Auttakaa 4-kymppistä pitkäaikaistyötöntä muuttamaan elämänsä
Olen terve 44-vuotias perheetön nainen. Ei kroonisia sairauksia, en tupakoi, enkä käytä alkoholia. Pitkät hiukset, 175cm ja 64kg. Pukeutumistyylini on lähinnä mustat suorat housut ja musta paita. Olen omasta mielestäni työkykyinen, mutta työttömyys on johtanut totaaliseen syrjäytymiseen kaikesta sosiaalisesta elämästä sekä uusista kokemuksista, enkä ole ollut vuosiin tekemisissä edes vanhempieni tai sisarusteni kanssa. Puhun ja kirjoitan hyvää englantia. Minulla on hyvät tietotekniset perustaidot. Koulutukseltani olen tradenomi 20 vuoden takaa.
Minulla ei ole mielenterveyteen liittyviä diagnooseja, mutta olen nettitestien mukaan vakavasti masentunut. Viimeisten vuosien aikana on ollut ehkä pari ajanjaksoa vuodessa, jolloin olen saanut revittyä itsestäni jonkun toivonkipinän tehdä kaikkeni saadakseni töitä, minkä jälkeen olen vaipunut entistä syvemmälle epätoivoon, kun ketään ei kiinnosta. Toivonkin, että mut "pakotettaisiin" johonkin töihin, koska muuten tuskin ikinä enää tulen valituksi mihinkään. Enkä usko, että masentunut mielentilani voi muuttua, mikäli elämäntilanteeni ei radikaalisti muutu.
Viimeiset vuodet olen hakenut töitä lähinnä päiväkodeista, vanhainkodeista, ruokakaupoista, siivousfirmoista ja huoltoyhtiöistä. Suurin ongelma on se, että jos hakijoiden joukossa on edes yksi, joka on minua nuorempi tai joka ei ole ollut yhtä kauan työttömänä, niin ei ole mitään toivoa tulla valituksi. On myös todella vaikeaa tulla millään tavalla huomatuksi, kun työpaikkahakemukset ovat nykyään nettikaavakkeita, eikä vaikka sähköpostitse lähetettyjä hakemuksia huomioida, jolloin olisi mahdollisuus syvällisemmin kertoa tilanteestaan ja halukkuudestaan työllistyä.
Tiedän olevani työssäkäyvien ihmisten silmissä sekä varmasti myös työnantajien mielestä "työtä vieroksuva loinen" ja ties mitä vastenmielistä. Kertokaa siis, miten tällainen ihminen voisi työllistyä?
Kommentit (135)
Hae töihin englantiin aupairiksi eli avustajaksi perheisiin.Siellä monta suomalaista naista vanhempiakin, Ja hyvä palkka ,viihtyvät hyvin. Tee se, et häviä mitään.
Itse eläkkeellä.Minulle tarjottiin tätä mahdollisuutta.
Jos löydät työpaikan kauempaa ja muutat työn perässä, saat liikkuvuusavustusta (hys hys, älkää kertoko orpolle tai hän poistaa senkin).
Tämän tuen turvin itse muutin toiselle paikkakunnalle, kun sain sieltä osa-aikatöitä. Käy lukemassa ehdot Kelan sivuilta. Tsemppiä!
Tradenomin papereilla luulisi pääsevän Kelan, veron tai jonkun muun viraston asiakaspalveluun
Vierailija kirjoitti:
Kohtalaisen sujuvalla englannilla ja hyvillä tietoteknisillä perustaidoilla elämänmuutos ei jää ainakaan resursseista kiinni. Suosittelen vaihtamaan paikkakuntaa, yllättävän helppoa on aloittaa uudelleen sosiaalistuminen kun sen voi tehdä "in cognito", ja sieltä sitten työn kautta uuteen alkuun.
Nämä on kaikilla neljäkymppisillä. Ap ei saavuta minkäänlaista etulyöntiasemaa näillä.
Saako työkkäristä työnhakuvalmentajan, joka kontakteillaan auttaa löytämään työtä? Nykyisin pääsee vain suhteilla töihin.
Hae opiskelemaan jotain alaa, missä työllisyysnäkymät ovat ok? Aloita myös jokin liikuntaharrastus? Liikunta pitää mielen virkeänä?
Maksaiskohan KELA sulle muuttorahaa?
Vierailija kirjoitti:
Hae töihin englantiin aupairiksi eli avustajaksi perheisiin.Siellä monta suomalaista naista vanhempiakin, Ja hyvä palkka ,viihtyvät hyvin. Tee se, et häviä mitään.
Itse eläkkeellä.Minulle tarjottiin tätä mahdollisuutta.
Au paireilla ei ole hyvä palkka, mutta ihmiset ovat mukavempia.
Aluksi vaikka rekrykoulutuksella esim. siivoojaksi. Nopeasti töihin. Sitten kun on vähän kerääntynyt säästöjä ja kokemusta työelämästä, niin voi alkaa miettiä uutta suuntaa, paitsi jos tietenkin tykkää siivoushommista. Silloin voi ajatella urakehitystä silläkin alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut? Pääkaupunkiseudulla on työvoimapula monella alalla. Kuulostaa erikoiselta, jos täällä ei työllisty.
Asun Helsingissä. Itse haluaisin työllistyä, mutta en ole päässyt edes työkokeiluihin.
Palkkatukityöhön ja sitä kautta jos ei vakituista työtä heti niin ainakin työkokemusta. Onko työttömille jotain temppukursseja joilla voisit tehdä psykologin vetämän ammatinvalintatestin? Testi voisi auttaa miettimään alaa mille hakeutua.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi vaikka rekrykoulutuksella esim. siivoojaksi. Nopeasti töihin. Sitten kun on vähän kerääntynyt säästöjä ja kokemusta työelämästä, niin voi alkaa miettiä uutta suuntaa, paitsi jos tietenkin tykkää siivoushommista. Silloin voi ajatella urakehitystä silläkin alalla.
Siivoojilla on huono palkka joten siitä ei kerry säästöjä yhtään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut? Pääkaupunkiseudulla on työvoimapula monella alalla. Kuulostaa erikoiselta, jos täällä ei työllisty.
Asun Helsingissä. Itse haluaisin työllistyä, mutta en ole päässyt edes työkokeiluihin.
Oikotiellä on Helsingissä yli 600 avointa paikkaa hakusanalla asiakaspalvelu. Näytti olevan jotain keikkaduuneja myös. Eikö tosiaan mitään löydy?
Keikkaahan nyt just kannattaakin tehdä kun suojaosakin poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on rajoittunut skooppi asuinpaikkakuntasi ja työtehtäviesi suhteen. Kilpailet työpaikoista paikkakunnalla, jossa mihin tahansa avoimeen entry-level paikkaan on sata hakijaa. Käännä katseesi vaikka Ivaloon, niin pääset ainakin puolesta miljoonasta vastaavassa asemassa olevasta, mutta ulkonäöllään ja iällään sinusta ohi menevästä päähänpotkijasta eroon.
Lainaatko rahaa asuinpaikkakunnan vaihdosta johtuviin kuluihin?
Mitä kuluja tarkalleen ottaen tarkoitat?
Matkustaminen paikkakunnalle tekemään vuokrasopimus, vuokratakuut sekä itse muutto (muuttoauto ja isojen kalusteiden kanto muuttoautoon). Lisäksi olisi hyvä saada lainatuksi vaikka ensimmäisten 2kk vuokra siltä varalta, että Kelan tuet katkeavat paikkakunnan vaihdoksessa joksikin aikaa.
Ehdotan toimintasuunnitelmaksi seuraavaa:
Se työpaikka pitää olla ensin, joten noista Kelan tuista ei tarvitse välittää. Työhaastattelu- ja työsopimuksen kirjoitukset käyt hoitamassa Onnibussilla, edestakaisin pääsee esimerkiksi Jyväskylään viidellä kympillä. Kustannus kahdelta erilliseltä reissulta yhteensä 100e.
Ison pakettiauton vuokra esimerkiksi maanantaiaamusta keskiviikkoiltaan näyttää täällä maksavan halvimmillaan 260e. Maanantaina muuttokuorman teko, ja ajo uudelle kämpälle. Tiistaina purku ja keskiviikkona ajo takaisin palauttamaan auto. Takaisin Jyväskylään Onnibussilla 25e.
Kustannukset tähän asti 385e, pakettiauton polttoaineet tuohon päälle niin yhteensä noin 500e.
Kuukauden takuuvuokra maksetaan ensimmäisen vuokranmaksun yhteydessä, joten tarvitset siihen rahaa 2x vuokran. Vuokrakuukausi á 500e, yhteensä tonni. Plus eläminen ensimmäisen kuukauden. Tarvitset siis noin 2000e säästöjä, onnistuuko säästäminen vuodessa 170e/kk?
Hae te-toimiston järjestämään ammatilliseen koulutukseen . Esim hoiva-avustaja tai laitoshuoltaja revitään käsistä jo kesken kurssin jopa vakituisiin palkkatöihin . Voit valita mieleisen harjoittelupaikan jossa teet parhaasi ja tarjoudut heti sijaiseksi tai kesätöihin tai vakituiseksikin jos heillä tarvetta .
Opettele koodaamaan, kurssi-ilmoituksia koodaamisesta ilman aiempaa koodari-osaamista joissa luvataan myös työpaikka näkyy usein.
Naiset ovat tarkempia ja kun sulla on jo ennestään tietotekniikan osaamista ja englannin kielen taitoa niin niistä on etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerry jos on kerran pakko asua tonnin vuokralla. Minulla kertyy säästöjä 950€/kk nettotuloillakin satanen kuussa. Siivoamalla saisin ainakin 600€/kk enemmän nettona, eli 600€/kk enemmän säästöjä.
Älä huolehdi. Kyllä Purra auttaa. Pääset pakkotyöhön olemattomalla palkalla. Loppuu sinultakin joutenolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinelävän tai yksinhuoltajan ei kannata siivoojaksi, koska palkka ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinelävän tai yksinhuoltajan ei kannata siivoojaksi, koska palkka ei riitä.
Ei se riitä perheelliselläkään ellei puoliso maksa elämistä. Lisäksi siivousfirmat haluavat palkata vain yksineläviä, lapsettomia sinkkuja ja huonolla palkalla.
Kun sulla on kerta hyvät tietotekniset taidot ja englanninkielen taidot, niin ala etsimään netistä tietoja miten voit perustaa oman yrityksen ilman koulutusta ja miminipääomalla. Esim. jotain tämmöistä