Nyt aiotaan hankkia valtavasti hoitajia kehitysmaista. Tää ei oo hyvä juttu. Linkki
Vanhuksen pitäisi saada omakielistä hoitoa, kun muisti ei enää pelaa. Samoin olisi tärkeää, että hoitaja tuntee kulttuurin. Hoitaja on monen vanhuksen ainoa kontakti.
Miksei suomalaisille makseta kunnon palkkaa ja työoloja kehitetä.
Kommentit (149)
Hoitoalalla on jämähtänyt jo tavaksi, että on liian vähän tekijää/työ. Siksi on raskasta ja vaikeaa. Ja koska samaa jaskaa on jatkunut tarpeeksi kauan, on hoitajillekin jämähtänyt käsitykseksi alastaan, että on umpipska homma. Tilanteen ja luottamuksen parantaminen vie sitten aikaa ja vaatii että ainakin yritetään sitä. Mutta lyhyesti: ala on ahneudella pskottu pilalle, ja nyt pskojat yrittävät syyllistää hoitajia omista toimistaan, tietysti. Kas sellaista on oikeisto.
Noniin, varmaan aika poistua siis hoitoalalta kun kerran arvostus on tämä...
ihan muutenkin kuormittaa työ itsessään, sekö auttaa että tulee kielitaidottomat sitten kuormittamaan lisää omaa työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla on jo riittävä palkka.
Sen sijaan vanhusten oloja pitäisi kohentaa. Se auttaisi myös hoitajia jaksamaan.
Esim mitoitusta pitää lisätä ja jokaisen vanhuksen pitäisi saada hoitajalta puoli tuntia virkistystä per päivä. Se olisi ulkoilua tai juttelua tai mitä vaan, mitä vanhus haluaa.
Hallitusohjelmassa oli mun mielestä tätä tukevia uusia verovähennyksiä. Muistaakseni oli ajatuksena, että vanhemman luona käytettävä seuralaispalvelu tulis kotitalousvähennyksen piiriin ja myös vanhuksen luona käyvästä fysioterapeutista sais kotitalousvähennyksen. Nämä siis verovähennyksinä niille lapsille, jotka ostaa vanhemmilleen näitä palveluja.
Just tuollainen seuralaistoiminta ja ulkoilutus on sellaista, mitä voi tehdä kouluttamattomana. Fysioterapeutit on toki ammattilaisia, mutta hyvä että helpotetaan niidenkin kustantamista omille vanhemmille. Se on yhteiskunnallekin pidemmän päälle hyvä, jos vanhuksen toimintakyky säilyy mahdollisimman pitkään. Siksi on oikein, että yhteiskunta osallistuu verovähennyksellä, jos lapset tai vanhus itse maksavat muuten sen fysioterapeutin omasta pussistaan.
Ei kaikilla ole silti varaa.
Jossain oli tilasto että 2030 mennessä tarvitaan 40 000 -45 000 hoitajaa lisää. Päinvastoin taitaa käydä koska eläköityminen. Myös moni lopettaa alalla kunhan tämä sirkus tästä pahenee. Tässä vielä käy huonosti. En osaa sanoa mitä tapahtuu mutta voin vain arvata että joko rahaa on pakko jossain kohtaa laittaa miljardeja tai kymmeniä miljardeja lisää tai sitten joudutaan sulkemaan hoivakodit ja vanhukset viruu kotona. Omaiset sit hoitaa miten hoitaa ja muuten maataan sairaalan käytävillä ja myös kuollaan sinne??
Mitäpä jos käännyttäisiin työttömien miesten puoleen. Naisia on nyt viimeiset 15 vuotta painostettu opiskelemaan lähäriksi heti jos jäävät työttömäksi. Mitä jos miehet ottaisi nyt kapulan vaihteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja hoivakodissa. Meillä on yli puolet henkilökunnasta ulkomaalaisia. Monet eivät puhu lähes ollenkaan kunnollista suomea tai ainakaan ymmärrä sitä.
Ihan sama, pääasia että joku hoitaa altzhaimer potilaat kuten äitini.
Ei ole ihan sama. Vanhukselle kuuluu kielitaitoinen ja kunnolla koulutettu hoitaja.
Mihin ihmeeseen tarvitsee täysin dementoitunut vanhus joka odottaa kuolemaa sairaanhoitajaa? Siihen tehtävään riittää hoiva-avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Osaisivat edes hyvää englantia niin edes osa vanhuksista tulisi sillä hyvin toimeen. Voi elämä että on outoa kehitystä.
Olen lukenut, että jos muisti alkaa heiketä, ensimmäisten joukossa unohtuu vieraat kielet.
Ei vanhus hoivakodissa osaa englantia enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja hoivakodissa. Meillä on yli puolet henkilökunnasta ulkomaalaisia. Monet eivät puhu lähes ollenkaan kunnollista suomea tai ainakaan ymmärrä sitä.
Ei ole ihan sama. Vanhukselle kuuluu kielitaitoinen ja kunnolla koulutettu hoitaja.
Mihin ihmeeseen tarvitsee täysin dementoitunut vanhus joka odottaa kuolemaa sairaanhoitajaa? Siihen tehtävään riittää hoiva-avustaja.
Näin sitä taas vanhuksia arvostetaan. Oliko muita aivopieruja?
Parempi olisi antaa vanhuksille kunnon rauhoittavat ja unilääkkeet. Ja jättää hoitamatta vaikeat sairaudet-antaa luonnollinen kuolema ja rauhallinen, huumeilla. Olen joutunut olemaan läsnä kahden vanhuksen elämän loppumetreillä-heillä on todella paha olla. Tulee kaatumisesta lonkkamurtuma. Ei pääse vessaan, on kipuja, ruoka ei maistu-pakkosyötetään kun omaiset vaatii. Vaippa kutittaa ja kakat vaipassa. Laitoksen haju. Asukkaiden väkivaltaisuus ja huudot, halu paeta pois laitoksesta. Kun ihmisen saa kuolla ilman kipua-eikö se olisi parasta kaikille. Menkääpä asumaan jonnekin laitokseen vaikka vain pariksi päiväksi-tulette hulluiksi-ja kun tiedätte että olette lukkojen takana. Kukaan ei kuuntele teitä.
Vaikka olen ollut työttömänä ja niukkaa on ollut, en pysty menemään laitokseen töihin. Ei ihme, että henkilökunta popsii hoidettavien lääkkeitä.
Sairaanhoitaja osaa hyvän kivunhoidon ja oirehoidon saattohoitotilanteessa. Myös kaikenlaiset oireenmukaiset hoidot helpottavat kuolevan potilaan olotilaa. Haluaisitko itse kärsiä kivuliaista ihottumista, painehaavoista, aliravitsemuksesta, eri sairauksien oireista kun teet kuolemaa? Hoiva-avustajallakin voi olla hyvin laaja osaaminen mutta ei se palkassa näy, että on niin laaja vastuu työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta on oikein et joku vaan työntää tulikuuma ruokaa suuhun ja kääntää kovakouraisesti kerran päivässä. Muuten makaa paskat housuissa ja haavat persuksissa. Lääkkeetkin menee vähän miten sattuu. Kukaan ei juota ja makaat vaan hiljaisessa huoneessa yksin.
Tällä alueella on ihan mukava Aasiasta tullut lähihoitaja. Juttelee tavallisia asioita aika sujuvalla suomella, mitta mitään hankalampaa terveysasiaa ei kyllä pysty suomeksi juttelemaan. Älytöntä antaa välillä sillekin päivystyspuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Katoaa loputkin hoitajat. Attendot ja esperit on täynnä ulkomaalaistaustaisia hoitajia. Kuormittaa älyttömästi muita hoitajia. Siksi sieltä lähtenyt monia pois.
Parasta on se, että nämä hoitajat toimivat ohjaajina opiskelijoille. Niin muualta tulleet opiskelijat kuin suomalaiset opiskelijat ovat ihmeissään, kun ohjaaja ei osaa suomea sen vertaa, että ymmärtäisi harjoitteluun liittyvät paperit, ja välillä kysyy opiskelijalta, mikä joku ruumiinosa on suomeksi. Tällaisilla on sitten lääkelupakin. Hurraa.
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi antaa vanhuksille kunnon rauhoittavat ja unilääkkeet. Ja jättää hoitamatta vaikeat sairaudet-antaa luonnollinen kuolema ja rauhallinen, huumeilla. Olen joutunut olemaan läsnä kahden vanhuksen elämän loppumetreillä-heillä on todella paha olla. Tulee kaatumisesta lonkkamurtuma. Ei pääse vessaan, on kipuja, ruoka ei maistu-pakkosyötetään kun omaiset vaatii. Vaippa kutittaa ja kakat vaipassa. Laitoksen haju. Asukkaiden väkivaltaisuus ja huudot, halu paeta pois laitoksesta. Kun ihmisen saa kuolla ilman kipua-eikö se olisi parasta kaikille. Menkääpä asumaan jonnekin laitokseen vaikka vain pariksi päiväksi-tulette hulluiksi-ja kun tiedätte että olette lukkojen takana. Kukaan ei kuuntele teitä.
Vaikka olen ollut työttömänä ja niukkaa on ollut, en pysty menemään laitokseen töihin. Ei ihme, että henkilökunta popsii hoidettavien lääkkeitä.
Nykyään päinvastoin. Lääkärit karsii kaikki lääkkeet minimiin. Niin kipu kuin psyyke lääkkeet vaikka niille olisi tarvetta. Menee päinvastaiseen suuntaan koko ajan pahenevasti kuin toiveesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli puhe pitkälle dementoitunut potilas joka odottaa sängyssä kuolemaa. Luetun ymmärtämisessä vika.
Vierailija kirjoitti:
Katoaa loputkin hoitajat. Attendot ja esperit on täynnä ulkomaalaistaustaisia hoitajia. Kuormittaa älyttömästi muita hoitajia. Siksi sieltä lähtenyt monia pois.
Tämä on kyllä totta.Minua myös harmittaa, kun tänne tulee noita ulkomaalaistaustaisia hoitajia, jotka hädin tuskin osaavat vain muutaman suomenkielisen sanan.Mitään raportteja he eivät tietenkään edes pysty kirjoittamaan.Välillä on pakko "vahtia", että mitä he oikein edes tekevät, jotta mitään vahinkoja ei tapahtuisi.Äärettömän kiusallista, mutta sairaanhoitajana olen kyllä huolissani tästä nykymenosta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Jos on 6 000 hoitajaa liian vähän, niin pakko niitä on jostain tuoda. Tuttava tienaa 2 500e palkkatuella, kun on viikonloppuisinkin töissä. Ihan riittävä summa vähäisellä koulutuksella.
Pakkolaki! Jokaisen perheen esikoisen kouluttauduttava hoitajaksi kunnes heitä on riittävästi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään päinvastoin. Lääkärit karsii kaikki lääkkeet minimiin. Niin kipu kuin psyyke lääkkeet vaikka niille olisi tarvetta. Menee päinvastaiseen suuntaan koko ajan pahenevasti kuin toiveesi.
Tämä on totta. Hirveä pelko että joku lonkkansa murtanut 99-vuotias tulee lääkeriippuvaiseksi. Aivan kuin tuossa olisi enää mitään mahdollisuuksia toipua ja liikkua ja tehdä yhtään mitään. Mitä väliä jos on mömmöissä viimeiset ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli puhe pitkälle dementoitunut potilas joka odottaa sängyssä kuolemaa. Luetun ymmärtämisessä vika.
Sun korviesi välissä se vika on.
Hyvä! Jos on 6 000 hoitajaa liian vähän, niin pakko niitä on jostain tuoda. Tuttava tienaa 2 500e palkkatuella, kun on viikonloppuisinkin töissä. Ihan riittävä summa vähäisellä koulutuksella.