Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa 4-kymppistä pitkäaikaistyötöntä muuttamaan elämänsä

Vierailija
30.06.2023 |

Olen terve 44-vuotias perheetön nainen. Ei kroonisia sairauksia, en tupakoi, enkä käytä alkoholia. Pitkät hiukset, 175cm ja 64kg. Pukeutumistyylini on lähinnä mustat suorat housut ja musta paita. Olen omasta mielestäni työkykyinen, mutta työttömyys on johtanut totaaliseen syrjäytymiseen kaikesta sosiaalisesta elämästä sekä uusista kokemuksista, enkä ole ollut vuosiin tekemisissä edes vanhempieni tai sisarusteni kanssa. Puhun ja kirjoitan hyvää englantia. Minulla on hyvät tietotekniset perustaidot. Koulutukseltani olen tradenomi 20 vuoden takaa.

Minulla ei ole mielenterveyteen liittyviä diagnooseja, mutta olen nettitestien mukaan vakavasti masentunut. Viimeisten vuosien aikana on ollut ehkä pari ajanjaksoa vuodessa, jolloin olen saanut revittyä itsestäni jonkun toivonkipinän tehdä kaikkeni saadakseni töitä, minkä jälkeen olen vaipunut entistä syvemmälle epätoivoon, kun ketään ei kiinnosta. Toivonkin, että mut "pakotettaisiin" johonkin töihin, koska muuten tuskin ikinä enää tulen valituksi mihinkään. Enkä usko, että masentunut mielentilani voi muuttua, mikäli elämäntilanteeni ei radikaalisti muutu.

Viimeiset vuodet olen hakenut töitä lähinnä päiväkodeista, vanhainkodeista, ruokakaupoista, siivousfirmoista ja huoltoyhtiöistä. Suurin ongelma on se, että jos hakijoiden joukossa on edes yksi, joka on minua nuorempi tai joka ei ole ollut yhtä kauan työttömänä, niin ei ole mitään toivoa tulla valituksi. On myös todella vaikeaa tulla millään tavalla huomatuksi, kun työpaikkahakemukset ovat nykyään nettikaavakkeita, eikä vaikka sähköpostitse lähetettyjä hakemuksia huomioida, jolloin olisi mahdollisuus syvällisemmin kertoa tilanteestaan ja halukkuudestaan työllistyä.

Tiedän olevani työssäkäyvien ihmisten silmissä sekä varmasti myös työnantajien mielestä "työtä vieroksuva loinen" ja ties mitä vastenmielistä. Kertokaa siis, miten tällainen ihminen voisi työllistyä?

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen ihminen voi työllistyä kiinnittämällä vähemmän huomioita ulkonäköönsä ja kehittämällä muita ominaisuuksia. Ei pituus, paino, hiusten pituus ja vaatteitten väri ole nelikymppisellä ne ominaisuudet, jotka ratkaisevat työnsaannin.

En   millään malta  jättää ehdottamatta vaikkapa haudankaivajan, suntion ja papin töitä, kun mustissa vaatteissa viihdyt.

Ei muuta kun opiskelemaan. Saisit helpommin töitä vastavalmistuneena maisterina kuin vuosikymmeniä sitten valmistuneena tradenomina.

Mainitsin nuo asiat, koska yleensä olettamus on se, että henkilö ei työllisty sen takia, että hän on ylipainoinen tai muuten ulkoisesti sen näköinen, että hän erottuu massasta, eikä suinkaan edukseen. Halusin vain ilmaista, että olen tavallisen näköinen, enkä herätä huomiota suuntaan jos toiseen. Koska ei ole varaa ostaa uusia vaatteita, niin pukeudun siten, ettei kukaan kiinnitä siihen mitään huomiota.

Vierailija
102/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan liikkuvuusavustus työn perässä muuttavalle:

https://www.kela.fi/liikkuvuusavustus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi vaikka rekrykoulutuksella esim. siivoojaksi. Nopeasti töihin. Sitten kun on vähän kerääntynyt säästöjä ja kokemusta työelämästä, niin voi alkaa miettiä uutta suuntaa, paitsi jos tietenkin tykkää siivoushommista. Silloin voi ajatella urakehitystä silläkin alalla.

