Millä perusteella omistusasuja on saanut asumistukea?
Onko siinä sama raja kuin toimeentulotuella? Eli ihmiselle pitää jäödä käyttöön 500+ e, jos ei jää, niin sitten saa asumistukea?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työtön ja asun omakotitalossa. En ole ikinä saanut asumistukea.
Oletko hakenut?
Jos, niin miksi et saanut?
En ole oikeutettu siihen.
En ole tuo alkuperäinen vastaaja, mutta tosiasiahan on, ettei omakotiasuja maksa mitään yhtiövastikkeita. Ymmärtääkseni asumistukea voi saada vastikkeen maksuun, jos on oikein pienituloinen, mutta silloin on asuttava taloyhtiössä.
Lainoja ei asumistuella maksella, eli siinä mielessä varallisuuttaan ei voi kasvattaa yhteiskunnan tuella. Ehkä lainan korkoihin voisi saada jotain, jos on niin pienet tulot ettei saa edes korkovähennystä (tosin se taitaa olla jo menneisyyttä käytännössä)?
Miksei ok-talossa huomioida pakollisia menoja, kuten lämmitys ja kiinteistövero.
Hoitovastike on kyllä tosi suuri kerrostalossa pk-seudulla.
Esim. mä omistan kämppäni kokonaan (ei velkaa) ja maksan siitä ilosta, että asun omistamassani kerrostalokämpässä, niin maksan siitä 800 euroa kuussa.
Varmaan halvemmalla pääsisi, että asuisi ok-talossa?
Valtio on säästänyt suuret summat tukiessaan omistusasujaa. Vuokralla asujan elättäminen on monin kerroin kalliimpaa . Elämänsä vuokralla asunut kaupunkilainen käyttää jopa puoli miljoonaa asumiseen josta moni saa puolet asumistukena ja loput toimeentulotukena . Omistusasuja on saanut tarvittaessa tukea vastikkeeseen , keskimäärin 50-150 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Valtio on säästänyt suuret summat tukiessaan omistusasujaa. Vuokralla asujan elättäminen on monin kerroin kalliimpaa . Elämänsä vuokralla asunut kaupunkilainen käyttää jopa puoli miljoonaa asumiseen josta moni saa puolet asumistukena ja loput toimeentulotukena . Omistusasuja on saanut tarvittaessa tukea vastikkeeseen , keskimäärin 50-150 euroa kuussa.
Plus pienituloinen omistusasuja ei koskaan tule saamaan toimeentulotukea, koska omistaa.
Omistusasuja vie vähemmän tukia siis, vaikka ollessaan vuokralaisena hän veisi paljon enemmän, sillä silloin olisi oikeutettu toimeentulotukeenkin.
Muistakaa, että mikäli omistusasuja saa tukea vastikkeen maksuun, hänen tulonsa on tosi pienet! Ei sitä kaikki tod saa.
Periaatteessa asunnon omistava ei tarvitse tukia, koska asunnon voi myydä.
MUTTA jos ei saa asuntoa myytyä muutamaan vuoteen, se onkin jo toinen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasujan tilanne muuttuu kertarykäyksellä, jos jää työttömäksi ja tulot ovat silloin vain työttömyystuki 600 euroa.
Monen vastike on jo tuon verran, vaikka omistaisi sen kerrostalokämpän.
Ja muita tukia ei tipu, koska omaisuus.
Tällaisessa tilanteessa on ihan oikein, että on saanut vastikkeen maksuun tukea myös omistusasuja, ettei samantien tarvi myydä kämppää, kun on jäänyt työttömäksi.
Asumistukea saa vain silloin, kun tulot on pienet ja silloin se on ihan oikeutettu ja tarpeellinen tuki.
Täällä jotkut väittävät, että omistusasunto estäisi esim. toimeentulotuen saamisen. Tämä ei pidä paikkaansa, jos siinä omistusasunnossa asuu itse. Jokainen voi käydä halutessaan käydä lukemassa tämän itse Kelan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut väittävät, että omistusasunto estäisi esim. toimeentulotuen saamisen. Tämä ei pidä paikkaansa, jos siinä omistusasunnossa asuu itse. Jokainen voi käydä halutessaan käydä lukemassa tämän itse Kelan sivuilta.
Estääkö auto? Entä tilillä olevat rahat?
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä on edes katsottu, millainen on lyhennys. Entä kun asunnon on myynyt, kai ne maksetut osat on siinä vaiheessa palautettu, muutenhan se olisi yhteiskunnan tuilla hankittua omaisuutta. Kuulin vasta tässä leikkauksia koskevassa keskutelussa, että tällainenkin tuki on ollut. Aika hurjaa.
Sain rahoitusvastikkeeseen tukea 12kuukautta. Olin 5000€ tuloistani maksanut vuosia veroja yhteiskunnalle. En saanut toimeentulotukea.
Mielestäni olin täysin oikeutettu saamaan omistusasuntooni tukea väliaikaisesti. Mikäli mennään siihen, että yhteiskunta tukee vain tuhlaajia ja sairaita, siirryn myös lekottelijoiden joukkoon diagnoosieni avulla.
Kyllä yhteiskunnan pitää tarvittaessa väliaikaisesti tukea myös ahkeria säästäväisiä! He ovat sentään työnteollaan tuet mahdollistaneet itselleen.
Tulorekisterit käyttöön. Jos et yhteiseen kassaan terveenä tuota lantteja, et mitään saa.
Perustulo olisi järkevin ratkaisu!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi yleensäkään omistusasuntoon mitään tukia pitäisi saada? Ihan järjetöntä oikeasti.
Miksi pitää esittää ja elää yli varojensa ja hankkia omistusasunto vaikkei ole varaa asua siinä?
Jos tilanteet muuttuvat ja rahat loppuvat , pitää realisoida omaisuuttaan järkevästi ja muuttaa vuokralle sellaiseen kotiin, jossa elämisen pystyy itse maksamaan
Usein omistusasuntoon maksettu väliaikainen tuki tulee halvemmaksi kuin vuokra-asuntoon.
Kehitä älyäsi, kyllä se siittä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi yleensäkään omistusasuntoon mitään tukia pitäisi saada? Ihan järjetöntä oikeasti.
Miksi pitää esittää ja elää yli varojensa ja hankkia omistusasunto vaikkei ole varaa asua siinä?
Jos tilanteet muuttuvat ja rahat loppuvat , pitää realisoida omaisuuttaan järkevästi ja muuttaa vuokralle sellaiseen kotiin, jossa elämisen pystyy itse maksamaan
Jos ihminen on elämänsä työtä tehnyt ja hankkinut asunnon. Pakko täällä suomessa ilmaston vuoksi, niin minkä takia ei olisi oikeutettu asumistukeen? sairasta ajattelua. Ei me olla venäjällä vaikka joskus siltä tuntuukin.
Omistusasuntoon myönnettävään asumistukeen voisi laittaa maksimikuukausimäärän. Että ihmisen ei olisi ihan välittömästi myytävä asuntoaan, jos taloudelliseen tilanteeseen tulee merkittävä muutos.
On kyllä tosi väärin, että jos velattomassa omistusasunnossa asuva joutuu yhtäkkiä
työttömäksi ja kuitenkin pitää maksaa kalliit vastikkeet, niin hän ei saa asumistukea vastikkeen maksuun, joka voi olla 500-800 euroa kuussa ja työttömyystuki on vain 600 e kuussa.
Voisi kysyä, että millä perusteella vuokralla olijoille suodaan enemmän "käyttörahaa" ja tuetaan asumista?
Tästä asiasta eli asumistuen saamisesta omistusasuntoon jaksetaan keskustella jatkuvasti ikään kuin se oli joku suuren luokan kysymys. Asumistuen saajista vain muutama prosentti asuu omistusasunnossa.
Omistusasuntoon on todella vaikeaa saada asumistukea, ja tuki jää sen saajalle hyvin pieneksi. Selvittelin tätä asiaa taloyhtiömme putkiremontin aikana, kun pienituloiset eläkeläiset pyysivät tällaista selvitystä. Ikävä tosiasia oli se, ettei esimerkiksi eläkeläispariskunnilla ollut mitään käytännön mahdollisuuksia tuen saamiseen ja yksinäiselläkin eläkeläisellä tuki jäi muutamaan kymmeneen euroon kuukaudessa.
Korkoihin jotka ei ole kymppejä kuten luulla saattaa vaan satoja euroja.