Auttakaa 4-kymppistä pitkäaikaistyötöntä muuttamaan elämänsä
Olen terve 44-vuotias perheetön nainen. Ei kroonisia sairauksia, en tupakoi, enkä käytä alkoholia. Pitkät hiukset, 175cm ja 64kg. Pukeutumistyylini on lähinnä mustat suorat housut ja musta paita. Olen omasta mielestäni työkykyinen, mutta työttömyys on johtanut totaaliseen syrjäytymiseen kaikesta sosiaalisesta elämästä sekä uusista kokemuksista, enkä ole ollut vuosiin tekemisissä edes vanhempieni tai sisarusteni kanssa. Puhun ja kirjoitan hyvää englantia. Minulla on hyvät tietotekniset perustaidot. Koulutukseltani olen tradenomi 20 vuoden takaa.
Minulla ei ole mielenterveyteen liittyviä diagnooseja, mutta olen nettitestien mukaan vakavasti masentunut. Viimeisten vuosien aikana on ollut ehkä pari ajanjaksoa vuodessa, jolloin olen saanut revittyä itsestäni jonkun toivonkipinän tehdä kaikkeni saadakseni töitä, minkä jälkeen olen vaipunut entistä syvemmälle epätoivoon, kun ketään ei kiinnosta. Toivonkin, että mut "pakotettaisiin" johonkin töihin, koska muuten tuskin ikinä enää tulen valituksi mihinkään. Enkä usko, että masentunut mielentilani voi muuttua, mikäli elämäntilanteeni ei radikaalisti muutu.
Viimeiset vuodet olen hakenut töitä lähinnä päiväkodeista, vanhainkodeista, ruokakaupoista, siivousfirmoista ja huoltoyhtiöistä. Suurin ongelma on se, että jos hakijoiden joukossa on edes yksi, joka on minua nuorempi tai joka ei ole ollut yhtä kauan työttömänä, niin ei ole mitään toivoa tulla valituksi. On myös todella vaikeaa tulla millään tavalla huomatuksi, kun työpaikkahakemukset ovat nykyään nettikaavakkeita, eikä vaikka sähköpostitse lähetettyjä hakemuksia huomioida, jolloin olisi mahdollisuus syvällisemmin kertoa tilanteestaan ja halukkuudestaan työllistyä.
Tiedän olevani työssäkäyvien ihmisten silmissä sekä varmasti myös työnantajien mielestä "työtä vieroksuva loinen" ja ties mitä vastenmielistä. Kertokaa siis, miten tällainen ihminen voisi työllistyä?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Okei, autan sut alkuun treidauksessa.
Ammattina siinä on paljon hyviä puolia joista vähäpätöisin ei ole vapaus. Vapauteen tosin littyy absoluuttinen vastuu omista tekemisistä. Tilin saldon positiivinen kehitys on viime kädessä onnistumisen mittari.Aloita sisäistämällä tämän YouTube kanavan sisältö: https://www.youtube.com/@TheMovingAverage
Seuraavaksi sovella oppimaasi optiokauppaan: https://optionstradingiq.com/
Tohon työhön tarvitsee rahaa, että pääsee edes alkuun. Toiseksi, toi homma on helvetin vaikeaa. Niin vaikeaa, että epäilen sopiiko se kenellekään ilman jotain sisäpiiritietoja. Erittäin huono ehdotus neljäkymppiselle ikuiselle työttömälle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain autetaan. Tästä keskustelusta koottuna seuraava ohjelma yhdelle viikolle. Ei tarvitse aluksi tsempata kuin se yksi viikko, joka päivä jotakin:
Maanantai: Ota yhteyttä työllistymispalveluusi ja vaadi sieltä joku rinnalle tsemppaamaan, joko psykologi tai sellainen oikea työhönvalmennus, johon kuuluu siis todellakin niitä tapaamisia vaikka kuinka paljon ja joskus kädestä pitäen autetaan asioissa. Mainitse yhteyttä ottaessasi, että olet tosi motivoitunut työllistymään mutta tarvitset siihen apua.
Tiistai: Ota yhteyttä järjestöön, josta saat maksutonta terapiaa ja myös jonkun rinnalle auttamaan noissa masennusoireissa. Eikös täällä joku sanonut sellaisen järjestön nimenkin. Laita siis viesti tai soita.
Keskiviikko: Käy läpi kaikki työvoimakoulutukset, jotka ovat järkevän välimatkan päässä. Hae kahteen parhaaseen vaihtoehtoon - tai jos ei ole yhtään hyvää, niin kahteen vähiten huonoon. Tee hyvin perusteltu hakemus.
Torstai: Katso läpi kaikki Helsingin kaupungin palkkatuetut paikat. Sinulla on mahdollisuus palkkatukeen, ja noihin paikkoihin otetaan nimenomaan pitkäaikaistyöttömiä. Esim. osastonsihteerinä jossain sairaalassa voi saada paikan. Hae yhteen parhaalta kuulostavaan paikkaan.
Perjantai: Tutustu lähiseudun ammatillisiin koulutusmahdollisuuksiin, esim. Omnia, Stadin AO jne. Valitse kiinnostavimmalta kuulostava koulutus. Laita oppilaitoksen ohjauspalveluihin viestiä, voisitko tulla tapaamaan ja juttelemaan koulutusmahdollisuuksista.
Lauantai ja sunnuntai: Olet tehnyt töitä koko viikon edestä, joten tee mitä ikinä haluat. Lukemista, ilmaiskonsertteja, liikuntaa, ilmaistapahtumia, kirpparilla käynti tai mistä ikinä itse tykkäätkään.
Kiitos tästä yhteenvedosta! Avun hakeminen työnhakuun valmentajan tai terapian muodossa ei ole vaihtoehto, koska pelkään, että mut tuomitaan työkyvyttömäksi ja putoan johonkin epämääräiseen tukiviidakkoon, jossa pitäisi olla entistä enemmän motivaatiota täytellä erilaisia hakemuksia ja osata vaatia palveluita. Varsinkin nyt, kun näyttää olevan kovasti tarvetta siivota työttömiä tilastoista vaikka sitten mieluummin sairaiksi. Pelkään, että virkailijani tarttuu ensimmäiseen virheeseen ja heittää mut tyhjän päälle.
Mutta sain tästä ketjusta tsemppiä hakea työkokeilu- ja palkkatukipaikkoihin sekä kaikkiin mahdollisiin koulutuksiin, jos niistä joku tärppäisi. Kaikki vaihtoehdot ovat parempia kuin ei mitään. Olen todella ylpeä niiden tähän ketjuun vastanneiden puolesta, jotka ovat kyenneet taistelemaan itsensä takaisin työelämään vuosien työttömyyden jälkeen. Ei ole helppoa palata ihmisten ilmoille vuosikausien häpeä, itseinho ja lukuisat epäonnistumiset niskassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtalaisen sujuvalla englannilla ja hyvillä tietoteknisillä perustaidoilla elämänmuutos ei jää ainakaan resursseista kiinni. Suosittelen vaihtamaan paikkakuntaa, yllättävän helppoa on aloittaa uudelleen sosiaalistuminen kun sen voi tehdä "in cognito", ja sieltä sitten työn kautta uuteen alkuun.
Nämä on kaikilla neljäkymppisillä. Ap ei saavuta minkäänlaista etulyöntiasemaa näillä.
Näin. Nuo eivät luo mitään etua vaan ovat ehdottomat minimivaatimukset ja jos nuo ovat omat vahvuudet niin ne muuttuvatkin työmarkkinoilla heikkouksiksi, jotka vaikeuttavat työnsaantia.
Varmaan jo ehdotettu, mutta käy ammatinvalinnanpsykologilla jonka jälkeen hakeudu kouluun.
No, kohta ei tarvitse eikä voi tällaisia asioita vuosikausia pohtia vaan, jos haluaa rahaa niin sitten mennään sinne mihin viranomainen käskee. Potkaistaan jahkailevia takapuolelle, koska eivät itse saa mitään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljon hyviä ideoita olet saanut. Muistuttaisin vielä, että ei kannata koettaa kaiken kanssa suomalaiseen tapaan pärjätä yksin ja itsenäisesti vaan monessa kannattaa myös pyytää apua muilta. Esimerkiksi toiselle paikkakunnalle suuntautuvaan työhaastatteluun voi saada työkkärin kautta taloudellista tukea. Käsittääkseni myös muuttoavustusta voi yhä saada, jos muuttaa työn perässä toiselle paikkakunnalle.
Sitten on myös avoin AMK, jossa voi paljon opiskella ihan etänäkin. Jos siis kiinnostaa päivittää tradenomin taitojasi tai oppia alalta jotain uutta.
Tsemppiä! 😃
Jotkin firmat tarjoaa myös muuttoavustusta, jos alalla on kova työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Noh, ehdotuksia?
Ota viinaa ja spaddu huuleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtalaisen sujuvalla englannilla ja hyvillä tietoteknisillä perustaidoilla elämänmuutos ei jää ainakaan resursseista kiinni. Suosittelen vaihtamaan paikkakuntaa, yllättävän helppoa on aloittaa uudelleen sosiaalistuminen kun sen voi tehdä "in cognito", ja sieltä sitten työn kautta uuteen alkuun.
Nämä on kaikilla neljäkymppisillä. Ap ei saavuta minkäänlaista etulyöntiasemaa näillä.
Näin. Nuo eivät luo mitään etua vaan ovat ehdottomat minimivaatimukset ja jos nuo ovat omat vahvuudet niin ne muuttuvatkin työmarkkinoilla heikkouksiksi, jotka vaikeuttavat työnsaantia.
Millaisia vahvuuksia sitten pitäisi olla?
Vierailija wrote:
No, kohta ei tarvitse eikä voi tällaisia asioita vuosikausia pohtia vaan, jos haluaa rahaa niin sitten mennään sinne mihin viranomainen käskee. Potkaistaan jahkailevia takapuolelle, koska eivät itse saa mitään aikaan.
Voisi olla jotain työvuoroja työttömille, joihin voisi vain ilmoittautua netissä olevasta kalenterista. Pakkaamista, nurmenleikkausta, taimilajittelua tms.
Et ole päässyt Helsingissä töihin päiväkotiin? Siellä pitäisi olla suuri työntekijäpula. Oletko hakenut Seurelle?
Vierailija wrote:
Höpö höpö. Nuo ovat tämän hetken yhteiskunnassa ja työmarkkinoilla se minimi, joka jokaisella täytyy olla. Mitään lisäarvoa nuo eivät tuo. Natiivitason englanti ja monipuolinen koodausosaaminen voisivat tuodakin.
Vierailija wrote:
Opettele koodaamaan, kurssi-ilmoituksia koodaamisesta ilman aiempaa koodari-osaamista joissa luvataan myös työpaikka näkyy usein.
Naiset ovat tarkempia ja kun sulla on jo ennestään tietotekniikan osaamista ja englannin kielen taitoa niin niistä on etua.
Kummastakaan ei ole mitään etua koodaamisessa.
Sama tilanne, pari vuotta nuorempi kuin sinä. Näkisin että tässä ainoat realistiset vaihtoehdot:
- Ala yrittäjäksi (muistaakseni 3kk voi olla samaan aikaan työttömyystuella.Päätä ala ja tee kaikki suunnitelmat mahdollisimman pitkälle ennen kuin ilmoitat asiasta mihinkään)
- Yritä päästä mihin tahansa rekrykoulutukseen, jossa luvataan työpaikka.
Minua ei otettu lähihoitajaopiskelijaksi. Testeissä vastasin jotain väärin.