Auttakaa 4-kymppistä pitkäaikaistyötöntä muuttamaan elämänsä
Olen terve 44-vuotias perheetön nainen. Ei kroonisia sairauksia, en tupakoi, enkä käytä alkoholia. Pitkät hiukset, 175cm ja 64kg. Pukeutumistyylini on lähinnä mustat suorat housut ja musta paita. Olen omasta mielestäni työkykyinen, mutta työttömyys on johtanut totaaliseen syrjäytymiseen kaikesta sosiaalisesta elämästä sekä uusista kokemuksista, enkä ole ollut vuosiin tekemisissä edes vanhempieni tai sisarusteni kanssa. Puhun ja kirjoitan hyvää englantia. Minulla on hyvät tietotekniset perustaidot. Koulutukseltani olen tradenomi 20 vuoden takaa.
Minulla ei ole mielenterveyteen liittyviä diagnooseja, mutta olen nettitestien mukaan vakavasti masentunut. Viimeisten vuosien aikana on ollut ehkä pari ajanjaksoa vuodessa, jolloin olen saanut revittyä itsestäni jonkun toivonkipinän tehdä kaikkeni saadakseni töitä, minkä jälkeen olen vaipunut entistä syvemmälle epätoivoon, kun ketään ei kiinnosta. Toivonkin, että mut "pakotettaisiin" johonkin töihin, koska muuten tuskin ikinä enää tulen valituksi mihinkään. Enkä usko, että masentunut mielentilani voi muuttua, mikäli elämäntilanteeni ei radikaalisti muutu.
Viimeiset vuodet olen hakenut töitä lähinnä päiväkodeista, vanhainkodeista, ruokakaupoista, siivousfirmoista ja huoltoyhtiöistä. Suurin ongelma on se, että jos hakijoiden joukossa on edes yksi, joka on minua nuorempi tai joka ei ole ollut yhtä kauan työttömänä, niin ei ole mitään toivoa tulla valituksi. On myös todella vaikeaa tulla millään tavalla huomatuksi, kun työpaikkahakemukset ovat nykyään nettikaavakkeita, eikä vaikka sähköpostitse lähetettyjä hakemuksia huomioida, jolloin olisi mahdollisuus syvällisemmin kertoa tilanteestaan ja halukkuudestaan työllistyä.
Tiedän olevani työssäkäyvien ihmisten silmissä sekä varmasti myös työnantajien mielestä "työtä vieroksuva loinen" ja ties mitä vastenmielistä. Kertokaa siis, miten tällainen ihminen voisi työllistyä?
Kommentit (135)
Heh, ei yhtään vastausta. Yllätys.
Missä asut? Pääkaupunkiseudulla on työvoimapula monella alalla. Kuulostaa erikoiselta, jos täällä ei työllisty.
Kohtalaisen sujuvalla englannilla ja hyvillä tietoteknisillä perustaidoilla elämänmuutos ei jää ainakaan resursseista kiinni. Suosittelen vaihtamaan paikkakuntaa, yllättävän helppoa on aloittaa uudelleen sosiaalistuminen kun sen voi tehdä "in cognito", ja sieltä sitten työn kautta uuteen alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Missä asut? Pääkaupunkiseudulla on työvoimapula monella alalla. Kuulostaa erikoiselta, jos täällä ei työllisty.
Asun Helsingissä. Itse haluaisin työllistyä, mutta en ole päässyt edes työkokeiluihin.
Vierailija kirjoitti:
Kohtalaisen sujuvalla englannilla ja hyvillä tietoteknisillä perustaidoilla elämänmuutos ei jää ainakaan resursseista kiinni. Suosittelen vaihtamaan paikkakuntaa, yllättävän helppoa on aloittaa uudelleen sosiaalistuminen kun sen voi tehdä "in cognito", ja sieltä sitten työn kautta uuteen alkuun.
Tämä on kiva neuvo, mutta miten vaihdat paikkakuntaa, kun ei ole säästöjä, eikä myöskään ketään, joka voisi lainata rahaa uuden asunnon takuuvuokriin ja itse muuttoon. Luonnollisesti kaikki arvotavarat, harrastusvälineet ja muut on myyty jo aikoja sitten, kun elämässä on tullut eteen yllättäviä kuluja. Lainaa en pankista saa, eikä pikavippejäkään myönnetä enää nykyään ilman säännöllisiä tuloja. Kauhulla odotan parin vuoden päästä tulevaa putkiremonttia, koska en todellakaan tiedä, mistä saan yhtä halvan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä. Itse haluaisin työllistyä, mutta en ole päässyt edes työkokeiluihin.
Oikotiellä on Helsingissä yli 600 avointa paikkaa hakusanalla asiakaspalvelu. Näytti olevan jotain keikkaduuneja myös. Eikö tosiaan mitään löydy?
Sulla on rajoittunut skooppi asuinpaikkakuntasi ja työtehtäviesi suhteen. Kilpailet työpaikoista paikkakunnalla, jossa mihin tahansa avoimeen entry-level paikkaan on sata hakijaa. Käännä katseesi vaikka Ivaloon, niin pääset ainakin puolesta miljoonasta vastaavassa asemassa olevasta, mutta ulkonäöllään ja iällään sinusta ohi menevästä päähänpotkijasta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on rajoittunut skooppi asuinpaikkakuntasi ja työtehtäviesi suhteen. Kilpailet työpaikoista paikkakunnalla, jossa mihin tahansa avoimeen entry-level paikkaan on sata hakijaa. Käännä katseesi vaikka Ivaloon, niin pääset ainakin puolesta miljoonasta vastaavassa asemassa olevasta, mutta ulkonäöllään ja iällään sinusta ohi menevästä päähänpotkijasta eroon.
Lainaatko rahaa asuinpaikkakunnan vaihdosta johtuviin kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kiva neuvo, mutta miten vaihdat paikkakuntaa, kun ei ole säästöjä, eikä myöskään ketään, joka voisi lainata rahaa uuden asunnon takuuvuokriin ja itse muuttoon. Luonnollisesti kaikki arvotavarat, harrastusvälineet ja muut on myyty jo aikoja sitten, kun elämässä on tullut eteen yllättäviä kuluja. Lainaa en pankista saa, eikä pikavippejäkään myönnetä enää nykyään ilman säännöllisiä tuloja. Kauhulla odotan parin vuoden päästä tulevaa putkiremonttia, koska en todellakaan tiedä, mistä saan yhtä halvan asunnon.
Itse vastaavassa tilanteessa olleena hommasin ensin "kunhan nyt jotain" -tyyppisen työpaikan, ja maksoin kuukauden takuuvuokran (1kk/600e) luottokortilla. Vuodessa tuon maksoi korkoineen pois. Ihan oikeasti, tuon summan kasaa vaikka sitten pulloja keräämällä kahdessa viikossa.
Pääkaupunkiseudun ulkopuolella on asuminen ihan oikeasti edullista, ja sellaisia töitä löytyy kyllä, millä saa itsensä "ankkuroitua" ensin sinne paikkakunnalle, että pääset elämän syrjään takaisin kiinni.
Yritystä ja rohkeutta ei pidä nyt puuttua. Helppo sanoa, mutta masennuksesi on tällä hetkellä pahin esteesi tilanteesi muuttamiseen. Vaikutat ratkaisujen sijasta keksivän vähän tarpeettomasti ongelmia. Muuttokuormasikin mahtuu, kuten minulla silloin, kahteen matkalaukkuun.
Tukityöllistetyksi hakeutuminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska bussilippu ja takuuvuokra on järjestettävissä myös omatoimisesti alle kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuluja tarkalleen ottaen tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikotiellä on Helsingissä yli 600 avointa paikkaa hakusanalla asiakaspalvelu. Näytti olevan jotain keikkaduuneja myös. Eikö tosiaan mitään löydy?
Vuokratyöfirmat eivät ole ottaneet minua edes alkuhaastatteluun, vaikka olen luonnollisesti ilmoittautunut kaikkiin työnhakijaksi, koska se on välttämätöntä pitääkseni työnhakuni voimassa. En tiedä, onko noi vuokratyöfirmojen työpaikkailmoitukset edes todellisia, vai onko niiden tarkoitus kerätä uusia työnhakijoita listoilleen.
Itse olin lähes vastaavassa tilanteessa. Lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi ja pääsin jo harjoittelun aikana tekemään sijaisuuksia päiväkoteihin. Valmistuttuani päiväkotiin töihin ja vakipaikka siitä kahden vuoden päästä. Asun Tampereella, joten isossa kaupungissa ainakin pitäisi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuluja tarkalleen ottaen tarkoitat?
Matkustaminen paikkakunnalle tekemään vuokrasopimus, vuokratakuut sekä itse muutto (muuttoauto ja isojen kalusteiden kanto muuttoautoon). Lisäksi olisi hyvä saada lainatuksi vaikka ensimmäisten 2kk vuokra siltä varalta, että Kelan tuet katkeavat paikkakunnan vaihdoksessa joksikin aikaa.
Osanotot masennuksesi vuoksi. Silloin on todella vaikeaa löytää itsestään voimia toimia.
Kannatan jonkun edellisen "kunhan nyt jotain työtä"-kommenttia. Tutkimushaastattelijaksi (Taloustutkimus, Kantar...) pääsee jos osaa puhua suomea, lukea ja kirjoittaa ja käyttää tietokonetta. Olen tehnyt sitä työtä. Siellä oli hyvin eri-ikäisiä ihmisiä; opiskelijoita, keski-ikäisiä, eläkeläisiä lisäansioita hakemassa. Sekä osa-aikaista että täyttä päivää tarjolla. Työ on monotonista ja palkka huono, mutta työ on joustavaa ja ennen kaikkea voisi auttaa pääsemään johonkin muuhun hommaan, kun olisi jotain täytettä CV:ssä. En itsekään tuota työtä enää tee, mutta tulipa sekin koettua. Auttoi siinä tilanteessa.
Toinen mahdollisuus olisi hakeutua opiskelemaan alalle, jolla työvoimapula.
Kannattaa suunnata työllistymissuunnitelmia sinne päin missä sulla on vähintään luettelemiasi vahvuuksia, kuten englannin kielen ja tietotekniikan taidot.
Ehkä matkailun ala? Muu asiakaspalvelu?
Hienoa, että haluat työllistyä. Onko sinulla mitään työkokemusta? Oletko hakenut oman alan töitä, esim. asiakaspalveluun, kaupan myyjäksi, tilitoimistoon? Jos et, niin miksi et? Entä henkilöstövuokrausfirmat, oletko niiden listoilla? Olisiko sinun mahdollista päästä johonkin lisäkoulutukseen päivittämään tietojasi? Kannattaa opetella hymyilemään ja antamaan itsestään avoin vaikutelma. Eli pitää vähän näytellä parempaa kuin onkaan. Näin ainakin itse teen. Jos työpaikkailmoituksessa on joku lisätietojen antajan nro, niin kannattaa soittaa ja tehdä vaikka tikuista asiaa jotta saat nimesi paremmin muistiin. Kannattaa hankkia harrastus, jossa tapaat ihmisiä, vaikka ajatus tuntuisi turhalta/ahdistavalta. Sieltä voi löytyä yllättäviä kontakteja työelämään ja ainakin saat ylläpidettyä sosiaalisia taitoja. Tämä voi olla vuosien prosessi, älä odota että ne kontaktit löytyy välittömästi.
Yritä päästä työvoimakoulutuksiin, tai esim. taksinkuljettajaksi. Taksinkuljettajaksi vaatii jonkun testin suoritettavaksi. Lehdenjakajaksi yötyöhön pitäisi myös päästä helposti.
Noh, ehdotuksia?