Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella omistusasuja on saanut asumistukea?

Vierailija
30.06.2023 |

Onko siinä sama raja kuin toimeentulotuella? Eli ihmiselle pitää jäödä käyttöön 500+ e, jos ei jää, niin sitten saa asumistukea?

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuja kun ei saa sitä toimeentulotukea, mitä vuokralla olija taas saa.

Vuokralla olijaan syydetään ihan eri tavalla rahaa kuin sellaiseen, joka yhtäkkiä jää työttömäksi ja sattuu asumaan omistuskämpässä.

Vierailija
82/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työtön ja asun omakotitalossa. En ole ikinä saanut asumistukea.

Oletko hakenut?

Jos, niin miksi et saanut?

En ole oikeutettu siihen.

Tuohonhan riittää, että puoliso käy töissä. Saamatta jää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siinä on edes katsottu, millainen on lyhennys. Entä kun asunnon on myynyt, kai ne maksetut osat on siinä vaiheessa palautettu, muutenhan se olisi yhteiskunnan tuilla hankittua omaisuutta. Kuulin vasta tässä leikkauksia koskevassa keskutelussa, että tällainenkin tuki on ollut. Aika hurjaa.

Kyllähän ne tuet vuokranantajankin omaisuutta aina kartuttaa.

Ei kartuta, vaan auttaa vuokralaista asumaan. Vuokranantajan vuokra on sama oli asuja kuka tahansa. Ja asumistukea ei saa korkean vuokran mukaan, vaan siinä on vuokrakatto.

Vuokrasta saatavalla voitolla voi lyhentää sijoitusasunnon lainaa. Kaikkea ei tarvitse itse maksaa...

Vierailija
84/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
85/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi yleensäkään omistusasuntoon mitään tukia pitäisi saada? Ihan järjetöntä oikeasti.

Miksi pitää esittää ja elää yli varojensa ja hankkia omistusasunto vaikkei ole varaa asua siinä?

Jos tilanteet muuttuvat ja rahat loppuvat , pitää realisoida omaisuuttaan järkevästi ja muuttaa vuokralle sellaiseen kotiin, jossa elämisen pystyy itse maksamaan

Näin ennen vanhaan toimittiinkin. Sanottiin, että myy asuntosi.

Asumistukea sai ennenvanhaankin omistusasuntoon. Erota se tt-tuesta.

Vierailija
86/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siinä on edes katsottu, millainen on lyhennys. Entä kun asunnon on myynyt, kai ne maksetut osat on siinä vaiheessa palautettu, muutenhan se olisi yhteiskunnan tuilla hankittua omaisuutta. Kuulin vasta tässä leikkauksia koskevassa keskutelussa, että tällainenkin tuki on ollut. Aika hurjaa.

Kyllähän ne tuet vuokranantajankin omaisuutta aina kartuttaa.

Ei kartuta, vaan auttaa vuokralaista asumaan. Vuokranantajan vuokra on sama oli asuja kuka tahansa. Ja asumistukea ei saa korkean vuokran mukaan, vaan siinä on vuokrakatto.

Vuokrasta saatavalla voitolla voi lyhentää sijoitusasunnon lainaa. Kaikkea ei tarvitse itse maksaa...

Ei se vuokralaisen asumistuki riitä voiton saantiin. Jos Hki maksimi asumistuki on jotain 400€/kk. Niin vuokranantajan voittoon tarvitaan muutakin

Vierailija
87/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasumisessa kerostalossa,pieni tuloisella huomioidaan yhtiö vastike asumistuessa, ,kuin vesi ja sauna maksu.Ei Koskaan Velkaa! Omakoti talossa asujalla jotenkin laskee sen talon pidon vuosi kuluista? Kaikki tiedot saa kirjautumatta menemällä netti Kelan sivuille.On julkista tietoa ja laskurikin.Voit laskea itse saatko asumistukea, saatko toimentulotukea ja minkä verran? Homiin vaan sinne kelan sivuille ja itse ottaa selkoa siletä .Kaikki silloin   oikeaa tieto.

Vierailija
88/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnon korkoihin ja koko vastikkeeseen. Jos uhtiolainaan maksetaan vastukkeessa niin yhtiölainaosuus ja hoitovastike lasketaan asumismenoksi asumistuessa.

Vierailija
89/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla olijaan syydetään ihan eri tavalla rahaa kuin sellaiseen, joka yhtäkkiä jää työttömäksi ja sattuu asumaan omistuskämpässä.

Tt- saajalla saa olla oma asunto omassa käytössä. Ei sitä käsketä myymään, eikä se vähennä toimeentulotukea .

Vierailija
90/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri tällainen asumiastukea omistusasuntoon(omakotitaloon) saava. Palkka on nettona reilu 1600 ja pari lasta löytyy. Tukea maksetaan lainan korkoihin. Ei se ole montaa kymppiä ollut tähän asti. Nyt korkojen noustua reilun satasen. 

En saisi näin edullisesti vuokra-asuntoa ellen muuttaisi johonkin metsään. Lainanlyhennyt kuitenkin vähän alle 1000€ ja sillä ei täältä saa välttämättä edes kaksiota.  Jos muuttaisin vuokra-asuntoon samalle alueelle missä nyt asun, niin saisin luultavasti paljon enemmän asumistukea. Olisiko se nyt sitten kovin fiksua yhteiskunnan kannalta? Minulle toki jäisi palkasta enemmän kouraan, mutta sitä nämä tuen poistajat tässä kuitenkaan tuskin tavoittelevat?

Vierailija
91/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi yleensäkään omistusasuntoon mitään tukia pitäisi saada? Ihan järjetöntä oikeasti.

Miksi pitää esittää ja elää yli varojensa ja hankkia omistusasunto vaikkei ole varaa asua siinä?

Jos tilanteet muuttuvat ja rahat loppuvat , pitää realisoida omaisuuttaan järkevästi ja muuttaa vuokralle sellaiseen kotiin, jossa elämisen pystyy itse maksamaan

No esim. tilanne: omistusasunto syrjäseudulla, hinta oli 30 000e. Laina maksettu ja pieni remppa tehty. Työ siellä syrjäseudulla. Josta sinut sitten irtisanotaan. Koska laina on maksettu jo aikaa sitten, elämisen kustannukset ovat hyvin pienet: vakuutus, jäte, sähköt, bensa ja ruoka (alle 500e/kk)

Ei mitään järkeä laittaa tällaista ihmistä pakkomuuttamaan kaupunkiin, työttömänä, jolloin elämisen kustannukset nousevat lähes tuhannella eurolla, vuokrankin myötä. Plus sen talon kustannukset, jota et saa myytyä - koska lähiseudulla ei kouluja, eikä työpaikkoja.

Vaikka olisit valmis tuolta syrjäseudulta ajamaan pidemmänkin matkan työn perässä. Niin ei! Tämä hallitus ei sitä salli. Idiotismia.

Vierailija
92/125 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

uupuup

Vierailija
93/125 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tt- saajalla saa olla oma asunto omassa käytössä. Ei sitä käsketä myymään, eikä se vähennä toimeentulotukea .

Saako olla oma auto ja säästötilillä rahaa?

Vierailija
94/125 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako olla oma auto ja säästötilillä rahaa?

Ei saa olla säästötilillä rahaa.

Vierailija
95/125 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloissa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html

Vierailija
96/125 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalla on paljon asumistuen saajia. Kertokaa:

Jos teiltä poistetaan asumistuki, niin paljon teillä sitten on nettotulot kuukaudessa?

No Kelan työttömällähän se on sitten muistaakseni se 595 euroa käteen kuussa. Eipä sillä mitään asuntoja vuokrailla ja makseta peruselämistä nykyajan Suomessa.

Jos asumistukea saa, useimmat elävät tuolla summalla.

Jos asumistukea vähennetään tai se poistetaan, sitten koko tämä porukkaa, eli 70 % Kelan työttömistä joutuu hakemaan toimeentulotukea. En tiedä siis onko tuossa mitään järkeä, koska toimeentulotuki tulee kalliimmaksi yhteiskunnalle.

Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot.

Toimeentulotuessa yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole lasku eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
97/125 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin omalta kohdaltani ja olisi ollut lasten yksinhuoltajana ja työttömänä tosi iso. Meillä on iso vastike/rahoitusvastike tehdyn home/sädesienirempan vuoksi. Rivarissa asutaan. Ihan mielenkiinnosta selvitin paljonko saisin. Siihen löytyy kelan sivuilta laskuri miten voi selvittää. Nyt uuden säännön tullessa, jos yllättäen jotain sattuisi ja mieheni vaikka kuolisi niin olisin ongelmissa ekan kuukauden kanssa ja asunto menisi samantien myyntiin. Vanhalla systeemillä olisi ollut ehkä vara asua hetki.

Vierailija
98/125 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta ei saa olla autoa, pankkitilillä ei saa olla rahaa eikä saa olla rahastoja eikä osakkeita. Kaikki ne on realisoitava ja tuhlattava.

Vierailija
99/125 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalla on paljon asumistuen saajia. Kertokaa:

Jos teiltä poistetaan asumistuki, niin paljon teillä sitten on nettotulot kuukaudessa?

Minä omistan (tai pankki omistaa) Helsingissä asunnon, joka oli ostettaessa ihan järkevän hintainen, vastike + lyhennys noin 1200€/kk (=halvempi kuin perheelle sopivat vuokra-asunnot Helsingissä). Nyt, kun korot ja kriisien myötä myös vastikkeet nousivat todella rajusti kerralla lähes kahteen tuhanteen, en selviä kuluista ilman asumistukea jota nyt aloin saamaan (ja joka nyt sitten aiotaan lakkauttaa). Olen kahden lapsen yh. Bruttotulot 3300/kk. Palkasta jää asumiskulujen jälkeen käyttöön noin 600€, asumistuen kanssa noin 850€, millä vielä pärjäisimme. Kun as.tuki lakkautetaan, en oikein enää pärjää. Saan tietysti myös elarit ja lapsilisät kahdesta lapsesta, mutta ilman as-tukea olemme silti aika lähellä toimeentulotukirajaa (ja kyllä, olen harkinnut opiskelua paremmin palkatulle alalle, mutta millä rahalla se tehdään kun elää pitää niin opiskelujen aikanakin, aikuiskoulutustukihan poistetaan myös?).Olen asunut asunnossa vasta vuoden eli myyminen on ongelmallista, ja mitä, jos en tässä tilanteessa saa omianikaan pois? 

Ymmärrän yllä omistusasujille maksetun as-tuen ongelmallisuuden, mutta mielestäni on aika moraalitonta lakkauttaa tuki kokonaan juuri nyt, kun kotitaloudet ovat muutenkin kriisissä. Olisihan tähän voinut tehdä esim. siirtymäajan niin, että ihmiset, esim. minä, olisimme ehtineet hankkiutua asunnosta eroon ilman, että on  on pakko myydä äkkiä, hinnalla millä hyvänsä. Ylipäätään en tiedä, onko se kannattavampaa, että siirryn vuokra-asujaksi ja saamaan (aiempaa enemmän) asumistukea. 

Vierailija
100/125 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan ansiosidonnaista työttömyysturvaa bruttona noin 1000e/kk, vuokra 743e ja asumistukea 317e

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi