Nyt aiotaan hankkia valtavasti hoitajia kehitysmaista. Tää ei oo hyvä juttu. Linkki
Vanhuksen pitäisi saada omakielistä hoitoa, kun muisti ei enää pelaa. Samoin olisi tärkeää, että hoitaja tuntee kulttuurin. Hoitaja on monen vanhuksen ainoa kontakti.
Miksei suomalaisille makseta kunnon palkkaa ja työoloja kehitetä.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuehdotus:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5173543/hallitus-kela-maksaa-noin-200-m…Noi ukot, jotka jättää elarit maksamatta pitää velvoittaa tekemään työtä sen rahan eteen ja kantamaan vastuu sillä tavalla!
17h töitä kuussa vanhustenhuollossa kuitatkoon 300€ edestä elareita.
Ja maksaa kohta minunkin maksamat kun syksyllä työt loppuu. Valitettavasti en voi mennä vanhustenhuoltoon, koska lainsäädäntö estää sen.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, miten sitkeästi yritetään milloin mistäkin rekrytä hoitajia, vaikka se on jo monta kertaa nähty, että Suomi on näille vain läpikulkumaa. Miksei tähän tyhjänpäiväiseen rekryyn meneviä rahoja osoiteta kotimaan hoitajien eduksi?
Miten niitä mielestäsi pitäisi osoittaa vielä enemmän kotimaan hoitajien eduksi? Nyt jo ollaan ihmeissään, että miten sote saadaan rahoitettua. Eikö ymmärretä sitä, että hoitajien palkat ja edut ovat osa tätä sotea?
Olen tullut siihen tulokseen että joko vähä-älyiset hoitaa näitä asioita tai asioiden kuntoon laittaminen on pelkkää teatteria.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja hoivakodissa. Meillä on yli puolet henkilökunnasta ulkomaalaisia. Monet eivät puhu lähes ollenkaan kunnollista suomea tai ainakaan ymmärrä sitä.
Tuo on kauheaa. Kai ne sentään on vaan hoiva avustajia. Se vielä puuttuisi, että olisi kielitaidoton lähihoitaja.
Kuormittaako tilanne teitä suomalaisia? Oletko kunnalla vai yksityisellä? Miksi niin paljon kielitaidottomia?
Kokoomuslaisten harjoittamaa ihmiskauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Filippiineiltä voisi tulla
Niin, kun siellähän ei hoitohenkilökuntaa tarvita.
Filippiineiltä ei enää kovin helposti pääse lähtemään.
Asioiden kuntoon laittaminen lienee teatteria.
Jo Soini aikoinaan vaalitentissä sanoi niitä vanhuskuivattamoiksi ja luulin, että tekee asioille jotakin. Puheet oli suuret, teot eivät olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja hoivakodissa. Meillä on yli puolet henkilökunnasta ulkomaalaisia. Monet eivät puhu lähes ollenkaan kunnollista suomea tai ainakaan ymmärrä sitä.
Tuo on kauheaa. Kai ne sentään on vaan hoiva avustajia. Se vielä puuttuisi, että olisi kielitaidoton lähihoitaja.
Kuormittaako tilanne teitä suomalaisia? Oletko kunnalla vai yksityisellä? Miksi niin paljon kielitaidottomia?
Ikävä kyllä enimmäkseen lähihoitajia. Saavat paperit myös helpommalla kuin on ennen saanut. Osa kyllä hoiva avustajia mutta kaikki tekevät samaa työtä koska ei ole enää varaa valita kunhan joku vuoroon saadaan. Niin ja ei ole yksityinen vaan kuuluu hyvinvointialueeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, pääasia että joku hoitaa altzhaimer potilaat kuten äitini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, miten sitkeästi yritetään milloin mistäkin rekrytä hoitajia, vaikka se on jo monta kertaa nähty, että Suomi on näille vain läpikulkumaa. Miksei tähän tyhjänpäiväiseen rekryyn meneviä rahoja osoiteta kotimaan hoitajien eduksi?
Miten niitä mielestäsi pitäisi osoittaa vielä enemmän kotimaan hoitajien eduksi? Nyt jo ollaan ihmeissään, että miten sote saadaan rahoitettua. Eikö ymmärretä sitä, että hoitajien palkat ja edut ovat osa tätä sotea?
Ei mitenkään. Näillä palkoilla nuoret eivät lähde alalle. Saamme siis opetella pärjäämään ilman hoitajia, mutta säästyypähän paljon rahaa.
Ja todella kuormittavaa on meille suomenkielisille. Joudumme tekemään kaikki kirjalliset työt käytännössä ja opastamaan ja toimimaan jatkuvasti tulkkina sekä vanhuksille että heidän omaisille, sekä myös lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo näkisit vaan ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihan sama. Vanhukselle kuuluu kielitaitoinen ja kunnolla koulutettu hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini kaatui, löi päänsä ja sai aivoverenvuodon kun häntä vessaan saattanut hoitaja ei ymmärtänyt pyyntöä pitää kiinni koska häntä huimaa.
Suomalaiset ostavat yhä asuntoja Espanjasta, vaikka markkina onkin Suomessa hiljentynyt, kertoo Sirena Kiviranta, joka on toinen Espanjassa toimivan kiinteistönvälitysyritys Strand Propertiesin perustajista. Yhtiön asiakkaista noin 10 prosenttia koostuu suomalaisista.
Yksi viime aikoina esiin tullut ilmiö, on ollut varakkaiden suomalaisten halu löytää asunto Espanjasta Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
”Meille on ilmaistu ääneen halu löytää kakkoskoti jostain muualta kuin Suomesta Venäjä-huolien takia”, Kiviranta kertoo.
”Taustalla on osittain vielä koronasta syntynyttä patoumaa. Moni varakas mietti silloin, missä haluaisi aikansa viettää. Etätyömahdollisuudet ovat 5g yhteyksien myötä täällä hyvät”, Kiviranta sanoo.
”Lisäksi Espanja on tukenut varakkaampia ostajia muun muassa poistamalla varallisuusveron ja tarjoamalla työviisumin Euroopan ulkopuolelta tuleville, mikäli asunnon arvo yli 500 000 euroa työtä tekevää henkilöä kohden.”
Osaajien kilpailu on menossa kuinka pärjää Suomi? : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Näillä palkoilla nuoret eivät lähde alalle. Saamme siis opetella pärjäämään ilman hoitajia, mutta säästyypähän paljon rahaa.
Onhan hoitajien palkat ihan ok ammattikoulun käyneen paikoiksi
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla on jo riittävä palkka.
Sen sijaan vanhusten oloja pitäisi kohentaa. Se auttaisi myös hoitajia jaksamaan.
Esim mitoitusta pitää lisätä ja jokaisen vanhuksen pitäisi saada hoitajalta puoli tuntia virkistystä per päivä. Se olisi ulkoilua tai juttelua tai mitä vaan, mitä vanhus haluaa.
Hallitusohjelmassa oli mun mielestä tätä tukevia uusia verovähennyksiä. Muistaakseni oli ajatuksena, että vanhemman luona käytettävä seuralaispalvelu tulis kotitalousvähennyksen piiriin ja myös vanhuksen luona käyvästä fysioterapeutista sais kotitalousvähennyksen. Nämä siis verovähennyksinä niille lapsille, jotka ostaa vanhemmilleen näitä palveluja.
Just tuollainen seuralaistoiminta ja ulkoilutus on sellaista, mitä voi tehdä kouluttamattomana. Fysioterapeutit on toki ammattilaisia, mutta hyvä että helpotetaan niidenkin kustantamista omille vanhemmille. Se on yhteiskunnallekin pidemmän päälle hyvä, jos vanhuksen toimintakyky säilyy mahdollisimman pitkään. Siksi on oikein, että yhteiskunta osallistuu verovähennyksellä, jos lapset tai vanhus itse maksavat muuten sen fysioterapeutin omasta pussistaan.
Hyvällä johtamisella ja työntekijöiden arvostuksella saisi jo monen työntekijän jäämään hoitoalalle.
Osaisivat edes hyvää englantia niin edes osa vanhuksista tulisi sillä hyvin toimeen. Voi elämä että on outoa kehitystä.