Kesälomareissu pilalla
Ollaan uuden miesystävän kanssa tavattu viime syksynä ja nyt kesälomalle suunnitteilla ensimmäinen yhteinen lomamatka. Olen innoissani odottanut sitä, että meillä on viikko aikaa nautiskella kaksistaan (loikoilla sängyllä, rakastella, istua hyvässä ravintolassa ja nauttia kuohuviiniä jne).
Nyt yhtäkkiä miehen 12-vuotias tyttö haluaa reissulle mukaan ja mies on sitä mieltä, että tyttö pitää ottaa matkaan. Ymmärrän, että miehelle viikko kiireetöntä lomaa tyttären kanssa on luksusta, mutta itselleni tämä on painajainen. Ei tytössä sinänsä mitään vikaa ole, mutta kyllähän se nyt meidän lomasuunnitelmat romuttaa, jos huoneessa onkin meidän lisäksi miehen lapsi.
Yritin kauniisti ehdottaa, että ehkä tyttö voisi tehdä jotain muuta isänsä kanssa, mutta tyttö haluaa nimenomaan reissuun ja mies inttää, että olisi ihana ottaa tyttö matkaan mukaan.
Mitä voin tehdä? En todellakaan halua maksaa kallista lomamatkaa ja joutua jakamaan sitä miehen lapsen kanssa
Kommentit (1000)
Vierailija kirjoitti:
Ap, minäkin yritin aikani olla se fiksu, joustava aikuinen ja tein aina kaikkeni, että konflikteilta vältyttäisiin. Joustin, ja joustin, ja joustin, joka kerta minä joustin. Se johti siihen, että liian monet kerrat itkin epäreiluuden kyyneleitä yksin kotona, kun odotetut, kivat kahdenkeskiset suunnitelmat olivat taas kerran menneet myttyyn. Lopulta löysin itseni jätettynä (olinhan hullu ja lapselle mustasukkainen erehdyttyäni joskus sanoittamaan mielipahani) ja terapiassa aloin sitten opetella omien tarpeideni ja rajojeni tervettä puolustamista.
Heh minäkin olen kuullut tuon "mustasukkainen lapselle"-lausahduksen. Mies sanoi sen kun pyysin häntä pitämään minullekin seuraa hänen sukunsa juhlissa, missä en tuntenut ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha äitipuoliko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti jaksa pohtia miten hirveätä on, että tytön äiti pääsi matkalle uuden miehensä kanssa, kun mies oli tytön kanssa Lapissa. Silloin oli isäviikko ja äiti oli täysin vapaa reissuun lähtemään.
En myöskään ymmärrä mistä on tullut ajatus, että mies ei ole kenellekään kelvannut kuuteen vuoteen. En ole missään vaiheessa näin sanonut eikä se pidä paikkaansa. Mutta en lähde hänen seurusteluhistoriaa tässä sen enempää avaamaan, mutta fakta on, että erosta tytön äidin kanssa on 6 vuotta.
Emme myöskään ole uusioperhe enkä tiedä tuleeko meistä sellaista koskaan. Olen omat lapseni jo aikuiseksi kasvattanut ja toistaiseksi varsin onnellinen asuessani yksin. Mutta ilman muuta myös Onnellinen, että minulla on merkityksellinen parisuhde rakastamani miehen kanssa.
Ei ole myöskään mahdollista ottaa juuri 12-vuotta täyttäneelle lapselle omaa huonetta Barcelonan kaltaisessa suurkaupungissa. Ei tyttö uskaltaisi siellä yksin olla eikä varmaan hotellin säännöt sellaista edes sallisi.
Ja kyllä, tarkoitus oli mm nauttia kiireettömästä yhdessäolosta, toisen viereen käpertymisestä ja rakastelusta. Se ei tarkoita että oli tarkoitus naudan koko viikko
Ja minun oli alunperin tarkoitus maksaa oma matkani, mies luonnollisesti maksaa omansa. Nyt suunnitelmien muuttumisen johdosta mies maksaa majoitukset kokonaan ja minä vain omat lentoni.
En muista kaikkia hulluuksia mitä täällä on ollut, mutta tässä nyt päällimmäisenä mieleen tulleet
ApOletko itse nyt tyytyväinen tuohon kompromissiin vai jäikö asia vielä pahasti hampaankoloon? Tuo kuulostaa oikein sopivalta että mies maksaa koko majoituksen, silloin sinulta ei mene ihan kaikki kerätyt matkakassat tähän reissuun. Toivottavasti pystyt reissusta kuitenkin nauttimaan, vaikka sen luonne nyt muuttuikin.
Moni listaamistasi kohteista on varmasti lapselle kanssa mieluisia ja teillä on kuitenkin mahdollisuus hirmu kivaan lomaan!
Kyllähän se toki edelleen vähän harmittaa, että suunnitelmat muuttui. Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä, että kaikki näkökulmat huomioiden tämä oli paras päätös mitä pystyimme tekemään. Ja tapoihini ei kuulu jäädä harmittelemaan vaan alamme nyt täysillä suunnittelemaan, miten saamme näillä eväillä parhaan mahdollisen loman aikaiseksi. Uskon, että kiva reissu saadaan nytkin - toki erilainen kuin alunperin oli tarkoitus
Ap
Minua tässä vaivaa kyllä suunnattomasti koko tapahtumien dynamiikka. Eli siis, että mielestäni pariskunnan ensimmäinen matka on iso juttu. Varsin, kun se on erittäin harkitusti rakennettu, otettu huomioon kaikki näkökohdat, kuten nyt äitiviikko, jne. Rahaa on varattu ja säästetty. Ei siis mikään ex tempore lets go-päätös.
Ja sen voi sitten pyörtää tuosta noin vain, koska "en tullut ajatelleeksi". Minulle olisi helkkarinmoinen red flag, että joku meidän iso suunnitelma voi kariutua sen vuoksi, että joku toinen miehelle läheinen ihminen ehdottaa jotain, innostuu jostain.
Sehän on itse asiassa aika kamala ajatus. On ihan turhaa viritellä tästä mitään aikuinen/lapsi/exä/nyxä-vastakkain asettelua, vaan ihan tuo on luonteenpiirre, jonka ennustan tuovan vaikeuksia.
On totta, että tuollainen miehen osoittama selkärangattomuus ja vastuuttomuus on jo omiaan aiheuttamaan ongelmia parisuhteeseen. Kuitenkin on niin, että näillä tällaisilla tossukkamiehillä nimenomaan on usein pirttihirmu exänä, ja myös lapset oppivat jo varhain manipuloimaan tällaisia vässykkäisejään. Siksi näihin tulee aina väistämättä myös noita vastakkainasetteluita, joita entisestään ruokkii miehen huono omatunto erosta ja sen hyvittelypyrkimykset lapselle, ja lapsen äiti yleensä jatkaa tossukan hyväksikäyttöä eron jälkeenkin pitäen tämän tiukassa otteessaan.
T. Se edellisen sivun tossukkamiehen, pirttihirmuexän ja mustasukkaisen teinin pyörityksessä ollut
Ilmaisin itseäni vähän huonosti, totta, että monessa tapauksessa (ja kai aika yleisestikin) on juuri noin, kuten kuvailet. Mutta tarkoitin likinnä, että mielestäni tuo on iso red flag siinäkin tapauksessa, että noin ei ole.
Tai oikeammin, oikeastaan vielä huonompi homma on, ellei ole. Siis että miestä ei tosiaankaan kukaan painosta, kuten ap vakuuttelee, vaan hän aivan itse, noin vain, innostuu toisen innostuksesta ja unohtaa yhteiset sopimukset, suomatta ajatustakaan sille, minkälaiset vaikutukset sopimuksen toiselle osapuolelle hänen innostuksestaan on.
Tai sitten hän aplle hienosta larppaa "ohoh en aatellut, sori tästä, voi kun olen pahoilani" ja näin pyllistää joka suuntaan, vaikka on pokkaavinen. Manipuloi siis itse tilanteita tahtonsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti jaksa pohtia miten hirveätä on, että tytön äiti pääsi matkalle uuden miehensä kanssa, kun mies oli tytön kanssa Lapissa. Silloin oli isäviikko ja äiti oli täysin vapaa reissuun lähtemään.
En myöskään ymmärrä mistä on tullut ajatus, että mies ei ole kenellekään kelvannut kuuteen vuoteen. En ole missään vaiheessa näin sanonut eikä se pidä paikkaansa. Mutta en lähde hänen seurusteluhistoriaa tässä sen enempää avaamaan, mutta fakta on, että erosta tytön äidin kanssa on 6 vuotta.
Emme myöskään ole uusioperhe enkä tiedä tuleeko meistä sellaista koskaan. Olen omat lapseni jo aikuiseksi kasvattanut ja toistaiseksi varsin onnellinen asuessani yksin. Mutta ilman muuta myös Onnellinen, että minulla on merkityksellinen parisuhde rakastamani miehen kanssa.
Ei ole myöskään mahdollista ottaa juuri 12-vuotta täyttäneelle lapselle omaa huonetta Barcelonan kaltaisessa suurkaupungissa. Ei tyttö uskaltaisi siellä yksin olla eikä varmaan hotellin säännöt sellaista edes sallisi.
Ja kyllä, tarkoitus oli mm nauttia kiireettömästä yhdessäolosta, toisen viereen käpertymisestä ja rakastelusta. Se ei tarkoita että oli tarkoitus naudan koko viikko
Ja minun oli alunperin tarkoitus maksaa oma matkani, mies luonnollisesti maksaa omansa. Nyt suunnitelmien muuttumisen johdosta mies maksaa majoitukset kokonaan ja minä vain omat lentoni.
En muista kaikkia hulluuksia mitä täällä on ollut, mutta tässä nyt päällimmäisenä mieleen tulleet
ApOletko itse nyt tyytyväinen tuohon kompromissiin vai jäikö asia vielä pahasti hampaankoloon? Tuo kuulostaa oikein sopivalta että mies maksaa koko majoituksen, silloin sinulta ei mene ihan kaikki kerätyt matkakassat tähän reissuun. Toivottavasti pystyt reissusta kuitenkin nauttimaan, vaikka sen luonne nyt muuttuikin.
Moni listaamistasi kohteista on varmasti lapselle kanssa mieluisia ja teillä on kuitenkin mahdollisuus hirmu kivaan lomaan!
Kyllähän se toki edelleen vähän harmittaa, että suunnitelmat muuttui. Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä, että kaikki näkökulmat huomioiden tämä oli paras päätös mitä pystyimme tekemään. Ja tapoihini ei kuulu jäädä harmittelemaan vaan alamme nyt täysillä suunnittelemaan, miten saamme näillä eväillä parhaan mahdollisen loman aikaiseksi. Uskon, että kiva reissu saadaan nytkin - toki erilainen kuin alunperin oli tarkoitus
Ap
Minua tässä vaivaa kyllä suunnattomasti koko tapahtumien dynamiikka. Eli siis, että mielestäni pariskunnan ensimmäinen matka on iso juttu. Varsin, kun se on erittäin harkitusti rakennettu, otettu huomioon kaikki näkökohdat, kuten nyt äitiviikko, jne. Rahaa on varattu ja säästetty. Ei siis mikään ex tempore lets go-päätös.
Ja sen voi sitten pyörtää tuosta noin vain, koska "en tullut ajatelleeksi". Minulle olisi helkkarinmoinen red flag, että joku meidän iso suunnitelma voi kariutua sen vuoksi, että joku toinen miehelle läheinen ihminen ehdottaa jotain, innostuu jostain.
Sehän on itse asiassa aika kamala ajatus. On ihan turhaa viritellä tästä mitään aikuinen/lapsi/exä/nyxä-vastakkain asettelua, vaan ihan tuo on luonteenpiirre, jonka ennustan tuovan vaikeuksia.
Lapsen äiti tässä hämmentänyt asiaa.
Meillä uusperhe 7vuotta. Ulkomaanmatkat tehdään sillä porukalla kuin sovittu. Lapset ei sitä päätä. Mökille mennessä joutuu joskus muuttamaan suunnitelmia ja se ok.
