Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa 4-kymppistä pitkäaikaistyötöntä muuttamaan elämänsä

Vierailija
30.06.2023 |

Olen terve 44-vuotias perheetön nainen. Ei kroonisia sairauksia, en tupakoi, enkä käytä alkoholia. Pitkät hiukset, 175cm ja 64kg. Pukeutumistyylini on lähinnä mustat suorat housut ja musta paita. Olen omasta mielestäni työkykyinen, mutta työttömyys on johtanut totaaliseen syrjäytymiseen kaikesta sosiaalisesta elämästä sekä uusista kokemuksista, enkä ole ollut vuosiin tekemisissä edes vanhempieni tai sisarusteni kanssa. Puhun ja kirjoitan hyvää englantia. Minulla on hyvät tietotekniset perustaidot. Koulutukseltani olen tradenomi 20 vuoden takaa.

Minulla ei ole mielenterveyteen liittyviä diagnooseja, mutta olen nettitestien mukaan vakavasti masentunut. Viimeisten vuosien aikana on ollut ehkä pari ajanjaksoa vuodessa, jolloin olen saanut revittyä itsestäni jonkun toivonkipinän tehdä kaikkeni saadakseni töitä, minkä jälkeen olen vaipunut entistä syvemmälle epätoivoon, kun ketään ei kiinnosta. Toivonkin, että mut "pakotettaisiin" johonkin töihin, koska muuten tuskin ikinä enää tulen valituksi mihinkään. Enkä usko, että masentunut mielentilani voi muuttua, mikäli elämäntilanteeni ei radikaalisti muutu.

Viimeiset vuodet olen hakenut töitä lähinnä päiväkodeista, vanhainkodeista, ruokakaupoista, siivousfirmoista ja huoltoyhtiöistä. Suurin ongelma on se, että jos hakijoiden joukossa on edes yksi, joka on minua nuorempi tai joka ei ole ollut yhtä kauan työttömänä, niin ei ole mitään toivoa tulla valituksi. On myös todella vaikeaa tulla millään tavalla huomatuksi, kun työpaikkahakemukset ovat nykyään nettikaavakkeita, eikä vaikka sähköpostitse lähetettyjä hakemuksia huomioida, jolloin olisi mahdollisuus syvällisemmin kertoa tilanteestaan ja halukkuudestaan työllistyä.

Tiedän olevani työssäkäyvien ihmisten silmissä sekä varmasti myös työnantajien mielestä "työtä vieroksuva loinen" ja ties mitä vastenmielistä. Kertokaa siis, miten tällainen ihminen voisi työllistyä?

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin etenemään pienin askelin. Ehkä ensin joku säännöllinen vapaaehtoistyö, jotta hahmotat omat voimavarasi. Sitten joku tuntipalkkainen osa-aikatyö/ palkkatukityö. Jos sun voimavat osa-aikaisuudesta huolimatta ehtyy niin hakeudu terveydenhuollon kautta ammatilliseen kuntoutukseen.

Vierailija
42/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi vaikka rekrykoulutuksella esim. siivoojaksi. Nopeasti töihin. Sitten kun on vähän kerääntynyt säästöjä ja kokemusta työelämästä, niin voi alkaa miettiä uutta suuntaa, paitsi jos tietenkin tykkää siivoushommista. Silloin voi ajatella urakehitystä silläkin alalla.

Siivoojilla on huono palkka joten siitä ei kerry säästöjä yhtään..

Yksinelävän tai yksinhuoltajan ei kannata siivoojaksi, koska palkka ei riitä.

Ei se riitä perheelliselläkään ellei puoliso maksa elämistä. Lisäksi siivousfirmat haluavat palkata vain yksineläviä, lapsettomia sinkkuja ja huonolla palkalla.

No sepä just, puolison oltava myös työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun tapauksessa tarkoittaa pitkäaikaistyötön? Koska olet ollut viimeksi töissä ja mitä kaikkea olet aiemmin tehnyt? Et varmaan sentään valmistumisesta saakka ole ollut työttömänä.

Vierailija
44/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi vaikka rekrykoulutuksella esim. siivoojaksi. Nopeasti töihin. Sitten kun on vähän kerääntynyt säästöjä ja kokemusta työelämästä, niin voi alkaa miettiä uutta suuntaa, paitsi jos tietenkin tykkää siivoushommista. Silloin voi ajatella urakehitystä silläkin alalla.

Siivoojilla on huono palkka joten siitä ei kerry säästöjä yhtään..

Ei kerry jos on kerran pakko asua tonnin vuokralla. Minulla kertyy säästöjä 950€/kk nettotuloillakin satanen kuussa. Siivoamalla saisin ainakin 600€/kk enemmän nettona, eli 600€/kk enemmän säästöjä.

Jos asuu Helsingissä ja siivoustyöpaikka on Helsingissä niin jos palkka on tonni ja yksiö 700-900 niin ei siitä mitään säästöön jää kun ruokaan, työmatkoihin ja muuhun välttämättömään pitää jäädä rahaa.

Vierailija
45/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin etenemään pienin askelin. Ehkä ensin joku säännöllinen vapaaehtoistyö, jotta hahmotat omat voimavarasi. Sitten joku tuntipalkkainen osa-aikatyö/ palkkatukityö. Jos sun voimavat osa-aikaisuudesta huolimatta ehtyy niin hakeudu terveydenhuollon kautta ammatilliseen kuntoutukseen.

Vapaaehtoistyö vie tuet pois.

Vierailija
46/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osanotot masennuksesi vuoksi. Silloin on todella vaikeaa löytää itsestään voimia toimia.

Kannatan jonkun edellisen "kunhan nyt jotain työtä"-kommenttia. Tutkimushaastattelijaksi (Taloustutkimus, Kantar...) pääsee jos osaa puhua suomea, lukea ja kirjoittaa ja käyttää tietokonetta. Olen tehnyt sitä työtä. Siellä oli hyvin eri-ikäisiä ihmisiä; opiskelijoita, keski-ikäisiä, eläkeläisiä lisäansioita hakemassa. Sekä osa-aikaista että täyttä päivää tarjolla. Työ on monotonista ja palkka huono, mutta työ on joustavaa ja ennen kaikkea voisi auttaa pääsemään johonkin muuhun hommaan, kun olisi jotain täytettä CV:ssä. En itsekään tuota työtä enää tee, mutta tulipa sekin koettua. Auttoi siinä tilanteessa.

Toinen mahdollisuus olisi hakeutua opiskelemaan alalle, jolla työvoimapula.

Kiitos! Olen noitakin paikkoja hakenut, mutta en ole ikinä saanut mitään vastakaikua vuokratyöfirmoista (noi paikat täytetään vuokratyöfirmojen kautta). En ole päässyt edes alkuhaastatteluun rekisteröidyttyäni työnhakijaksi.

Vierailija
47/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun tapauksessa tarkoittaa pitkäaikaistyötön? Koska olet ollut viimeksi töissä ja mitä kaikkea olet aiemmin tehnyt? Et varmaan sentään valmistumisesta saakka ole ollut työttömänä.

Milloin itse olet ollut viimeksi töissä?

Vierailija
48/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae töihin englantiin aupairiksi eli avustajaksi perheisiin.Siellä monta suomalaista naista vanhempiakin, Ja hyvä palkka ,viihtyvät hyvin. Tee se, et häviä mitään. 

Itse eläkkeellä.Minulle tarjottiin tätä mahdollisuutta. 

Au paireilla ei ole hyvä palkka, mutta ihmiset ovat mukavempia.

Suomalainen sairaanhoitaja sanoi että paremmat palkat kuin täällä Ruotsissa. Oli itse ollut töissä siellä ja viihtyi. Oli vaan vaki paikka täällä Tukholmassa joten ei viitsinyt jättää sitä.  Suositteli minulle työtä. 

Vierailija
49/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä asut? Pääkaupunkiseudulla on työvoimapula monella alalla. Kuulostaa erikoiselta, jos täällä ei työllisty.

Asun Helsingissä. Itse haluaisin työllistyä, mutta en ole päässyt edes työkokeiluihin. 

Sama oli Joensuussa silloin kun siellä opiskelin. 5 opiskelijaa lopetti opinnot kesken sopivan harjoittelupaikan puutteessa. Itsellänikin oli työn takana, että sain paikan. Jotkut koulut tekevät lisäksi yhteistyötä kunnan jne. kanssa, jolloin blokkaavat muut opiskelijat hauista pois paitsi ne, joiden kanssa on sopimukset. Osa taas syrjii iän vuoksi.

Vierailija
50/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimuksella siivoojaksi. Satanen kuussa palkasta säästöön, muutaman vuoden kuluttua etsit siivoustyötä edullisemmalta paikkakunnalta ja muutat sinne. Jos lisähaastetta vielä sitten haluat, perusta oma siivousalan yritys.

Vierailija
51/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, mistä aiheesta tykkäät ja tiedät paljon. Sitten aloita siitä englanninkielinen blogi. Päivitä sitä usein ja jaa somekanavissasi. 

Vierailija
52/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että siivousala pysyy pystyssä koska ihmisillä ei ole varaa enää palkata siivousta koska kaikki hinnat ovat nousseet ja nousevat edelleen.

Vierailija
53/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä asut? Pääkaupunkiseudulla on työvoimapula monella alalla. Kuulostaa erikoiselta, jos täällä ei työllisty.

Asun Helsingissä. Itse haluaisin työllistyä, mutta en ole päässyt edes työkokeiluihin. 

Sama oli Joensuussa silloin kun siellä opiskelin. 5 opiskelijaa lopetti opinnot kesken sopivan harjoittelupaikan puutteessa. Itsellänikin oli työn takana, että sain paikan. Jotkut koulut tekevät lisäksi yhteistyötä kunnan jne. kanssa, jolloin blokkaavat muut opiskelijat hauista pois paitsi ne, joiden kanssa on sopimukset. Osa taas syrjii iän vuoksi.

No Jyväskylän pohjoispuolella on enemmän sääntö kuin poikkeus, että työharjoittelu pitää tehdä opiskelupaikkakunnan ulkopuolella. Mielellään sellaisilla paikkakunnilla, missä ko. alan koulutusta ei ole.

Vierailija
54/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on Helsingin kaupungin työkokeilupaikat. Päiväkoteja pitkä lista mukana. 

https://tyollisyyspalvelut.hel.fi/tyonhaku/tuetut-tyopaikat/tyokokeilu/…

Vierailija
55/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuella tehty oppisopimuskoulutus on keino päästä työelämään. Muuttoa varten joudut säästämään itse.

Vierailija
56/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita rekrykoulutuksia oli vielä pari vuotta sitten ruokakauppoihin ja varastotyöhön, mutta en ole nähnyt yhtäkään vuosiin. Liekö edellinen hallitus kieltänyt ne?! Siivoojan ammattiin en ole ikinä nähnyt rekrykoulutuksia, koska ammattiin vaaditaan tutkinto. Itselleni tuollainen vaihtoehto sopisi parhaiten sen sijaan, että pitkittäisin työttömyyttäni taas monta vuotta lisää opiskellakseni itselleni uuden ammatin, kun ei ole mitään takeita, että sittenkään työllistyisin.

Vierailija
57/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki vaikuttaa aloittajan kaltaiselle ihmiselle varsinaiselta ansalta. Töitä ei saa, asuminen vie tulot vaikka töitä onnistuisikin saamaan, eikä pois muuttamiseen ole noista syistä varaa. Kait tuolla muita hyviä puolia sitten on.

Vierailija
59/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole liian vanha hankkimaan koulutusta alalta, jolla töitä piisaa. 3-4 vuotta ammattiopintoja kannattaa kun ehdit sitten olla yli 20 v. Täystyöllistetty.

Parempi kittuuttaa muutama vuosi opintotuilla tai ottaa velkaa kuin olla koko loppuelämä työttömänä ja pätkähommissa.

Esim. sairaanhoitajakoulutus, putkimies, polkupyöräkorjaaja, psykologi tai muu, jossa ei ole pulaa töistä. 

Muista, että työelämä on bisnestä - sinä myyt työtäsi ja työnantaja ostaa sitä. Pitää myydä sitä työtä, millä on aitoa kysyntää...   Kellään ei ole velvollisuutta palkata folkloristikkoa, mutta monella alalla on oikeasti pulaa työntekijöistä.

Vierailija
60/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lähtee siitä mitä uskot. Ja uskot pääsääntöisesti mitä kuulet. Puheella vahvistat uskoasi. Jos uskot ettet saa töitä ja jäät masentuneeksi, ja puheellasi vahvistat sitä uskoasi, niin todennäköisesti et saa töitä ja jäätkin masentuneeksi. Ensimmäinen ryhtiliike on lopettaa marmatus ja alkaa kiitolliseksi. Nähdä puolikas vesilasi puoliksi täynnä vettä, ei puoliksi tyhjänä. Ja puhut sitä itsellesi. Lopeta lehtien lukeminen. Lehdet vahvistaa uskoasi että olet vanha työelämään tms. Et ole vanha. Sinulla on paljon annettavaa vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän