Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.
Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.
"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?
"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823
Kommentit (1351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Työnantaja soittakoot jos tarvii työntekijää. Numeroni saa työkkäristä. On turha lähetellä hakemuksia kun ei kukaan pyydä töihin eikä edes haastatteluun.
Aiemmin ketjussa (viesti 49) ihmettelin miksi suurin osa työkavereistani siivoustyössä oli ulkomaalaisia. Enää en ihmettele. Suomalainen työtön on ihan h.elvetin laiska.
Suureen osa siivoustyöpaikoista tarvitaan oma auto, se lukee työpaikkailmoituksessa.
Lisäksi on siivoystyötä 6 h viikko ti ja ke klo 15.00 - 18.00
Lastentarha menee kiinni klo 17.00 eikä tolla perhe elä.
Ei ollut pelkkää 6h/viikko työtä ja ei ollut myöskään autoa niillä ulkkarisiivojilla kuten ei minullakaan. Eikä alan koulutusta. Tekosyitä ja laiskuutta suomalaisilta.
Patistin aikoinaan suomalaisen työttömän kaverini siivoamaan. Sanoin sille että oman kokemuksen mukaan riittää kun osaa laittaa nimen paperiin ja vaivautuu paikan päälle. Ei siellä haastattelussa kysytä mitään kummempia kunhan et ole sairaan lihava, selvästi jossain psykoosissa tai viime viikon vaatteissa. Se laitto hakemuksen, meni haastatteluun ja kertoi mulle jälkeenpäin että sai paikan ja olin ihan oikeassa.
Kertokaapa mikä niissä ulkomaalaisissa on niin erinomaista mikä saa siivousfirmat palkkaamaan ne TES-palkalla vaikka eivät osaa edes kieltä? Muuta kuin halu tehdä töitä?
Suomessa, jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen.
Kerro miten menevät tytäryhtiöt ja alihankinta yritykset rakennustyömailla ja satamissa?
Suomalainen siivousfirma, palkka TESin mukainen. Oliko muita arvauksia vai päädytäänkö siihen, että suomalainen työtön on laiska eikä hae samoja töitä kuin ulkomaalaiset?
Helsingissä on 34000 työtöntä. Montako sinne otetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim.henkilökohtaisen avustajan työ on erittäin arvokasta, ja niitä ilmoituksia on paljon. Ei vaadi kummoista koulutusta.
Mutta eipä työttömille kelpaa.Sitten joku sanoo että "ei ole työnantajalle reilua että joku tulee väkisin töihin, se näkyy flegmaattisuutena".
No kai se näkyy, koska ei ajatella, että työ itsessään on arvokasta!Ja voihan sitä epämieluisampaa hommaa tehdessä hakea sitä mieluisampaa.
Olen huomannut saman. Henkilökohtaiset avustajat usein käy kaupassa, pitää seuraa, käy esim. urheilutapahtumissa, kahviloissa, teatterissa, siivoaa, tekee ruokaa, jotain kotihommia, leipoo ym. Ei ole pakko ottaa supervammaista avustettavaa vaan ihan perushommia riittää. Silti työttömät ei ota ko. työtä. Paikkoja auki pilvin pimein. Keikkaa tarjolla miten vaan jos jaksaa tehdä. Ei kelpaa ei.
Yhdellä avustettavalla ei ole tarjota työtunteja 30 h viikko ja perheellinen joutuu ottamaan ainakin viikonloppuna ja iltaisin oman lapsen mukaan, jos silloin on joku tapahtuma.
Heippa, toisin lapsen lauantai illalla tarhaan, kun avustettavalla on teatteri.
Mistä ne saa rahat teattereihin ja tapahtumiin kun ei monella työssäkäyvällä ole tollasiin rahaa. Yhteiskuntako nuo teatterit ja muut maksaa?
En tiedä kuka maksaa mutta avustaja pääsee ilmaiseksi. Ja on taas selitys, aika moni muukin tekee vuorotyötä-työtön ei sellaista voi ajatellakaan :D Lapset teatteriin kuten yh ottaa sairaalaan VAI?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim.henkilökohtaisen avustajan työ on erittäin arvokasta, ja niitä ilmoituksia on paljon. Ei vaadi kummoista koulutusta.
Mutta eipä työttömille kelpaa.Sitten joku sanoo että "ei ole työnantajalle reilua että joku tulee väkisin töihin, se näkyy flegmaattisuutena".
No kai se näkyy, koska ei ajatella, että työ itsessään on arvokasta!Ja voihan sitä epämieluisampaa hommaa tehdessä hakea sitä mieluisampaa.
Olen huomannut saman. Henkilökohtaiset avustajat usein käy kaupassa, pitää seuraa, käy esim. urheilutapahtumissa, kahviloissa, teatterissa, siivoaa, tekee ruokaa, jotain kotihommia, leipoo ym. Ei ole pakko ottaa supervammaista avustettavaa vaan ihan perushommia riittää. Silti työttömät ei ota ko. työtä. Paikkoja auki pilvin pimein. Keikkaa tarjolla miten vaan jos jaksaa tehdä. Ei kelpaa ei.
Olen kuullut kavereilta että avustettava on yrittänyt suudella tai on lyönyt.
Itselläni on traumoja joten en uskaltaisi edes olla vieraan ihmisen kanssa yksin jossain asunnossa.
Lisäksi, voisin ottaa tuollaisen työn vastaan jos se ei olisi vuorotyötä ja jos sen palkka olisi minimi 2300e/kk eikä mulla olis traumoja ja fyysisiäkin vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat joustamattomia. Työpaikka pitää löytyä kävelymatkan päästä ja palkka pitää olla ainakin 3.500 e/kk. Hyvin menee Suomessa ja tukia saa Kelalta kun tämä ajattelu- ja toimintatapa pysyy vuodesta vuoteen samana.
Minulla se työpaikan pitää olla kävelymatkan päässä eli max 5 kilometrin säteellä koska ei ole juuri muitakaan keinoja jolla pääsisin työpaikalle kuin kävellen.
Tuo on pieni matka. Ootko kuullu polkupyörästä??
Työttömille ei ole laillisesti ilmaisia polkupyöriä. Polkupyörätkin yleensä maksaa, käytettynä jostain 80 eurosta 300 euroon ja uutena 200 eurosta tonneihin.
Se 80e tai edes 200e ei ole mikään iso raha ja sen voi hyvin sijoittaa itseensä ja oman työllistymisensä eteen. Työttömät kuitenkin saa joka kuukausi lähes tonnin edestä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa:
Mä itse olen joutunut muuttamaan puolison perässä alueelle, jossa ei ole oman akateemisen koulutuksen mukaisia paikkoja.
Sit katotaan muita töitä, ja olen kiitollinen, että niitä muita töitä on riittänyt!
Mitäs opiskelin sellaisen harvinaisemman ja ei-työllistävän akateemisen ammatin.
En ala sen takia kuitenkaan kuppaamaan yhteiskuntaa tuilla.Jätitkö akateemisen koulutuksesi mukaisen paikan ja muutin puolisosi työn vuoksi? Ja ihan heti sait sopivasti "muun paikan" etkä kupannut tukia yhteiskunnalta.. hehe 1+1 on vissin neljä.
Kouluttauduin jo ennen akateemisia opintoja työllistävämmälle, pienipalkkaisemmalle alalle. Kun huomasin ettei täälläpäin akateemisen ammatin paikkoja ole, siirryin tekemään pienipalkkaista. En silti avioliittoani kadu.
Oikeasti, ammattia miettiville nuorille pitäisi teroittaa eri alojen työllistävyyttä.
Itse valitsin huonosti työllistävän akateemisen alan, mutta en jäänyt itkemään sitä valintaani, vaan opiskelin alan jossa töitä riittää.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä avustettavalla ei ole tarjota työtunteja 30 h viikko ja perheellinen joutuu ottamaan ainakin viikonloppuna ja iltaisin oman lapsen mukaan, jos silloin on joku tapahtuma.
Mistä ne saa rahat teattereihin ja tapahtumiin kun ei monella työssäkäyvällä ole tollasiin rahaa. Yhteiskuntako nuo teatterit ja muut maksaa?
En tiedä kuka maksaa mutta avustaja pääsee ilmaiseksi. Ja on taas selitys, aika moni muukin tekee vuorotyötä-työtön ei sellaista voi ajatellakaan :D Lapset teatteriin kuten yh ottaa sairaalaan VAI?
Tein monta vuotta vuorotyötä ja meni mielenterveys muista syistä ja nyt en enää kykene. Mulla on tästä lääkärin lausunto. Mulla menee vuorotöistä työ - ja toimintakyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa on 3 vuorotarhaa ja tarvitsee olla oma auto että pystyy viemään.
Hoitajalla yleensä on 8 vuorot eikä työtunteja miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelkaa hoito/sosiaali/varhaiskasvatusalaa.
Arvokasta työtä, työttömänä ei tarvitse olla koskaan.
Ei edes tarvita työkkäriä, koska keikkaakin tekemällä voi tienata enemmän, ilman että kukaan kyttää.Keikkatyö on vapautta! Et ole TE-toimiston höpöhöpö-kursseista riippuvainen, mutta tuloja on.
Kouluun pitää eka päästä ja opiskella ammatti. Ei oo ilmasta sekään
Voi, voi, voi, pyhä yksinkertaisuus!
Kaikki eivät sovellu hoitoalalle.
Fyysiset rajoitteet ja mt-diagnoosi on eri asia, mutta kuka tahansa soveltuu hoitoalalle, jos ei ole suunnilleen psykopaatti tai täysin estynyt henkilö.
Paljon parjattu lähihoitajan tutkinto on itse asiassa aivan loistava, siinä on mahdollisuuksia moneen.Niin, no mulla on mt-diagnooseja ja fyysisiä rajoitteita.
Jo pelkkä vuorotyö aiheuttaa ongelmia.Lisäksi kammoan piikkejä.
En myöskään ikinä pystyisi esim. Poistamaan lasinsiruja haavasta tms.
Tietty jos ei haittaa että kauhistelee koko ajan ääneen ja katsoo välillä pois. Välillä pitää istua, ettei pyörry ja on jatkuvasti sairaslomilla.
En sovi myöskään millekään alalle jossa täytyy ottaa vastaa ihmisten kiukkua tai raskaita elämänkokemuksia.
Olin töissä alalla jossa oli ihmisten aggressiota ja kurjuutta sekä vuorotyö. Olin saikulla Kelan laskurin mukaan 190 päivää edellisellä tarkastelujaksolla. Olin vielä kokopäivätöissä kun lähettivät kirjeen, että josko hakisin työkyvyttömyyseläkettä.
Nauroin vain ja jatkoin kunnes paloin loppuun ja irtisanouduin. Kela ei myöntänyt enää edes sairaspäivärahaa vaan väittää että olen soveltuva edelliseen tuöhön.
Ihan eri ääni kellossa siis, kun olen työtön.
Olisi pitänyt vain jatkaa työnantajan kirjoilla sairastelua. Siitä taas ei työnantaja ja kollegat oikein pidä, eikä itsekään pääse parantumaan kun se on itsellekin taakka olla se " saikuttaja. "
Yli 10 vuotta olin kyseisessä työssä. Nyt siis työtön työnhakija jonka saikku hylättiin vaikka oli B-lausunto.
Mielestäni pitäisi olla niin, että tää työttömien patistelu olisi vain 18-29-vuotiaille joilla ei ole edes sitä hylättyä sairaslomapäätöstä esittää.
On ihan eri asia olla joku päämäärätön nuori joka haluaa vain pelata kotona videopelejä, kuin keski-ikäinen työtön jolla on jo työhistoriaa. On kaikenlaista fyysistäkin kremppaa, kulumaa työnteosta.
Itse olen ollut aina töissä kunnes romahdin. Olen ollut mm. Siivooja, päiväkotiapulainen, sisäisen postin jakaja ( sähköpostin tulemisen takia kyseistä työtä ei enää ole ) eli en ole näistä " hanttihommista " kieltäytynyt ennen kuin terveys meni.
Nuorten kuuluu kokeilla työelämää eri hommissa ja kouluttautua. Keski-ikäistä jo töitä tehnyttä pitää kohdella kuin aikuista ja uskoa kun hän sanoo, miten asiansa ovat.
Mua on kyllä TE- toimiston virkailija ymmärtänytkin. Ymmärretään se molemmat, että hänen täytyy lakien ja sääntöjen mukaan laittaa mut hakemaan neljää paikkaa per 3kk jakso, vaikka se on täyttä ajanhukkaa kaikille kun tässä odotellaan vain koulun alkua ja lausuntoa seuraavalle 3kk jaksolle.
Itseäni ei muuten haittaa hakea niitä paikkoja kuin se, että mielestäni tuhlaan niiden yrittäjien aikaa kun jonkun täytyy ne hakemukset käsitellä.
Asiassa haittaa eräänlainen teeskentely ja se, että aikuinen ihminen laitetaan lapsen asemaan.
Eräs tuttavani esimerkiksi on korkeakoulutettu graafisella alalla eri on tehnyt kuvan - ja tekstinkäsittelyä työkseen. Hän joutui TE-toimiston CV-kurssille jossa neuvottiin miten tehdään .pdf-tiedosto vaikka hänen CV:stä ilmenee että hän on töissä toimittanut töitään .pdf tiedostoina ja osaa käyttää monimutkaisia ohjelmistoja.
Sellainen " aktivointi " ei auta ketään. Se on ajanhukkaa. Lisäksi hän joutui askartelemaan toiselle pajalle joulukoristeita, vaikka hänen toinen ammattinsa on käsityöartesaani ja myös jo mainitun ammattinsa opintoihin kuuluu kuvataide.
Sellaista ihmistä sitten joku mikä lie sosionomi opettaa leikkaamaan saksilla kartonkia.
Ei työtön ole mikään päiväkoti-ikäinen tumpelo.
Kovasti työttömillä on "en voi sitä enkä tätä enkä tuota, enkä jaksa sitä enkä tätä enkä ainakaan niin paljoa". Miten tämä kansa voi olla tässä hapessa? Loppuisi valitus jos tukia ei olisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat joustamattomia. Työpaikka pitää löytyä kävelymatkan päästä ja palkka pitää olla ainakin 3.500 e/kk. Hyvin menee Suomessa ja tukia saa Kelalta kun tämä ajattelu- ja toimintatapa pysyy vuodesta vuoteen samana.
Minulla se työpaikan pitää olla kävelymatkan päässä eli max 5 kilometrin säteellä koska ei ole juuri muitakaan keinoja jolla pääsisin työpaikalle kuin kävellen.
Tuo on pieni matka. Ootko kuullu polkupyörästä??
2 polkupyörää jo varastettu.
Semmoista se on kun vihervasemmistolaisten saamat tuet on käytetty tatuointeihin, siideriin, kannabikseen ja lävistyksiin, niin polkupyörät pitää sitten varastaa, kun sossu ei anna lisätukea pyörään.
Mulla ei ole ainuttakaan tatuointia, korvikset on, mutta 1 korvispari riittää. En juo alkoholia enkä tod. käytä mitään muutakaan.
Niinhän te työttömät aina valehtelette vaikka silmät ja media sanovat toista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni henkilökohtainen avustaja tekee ihan päivävuoroa.
Ja jos olisikin vain iltaa/yövuoroa tarjolla, niin vuoropäiväkoti on keksitty. Miten poliisien, sairaanhoitajien, R-kioskin myyjien lapset hoidetaan, jos molemmat ovat vuorotyössä? Vuoropäikyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin heistä on hyvä eläke, ei läheskään kaikilla. Itselläni eläke nippanappa kattaa peruselämisen lääkkeineen ja sairaanhoitokuluineen, teattereihin en voi mennä ollenkaan. Tosin en huoli avustajaakaan vaikka saisin sellaisen, palstalta senkin opin ettei vammaisella ole ihmisarvoa ja joku "avustaja" kertoi että jättäisi tahallaan keittolevyt päälle tai jättäisi avustettavan junaan jne muuta rikollista, niin ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Työnantaja soittakoot jos tarvii työntekijää. Numeroni saa työkkäristä. On turha lähetellä hakemuksia kun ei kukaan pyydä töihin eikä edes haastatteluun.
Aiemmin ketjussa (viesti 49) ihmettelin miksi suurin osa työkavereistani siivoustyössä oli ulkomaalaisia. Enää en ihmettele. Suomalainen työtön on ihan h.elvetin laiska.
Minäkin varmaan huutelisin alatyylisiä solvauksia työttömiä kohtaan täältä ilmastoidun toimiston kahvihuoneesta, jonne juuri istahdin käytyäni ensin hakemassa lounareilla salaattiannoksen viereisestä bistrosta ELLEN TIETÄISI, että työolot noissa hommissa ovat täysin epäinhimilliset saatuun korvaukseen nähden.
Minä olen yhtä laiska kuin nuo parjaamaan työttömät, mutta siitä ja mukavuudenhalustani huolimatta kukaan ei arvostele minua samalla tavalla.
Minä saan fyysisesti kevyestä päivätyöstäni tuplaten sen, mitä siivoja täysillä tunneilla vuorotyöstä. Minun työssäjaksamiseni ja työhyvinvointini ja työssä VIIHTYMISENI on työnantajan prioriteettilistalla korkealla ja näihin panostetaan. Jääkapissa on vichyä ja limpparia, on työfysioterapeutin säätämä työpiste, on taukojumppaa, etätyömahdollisuus ja liukuva työaika.
Niin kauan kuin on työnantajia, jotka pitävät inhimillisiä työoloja laiskuutena ja töitä, joissa kuvaamani työolot eivät ole itsestäänselvyys vuonna 2023 tai niiden puuttumisesta ei makseta ylimääräistä korvausta, on myös laiskoja työttömiä. Minä mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelkaa hoito/sosiaali/varhaiskasvatusalaa.
Arvokasta työtä, työttömänä ei tarvitse olla koskaan.
Ei edes tarvita työkkäriä, koska keikkaakin tekemällä voi tienata enemmän, ilman että kukaan kyttää.Keikkatyö on vapautta! Et ole TE-toimiston höpöhöpö-kursseista riippuvainen, mutta tuloja on.
Kouluun pitää eka päästä ja opiskella ammatti. Ei oo ilmasta sekään
Voi, voi, voi, pyhä yksinkertaisuus!
Kaikki eivät sovellu hoitoalalle.
Fyysiset rajoitteet ja mt-diagnoosi on eri asia, mutta kuka tahansa soveltuu hoitoalalle, jos ei ole suunnilleen psykopaatti tai täysin estynyt henkilö.
Paljon parjattu lähihoitajan tutkinto on itse asiassa aivan loistava, siinä on mahdollisuuksia moneen.Niin, no mulla on mt-diagnooseja ja fyysisiä rajoitteita.
Jo pelkkä vuorotyö aiheuttaa ongelmia.Lisäksi kammoan piikkejä.
En myöskään ikinä pystyisi esim. Poistamaan lasinsiruja haavasta tms.
Tietty jos ei haittaa että kauhistelee koko ajan ääneen ja katsoo välillä pois. Välillä pitää istua, ettei pyörry ja on jatkuvasti sairaslomilla.
En sovi myöskään millekään alalle jossa täytyy ottaa vastaa ihmisten kiukkua tai raskaita elämänkokemuksia.
Olin töissä alalla jossa oli ihmisten aggressiota ja kurjuutta sekä vuorotyö. Olin saikulla Kelan laskurin mukaan 190 päivää edellisellä tarkastelujaksolla. Olin vielä kokopäivätöissä kun lähettivät kirjeen, että josko hakisin työkyvyttömyyseläkettä.
Nauroin vain ja jatkoin kunnes paloin loppuun ja irtisanouduin. Kela ei myöntänyt enää edes sairaspäivärahaa vaan väittää että olen soveltuva edelliseen tuöhön.
Ihan eri ääni kellossa siis, kun olen työtön.
Olisi pitänyt vain jatkaa työnantajan kirjoilla sairastelua. Siitä taas ei työnantaja ja kollegat oikein pidä, eikä itsekään pääse parantumaan kun se on itsellekin taakka olla se " saikuttaja. "
Yli 10 vuotta olin kyseisessä työssä. Nyt siis työtön työnhakija jonka saikku hylättiin vaikka oli B-lausunto.
Mielestäni pitäisi olla niin, että tää työttömien patistelu olisi vain 18-29-vuotiaille joilla ei ole edes sitä hylättyä sairaslomapäätöstä esittää.
On ihan eri asia olla joku päämäärätön nuori joka haluaa vain pelata kotona videopelejä, kuin keski-ikäinen työtön jolla on jo työhistoriaa. On kaikenlaista fyysistäkin kremppaa, kulumaa työnteosta.
Itse olen ollut aina töissä kunnes romahdin. Olen ollut mm. Siivooja, päiväkotiapulainen, sisäisen postin jakaja ( sähköpostin tulemisen takia kyseistä työtä ei enää ole ) eli en ole näistä " hanttihommista " kieltäytynyt ennen kuin terveys meni.
Nuorten kuuluu kokeilla työelämää eri hommissa ja kouluttautua. Keski-ikäistä jo töitä tehnyttä pitää kohdella kuin aikuista ja uskoa kun hän sanoo, miten asiansa ovat.
Mua on kyllä TE- toimiston virkailija ymmärtänytkin. Ymmärretään se molemmat, että hänen täytyy lakien ja sääntöjen mukaan laittaa mut hakemaan neljää paikkaa per 3kk jakso, vaikka se on täyttä ajanhukkaa kaikille kun tässä odotellaan vain koulun alkua ja lausuntoa seuraavalle 3kk jaksolle.
Itseäni ei muuten haittaa hakea niitä paikkoja kuin se, että mielestäni tuhlaan niiden yrittäjien aikaa kun jonkun täytyy ne hakemukset käsitellä.
Asiassa haittaa eräänlainen teeskentely ja se, että aikuinen ihminen laitetaan lapsen asemaan.
Eräs tuttavani esimerkiksi on korkeakoulutettu graafisella alalla eri on tehnyt kuvan - ja tekstinkäsittelyä työkseen. Hän joutui TE-toimiston CV-kurssille jossa neuvottiin miten tehdään .pdf-tiedosto vaikka hänen CV:stä ilmenee että hän on töissä toimittanut töitään .pdf tiedostoina ja osaa käyttää monimutkaisia ohjelmistoja.
Sellainen " aktivointi " ei auta ketään. Se on ajanhukkaa. Lisäksi hän joutui askartelemaan toiselle pajalle joulukoristeita, vaikka hänen toinen ammattinsa on käsityöartesaani ja myös jo mainitun ammattinsa opintoihin kuuluu kuvataide.
Sellaista ihmistä sitten joku mikä lie sosionomi opettaa leikkaamaan saksilla kartonkia.
Ei työtön ole mikään päiväkoti-ikäinen tumpelo.
Kovasti työttömillä on "en voi sitä enkä tätä enkä tuota, enkä jaksa sitä enkä tätä enkä ainakaan niin paljoa". Miten tämä kansa voi olla tässä hapessa? Loppuisi valitus jos tukia ei olisi
Sulla on väärä asenne. Valitus loppuisi kunhan saisivat oikeita töitä oikealla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Suureen osa siivoustyöpaikoista tarvitaan oma auto, se lukee työpaikkailmoituksessa.
Lisäksi on siivoystyötä 6 h viikko ti ja ke klo 15.00 - 18.00
Lastentarha menee kiinni klo 17.00 eikä tolla perhe elä.
Ei ollut pelkkää 6h/viikko työtä ja ei ollut myöskään autoa niillä ulkkarisiivojilla kuten ei minullakaan. Eikä alan koulutusta. Tekosyitä ja laiskuutta suomalaisilta.
Patistin aikoinaan suomalaisen työttömän kaverini siivoamaan. Sanoin sille että oman kokemuksen mukaan riittää kun osaa laittaa nimen paperiin ja vaivautuu paikan päälle. Ei siellä haastattelussa kysytä mitään kummempia kunhan et ole sairaan lihava, selvästi jossain psykoosissa tai viime viikon vaatteissa. Se laitto hakemuksen, meni haastatteluun ja kertoi mulle jälkeenpäin että sai paikan ja olin ihan oikeassa.
Kertokaapa mikä niissä ulkomaalaisissa on niin erinomaista mikä saa siivousfirmat palkkaamaan ne TES-palkalla vaikka eivät osaa edes kieltä? Muuta kuin halu tehdä töitä?
Suomessa, jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen.
Kerro miten menevät tytäryhtiöt ja alihankinta yritykset rakennustyömailla ja satamissa?
Suomalainen siivousfirma, palkka TESin mukainen. Oliko muita arvauksia vai päädytäänkö siihen, että suomalainen työtön on laiska eikä hae samoja töitä kuin ulkomaalaiset?
Helsingissä on 34000 työtöntä. Montako sinne otetaan?
Miksi tuosta joukosta palkataan siivoojiksi lähes aina ulkomaalaisia? Voisiko johtua siitä että he hakevat töitä ja suomalainen kertoo tässäkin ketjussa ettei kannata lähettää hakemuksia vaan työantajat voisi tulla hakemaan kotoa?
Se on totta. Moni pitkäaikainen, vakavasti sairas on pitkän aikaa ''työtön'' nimikkeen alla. Työkyvyttömyyseläkkeen saaminen esim. on vaikea ja pitkä prosessi, ja uskon että moni ei sitä ihan äkkiä edes halua hakea jos on edes pienikin mahdollisuus jonkinlaiseen työllistymiseen tulevaisuudessa. Itsekään en halua, olisi mahtavaa olla työkykyinen uudelleen, olen ollut aiemmin kauan töissä ja toivon että pääsen siihen tilanteeseen takaisin.
Terve täältä takapajulasta. Olisi kiva muuttaa työn perässä jonnekin kivaan kaupunkiin. Mutta milläs lähdet kun ei löydy semmoista paikkaa, jonka palkalla maksaisi tämän nykyisen ja sitten työpaikkakunnalla olevan adunnon. Olen siis täällä työttömänä vankina. Täällä kun ei ole tarjolla kuin semmoisia.paikkoja, joihin pitää olla tietgy koulutus, jota minulla ei ole. Esim. lähihoitaja ja hitsaaja. Turha ehdottaa kouluttautumista lähäriksi, lakipykälien mukaan minua ei edes oteta kouluun. Hitsata en osaa ollenkaan, kävin metallipuilta työvoimakoulutuksena ja suurin piirtein nauroivat minut ulos.
Makailen täällä koyona ja odotan että mustikat kypsyy metsässä ja lähden poimimaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta on jotenkin päässyt katoamaan se ajattelu, että tätä yhteiskuntaa pyöritetään yhdessä ja että on tärkeää jokaisen tehdä osansa.
Markkinatalous ja verissäpäin kilpailu toisiamme vastaan, ja poliitikot nauraa partaansa... samalla kun kävelevät pankkiin...
Meillä on heikko syntyvyys päällä.
Olin töissä ja verojen ja vuokran ja laskujen ja bensan hinnan jälkeen käteen jäi 273 euroa. Työnantaja ei mitenkään voinut maksaa 200 euroa lisää palkkaa koska bensan hinta nousi paljon ja samoin ruuan hinta joten otin loparit töistä. Työttömänä minulle jää 500 euroa käteen joten olen mielummin työtön.
Ap ei tajua et yksinelävänä se minimipalkka ei todellakaan riitä. Hänellä on puoliso eli puolet alhaisemmat elinkustannukset. Silloin minimipalkkakin riittää elämiseen.
Ei ap muuttaisi enontekijölle 1300e/kk palkalla kun maksettavana olisi vuokrat ja kaikki laskut YKSIN. Varaa ei olisi matkustaa näkemään läheisiä ja tuttuja. Ap varmawti eläisi mielellään yksin pelkästään työlle...
Ei siis ole mitään tajua siitä mitä yksin kustannusten hoitaminen on tai miten sitä puolisoa ei noin vaan oteta.
Ap:na miettisin miksi on tarve lyödä jo lyötyä? Onko oma persoona vain taipuvainen sadismiin? Mitä hyvää tuot tähän yhteiskuntaan?
No on tuokin selitys. Minä teen aspaa vaikken suoraan sanoen jaksaisi asiakkaita ollenkaan. Mutta en silti ala kupata tukia