Mistä vetoa, että idea oli lapsen äidin 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan tämä loma suunniteltiin alunperin äitiviikolle, koska viikkojen vaihtaminen ei ole KOSKAAN tullut kyseeseen heidän 6 vuotta sitten tapahtuneen eron jälkeen. Joka loma jne on menty sovitulla vuoroviikkosysteemillä. Joten piti olla ihan selvä juttu, että sillä viikolla lähdetään kaksistaan. Ja nyt yllättäen ex:lle on ihan ok, että lapsi lähtee sillä viikolla meidän kanssa lomamatkalle.
Myöskään lomakohde ei ole suunniteltu teiniä ajatellen vaan valittu nimenomaan kahdelle aikuiselle sopivaksi.
Myös loman ohjelmaa alustavasti suunniteltu nimenomaan meidän mielenkiinnonkohteiden mukaisesti.
Puhumattakaan siitä, että me kaksistaan tykkäisimme istua pitkään kolmen ruokalajin illallisella. Istuksella huoneessa olevassa kylpyammeessa kuohuviinilasin kanssa jne. Ja kyllä, rakastella kaikessa rauhassa juuri silloin kun haluamme
Ei tällaiset onnistu, kun tyttö on mukana matkassa.
Mies ei ole yksinään lapsensa kanssa ulkomaille halunnut matkustaa, kun on aika huono kielitaito ja siten myöskään tytär ei ole päässyt isänsä kanssa ulkomaanreissulle moneen vuoteen (kotimaassa ovat kyllä reissanneet). Joten ymmärrän, että tytöstä olisi ihana päästä reissuun.Mies lupaili, että hyvittää tämän pettymyksen viemällä minut sitten syksyllä vaikka johonkin kylpylään/risteilylle tms ja maksaa koko reissun. Mutta ei se tätä pettymystä kokonaan pois vie
Ap
Älä suostu tuohon. Joko menette miehen kanssa alkuperäisen suunnitelman mukaan tai mies ja lapsi menevät kaksistaan. Jolloin tosin lapsi (ja ex) nauttivat suuresti päästessään valta-asemallaan jyräämään sinut. Jos lähdet miehelle tulkiksi ja osallistumaan lapsen hoitoon (turha nähdä unta, ettei vastuu ainakin osittain valuisi sinulle kohteessa), se on vain pään avaus sinun alisteiselle asemallesi tulevaisuudessa. Jos on äidin viikko ja äiti ei ole tähän asti halunnut äitiviikolla joustaa, silloin ei jousteta nytkään.
Ihan turha tulla tähän kommenttiin kommentoimaan ikäviä, olen itse uusperheen 3 + 2 äiti, lapset nyt jo aikuisia ja todella ymmärrän uusperheen dynamiikan.
Miksei kenellekään tullut mieleen vaihtoehto, että mies ja lapsi jäävät pois ja Ap lähtee tuonne kahdestaan ystävättären tai jopa ystävän kanssa? Itsehän ehdottaisin sumeilematta ja sanoisin, että Marjucca lähtee mielellään mukaan, ei ole aikoihin päässyt mihinkään lastenhoidolta, moikka.
Ehdotettu ehkä noin 25 kertaa tässä ketjussa.
Kaikki ei ehkä tässä vaiheessa jaksa lukea 41 sivua typerän asian jankkaamista.
Mutta jaksaa kommentoida asiaa, joka ei kiinnosta ja on typerä?
Vierailija kirjoitti:
Miehesi lähtee sinne lomamatkalle sen tytön kanssa ja tekee kertomiasi asioita siellä tytön kanssa.
Ei lähde, kun se mies ei uskalla matkustaa ilman jotakuta kielitaitoista aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan tämä loma suunniteltiin alunperin äitiviikolle, koska viikkojen vaihtaminen ei ole KOSKAAN tullut kyseeseen heidän 6 vuotta sitten tapahtuneen eron jälkeen. Joka loma jne on menty sovitulla vuoroviikkosysteemillä. Joten piti olla ihan selvä juttu, että sillä viikolla lähdetään kaksistaan. Ja nyt yllättäen ex:lle on ihan ok, että lapsi lähtee sillä viikolla meidän kanssa lomamatkalle.
Myöskään lomakohde ei ole suunniteltu teiniä ajatellen vaan valittu nimenomaan kahdelle aikuiselle sopivaksi.
Myös loman ohjelmaa alustavasti suunniteltu nimenomaan meidän mielenkiinnonkohteiden mukaisesti.
Puhumattakaan siitä, että me kaksistaan tykkäisimme istua pitkään kolmen ruokalajin illallisella. Istuksella huoneessa olevassa kylpyammeessa kuohuviinilasin kanssa jne. Ja kyllä, rakastella kaikessa rauhassa juuri silloin kun haluamme
Ei tällaiset onnistu, kun tyttö on mukana matkassa.
Mies ei ole yksinään lapsensa kanssa ulkomaille halunnut matkustaa, kun on aika huono kielitaito ja siten myöskään tytär ei ole päässyt isänsä kanssa ulkomaanreissulle moneen vuoteen (kotimaassa ovat kyllä reissanneet). Joten ymmärrän, että tytöstä olisi ihana päästä reissuun.Mies lupaili, että hyvittää tämän pettymyksen viemällä minut sitten syksyllä vaikka johonkin kylpylään/risteilylle tms ja maksaa koko reissun. Mutta ei se tätä pettymystä kokonaan pois vie
Ap
Älä suostu tuohon. Joko menette miehen kanssa alkuperäisen suunnitelman mukaan tai mies ja lapsi menevät kaksistaan. Jolloin tosin lapsi (ja ex) nauttivat suuresti päästessään valta-asemallaan jyräämään sinut. Jos lähdet miehelle tulkiksi ja osallistumaan lapsen hoitoon (turha nähdä unta, ettei vastuu ainakin osittain valuisi sinulle kohteessa), se on vain pään avaus sinun alisteiselle asemallesi tulevaisuudessa. Jos on äidin viikko ja äiti ei ole tähän asti halunnut äitiviikolla joustaa, silloin ei jousteta nytkään.
Ihan turha tulla tähän kommenttiin kommentoimaan ikäviä, olen itse uusperheen 3 + 2 äiti, lapset nyt jo aikuisia ja todella ymmärrän uusperheen dynamiikan.
Miksei kenellekään tullut mieleen vaihtoehto, että mies ja lapsi jäävät pois ja Ap lähtee tuonne kahdestaan ystävättären tai jopa ystävän kanssa? Itsehän ehdottaisin sumeilematta ja sanoisin, että Marjucca lähtee mielellään mukaan, ei ole aikoihin päässyt mihinkään lastenhoidolta, moikka.
Ehdotettu ehkä noin 25 kertaa tässä ketjussa.
Silloin ei kannata kommentoida "miksei kukaan ole tajunnut" ja kuvitella olevansa suurikin keksijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, minäkin yritin aikani olla se fiksu, joustava aikuinen ja tein aina kaikkeni, että konflikteilta vältyttäisiin. Joustin, ja joustin, ja joustin, joka kerta minä joustin. Se johti siihen, että liian monet kerrat itkin epäreiluuden kyyneleitä yksin kotona, kun odotetut, kivat kahdenkeskiset suunnitelmat olivat taas kerran menneet myttyyn. Lopulta löysin itseni jätettynä (olinhan hullu ja lapselle mustasukkainen erehdyttyäni joskus sanoittamaan mielipahani) ja terapiassa aloin sitten opetella omien tarpeideni ja rajojeni tervettä puolustamista.
Heh minäkin olen kuullut tuon "mustasukkainen lapselle"-lausahduksen. Mies sanoi sen kun pyysin häntä pitämään minullekin seuraa hänen sukunsa juhlissa, missä en tuntenut ketään.
Tyypillistä gaslightaamista näissä kuvioissa. Toinen tyypillinen on "lapsen etu". Sillä kortilla voittaa aina, oli asia mikä ja kuinka absurdi hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi lähtee sinne lomamatkalle sen tytön kanssa ja tekee kertomiasi asioita siellä tytön kanssa.
Ei lähde, kun se mies ei uskalla matkustaa ilman jotakuta kielitaitoista aikuista.
Tossu JA uuvatti. Ei, et jaksa oikeasti katsella loppuelämääsi tuota.
Onhan tuo ikävä tilanne, kun olet asennoitunut romanttiselle lomalle. Sinuna asennoituisin nyt toisin. Olet valinnut miehen, jolla lapsi. Se kuuluu pakettiin halusit tai et. Tulee vielä monia tilanteita joissa joudut joustamaan. Mutta viettäkää nyt erilainen loma. Lapsen ehdoillahan se menee kuitenkin. Koita nauttia ja tutustua paremmin lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ole valmiita joustamaan, jos ette ymmärrä isyyttä ja äitiyttä, lasta ja nuoruutta, niin pysykää erossa suhteista, joilla ennestään lapsia. Älkää alkako edes tapaamaan ihmistä, jolla jo lapsi tai lapsia. Se vaatii paljon suhteen toiselta osapuolelta ja kaikista einsiihen todellakaan ole. Valitkaa lapsettomia mies- , naisystäviä, jos kantti ei kestä.
Olen itse eroäiti, enkä todellakaan ottaisi yhtäkkiä lasta isäviikoltaan mukaan omalle miesystävän kanssa kaksistaan sovitulle reissulle. Lapsen kanssa tehtäisiin kahdestaan matka sitten myöhemmin.
Lapset kasvaa koko ajan ja itsenäistyvät, ja joku päivä lentävät pesästä kohti omaa elämää. Sen takia on tärkeää, että vanhemmalla on myös sitä omaa elämää vielä silloinkin olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ikävä tilanne, kun olet asennoitunut romanttiselle lomalle. Sinuna asennoituisin nyt toisin. Olet valinnut miehen, jolla lapsi. Se kuuluu pakettiin halusit tai et. Tulee vielä monia tilanteita joissa joudut joustamaan. Mutta viettäkää nyt erilainen loma. Lapsen ehdoillahan se menee kuitenkin. Koita nauttia ja tutustua paremmin lapseen.
Seuraavalle lomalle ap voi pyytää oman lapsensa mukaan. Onhan aloittajallakin omia lapsia, heitä kohtaan täytyy olla tasapuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalle lomalle ap voi pyytää oman lapsensa mukaan. Onhan aloittajallakin omia lapsia, heitä kohtaan täytyy olla tasapuolinen.
Se onkin hauskaa kun lisävuoteessa makaa pari kaksvitosta äijää! (En muista kertoiko ap onko poikia vai tyttöjä..)
Teini voi olla mustasukkainen isän uudesta suhteesta. Tekee kaikki kommervenkit sen pilaamiseksi. Inhimillistä häneltä, mutta jos isä ei osaa sanoa ei, kannattaa käydä keskustelu ja tarvittaessa vaihtaa ryhdikkäämpään mieheen.
Teinityttö ei ole ongelma, vaan tuo äitiä ja auttajaa itselleen etsivä aikamiespoika, josta toivot puolisoa itsellesi. Älä ota kivirekeä vedettäväksi.
12-vuotias ei ole enää mikään pikkulapsi, joka on pakko raahata pikkulapsipaikkoihin Mäkkäristä vesipuistoon, osalla on jo lapsen vartalo muuttunut teinin vartaloon, on rintaa ja osalla tytöistä on jo kuukautiset. Toki hänen saapumisensa mukaan ja samaan huoneeseen on eri asia kuin matkalla kahdestaan, mutta 12v on ihan eri asia kuin 2v, 5v tai 8v, kokemusta on. 12v lapsen kanssa voi lomalla tehdä paljon aivan samoja asioita nähtävyyksien katsomisesta museoihin ja kunnon ravintolaillallisiin.
Huvittaa ap jutut. Ensin kertoo että olisi painajainen ottaa tyttö mukaan ja pyytää neuvoja.
Kun neuvoja tulee niin toteaa että eiku on sittenkin sitä mieltä että 3 kimppa on kiva ja puolustaa miehen exää. Päätä jo kumpi vaihtoehdoista on painajainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n pettymyksen, mutta sellaista se on kun valitsee uusioperhe-elämän.
Vähän kyllä ap:n kertomasta haistan, että miehen ex siellä vetelee naruista ja haluaa pientä
kiusaa kivalle lomareissulle.
Ex ja ap:n mies eivät ehkä päässeet kahden aikuisen lomareissulle, niin miksipä nyt ap saisi nauttia sellaisesta?
ymmärrän nyt miksi monet uusperhekuviot ovat vaikeita. Joukossa on sinun tavallasi ajattelevia henkilöitä vaikeuttamassa varsin yksinkertaista asiaa. Kummallista, että jollakin tulee edes mieleen, että uudessa suhteessaan vauvaa odottava äiti olisi tyttärelleen sipissyt, että koitapa kuule tunkea mukaan siihen iskän reissuun niin saadaan tehtyä iskän naisystävälle - jota ei muuten tunneta ollenkaan, eikä tiedetä mitä hän lomaltaan toivoo ja odottaa - vähän kiusaa.
Vai olisiko mahdollista kuitenkin, että iskän puoliluvattua tytölle spontaanin innostumisen seurauksena matkaan osallistumisen, riensi tyttö seuraavaksi silmät loistaen äidille 'voinko, voinko, voinko, iskä jo lupasi!'?
Tuohon viimeiseen. Itse olisin ihmeissäni, miksi saan kuulla matkasta tuolla tavalla. Odotan kuitenkin näin yhteishuoltajuudessa, että lapsen matkallelähdöt sovitaan ensin vanhempien kesken, ja sitten vasta kerrotaan lapselle.
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias ei ole enää mikään pikkulapsi, joka on pakko raahata pikkulapsipaikkoihin Mäkkäristä vesipuistoon, osalla on jo lapsen vartalo muuttunut teinin vartaloon, on rintaa ja osalla tytöistä on jo kuukautiset. Toki hänen saapumisensa mukaan ja samaan huoneeseen on eri asia kuin matkalla kahdestaan, mutta 12v on ihan eri asia kuin 2v, 5v tai 8v, kokemusta on. 12v lapsen kanssa voi lomalla tehdä paljon aivan samoja asioita nähtävyyksien katsomisesta museoihin ja kunnon ravintolaillallisiin.
Jos matkaa suunnitellessa jo alkujaanoli tarkoitus ottaa 12-vuotias mukaan niin se olisi otettu matkaa sunnitellessa jo huomioon.
Mutta kun alkuperäinen matka on tarkoitettu ja suunn7tektu kahdelle aikuiselle parisuhdelomaksi niin silloin ei 12-vuotias samassa huoneessa ole vaihtoehtona.
Varsinkaan kun suunnitelman muutos tehtiin niin, että isä antoi lapselleen toivoa, siis antoi ymmärtää, että hänelle kyllä sopii, ennenkuin oli keskustellut aloittajan kanssa.
Pahis on nyt tässä ilmiselvästi aloittaja, ilman omaa syytään. Hän kun vain yrittää pitää kiinni alkuperäisestä suunnitelmasta, ymmärrettävästi.
Se on vielä kurjempaa kun aloittaja on pahis kaikkiin suuntiin, niin lapsen, isän ja lapsen äidin.
Jos mies potee erosta huonoa omaatuntoa ja hyvittelee lapselle eroaan (hyvin usein on niin) aloittaja on mahdottoman edessä.
Kaikki, mitä aloittaja sanoo tai tekee parisuhdetta ja omia puoliaan pitääkseen, jos se vähänkään liittyy myös lapseen, kääntyy häntä vastaan ja mies asettuu puolustuskannalle.
Pelkään pahoin, että pitemmänn päälle on kaksi leiriä: mies ja lapsi (+ exä) ja aloittaja.
Aloittaja alkaa yhä enemmän joustaa ja pelätä pitää omia rajojaan. Hän tuntuu jo nyt "ymmärtäväiseltä" ja alkaa antaa periksi.
Ainoa on, että mies alkaa nähdä nämä asiat aloittajan kannalta, mutta pahoin pelkään, että ei ala.
Veikkaan, että mies on jo nyt sanonut: mennään nyt varovasti alussa, että lapsi tottuu. Kyllähän me myöhemmin sitten ehditään sitä ja tätä. Lapsi kasvaa ja meillä on sitten aikaa.
Ikävä kyllä meille ei sitä aikaa sitten koskaan tullut. Olen ollut samassa veneessä liki samanikäisenä kuin aloittaja.