Siivoojilla on huono palkka joten siitä ei kerry säästöjä yhtään..

Yksinelävän tai yksinhuoltajan ei kannata siivoojaksi, koska palkka ei riitä.

Nimenomaan kannattaa (ainakin tähän asti) koska yksin saa taas asumislisää ja osa aikaisena enemmän. Itse sain asumislisää 50 e n 1500 tuloilla. Työttömällä on tulot kyllä alhaisemmat vaikka tekisi 6-tuntista päivää

Vierailija
104/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on rajoittunut skooppi asuinpaikkakuntasi ja työtehtäviesi suhteen. Kilpailet työpaikoista paikkakunnalla, jossa mihin tahansa avoimeen entry-level paikkaan on sata hakijaa. Käännä katseesi vaikka Ivaloon, niin pääset ainakin puolesta miljoonasta vastaavassa asemassa olevasta, mutta ulkonäöllään ja iällään sinusta ohi menevästä päähänpotkijasta eroon.

Lainaatko rahaa asuinpaikkakunnan vaihdosta johtuviin kuluihin? 

Mitä kuluja tarkalleen ottaen tarkoitat?

Pakettiauton vuokra 2 vrk 250 €

Polttoaine Helsingistä Rovaniemelle ja takas 300 €

3 kk takuuvuokra 1500 €

Siivoustarvikkeita 100 €

Kelalta saat maksusitoumuksen takuuvuokraan, sitä ei saa rahana vaan sitoumuksena. Ja satasella siivoustarvikkeita? 😝 Ei kai nyt sentään.

Tuo ei ollut ap:n kirjoittama. Nuo muut allekirjoitan ja lisäksi kyllä ainakin itselläni pitäisi olla rahaa säästössä sen verran, että pärjäisin tarvittaessa pari kuukautta varmuuden vuoksi. En saa mistään lainaa, joten säästöjä olisi pakko olla. Itse en kykenisi hyppäämään tuntemattomaan ilman minkäänlaista turvaverkkoa.

Vierailija
105/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatuella tehty oppisopimuskoulutus on keino päästä työelämään. Muuttoa varten joudut säästämään itse.

Jos vaihtaa paikkakuntaa opiskeluiden takia, niin Kela maksaa muuton.

Vierailija
106/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi vaikka rekrykoulutuksella esim. siivoojaksi. Nopeasti töihin. Sitten kun on vähän kerääntynyt säästöjä ja kokemusta työelämästä, niin voi alkaa miettiä uutta suuntaa, paitsi jos tietenkin tykkää siivoushommista. Silloin voi ajatella urakehitystä silläkin alalla.

Siivoojilla on huono palkka joten siitä ei kerry säästöjä yhtään..

Ei kerry jos on kerran pakko asua tonnin vuokralla. Minulla kertyy säästöjä 950€/kk nettotuloillakin satanen kuussa. Siivoamalla saisin ainakin 600€/kk enemmän nettona, eli 600€/kk enemmän säästöjä.

Jos asuu Helsingissä ja siivoustyöpaikka on Helsingissä niin jos palkka on tonni ja yksiö 700-900 niin ei siitä mitään säästöön jää kun ruokaan, työmatkoihin ja muuhun välttämättömään pitää jäädä rahaa.

Jos on noin kusinen palkka (osa-aikaa) niin saa päälle enemmän joko asumistukea tai soviteltua päivärahaa liitosta.

Koettaisin etsiä halvemman asumisen lähikunnista josta voi löytyä työkin.

Vierailija
107/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi vähemmän tunnettuja pk-yrityksiä. Tunnettuihin isoihin on aina hakijatulva. Tee nettiCV. Valehtele olleesi ojan pohjalla, se hyväksytään yleisemmin kuin raittiin ihmisen työttömyys. Outoa mutta näin se vain tuntuu olevan.  

Vierailija
108/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko mahdollista hankkia joku uusi/täydentävä koulutus? Sillä tavalla itse pääsin vastaavassa tilanteessa työelämään kiinni.

Nyt olen taas samassa jamassa kuin sinäkin, sillä erotuksella, etten usko olevani masentunut ja olen sentään vanhemman ja sisarusten kanssa tekemisissä. Muuten speksit on aika samat kuin sinulla, ikää muutama vuosi vähemmän ja tutkintoja kaksi. En edes kuvittele pääseväni töihin enää nyt, kun olen ollut muutaman vuoden kokonaan työelämän ulkopuolella. Olen työstänyt erästä omaa projektia, jonka toivoin kantavan niin, että elättäisin sillä itseni, mutta reisillehän se meni. Niin ja perskekot älkää surko, olen tehnyt tätä kokonaan omilla rahoillani, en teidän reppanoiden veroeuroilla.

Eli en osaa auttaa, totean vain, että meitä on muitakin vastaavassa tilanteessa. Mulle ei myöskään ole muutto mahdollinen, eikä se mitään auttaisi, koska joka paikkaan on aina joku hakija, jolla on ehjempi työhistoria, joka on nuorempi jne. Työkokeiluihin älä lähde. Niitä ei katsota työkokemukseksi. Ainoa tie työllistyä kokeilun kautta on päästä töihin soihen yritykseen, jossa on kokeilussa, mutta tämä käytännössä toteutuu ani harvoin. Kokeilijoita ottavat yritykset eivät lähtökohtaisesti halua palkata työntekijää, vaan käyttävät vain kokeilijoita hyväksi ilmaisina tekijöinä.

Vierailija
109/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää työvoimatoimistosta onko työttömillä vielä sellaisia mahdollisuuksia, että voivat mennä työttömyyskorvauksella työkokeiluihin ja jos on, niin käytä tilaisuus hyväksesi. Mieti minkä tyyppiset työt voisivat sinua kiinnostaa ja missä saattaisit viihtyä ja sitten menet kyselemään eri työpaikoista ottaisivatko he sinut työkokeiluun, kerrot olevasi kiinnostunut juuri tästä työpaikasta, mainitse myös osaamisesi ja vahvuutesi, kielitaitoa ja hyvää atk-osaamista arvostetaan monella alalla. Olet sen ikäinen, että voit vielä opiskella vaikka uuden ammatin ja aika moniin ammatteihin voi opiskella myös oppisopimuksella.

Vierailija
110/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hakemaan rekry- ja työvoimakoulutuksiin. Niiden kautta työllistyy pitkäaikaistyöttömiäkin melko hyvin. Koulutuksia on hyvin paljon sote-alalle ja myös muille aloille. Jonkin aikaa sitten taisi olla taloushallinnonkin työvoimakoulutus tarjolla.  Jos olet Helsinkiläinen pitkäaikaistyötön, niin sinulla todennäköisesti mahdollisuus harkinnanvaraiseen palkkatukeen (tukiprosenttisi voisi olla ehkä n. 70 prosenttia max. 10 kuukauden ajan). Jos olet kuntakokeilun  asiakas, niin Helsingin työllisyyspalveluiden sivuilta löytyy linkki Helsingin kaupungin palkkatuettuihin työpaikkoihin. Palkkatukityö kaupungilla kestää pääsääntöisesti varmaankin n. 7 kuukautta. Tarjolla olevat paikat vaihtelevat, mutta toimistohommiakin on.  Suosittelen hakemaan tarjolla olevia kaupungin palkkatukitöitä.

Ainakin kuntakokeilulla on myös tarjolla ammatinvalinnanohjausta ja aikuisten työhönvalmennusta sekä muita yksilövalmennuksia. Erilaisia palveluja kannattaa hyödyntää.

Vierailija
111/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkirekry sivustolla on muistaakseni myös ollut useana vuotena tarjolla oppisopimuskoulutuksia sote-alalle. Haut ovat jo tosin saattaneet päättyä tämän  vuoden osalta.  Helsingin kaupungin palkkatuetut työpaikat tosin löytyvät eri sivulta.

Vierailija
112/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/diktamen-tekstinkasittelija-helsinki…

Tämä erikoissairaanhoidon tekstejä, pitää olla koulutus.

Vierailija
113/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit ehkä päästä työhönvalmennukseen, missä sinua autetaan kädestäpitäen etsimään töitä?

Olen ollut työhönvalmennuksessa, kuten varmasti jokainen yli vuoden työttömänä ollut. Homma päättyi tsemppauksiin, että sulla on asiat hyvin mallillaan ja saat varmasti töitä. No, toisin kävi...

Olen myös ollut ammatinvalintapsykologilla. Hänen mielestään mun ei missään nimessä pitäisi hakeutua hoitoalalle, koska todennäköisesi motivaationi työhön lopahtaisi, kun en voisi korjata kenenkään tilannetta, vaan asiakkaita pitää lähinnä ymmärtää. Nyt ymmärrän, mitä hän tuolla tarkoitti, koska niin on käynyt myös itseni kanssa. On erittäin turhauttavaa yrittää taistella päivästä toiseen, kun mikään ei ikinä muutu, eikä toivoa paremmasta ole.

Siis olit koko vuoden valmennuksessa, eikä mitään löytynyt? :/

Vierailija
114/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi vähemmän tunnettuja pk-yrityksiä. Tunnettuihin isoihin on aina hakijatulva. Tee nettiCV. Valehtele olleesi ojan pohjalla, se hyväksytään yleisemmin kuin raittiin ihmisen työttömyys. Outoa mutta näin se vain tuntuu olevan.  

Tämä on muuten totta, että kannattaa ennemmin tekeytyä vaikka entiseksi narkomaaniksi, joka on raitistunut ja noussut katuojasta. Tämä on normaaleille ihmisille helpompi käsittää ja hyväksyä kuin se, että olisi ollut masennuksen takia työttömänä ja siitä huolimatta yrittänyt pitää asiansa edes sellaisella tolalla, ettei ainakaan aiheuttaisi muille ylimääräistä vahinkoa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa sua saatetaan jopa pitää oman elämäsi sankarina, kun jälkimmäisessä tapauksessa olet yhteiskunnan halveksuttavin luuseri.

Vierailija
115/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit ehkä päästä työhönvalmennukseen, missä sinua autetaan kädestäpitäen etsimään töitä?

Olen ollut työhönvalmennuksessa, kuten varmasti jokainen yli vuoden työttömänä ollut. Homma päättyi tsemppauksiin, että sulla on asiat hyvin mallillaan ja saat varmasti töitä. No, toisin kävi...

Olen myös ollut ammatinvalintapsykologilla. Hänen mielestään mun ei missään nimessä pitäisi hakeutua hoitoalalle, koska todennäköisesi motivaationi työhön lopahtaisi, kun en voisi korjata kenenkään tilannetta, vaan asiakkaita pitää lähinnä ymmärtää. Nyt ymmärrän, mitä hän tuolla tarkoitti, koska niin on käynyt myös itseni kanssa. On erittäin turhauttavaa yrittää taistella päivästä toiseen, kun mikään ei ikinä muutu, eikä toivoa paremmasta ole.

Olisikohan valmennus käsittänyt 5 puhelinsoittoa ja sähköisiä kotitehtäviä, joissa kartoitettiin eri työnhakukanavat, omaa osaamista, omia tulevaisuuden unelmia, opiskelumahdollisuuksia, työhaastattelukysymyksiä  jne.  Ja ei se työnönvalmentaja voi vaikuttaa mitenkään siihen, tuletko valituksi johonkin työkokeiluun tai työpaikkaan.

