Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt aiotaan hankkia valtavasti hoitajia kehitysmaista. Tää ei oo hyvä juttu. Linkki

Vierailija
28.06.2023 |

https://yle.fi/a/74-20038606

Vanhuksen pitäisi saada omakielistä hoitoa, kun muisti ei enää pelaa. Samoin olisi tärkeää, että hoitaja tuntee kulttuurin. Hoitaja on monen vanhuksen ainoa kontakti.

Miksei suomalaisille makseta kunnon palkkaa ja työoloja kehitetä.

Kommentit (149)

Vierailija
61/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitaja hoivakodissa. Meillä on yli puolet henkilökunnasta ulkomaalaisia. Monet eivät puhu lähes ollenkaan kunnollista suomea tai ainakaan ymmärrä sitä.

Ihan sama, pääasia että joku hoitaa altzhaimer potilaat kuten äitini.

Ei ole ihan sama. Vanhukselle kuuluu kielitaitoinen ja kunnolla koulutettu hoitaja.

Mihin ihmeeseen tarvitsee täysin dementoitunut vanhus joka odottaa kuolemaa sairaanhoitajaa? Siihen tehtävään riittää hoiva-avustaja.

Sinusta on oikein et joku vaan työntää tulikuuma ruokaa suuhun ja kääntää kovakouraisesti kerran päivässä. Muuten makaa paskat housuissa ja haavat persuksissa. Lääkkeetkin menee vähän miten sattuu. Kukaan ei juota ja makaat vaan hiljaisessa huoneessa yksin.

Tämä on todellisuutta, yritetään väkisin pitää hengissä. Käy katsomassa jossain hoitokodissa. Pitkälle edennyt altzhaimer on ainoastaan kuoleman odottamista.

Vierailija
62/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä rahaa löytyy hoitajiin? Eihän rahaa pitänyt olla

Hallitus aikoo lopettaa aikuiskoulutukseen rahat... miksi meitä ja sitten on oltava rahaa ulkomaalaisten koulutukseen, kieleen, sopeutukseen , eilinkustannuksiin ennen kun ovat täällä valmiit työhön. 😖👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajapula on outoa, valikoivaa. Olen työtön lähihoitaja, ikää 60, en saa töitä. Olen omaishoitajana hoitanut äitini, ilman apuja, loppuun saakka. Nyt en kelpaa hoitamaan vanhuksia, kun "työkokemusta" ei ole tarpeeksi.

Vierailija
64/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko hoitajien työajan lyhennys heitä jaksamaan?

Mitä ikinä ehdotatkin, niin se kähtökohtaisesti käy, koska se ei käy.

🎶 Se ei käy, se ei käy, se ei käy, se ei käy, se ei käy, koska se ei käy, ei käy! 🎶

Vierailija
65/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoaa loputkin hoitajat. Attendot ja esperit on täynnä ulkomaalaistaustaisia hoitajia. Kuormittaa älyttömästi muita hoitajia. Siksi sieltä lähtenyt monia pois.

Tämä on kyllä totta.Minua myös harmittaa, kun tänne tulee noita ulkomaalaistaustaisia hoitajia, jotka hädin tuskin osaavat vain muutaman suomenkielisen sanan.Mitään raportteja he eivät tietenkään edes pysty kirjoittamaan.Välillä on pakko "vahtia", että mitä he oikein edes tekevät, jotta mitään vahinkoja ei tapahtuisi.Äärettömän kiusallista, mutta sairaanhoitajana olen kyllä huolissani tästä nykymenosta.

Ehkä tuskaa helpottaisi jos ymmärtäisit että muita ei ole tulossa. Joko te teette itse jatkuvasti vähenevällä porukalla, tai te hyväksytte työyhteisöön ulkomaalaiset ja autatte heitä oppimaan kielen. Valitse siitä. Suomalaiset ei ole ryntäämässä hoitoalalle.

Vierailija
66/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset on todella huolissaan ja heitä pelottaa aina lähteä osastolta kun siellä käyvät. Tämä ihan uusi ilmiö.

Vierailija
67/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, miten sitkeästi yritetään milloin mistäkin rekrytä hoitajia, vaikka se on jo monta kertaa nähty, että Suomi on näille vain läpikulkumaa. Miksei tähän tyhjänpäiväiseen rekryyn meneviä rahoja osoiteta kotimaan hoitajien eduksi?

Miten niitä mielestäsi pitäisi osoittaa vielä enemmän kotimaan hoitajien eduksi? Nyt jo ollaan ihmeissään, että miten sote saadaan rahoitettua. Eikö ymmärretä sitä, että hoitajien palkat ja edut ovat osa tätä sotea?

Luuletko, että maanlaajuinen hoitajien haaliminen ja kouluttaminen on kovinkin edullista? Rahaa palaa mutta harva heistä tänne edes jää.

Vierailija
68/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahtaa esihenkilöt jaksaa tulevaisuudessa? Tai jo nyt! Luulisi et tulee reklamaatiota ja kaikenlaista ongelmaa.

Vierailija
69/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tultu kun väkisin pidetään osa ihmisistä hengissä. Sairasta.

Vierailija
70/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitaja hoivakodissa. Meillä on yli puolet henkilökunnasta ulkomaalaisia. Monet eivät puhu lähes ollenkaan kunnollista suomea tai ainakaan ymmärrä sitä.

Ihan sama, pääasia että joku hoitaa altzhaimer potilaat kuten äitini.

Ei ole ihan sama. Vanhukselle kuuluu kielitaitoinen ja kunnolla koulutettu hoitaja.

Mihin ihmeeseen tarvitsee täysin dementoitunut vanhus joka odottaa kuolemaa sairaanhoitajaa? Siihen tehtävään riittää hoiva-avustaja.

Sinusta on oikein et joku vaan työntää tulikuuma ruokaa suuhun ja kääntää kovakouraisesti kerran päivässä. Muuten makaa paskat housuissa ja haavat persuksissa. Lääkkeetkin menee vähän miten sattuu. Kukaan ei juota ja makaat vaan hiljaisessa huoneessa yksin.

Tämä on todellisuutta, yritetään väkisin pitää hengissä. Käy katsomassa jossain hoitokodissa. Pitkälle edennyt altzhaimer on ainoastaan kuoleman odottamista.

Ei ole. Jokaiselle kuuluu inhimillinen hoito, loppuun saakka. Dementoitunutkin nauttii elämästään, kun hänet kohdataan oikein. Ei se ole pelkkää kuoleman odotusta. Jos itse olet kokenut näin, hoivapaikka on toiminut väärin.

Vierailija
71/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajapula on outoa, valikoivaa. Olen työtön lähihoitaja, ikää 60, en saa töitä. Olen omaishoitajana hoitanut äitini, ilman apuja, loppuun saakka. Nyt en kelpaa hoitamaan vanhuksia, kun "työkokemusta" ei ole tarpeeksi.

Jopa eläkeläisiä haalitaan takaisin töihin. Haet joko liian vaativiin tehtäviin tai palkkapyyntösi on yläkanttiin. Tai vaikutat jotenkin huonokuntoiselta.

Vierailija
72/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoaa loputkin hoitajat. Attendot ja esperit on täynnä ulkomaalaistaustaisia hoitajia. Kuormittaa älyttömästi muita hoitajia. Siksi sieltä lähtenyt monia pois.

Tämä on kyllä totta.Minua myös harmittaa, kun tänne tulee noita ulkomaalaistaustaisia hoitajia, jotka hädin tuskin osaavat vain muutaman suomenkielisen sanan.Mitään raportteja he eivät tietenkään edes pysty kirjoittamaan.Välillä on pakko "vahtia", että mitä he oikein edes tekevät, jotta mitään vahinkoja ei tapahtuisi.Äärettömän kiusallista, mutta sairaanhoitajana olen kyllä huolissani tästä nykymenosta.

Ehkä tuskaa helpottaisi jos ymmärtäisit että muita ei ole tulossa. Joko te teette itse jatkuvasti vähenevällä porukalla, tai te hyväksytte työyhteisöön ulkomaalaiset ja autatte heitä oppimaan kielen. Valitse siitä. Suomalaiset ei ole ryntäämässä hoitoalalle.

Ei, vaan me vaihdamme alaa. Ei kukaan jaksa määräänsä enempää.

Vierailija
73/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, miten sitkeästi yritetään milloin mistäkin rekrytä hoitajia, vaikka se on jo monta kertaa nähty, että Suomi on näille vain läpikulkumaa. Miksei tähän tyhjänpäiväiseen rekryyn meneviä rahoja osoiteta kotimaan hoitajien eduksi?

Miten niitä mielestäsi pitäisi osoittaa vielä enemmän kotimaan hoitajien eduksi? Nyt jo ollaan ihmeissään, että miten sote saadaan rahoitettua. Eikö ymmärretä sitä, että hoitajien palkat ja edut ovat osa tätä sotea?

Ei mitenkään. Näillä palkoilla nuoret eivät lähde alalle. Saamme siis opetella pärjäämään ilman hoitajia, mutta säästyypähän paljon rahaa.

Onhan hoitajien palkat ihan ok ammattikoulun käyneen paikoiksi

Sairaanhoitajan koulutus on ammattikorkeakoulututkinto.Ammattikorkeakoulututkinnon (AMK) laajuus on joko 210, 240 tai 270 opintopistettä. Sen suorittaminen kestää noin 3,5−4,5 vuotta.

Vierailija
74/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on ihan up yours, kuten Nykänen sanoisi. Loput sitten tekee vähemmällä porukalla tai hyväksyy ne ulkomaalaiset.

Vierailija
75/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään. Näillä palkoilla nuoret eivät lähde alalle. Saamme siis opetella pärjäämään ilman hoitajia, mutta säästyypähän paljon rahaa.

Onhan hoitajien palkat ihan ok ammattikoulun käyneen paikoiksi

Sairaanhoitajan koulutus on ammattikorkeakoulututkinto.Ammattikorkeakoulututkinnon (AMK) laajuus on joko 210, 240 tai 270 opintopistettä. Sen suorittaminen kestää noin 3,5−4,5 vuotta.

Vanhusten kanssa työskentelee enemmän lähihoitajia.

Vierailija
76/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on ihan up yours, kuten Nykänen sanoisi. Loput sitten tekee vähemmällä porukalla tai hyväksyy ne ulkomaalaiset.

Et taida ymmärtää. Suomalaiset katoaa alalta. Se ei ole ongelma ehkä sinulle ainakaan vielä mutta niille vanhuksille ja omaisille se kyllä on.

Vierailija
77/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmällä porukalla ei voi tehdä. Siinä jää joku hoitamatta sitten. Katsos kun aika on rajallista.

Vierailija
78/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ymmärtää. Suomalaiset katoaa alalta. Se ei ole ongelma ehkä sinulle ainakaan vielä mutta niille vanhuksille ja omaisille se kyllä on.

Tottakai ymmärrän, mutta ei siihen mitään ratkaisua ole kellään vaikka ymmärtäisikin. Rahaa ei ole siihen että alasta tehtäisiin houkuttelevampi. Ainoa keino on nuo ulkomaalaiset. Jos ulkomaalaiset ei kelpaa, niin sitten ei ole ketään. Sitten vaan ihmetellään.

Vierailija
79/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä hommia voi uudelleen organisoida niin että ne 14 000 hoitsua kun on jo virassa voisi keskittyä siihen hoitamiseen ja jättää hallintohommat ne osaaville.

Vierailija
80/149 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmällä porukalla ei voi tehdä. Siinä jää joku hoitamatta sitten. Katsos kun aika on rajallista.

No sitten on ne ulkomaalaiset. Muita ei ole. Tyhjästä on paha nyhjästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä