Onko sinulla pieniä terveellisiä rutiineja? Esimerkiksi että käyt aamulla kävelyllä, hoidat pihatöitä, teet viikonloppuna ruokaa ajan kanssa raaka-aineista tai kävelet aina tietyssä paikassa portaat?
Millaisia pieniä asioita teet, mitkä edistävät terveyttä?
Esimerkiksi liikkumiseen, ruokavalioon tai ulkoiluun liittyen?
Kommentit (124)
Käytän autoa vain pitkään työmatkaani. Jos on ostettava jotain isoa, niin saatan käydä kaupassa autolla.
Kilometrejä kertyy vuodessa auton mittariin muista kuin työmatkoista alle 500km. Työmatkoista sitten 25 000.
Nautin kävelystä ja pyöräilystä.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen 1-2 h päivittäin koiran kanssa. Salilla 1-2 kertaa viikossa.
Käytän aina portaita hissin sijasta. Käyn kaupassa ja asioilla pyörällä tai kävellen.
Syön vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä,usein enemmänkin. Pari kertaa viikossa marjoja.
Muutaman kerran viikossa joogaan iltaisin.
Teen itse ruoat alusta alkaen. Vältän eineksiä.
Teen pihatöitä, saan raitista ilmaa samalla ja nautin.
En juo limppareita, vain vettä.
Vältän sokeria, valkoista vehnää ja muuta hötöä.
Ylipainoa lähemmäs 30 kg tällä elämäntyylillä. Pitäisi selvästi tehostaa.
Syöt vain hurjan paljon liikaa. Muu ei kiloja selitä. Muuten kuulostaa ihan hyvältä.
Kävelen työmatkat, noin 2 km per suunta.
Viikonloppuisin nukun todella pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen työmatkat, noin 2 km per suunta.
Viikonloppuisin nukun todella pitkään.
Ai niin, myös kaupassa käyn kävellen. Matkaa sinne on 1,5 km.
Kun tekee mieli herkkuja, haen ne jostain oikein kaukaisesta kaupasta kävellen tai pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Laihdutan, jos tulee ylipainoa
- syön marjoja ja hedelmiä
- syön eri vitamiineja, esim. D- vitamiinia purkista lisäksi
- syön kasvisruokia
- hoidan kasvojani joka päivä: rasvaus, puhdistus, kuorinta
- hyvä hammashygienia
- urheilen ja lenkkeilen koirien kanssaLaihdutat, jos tulee ylipainoa?
Niin minäkin teen. Mikä siinä kummastuttaa? Helposti voi tulla pari kiloa vaivihkaa. Jos housut alkaa kiristämään, niin huomaan että vois pari kiloa tiputtaa.
Ei ne kilot mistään salakavalasti itsestään tule vaan on tullut ihan itse tehtyä nippu väärin valintoja.
Kuten vietettyä sukujoulu herkkuruokien ja suklaakonvehtien kanssa. Tai nilkka venähtäneenä jonkun aikaa ja liikunta jäänyt vähiin. Se on tavallista elämää eikä mitään "Vääriä valintoja".
Sulla se taitaa olla iloinen elämä.
Tai lapsen sairastuminen pidemmäksi aikaa, omat uniongelmat/stressi, muutos lääkityksessä jne. ihan arkisia asioita.
Aikuinen ja varsinkin perheellinen ymmärtää. Nuori ehkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Harmi vain, että kaurapuuron nopeat hiilarit ovat pahasta sekö esidiabeetikolle että diabeetikolle. Kuitua saa paremmistakin lähteistä, jos sokerinsieto on huonontunut.
Höpö höpö. Kaurapuurossa ja täysjyväviljatuotteissa ei ole nopeita hiilareita, niissä on hitaita hiilareita, jotka pitävät kylläisenä pitkään ja ovat erinomaista ravintoa esim. aivoille. Nopeita hiilareita on sokerissa ja vehnässä.
Kuljen työmatkat omin jaloin, talvella kävellen ja muulloin pyörällä. Pyrimme hoitamaan samoin myös perheen kauppareissut. Etsittiin pitkään sellaista asuntoa, että palvelut ja työ ovat ilman autoa saavutettavissa. Kannatti, sillä päivittäiset tavat vaikuttavat enemmän kuin jumppatunnit.
Syön joka päivä jotakin kasviksia aamiaisella: esim. pakastemarjoja, hedelmiä, porkkanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi vain, että kaurapuuron nopeat hiilarit ovat pahasta sekö esidiabeetikolle että diabeetikolle. Kuitua saa paremmistakin lähteistä, jos sokerinsieto on huonontunut.
Höpö höpö. Kaurapuurossa ja täysjyväviljatuotteissa ei ole nopeita hiilareita, niissä on hitaita hiilareita, jotka pitävät kylläisenä pitkään ja ovat erinomaista ravintoa esim. aivoille. Nopeita hiilareita on sokerissa ja vehnässä.
Perushöyrytetty elovena on ihan yhtä nopeaa kuin höttöisin paahtoleipä.
Kokonaisena keitetty tattari tai vanhanajan kaurahiutaleet ovat toinen tarina, glykeeminen kuorma toki niistäkin nousee mutta hitaammin.
Käyn kävelyllä aamulla, iltapäivällä ja illalla.
Teen kaikki ruoat aineksista itse, en käytä koskaan eineksiä.
Käytän portaita kun pitää päästä ylempiin kerroksiin.
Minulla on iso kasvimaa ja kaksi kasvihuonetta, niissä riittää puuhaa. Talvella luon lumet isolta tontilta ja lapioin lisäksi kulkuväylät liiterille ja varastolle.
Teen itse hapankaalia, hapanherneitä, kefiiriä, kombuchaa, smetanaa, viiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsipä joku taulukko jossa on listattu glykeemisiä indeksejä. Huomaat että kaurapuurossa ja monissa muissakin täysjyväviljatuotteissa on juuri niitä nopeita hiilareita, vaikka lehtijutuissa onkin usein muuta väitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva on parasta energiaa aivoille. Hiilihydraatteja ei tarvita ollenkaan ja aivot saavat silti tarvitsemansa glukoosin.
Kaurapuurossa ja täysviljatuotteissa on kyllä sitä ihan samaa nopeaa hiilaria kuin sokerissa ja vehnässä, mutta niissä,on myös kuitua. Jos haluaa välttää kokonaan sen nopean hiilarin,,pitää syödä vain se viljan hidas hiilariosa, eli käytännössä lese.
Janojuomaa vesi.
Yksinkertainen ja hyväksi terveydelle.
Jos täysjyvä jollain toimii niin mikä hinku karppaajalla on siitä alkaa väittelemään?
Jos toinen on terve ja tyytyväinen niin mitä se on karppaajalta pois?
Ajatteöin ensin, ettei ole. Mutta kun luin näitä niin onhan mulla vaikka miten. Olen lähes 25v tehnyt 90% ruoat itse , se ei ole edes pieni vaan iso rutiini. Fuskaan sen verran, että väsyneenä ostan valmiiksi pilkottuja juureksia esim. En osta prosesseituja tuotteita en valmiiksi maustettuja. Minulla on mummokoira, jonka kanssa töpötellään pikku lenkkejä, se ei ole urheilua, mutta liikumme kuitenkin joka päivä ulkona. Kesäisin käyn joka päivä uimassa, paitsi jos ukkostaa. Juon aamulla lasin vettä ennen aamukahvia. Syön vitamiineja ja esim magnesiumia joka päivä. Olen hyvä äiti teineille, yritän kuunnella neuvomatta. Yritän oppia tuntemaan itseni paremmin ja olla läsnä hetkessä. Olen heivannut hyväksikäyttäjät ja muut pissipäät elämästä, yritän pitää rajani paremmin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Priorisoin unta. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta itse asiassa se on jopa aiheuttanut riitaa kotona. Enkä tarkoita että muiden pitäisi hissutella. Vaan että valitsen usein nukkumisen enkä elokuvaa, s e k s i ä tai jotain muuta.
Sun terveyttä voisi myös edistää itsekkään kumppanin jättäminen. Kuulostaa todella itsekkäältä ihmiseltä kun ei anna toisen nukkua silloin kun hän tarvitsee unta.
Hän antaa minun nukkua ja minä omaan hyvät unenlahjat. Kyse ei ole sellaisesta. Annan esimerkin: On vaikka pe tai la ilta klo 22 ja mies haluaisi katsoa kanssani elokuvan. Minua väsyttää ja aion mennä nukkumaan. Mies vetoaa siihen, että on viikonloppu ja aamulla saa nukkua. Ymmärrän häntä erinomaisesti; näinhän suurin osa ajattelee ja pitäisi minua ihan mummona kun käyn ennemmin nukkumaan.
Tarkennan, että en minä suinkaan aina mene aikaisin nukkumaan. Minä nukun silloin kun siltä tuntuu. Nukkuminen on nautinto.
Vierailija kirjoitti:
Yritän oppia tuntemaan itseni paremmin ja olla läsnä hetkessä. Olen heivannut hyväksikäyttäjät ja muut pissipäät elämästä, yritän pitää rajani paremmin kuin ennen.
Tämä! Toinen vanhemmistani eli erittäin terveellisesti, liikkui, söi terveellisesti, piti huolta painostaan jne. Hän ei kuitenkaan pitänyt huolta itsestään tunne- ja mielenterveyden puolella. Ei pitänyt kunnon rajoja, kantoi liikaa vastuuta muista, stressasi ja huolehti kauheasti. Hänellä ei ollut oikein ystäviäkään. Stressi ja sosiaalinen yksinäisyys lisäävät tutkimusten mukaan riskiä sairastua dementiaan, tai vähintäänkin vauhdittavat sen etenemistä. Hän menikin sitten tosi nopeasti laitoshoidettavaan kuntoon oltuaan eläkkeellä vain viitisen vuotta.
Minulla on fyysisen terveyden ylläpitoon paljonkin erilaisia rutiineja, mutta viime vuosina olen alkanut keskittyä henkiseen hyvinvointiini:
- ihmissuhteet, jotka vahingoittavat, vievät energiaa ja kuormittavat (eivätkä ole rakkaita lähimmäisiäni) pois elämästä tai vähintäänkin minimiin
- koitan ottaa asiat positiivisesti ja rennommin
- pidän omat rajat jämäkästi, en suostu hyväksikäytettäväksi
- elän sosiaalista elämää, huolehdin hyvistä ystävyyssuhteista, en ole vain perheen ja suvun piirissä
- nautin elämän pienistä asioista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Laihdutan, jos tulee ylipainoa
- syön marjoja ja hedelmiä
- syön eri vitamiineja, esim. D- vitamiinia purkista lisäksi
- syön kasvisruokia
- hoidan kasvojani joka päivä: rasvaus, puhdistus, kuorinta
- hyvä hammashygienia
- urheilen ja lenkkeilen koirien kanssaLaihdutat, jos tulee ylipainoa?
Niin minäkin teen. Mikä siinä kummastuttaa? Helposti voi tulla pari kiloa vaivihkaa. Jos housut alkaa kiristämään, niin huomaan että vois pari kiloa tiputtaa.
Ei ne kilot mistään salakavalasti itsestään tule vaan on tullut ihan itse tehtyä nippu väärin valintoja.
Kuten vietettyä sukujoulu herkkuruokien ja suklaakonvehtien kanssa. Tai nilkka venähtäneenä jonkun aikaa ja liikunta jäänyt vähiin. Se on tavallista elämää eikä mitään "Vääriä valintoja".
Sulla se taitaa olla iloinen elämä.
Perheestä, suvusta, jne ei voi nauttia ilman, että tungetaan ruokaa kaksin käsiin siitä naaman pienestä reiästä? Pipin aiheuttamaan pahaa mieltä ei voi lohduttaa kuin ruualla?
Miksi tunget ruokaa sieraimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
Sun terveyttä voisi myös edistää itsekkään kumppanin jättäminen. Kuulostaa todella itsekkäältä ihmiseltä kun ei anna toisen nukkua silloin kun hän tarvitsee unta.