvitsisi ihan siihen että ylipäätäänpystyy opiskelemaan, eikä tarvitse olla yötämyöten prisman kassalla, jos edes niin hyvä säkä kävisi, että töihin pääsisi.
Kesätyötienestit menee varmasti mm ihan kanasuikaleisiin ja bussikorttiin talvella.
Kun muutin mieheni kanssa kimppaan, vanhempani antoivat 1500€ pesutornin ostamiseen. Heillä ei ollut vaatimuksia merkistä tai muusta, kunhan on meidän kotiin ja tarpeisiin sopiva.
Kun muutin pois kotoa, kyllä mua autettiin. Paljon oli hankittuna, mutta ei kaikkea. Kermaperse en silti ole.
Kun omat lapset aikanaan muuttavat pois kotoa, toivottavasti voin auttaa heitä.
Ainakin useimmista opiskelija-asuntoloista löytyy semmoinen paikka kuin pesutupa. Rahan sijasta tarjoaisin nuorelle tuollaisen neuvon.
Kaverini muutti tyttöystävänsä kanssa ensimmäiseen yhteiseen kotiin, ennestään heillä ei suuremmin ollut kalusteita. Kaverin äiti ystävällisesti avusti heitä ja osti sohvaryhmän (sohva ja pari nojatuolia), tosin täysin itse ja oman makunsa mukaisen punaisen kukkakuosin... Hieman kävi tuota tyttöystävää sääliksi.
Vierailija kirjoitti:
LG ei ole kiinalainen tuotemerkki.
Se on etelä-korealainen.
Hahhaa, vaareille ne on sitä samaa vinkuintiaa.
Kyllä on kiittämätöntä porukkaa.
Itse olisin ollut tyytyväinen jos minulla edes olisi ollut elämässäni vaari (molemmat kuolleet ennen syntymääni) saati sitten vaari joka vielä huolehtisi minusta tai jopa maksaisikin jotain jota tarvitsen.
Hävetkää.
No josei minä esim.tarjoaisin kaverille käynnin yksityislääkärillä, niin päättäisin kenelle lääkärille menee.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini muutti tyttöystävänsä kanssa ensimmäiseen yhteiseen kotiin, ennestään heillä ei suuremmin ollut kalusteita. Kaverin äiti ystävällisesti avusti heitä ja osti sohvaryhmän (sohva ja pari nojatuolia), tosin täysin itse ja oman makunsa mukaisen punaisen kukkakuosin... Hieman kävi tuota tyttöystävää sääliksi.
Tyttiksellä ei ole mitään sanomista sohvasta kun ero tulee, se jää pojalle, joten miksi se olisi pitänyt valita hänen silmäänsä miellyttämään?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin useimmista opiskelija-asuntoloista löytyy semmoinen paikka kuin pesutupa. Rahan sijasta tarjoaisin nuorelle tuollaisen neuvon.
Paljon mukavampaa kun ei tarvitse mennä muiden aikataulujen mukaa eikä tarvitse istua koneen vieressä sitä pesuaikaa. Ei myöskään vaatteet haise muiden pesuaineiden jäljiltä.
Tää vaari taitaa olla äijä. Arvostan. Old school gentleman.
Sinä olet elänyt lapsuutesi ja nuoruutesi jossain rikkaiden kuplassa. Ei siellä Keihäsmatkoilla käyneet kuin harvat ja vaatteet kiersi koko suvun lapsilla ennen kuin ne oli niin risoja, että niistä tehtiin lattialuutuja. Kristisoi vaan omien vanhempiesi valintoja.