Vierailija
116/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole rikostaustaa, mene Seuren listoille, niin pääset keikkatöihin päiväkoteihin. Ja hanki apua masennukseen, siitä voi selvitä.<3

Vierailija
117/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan valmennus käsittänyt 5 puhelinsoittoa ja sähköisiä kotitehtäviä, joissa kartoitettiin eri työnhakukanavat, omaa osaamista, omia tulevaisuuden unelmia, opiskelumahdollisuuksia, työhaastattelukysymyksiä  jne.  Ja ei se työnönvalmentaja voi vaikuttaa mitenkään siihen, tuletko valituksi johonkin työkokeiluun tai työpaikkaan.

Totta kyllä, ei voi. Minulla oli kuitenkin tapaaminen livenä keskimäärin joka viikko.

Vierailija
118/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, autan sut alkuun treidauksessa.

Ammattina siinä on paljon hyviä puolia joista vähäpätöisin ei ole vapaus. Vapauteen tosin littyy absoluuttinen vastuu omista tekemisistä. Tilin saldon positiivinen kehitys on viime kädessä onnistumisen mittari.

Aloita sisäistämällä tämän YouTube kanavan sisältö: https://www.youtube.com/@TheMovingAverage

Seuraavaksi sovella oppimaasi optiokauppaan: https://optionstradingiq.com/

Masennukseen kannattaa hankkia apua jos aiot onnistua tässä. Alkuun pääsee vaikka kognetiivisen käyttäytymisterapian avulla. https://minduu.fi/fi/psykoterapian-abc/psykoterapiasuuntaukset/kognitii…

Tietty ei haittaa jutella lääkärillekin.

Ruokavalio, liikunta ja unirytmi pitäisi myös laittaa kohdilleen.

Täältä neuvoja siihen: https://www.youtube.com/@DrEricBergDC

Onnea matkaan!

Vierailija
119/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain autetaan. Tästä keskustelusta koottuna seuraava ohjelma yhdelle viikolle. Ei tarvitse aluksi tsempata kuin se yksi viikko, joka päivä jotakin:

Maanantai: Ota yhteyttä työllistymispalveluusi ja vaadi sieltä joku rinnalle tsemppaamaan, joko psykologi tai sellainen oikea työhönvalmennus, johon kuuluu siis todellakin niitä tapaamisia vaikka kuinka paljon ja joskus kädestä pitäen autetaan asioissa. Mainitse yhteyttä ottaessasi, että olet tosi motivoitunut työllistymään mutta tarvitset siihen apua.

Tiistai: Ota yhteyttä järjestöön, josta saat maksutonta terapiaa ja myös jonkun rinnalle auttamaan noissa masennusoireissa. Eikös täällä joku sanonut sellaisen järjestön nimenkin. Laita siis viesti tai soita.

Keskiviikko: Käy läpi kaikki työvoimakoulutukset, jotka ovat järkevän välimatkan päässä. Hae kahteen parhaaseen vaihtoehtoon - tai jos ei ole yhtään hyvää, niin kahteen vähiten huonoon. Tee hyvin perusteltu hakemus.

Torstai: Katso läpi kaikki Helsingin kaupungin palkkatuetut paikat. Sinulla on mahdollisuus palkkatukeen, ja noihin paikkoihin otetaan nimenomaan pitkäaikaistyöttömiä. Esim. osastonsihteerinä jossain sairaalassa voi saada paikan. Hae yhteen parhaalta kuulostavaan paikkaan.

Perjantai: Tutustu lähiseudun ammatillisiin koulutusmahdollisuuksiin, esim. Omnia, Stadin AO jne. Valitse kiinnostavimmalta kuulostava koulutus. Laita oppilaitoksen ohjauspalveluihin viestiä, voisitko tulla tapaamaan ja juttelemaan koulutusmahdollisuuksista.

Lauantai ja sunnuntai: Olet tehnyt töitä koko viikon edestä, joten tee mitä ikinä haluat. Lukemista, ilmaiskonsertteja, liikuntaa, ilmaistapahtumia, kirpparilla käynti tai mistä ikinä itse tykkäätkään.

Vierailija
120/135 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tuommoista viikko-ohjelmaa voi jaksaa noudattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi