Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa 4-kymppistä pitkäaikaistyötöntä muuttamaan elämänsä

Vierailija
30.06.2023 |

Olen terve 44-vuotias perheetön nainen. Ei kroonisia sairauksia, en tupakoi, enkä käytä alkoholia. Pitkät hiukset, 175cm ja 64kg. Pukeutumistyylini on lähinnä mustat suorat housut ja musta paita. Olen omasta mielestäni työkykyinen, mutta työttömyys on johtanut totaaliseen syrjäytymiseen kaikesta sosiaalisesta elämästä sekä uusista kokemuksista, enkä ole ollut vuosiin tekemisissä edes vanhempieni tai sisarusteni kanssa. Puhun ja kirjoitan hyvää englantia. Minulla on hyvät tietotekniset perustaidot. Koulutukseltani olen tradenomi 20 vuoden takaa.

Minulla ei ole mielenterveyteen liittyviä diagnooseja, mutta olen nettitestien mukaan vakavasti masentunut. Viimeisten vuosien aikana on ollut ehkä pari ajanjaksoa vuodessa, jolloin olen saanut revittyä itsestäni jonkun toivonkipinän tehdä kaikkeni saadakseni töitä, minkä jälkeen olen vaipunut entistä syvemmälle epätoivoon, kun ketään ei kiinnosta. Toivonkin, että mut "pakotettaisiin" johonkin töihin, koska muuten tuskin ikinä enää tulen valituksi mihinkään. Enkä usko, että masentunut mielentilani voi muuttua, mikäli elämäntilanteeni ei radikaalisti muutu.

Viimeiset vuodet olen hakenut töitä lähinnä päiväkodeista, vanhainkodeista, ruokakaupoista, siivousfirmoista ja huoltoyhtiöistä. Suurin ongelma on se, että jos hakijoiden joukossa on edes yksi, joka on minua nuorempi tai joka ei ole ollut yhtä kauan työttömänä, niin ei ole mitään toivoa tulla valituksi. On myös todella vaikeaa tulla millään tavalla huomatuksi, kun työpaikkahakemukset ovat nykyään nettikaavakkeita, eikä vaikka sähköpostitse lähetettyjä hakemuksia huomioida, jolloin olisi mahdollisuus syvällisemmin kertoa tilanteestaan ja halukkuudestaan työllistyä.

Tiedän olevani työssäkäyvien ihmisten silmissä sekä varmasti myös työnantajien mielestä "työtä vieroksuva loinen" ja ties mitä vastenmielistä. Kertokaa siis, miten tällainen ihminen voisi työllistyä?

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys masentaa, olen varma että kun pääset töihin niin olosi paranee.

Vierailija
62/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävää, jos ei tunnu aina toivoa kauheasti välähtelevän. Sinulla on kuitenkin vielä isona voimavarana se, että haluat töitä, koet olevasi työkykyinen ja olet taitava useammassa asiassa.

Muutama sekalainen ajatus:

1. Pyydä TE-toimistosta, että voit aloittaa käynnit ammatinvalintapsykologilla. Vaikka olisit ehkä käynyt aiemmin ja vaikka ei ehkä olisi silloin hyödyttänyt, aina on mahdollista, että siellä on psykologi joka tarttuu tilanteeseen ja voi tarjota myös käytännön apua. Jos sanovat, että palvelu on ruuhkautunut eikä sinne pääse, laita kolmen viikon välein viestejä aiheesta TE-toimistoon (tai jos olet kuntakokeilun piirissä niin kaupungin palveluun), kyllä sinne lopulta pääsee.

2. Lisäksi kuulostaa huolestuttavalta tuo vakavan masennuksen testitulos. Maksuton lyhytterapia jonkin järjestön kautta, Helsingissä esim. Valkonauhaliitto? Tarjoavat ilmaista yksilöterapiaa nimenomaan vähempivaraisille, eikä mitään diagnoosia tarvitse olla. Siellä voisi ehkä saada myös käytännön tukea noihin mainitsemiisi asioihin.

3. Työvoimakoulutuksiin kannattaa tutustua, niihin joita järjestämässä ovat työnantajat. Sinulla on paljon potentiaalia opiskeluun, kun on tuo tutkintokin valmistunut. Jokin lyhyt koulutus, jossa on mukana työharjoittelua, voi johtaa suoraan työpaikkaan. Hakemukseen kannattaa perustella hyvin, miksi on kiinnostunut alasta. Koulutuksen ajalta saat sen verran korotettua tukea, että se käsittääkseni kattaa esim. matkakulut opiskelupaikkaan.

4. Kyllä sinusta olisi ihan varmasti hyötyä työkokeilussa monelle taholle. Miten esim. järjestö jostakin aiheesta, joka sinua kiinnostaa? Olisit suoraan itse yhteydessä ja tarjoutuisit työkokeiluun. Kun taho on selvillä, kyllä TE-toimisto tekee ne paperit sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtalaisen sujuvalla englannilla ja hyvillä tietoteknisillä perustaidoilla elämänmuutos ei jää ainakaan resursseista kiinni. Suosittelen vaihtamaan paikkakuntaa, yllättävän helppoa on aloittaa uudelleen sosiaalistuminen kun sen voi tehdä "in cognito", ja sieltä sitten työn kautta uuteen alkuun.

Tämä on kiva neuvo, mutta miten vaihdat paikkakuntaa, kun ei ole säästöjä, eikä myöskään ketään, joka voisi lainata rahaa uuden asunnon takuuvuokriin ja itse muuttoon. Luonnollisesti kaikki arvotavarat, harrastusvälineet ja muut on myyty jo aikoja sitten, kun elämässä on tullut eteen yllättäviä kuluja. Lainaa en pankista saa, eikä pikavippejäkään myönnetä enää nykyään ilman säännöllisiä tuloja. Kauhulla odotan parin vuoden päästä tulevaa putkiremonttia, koska en todellakaan tiedä, mistä saan yhtä halvan asunnon.

Itse vastaavassa tilanteessa olleena hommasin ensin "kunhan nyt jotain" -tyyppisen työpaikan, ja maksoin kuukauden takuuvuokran (1kk/600e) luottokortilla. Vuodessa tuon maksoi korkoineen pois. Ihan oikeasti, tuon summan kasaa vaikka sitten pulloja keräämällä kahdessa viikossa.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella on asuminen ihan oikeasti edullista, ja sellaisia töitä löytyy kyllä, millä saa itsensä "ankkuroitua" ensin sinne paikkakunnalle, että pääset elämän syrjään takaisin kiinni.

Yritystä ja rohkeutta ei pidä nyt puuttua. Helppo sanoa, mutta masennuksesi on tällä hetkellä pahin esteesi tilanteesi muuttamiseen. Vaikutat ratkaisujen sijasta keksivän vähän tarpeettomasti ongelmia. Muuttokuormasikin mahtuu, kuten minulla silloin, kahteen matkalaukkuun.

Voisin muuttaa joksikin aikaa Ivaloon, mutta muuttokuormani ei tod mahtuisi kahteen matkalaukkuun. Perittyjä huonekaluja ja harrastusvälineitä. Voisi ne tietty laittaa varastoon, mutta sekin maksaa.

Vierailija
64/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen N47 ja töissä miesvaltaisella alalla.

Kannustan katsomaan ns miesten töitä. Parempi palkka kuin naisten suosimilla hoiva- ja kaupan aloilla. Ja myös parempi työllisyystilanne.

Mene oppisopimuskoulutukseen rekkakuskiksi, ahtaajaksi tai sähköasentajaksi. Palkka 4000 kuussa.

Oma brutto on 6000€/kk ja olen tosi niche miesvaltaisessa työssä. Ja pärjään jopa paremmin kuin miehet.

Vierailija
65/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit ehkä päästä työhönvalmennukseen, missä sinua autetaan kädestäpitäen etsimään töitä?

Vierailija
66/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustan katsomaan ns miesten töitä. Parempi palkka kuin naisten suosimilla hoiva- ja kaupan aloilla. Ja myös parempi työllisyystilanne.

Mene oppisopimuskoulutukseen rekkakuskiksi, ahtaajaksi tai sähköasentajaksi. Palkka 4000 kuussa.

Oma brutto on 6000€/kk ja olen tosi niche miesvaltaisessa työssä. Ja pärjään jopa paremmin kuin miehet.

Olen miettinyt jotain tällaista, jos sitä vielä voisi tehdä keikkatyönä tai muuten itsenäisesti, mutta mitä kaikkia tällaisia aloja on?

-ohis

Vierailija
69/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sillä työttömyysturvan ylittävällä osalla jonnekin firmaan töihin mihin sinun pitää mennä paikan päälle. Elä mene mihinkään orjapajaan vaan yritä johonkin mukavaan firmaa nollatuntisopparilla vaikka paketteja käsittelemään tai kirjeitä postittamaan, niin että sovit tekeväsi vaikka 30h / kk töitä 10€ tunti. Tee määräaikainen soppari esim 3kk. Jos ei miellytä niin menetät vaan 90 tuntia sun elämästä. Ja sitten voit kokeilla seuraavaa firmaa. Itse menin tolleen töihin ja tarttivat vakituisen niin oon ollu nyt 2,5 v töissä.

Vierailija
70/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) myyt ihan kaiken

2) kun muutat ostat ensin sohvan jolla nukut Jne pyydät kierrätysryhmisyä Jne

3) otat kimppakämpän alkuun

4) hankit masennuslääkkeet

Kyllä se muutto onnistuu ja mitä sulla oli roinaa kun ekan kerran muutit

Säästät tiuksti muuttoa varten

Vierailija
71/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo skakis keukkatöitä kokeilet

Vierailija
73/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että siivousala pysyy pystyssä koska ihmisillä ei ole varaa enää palkata siivousta koska kaikki hinnat ovat nousseet ja nousevat edelleen.

Siivousta tarvitaan paljon enemmän muualla kuin kodeissa. Yhteiskunta luhistuu viikossa ilman siivoojia.

Vierailija
74/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt jotain tällaista, jos sitä vielä voisi tehdä keikkatyönä tai muuten itsenäisesti, mutta mitä kaikkia tällaisia aloja on?

-ohis

Vaikka sähkö- tai LVI asentaja. Perustat sitten oman firman ja teet töitä silloin kun huvittaa.

Vierailija
75/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
78/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa ap, että haluat muutosta! Kun palava halu syntyy, muutos on pikeastaan jo lähtenyt sinussa liikkeelle! Tsemppiä!

Vierailija
79/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ne mustat suorat housut farkkuihin. Levikset. 501.

Vierailija
80/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit ehkä päästä työhönvalmennukseen, missä sinua autetaan kädestäpitäen etsimään töitä?

Olen ollut työhönvalmennuksessa, kuten varmasti jokainen yli vuoden työttömänä ollut. Homma päättyi tsemppauksiin, että sulla on asiat hyvin mallillaan ja saat varmasti töitä. No, toisin kävi...

Olen myös ollut ammatinvalintapsykologilla. Hänen mielestään mun ei missään nimessä pitäisi hakeutua hoitoalalle, koska todennäköisesi motivaationi työhön lopahtaisi, kun en voisi korjata kenenkään tilannetta, vaan asiakkaita pitää lähinnä ymmärtää. Nyt ymmärrän, mitä hän tuolla tarkoitti, koska niin on käynyt myös itseni kanssa. On erittäin turhauttavaa yrittää taistella päivästä toiseen, kun mikään ei ikinä muutu, eikä toivoa paremmasta ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän