Oikeasti?! Puoli vuotta 1300 kcal per päivä että paino tippuu 8 kg!
Miten ihmeessä jaksan? Tuossa ei ole nyt huomioitu mitään liikuntaa, mutta silti tuntuu hiukan ylivoimaiselta ja varsinkin jos ei alkuun ala mitään tuloksia näkymään.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yksilöllistä. Voi pudota vaikka 20 kiloa tai sitten vain 5.
On ja ei.
Ihmisen biologia kuitenkin on ihan samanlainen jokaisella. Elintoiminnot käyttäytyy tietyllä tavalla. Ruoansulatus ja aineenvaihdunta toimii aika kaavamaisesti. Ei siinä loputtomasti ole yksilöllisiä eroja. Enemmän oma käytös ja elintavat ratkaisee. Moninkertaisesti enemmän.
Tämä nyt on niiiiin suurta höpöhöpöä kuin olla voi. Tätä on sen verran tutkittu, että nimenomaan tiedetään että yksilölliset erot on todella suuria ihmisten välillä. Osan niistä eroista saa aikaan omalla käytöksellä, esimerkiksi niin suuresti hehkutettu laihduttaminen on omiaan heikentämään aineenvaihduntaa ja saamaan kehon ns. varpailleen. Eli reagoimaan nopeasti, jos "nälänhätä" näyttää taas uhkaavan. Siksi onkin niin surullista, että jo lapsia laitetaan laihduttamaan, ja nuoret tytöt vasta laihduttaakin. Sillä kun voi jättää pysyvän jäljen aineenvaihduntaansa.
Kuitenkin valtaosa ihmisen painosta selittyy geeneillä. Tää on huomattu kaksostutkimuksissa. Epäidenttisten kaksosten kohdalla painoero on ihan samanlainen kuin muidenkin saman perheen sisarusten kohdalla, eli se voi olla merkittävä. Samassa perheessä kun voi olla tosi lihavia ja aivan laihoja lapsia. Mutta identtiset kaksoset ovat käytännössä aina lähes samanpainoisia, riippumatta siitä ovatko he kasvaneet samassa perheessä. Eli tilanteissa, joissa toinen kaksosista on kasvanut esim. isän perheessä ja toinen äidin, ja vaikka eri mantereellakin, silti identtisten kaksosten paino on hyvin samanlainen.
Ja kyllä, olen perehtynty asiaan nimenomaan painoon liittyvää kaksostutkimusta työkseen tehneen henkilön kanssa.
Niin ja vielä: tunnen henkilökohtaisesti kaksostutkimuksiin osallistuneen epäidenttisen kaksosparin, joista toinen on pitkä ja hoikka ja toinen lyhyehkö ja pulska. Näille henkilöille on tehty myös geenikartoitus, jonka perusteella toisella on tehokas ja nopea aineenvaihdunta, toisella selkeästi hitaanpuoleinen. Arvaatteko kummalla on kumpi?
Olet yksinkertaisesti väärässä.
Yksilöisen välinen ero ei synny siitä, että elimistöjen toiminnassa olisi merkittävää eroa. Ero syntyy siitä miten yksilöt käyttäytyvät. Eli käytännössä ihmiset syövät eri tavalla. Aineenvaihdunta toimii lähes aina "täydellisesti" - keho ei heitä käyttökelpoista energiaa hukkaan! Ihmiskeho on optimoitu sellaiseen elämään jossa nälänhädän on tavallisia ja ruoasta on jatkuvasti pulaa. Koska sellaissa olosuhteissa ihmisen esi-isät on aina eläneet vuosituhansien ajan. Elimistö pyrkii varastoimaan ruoasta vihoviimeisenkin kalorin murusen talteen.
Olen ilmeisesti pienempi (ja vanhempi) kuin ap, kun mulla peruskulutus on 1500 kcal luokkaa, vaikka ylipainoa on kolmisen kiloa. Kalorilaskurit eivät tosin anna mulle ohjeeksi pitää 500 kcal vajetta (tätä yleisesti suositellaan laihduttajille), vaan että mun pitäisi syödä 1200 kcal, josta tulee vain 300 kcal vaje. Olenkin katsonut parhaimmaksi lisätä reilusti liikuntaa ja etenkin lihaskuntoharjoittelua. Vaikka runsaskaan liikunta ei varsinaisesti laihduta, se lisää kuitenkin liikkumavaraa syömisiin ja sen ansiosta voin saavuttaa 500 kcal vajeen, mutta etenkin hyvän olon ja voimakkamman ja paremman näköisen vartalon.
On hyvä ymmärtää, että kaloritarve vaihtelee erikokoisilla ihmisillä hyvinkin paljon ja toiselle joku 1500 kcal voi olla jo liikaa. Yleisesti ottaen energiantarpeesi on todennäköisesti paljon pienempi mitä toivoisit.
Mitkä on sun mitat?
Varmastiko söit vain 1300kcl ?
8kg pudotus kuulostaa tosi vähältä.
Vierailija kirjoitti:
Millä laskurilla sä tuollaisen tuloksen sait? Ravitsemustietelijät eivät nykyään suosittele kenellekään alle 1500 kcal:n dieettiä.
Olen katsonut että tuo 1500cal olisi se, mitä voisi syödä että ei liho. Miten siis voi koskaan laihtua, jos syö tuon 1500cal päivässä kun ei ole kalorivajetta.
Liian pitkäänkään ei voi suurella kalorivajeella olla, kun alkaa hiukset putoamaan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä laskurilla sä tuollaisen tuloksen sait? Ravitsemustietelijät eivät nykyään suosittele kenellekään alle 1500 kcal:n dieettiä.
Olen katsonut että tuo 1500cal olisi se, mitä voisi syödä että ei liho. Miten siis voi koskaan laihtua, jos syö tuon 1500cal päivässä kun ei ole kalorivajetta.
Liian pitkäänkään ei voi suurella kalorivajeella olla, kun alkaa hiukset putoamaan päästä.
Liikuntaa lisäämällä voit luoda kalorivajetta. Jos lisäät liikuntaa, muttet ruokamäärää niin paino alkaa putoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen sössinyt aineenvaihduntani jojoilemalla. Nyt ei paino putoa kuin paastolla ja järjettömällä rääkillä. Tehdasasetukset ovat sekaisin ja jos syön 2000 kaloria päivässä,lihon vuodessa yli 10 kiloa. Lääkäri totesi ainoan toimivan keinon olevan lihavuusleikkaus, joka nollaa tilanteen aineenvaihdunnan kannalta, ja pystyn aloittamaan ns puhtaalta pöydältä. Nyt bmi on 36.
Aivan sama tilanne täällä. 2000-2300 kalorilla olo on hyvä. Painonhallintaan sopii max. 1800 kaloria niin en liho. Keho huutaa kaloreita, vaikka kuinka laimentaisin ruokia vihanneksilla ja juureksilla ja söisin herkuiksi marjoja ja rahkaa. Laihtuakseni täytyisi tyytyä 1500 kaloriin ja sillä ei tule kuin kiukkuiseksi ja ahmimiskohtaus häilyy koko ajan nurkan takana. Ei tule mitään. En jaksa enää kiduttaa itseäni. Riittää kun viisikymppiseksi pysyin kuosissa. Nyt mittarissa 58 vuotta, joten näin mummona sopii nyt olla pyöreä. Hommasin kaapin täyteen väljiä vaatteita, on varaa painon vähän noustakin. Jos diabetes iskee niin sitten täytyy ajatella asiaa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varottava esimerkki tästä. Nutrasin itsenäisesti pari kuukautta ja laihduin ihan kivasti mutta sitten lähti hiuksetkin. Tiedän kyllä että ei saisi itsenään yli paria viikkoa nutrata mutta en ajatellut ihan näin käyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vielä: tunnen henkilökohtaisesti kaksostutkimuksiin osallistuneen epäidenttisen kaksosparin, joista toinen on pitkä ja hoikka ja toinen lyhyehkö ja pulska. Näille henkilöille on tehty myös geenikartoitus, jonka perusteella toisella on tehokas ja nopea aineenvaihdunta, toisella selkeästi hitaanpuoleinen. Arvaatteko kummalla on kumpi?
Pituus lisää kehon kalorien kulutusta, joten sehän on ihan normaalia, että pitkä on hoikempi. Pitkät on lähes aina hoikempia kuin lyhyet, ei tuhon mitään tutkimuksia tarvitse.
Oletko sä ihan oikeasti noin tyh mä vai esitätkö vaan?
Ei se on päinvastoin: sinä olet tyhmä, koska et välitä faktoista. Fakta on, että pitkä ihminen jolla on sama BMI kuin lyhyemmällä kuluttaa enemmän kaloreita.
En voi sille mitään jos et kestä kuulla faktoja, ei se ole mun ongelma. Voit alapeukuttaakin faktoja, se ei kuitenkaan muuta niitä miksikään.
Fakta on myös, että henkilö joka ei välitä faktoista on tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on. Ei työtä - ei tuloksia. Ja laskurissa täytyy olla tarkka. Itseään huijaa, kun jättää sen keksin tai kourallisen pähkinöitä merkkaamatta.
Jep, eihän se päivässä lähde mitä on puoli vuotta tekemällä tehty.
Onneksi se tulee nopeasti takaisin kun nostaa takas normaaliin, 3000-5000.
Vierailija kirjoitti:
No, mä jaksoin kaksi vuotta. 40 kiloa lähti. Mut on tää *ttumaista. Vanhenevana naisena jos haluaa pysyä ihannepainossa, on kyllä syömisen määrä kovin pieni. Loppuelämän!
No ei pidä yhtään paikkaansa. Saat vatsasi täyteen etkä liho, kun syöt ja liikut ihan normaalisti. Vatsasi ei tiedä syötkö höttöhiilareita vai kasviksia. Rasvasolut tietävät.
Kasviksia 600 g- 1 kg päivässä, herkut joskus ja jouluna, 1- 2 tuntia kävelyä/päivä + lihaakuntoharjoittelua. Olettaen, että ruokarajoitteet on kohtuullisia ja pystyt kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Nälkädieetit ei toimi mulla. Jos näen nälkää, tulee kauhea hinku herkutella, joka purkautuu sitten kun lopettaa dieetin.
Näin ravitsemuksen asiantuntijatkin sanovat. He suosittelevat atreriarytmiä ja normaalia syömistä.
Nälkädieetit eivät toimi pidemmän päälle. Jojolaihdutuksessa yleensä paino on kerta kerran jälkeen suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähähiilarisella pudotin kympin kahdessa kuussa (normaalipainon sisällä).
Mun ei tarvinnut muuttaa ruokavaliota. Lisäsin liikuntaa.
Ihan kuin liikkuminen olisi ihanaa. Hirveetä paskaa se on.
Onhan se, jos on rapakuntoinen ylipainoinen ja yrittää aloittaa jonkun rääkkiliikunnan. Aloittaa rauhallisesti ja lisää määrää vasta sitten kun keho on tottunut.
Rauhallinen aloitus tarkoittaa eri asioita kuntotasosta riippuen. Jollekin se voi olla parin kilsan lenkki päivittäin. Toiselle riittää, että yrittää ensin pysyä pystyasennossa pari tuntia päivässä vartin pätkissä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen sössinyt aineenvaihduntani jojoilemalla. Nyt ei paino putoa kuin paastolla ja järjettömällä rääkillä. Tehdasasetukset ovat sekaisin ja jos syön 2000 kaloria päivässä,lihon vuodessa yli 10 kiloa. Lääkäri totesi ainoan toimivan keinon olevan lihavuusleikkaus, joka nollaa tilanteen aineenvaihdunnan kannalta, ja pystyn aloittamaan ns puhtaalta pöydältä. Nyt bmi on 36.
Laihdutusleikkaus on nopein keino, koska sen jälkeen sun ei tarvitse laskea kaloreita. Mikään leikkaus ei ole riskitön. Leikkauksen jälkeen syöt 1/2 dl - 1 dl aterioita, et juo samaan aikaan mitään ja popsit kourakaupalla vitamiineja. Ja pelkäät sappikiviä.
Aineenvaihdunnan nollaaminen, mitähän se tarkoittaa?
Voit myös opetella, mitä on normaali terveellinen syöminen ja ateriarytmi. Menee hetki ennen kuin paino alkaa tippua, mutta se tippuu.
En nyt tiedä, onko sulla lääketieteellinen pakko laihtua nopeasti, mutta on nuo lihavuusleikkausjonotkin aika pitkiä. Ja ennen sitä pitää joka tapauksessa laihtua, että leikkaus olisi mahdollisimman riskitön. Suosittelisin etsimään hyvän ravintoterapeutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yksilöllistä. Voi pudota vaikka 20 kiloa tai sitten vain 5.
On ja ei.
Ihmisen biologia kuitenkin on ihan samanlainen jokaisella. Elintoiminnot käyttäytyy tietyllä tavalla. Ruoansulatus ja aineenvaihdunta toimii aika kaavamaisesti. Ei siinä loputtomasti ole yksilöllisiä eroja. Enemmän oma käytös ja elintavat ratkaisee. Moninkertaisesti enemmän.
Läskit alapeukuttaneet :) Ei hyvin ala laihdutus, kun ei haluta ottaa vastuuta omista teoista.
Se on teistä itsestänne kiinni laihdutteko te vai ette. Energiaa ei synny tyhjästä.
Mulla on just tänä keväänä pudonnut 8kg, meni 3kk. En juurikaan lisännyt liikuntaa, mutta silloin tällöin kävin reippaalla kävelyllä. Kaloreita en laskenut laisinkaan, mutta pienensin ateriakokoja ja söin vain 3 kertaa päivässä (puuroa/ruisleipää, tavallista kotiruokaa, paljon kasviksia ja hedelmiä yms ihan tavallista). En napsinut mitään ylimääräistä aterioiden välillä. Herkkujen suhteen olen tiukka, ja söin koko kevään aikana vain hieman kakkua kaksissa juhlissa. Ei tuon 3kk aikana kertaakaan sipsiä, karkkia, jätskiä, virvoitusjuomia/mehuja tms ylimääräistä turhaa. En muutenkaan juo kuin oikeastaan vettä ja kahvia. Ei ole tällainen herkuton ruokavalio minulle vaikeaa kun vain sain päätöksen tehtyä ja aloitettua, jollekin muulle toki voi olla eikä pysty olemaan niin ehdoton. Eikä tarvitsekaan.
Riippuu niin lähtötilanteestakin. Itselläni oli alkupaino 60 kg, joten ylipainoa ei kai ollut lainkaan. Olen vain lyhyt 157cm ja aina ollut pieni, mutta nyt oli hiljalleen ehkä vuoden aikana tullut kiloja ja tuli mitta täyteen. Halusin takaisin omaan painooni 52kg, niin vanhat vaatteetkin mahtuu päälle. Nyt kun olen saavuttanut tavoitepainon olen huomannut, että siinä pysyminen on taas helppoa. Hieman olen höllentänyt keväisestä, mutta huomasin että itselleni sopii tuo kolmen aterian rytmi, kroppa on taas tottunut pienempiin annoksiin ja mitään herkkujakaan ei tule syötyä edes viikoittain. Paljon parempi olo nyt kuin 60 kg painoksensa, silloin oli usein turvonnut ja vähän kehno olo. Jos haluaa pysyviä tuloksia kannattaa siis tehdä sellaisia muutoksia, jotka itselle sopivat ja joita pystyy noudattamaan muutoinkin kuin jonkun dieetin aikana.
Jonkun toisen lähtöpaino voi olla 100kg tai vaikka 160 kg ja voi kuulostaa aivan naurettavalta, että itselläni oli huono olo 60 kg painoksensa, mutta jokainen on omanlaisensa :) Tsemppiä kaikille!
7000 kcal vajaus laskee 1 kg:an painoa. Jos haluat laihtua 8 kg, vajaus yht 56.000 kcal.
Puolessa vuodessa 180 vrk, joten vajausta ruokamäärän ja kulutuksen välillä vaaditaan "vain" reilut 300 per päivä. Jos liikut, saat syödä enemmänkin. Vaikkapa 1500 kcal/vrk. Toki sukupuoli ja kokokin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama tilanne täällä. 2000-2300 kalorilla olo on hyvä. Painonhallintaan sopii max. 1800 kaloria niin en liho. Keho huutaa kaloreita, vaikka kuinka laimentaisin ruokia vihanneksilla ja juureksilla ja söisin herkuiksi marjoja ja rahkaa. Laihtuakseni täytyisi tyytyä 1500 kaloriin ja sillä ei tule kuin kiukkuiseksi ja ahmimiskohtaus häilyy koko ajan nurkan takana. Ei tule mitään. En jaksa enää kiduttaa itseäni. Riittää kun viisikymppiseksi pysyin kuosissa. Nyt mittarissa 58 vuotta, joten näin mummona sopii nyt olla pyöreä. Hommasin kaapin täyteen väljiä vaatteita, on varaa painon vähän noustakin. Jos diabetes iskee niin sitten täytyy ajatella asiaa uudelleen.
Se on myöhäistä ajatella sitten kun sairastuu vakavasti. Sillon on jo auttamatta liian myöhäistä. Sydän ja verisuonitaudit on yleisin kuolinsyy suomessa. Ne on suoraan yhteydessä elintapojen kanssa. Samoin tuo diabetes on ihan oikea riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on myöhäistä ajatella sitten kun sairastuu vakavasti. Sillon on jo auttamatta liian myöhäistä. Sydän ja verisuonitaudit on yleisin kuolinsyy suomessa. Ne on suoraan yhteydessä elintapojen kanssa. Samoin tuo diabetes on ihan oikea riski.
Laihduttamisestakin voi saada sairauksia, se kannattaa tehdä järkevästi ja ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttamisestakin voi saada sairauksia, se kannattaa tehdä järkevästi ja ajan kanssa.
Aikamoista mentaaliakrobatiaa pitää suorittaa, että voi perustella oman ylipainonsa sillä.
"laihduttaminen on niin vaarallista, parempi ottaa varman päälle ja syödä lihapiirakka"
Oletko sä ihan oikeasti noin tyh mä vai esitätkö vaan?